Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:02

Wat een prachtige stippel heb jij Henkje, ik wilde echt altijd zo'n appaloosa. Maar ik klaag niet over mijn vosje hoor. :D

Wat een kunstige foto's van je rijkunst huertecilla! Schitterend met die wolken en dat sepia licht. :j Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en verf gehaald. Morgen komt 'mijn' paardenmeisje, dus wij gaan samen ook kunstzinnig aan de slag. 8-)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:00

HC even stoken hoor, maar heeft jou kleine nou een cap op? :D

pol013

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:19

Ik kan genieten van een leuke verzamelde draf of een leuke zijgang maar het echte genieten begint pas als mijn paard in de cross onvoorwaardelijk aanpakt en alles op zijn pas verslindt of iets alledaagser; de werkende mais hakselaar trotseert en we onze weg normaal kunnen vervolgen of het tentfeest op geluid sterkte oordopje voorbij laten gaan.
misschien wat minder extreem als het scenario van HC maar niet minder fijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 07:55

Abiola schreef:
HC even stoken hoor, maar heeft jou kleine nou een cap op? :D

Dat is inderdaad stoken.
Off topic, negatief en je weet verder niet waar je het over hebt.

Afbeelding

Excuses graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:27

mika11 schreef:
Maar met alleen een neckrope, langs een drukke weg, waar vrachtwagens je dichtbij

Dwarsvelden langs kinpogenden merries aan een lijn is een grotere uitdaging.
De met stip gróótste echter is dwarsvelden en dan een ´ontmoeting´ met een hensgt die met lijn en rosgerukte pen en al mijn hengst en mij aanvalt.....

Dat is nu een handvol keer gebeurt en de eerste keer was een jackpot-ervaring. Achteráf een geweldige opsteker die me in één keer op een voetstuk gezet heeft bij mijn hengst: Als jong broekie heeft hij door mijn strategisch inzicht zijn oom die hem in zijn thuiskudde altijd onder de duim hield verslagen.
Het is een perfect voorbeeld van een onvoozien voorval wat je niet kan oefenen en waarvoor je een goede en brede basisdressuur moet hebben.

Maar goed, terug on topic is de crux dat goed, dus betrouwbaar veilig, paardrijden een intelligentietest is. De ruiter hoort op een goed basis van dressuur te anticiperen en escalaties te voorkomen.
Dat laatste is in kleine dingen geweldig leuk win-win-win.
Door in onoverzichtelijke verkeerssituaties voorrang te géven, voorkom je problemen, creëer je een veilig gevoel voor je paard én boek je met een brede zwaai van je hoed bonuspunten bij je omgeving :D
Dat is gewoon léuk.
Let wel; niet je vermeende ´rechten´ opeisen is *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:34

Elanor schreef:
Wat een kunstige foto's van je rijkunst huertecilla! Schitterend met die wolken en dat sepia licht.

Het zijn plaatjes uit een serie welk een bevriende cineast uit Barcelona gemaakt heeft. Hij heeft ook een kort filmpje gemaakt (niet voor publicatie maar als leermateriaal voor mij). Heerlijk leerzaam, dat beeldmateriaal van iemand die dingen vanuit een ander ´standpunt´ belicht.

Citaat:
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en verf gehaald. Morgen komt 'mijn' paardenmeisje, dus wij gaan samen ook kunstzinnig aan de slag. 8-)

*\o/*

Veel plezier en ik ben benieuwd :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:23

Nou, 't is absoluut voor herhaling vatbaar. :D

We hebben héérlijk samen staan 'verven'. Lola vond het allemaal wel prima, bleef net zoals altijd lekker staan en vind zo'n beetje kletsen - en zo nu en dan een schijfje wortel - hartstikke gezellig. We hebben inderdaad geel en lichtblauw genomen, stond prachtig! Ook hadden we op weg naar stal een mooie veer gevonden (een buizerd denk ik), dus die kwam mooi van pas in de manen. En tot slot nog de gewone frontriem van mijn sidepull vervangen door een mooie franjefrontriem om het helemaal af te maken. :j

Afbeelding

En toen op pad natuurlijk! Toch maar even geen herkenbare foto, maar dit is toch een leuk sfeerplaatje denk ik. Een stukje 'offroad' onze 'berg' op. :D

Afbeelding

En vingerverf is ideaal: je borstelt het er zó weer af als het droog is. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:43

*\o/*

Bedankt voor de razendsnelle service +:)+

Ja, een buizerd-veer.
Fijn zeg dat geel/blauw zó goed uitpakte.

Paarden vinden die gerichte aandacht gewoon heel prettig.
Ik laat de verf er gewoon op zitten.
Is ronduit komisch als de vervoorrechte weer in de wei bij de groep komt. Alles wordt dan HEEL nauwgezet bekeken en het líjkt altijd of het kunstobject zich speciaal voelt. Hengstlief moet ik ook altijd gelijk even voor speciale aandacht uit de harem halen, want anders is hij echt ´afgunstig´.

Citaat:
En tot slot nog de gewone frontriem van mijn sidepull vervangen door een mooie franjefrontriem om het helemaal af te maken.

Tja, ik kan daar niet meer mee dan een ´mongools´ kuifje te maken van de lok, al dan niet met gekleurd uiteinde :D

Afbeelding

Nogmaals; bedankt voor het delen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:21

Huertecilla schreef:
.
Dat laatste is in kleine dingen geweldig leuk win-win-win.
Door in onoverzichtelijke verkeerssituaties voorrang te géven, voorkom je problemen, creëer je een veilig gevoel voor je paard én boek je met een brede zwaai van je hoed bonuspunten bij je omgeving :D
Dat is gewoon léuk.
Let wel; niet je vermeende ´rechten´ opeisen is *\o/*

Tja, die brede zwaai met hoed zit er bij mij niet in, maar ik gaf laatst voorrang aan een bus vol spelers van één of ander buitenlands voetbalteam. In een hotel hier in de buurt trainen hier regelmatig bekende elftallen. Ik ging rechtdoor op dezelfde weg, had strikt genomen voorrang maar het het was veel rustiger om die bus even voor te laten gaan, en het leverde mij een vus vol vriendelijk lachende aantrekkelijke mannen op! ;) :D

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:37

mooi zeg elanor, die beschilderingen en die veer! ga ik ooit ook nog eens doen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:31

Dank je huertecilla! Ik had de verf er nu expres afgehaald, er was in de middag regen voorspeld en ik denk dat dat toch een beetje een troep zou zijn geworden. Maar voor de volgende keer is 't inderdaad leuk om eens te kijken wat de andere paarden ervan vinden. :j Wat een gave pijlenkoker! Wellicht een beetje offtopic, maar wat voor een boog heb je erbij? Mijn broertje schiet met een Hongaarse ruiterboog van Grozer (http://www.youtube.com/user/DasDaan?blend=5&ob=5#p/u/5/e_5u0ptZmbc. Hij heeft wel eens gevraagd of hij niet 'even' een keertje vanaf Lola mocht oefenen... Heb beloofd dat als ik ná Lola een groot paard heb (broertje = 1.90 m), we het er eens over zullen hebben. Dan wil ik namelijk zelf ook. :D

Atalanta schreef:
mooi zeg elanor, die beschilderingen en die veer! ga ik ooit ook nog eens doen...

Dank! Koop in plaats van 'ooit' morgen wat potjes vingerverf bij de speelgoedwinkel, en ga overmorgen in stijl op pad! *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:35

Elanor schreef:
Wat een gave pijlenkoker! Wellicht een beetje offtopic, maar wat voor een boog heb je erbij?

Die op de foto is dezelfde als:

Afbeelding

Een Scythenboog van Grozer met een extra lage treksterkte.
Daarnaast heb ik een Mongoolse (met lange syahs) van Kassai en een juweel van een custom laminaat Turkse boog van Grozer.

Voor het schieten vanf een paard zijn er twee verschilende uitgangspunten die twee verschillende bogen vragen.
Van lange afstand is het paard eigenlijk alleen een toevallig platform. Daarvoor heb je een vrij grote boog met grote streksterkte nodig. Het paard moet dan stil staan.
Mobeiel, in galaop etc. schieten gaat van korte afstand en dat sluit aan bij dat de beweeglijkheid niet samengaat met hoge treksterkte en de noodzaak voor een compacter boog.

Maak dus niet de bijna standaad fout van een te zware boog voor mobiel schieten voor de lol
Een korte boog met maximaal 35 pond is het beste. Je doet jezelf een plezier met 20-25. Daarmee schiet je op 10 meter nóg voor meer dan de helft in een stevige strobaal en maakt het je niet onnodig moeilijk correcte techniek aan te leren.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:51

Grappig, ik heb laatst ook met pijl en boog geschoten en ben aan het kijken voor een lichte boog :)
ik moet nog wel veel oefenen :P
Hier nog een leuke foto van paard en boog
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:27

Henkje schreef:
Grappig, ik heb laatst ook met pijl en boog geschoten en ben aan het kijken voor een lichte boog :)

Grozer Children Old Scythian en Children Scythian
Is nog spotgoedkoop ook.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:40

Dank :) ik zal eens kijken!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:28

Elanor schreef:
Dank! Koop in plaats van 'ooit' morgen wat potjes vingerverf bij de speelgoedwinkel, en ga overmorgen in stijl op pad! *\o/*

Haha nee zal niet gaan, ben 28 weken zwanger en kan al 'n hele tijd niet meer rijden vanwege bekkeninstabiliteit, ik kan een 15-20 min wandelen en that's it. Voor zo'n klein ommetje ga ik niet zo uitgebreid bezig. 't zal volgend jaar worden! Zo in het algemeen wacht ik inderdaad niet zo lang met dingen doen die ik leuk vind ;)
Dat boogschieten is ook gaaf zeg, dat gaat ook op m'n ooit-lijstje 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 21:32

Atalanta schreef:
Voor zo'n klein ommetje ga ik niet zo uitgebreid bezig.

Paarden vinden dat ´uitgebreid bezig´ op zích al leuk, dus waarom niet?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:19

Nou ja ik vind het zelf niet zo leuk om dat te doen als verder toch niemand het ziet. Dan doe ik liever iets anders met haar - genoeg mogelijkheden tenslotte - en schilderen een keer als ik ook op stap kan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:02

Nou als dit geen positieve buitenrij ervaring is!

Eerste keer naar t strand, 17e x onder het zadel en hij was erg braaf! Waren helemaal alleen gegaan. Enigste minpunt, t was toch langer rijden dan we dachten dus werd een rit van 2 uur :o Op een gegeven moment maar afgestapt en naast hem naar huis gelopen

Schrikt alleen wat van onnozele dingen, zoals een bankje of grote stenen. Maar trekkers en vrachtwagens zijn niet eng, net als blaffende honden etc!

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:17

Atalanta schreef:
Nou ja ik vind het zelf niet zo leuk om dat te doen als verder toch niemand het ziet.

Dat kan, ik doe het gewoon voor mijn eigen lol :D
Net als paardrijden op zich en de kleding in stijl erbij.

Het enige wat mbt anderen voor mij belangrijk is, is dat men mij met mijn rijdier ervaart als een heer in het verkeer.
*\o/* om keurig voor een zebra te stoppen/ rustig te wachten en met je hoed te zwaaien naar een eerst verbaasde dame die dan breed lacht.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:16

haha, verbaasde dame denkt dat prins op het witte paard langskomt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 16:47

Zou kunnen.
Het doet me in ieder geval geen kwaad bij de dames als ik te voet in het dorp ben, dat is helder ;)

Overigens heet die ´prins op het witte paard´ hier ´pricipe azul´= blauwe prins en dat wijst dan weer naar het ´blauw bloed´ in het NL.
Geheel in lijn rij ik als NLer in Andalucia met heel róód bloed op een wit paard :D

Ben helemaal :):) trouwens.
Nét van de chirurg gehoord mbt mijn paardrijden:´gewoon pijnstillers slikken en gááán´ (in het spaans uiteraard ;) )

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:09

Huertecilla schreef:
Overigens heet die ´prins op het witte paard´ hier ´pricipe azul´= blauwe prins en dat wijst dan weer naar het ´blauw bloed´ in het NL.

Dit soort dingen vind ik altijd zo grappig om te weten, onthoud dat ook altijd. :))

Citaat:
Nét van de chirurg gehoord mbt mijn paardrijden:´gewoon pijnstillers slikken en gááán´ (in het spaans uiteraard ;) )

Iets naars gebeurd? Wel fijn dat je weer op pad mag! :)

Wij hadden een paar dagen geleden onze buurt-bbq. De paarden stonden :wow: te kijken naar het gigantische kampvuur in de paardenbak, maar bleven er met z'n allen toch erg rustig onder. Gelukkig werden ze (onder toezicht) verwend met allehande liflafjes in de vorm van handjes gras en hooi door de kinderen.

Weinig bijzonders hier, maar nog wel wat leuks: kwam met Lola langs een deel van het bos waar flink is gekapt, ze halen daar de exoten weg. Dat gaat dan met grof geweld: grote diepe sporen van machines, overal omgetrokken bomen: puinhoop om te zien. Maar... te midden van al die zooi heeft iemand er wel aan gedacht om een mierenhoop met paaltjes en rood-wit lint af te zetten. Ik kon me dus direct zó voorstellen dat die werkzaamheden nog best lastig waren: "Henk! Henk! Stop!! Achteruit!! Pas toch op met die bulldozer man! Je rijdt daar bijna over die mier heen!!" Vind ik dan toch weer sympathiek. :))
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-08-11 17:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 17:16

Elanor schreef:
Huertecilla schreef:

Dit soort dingen vind ik altijd zo grappig om te weten, onthoud dat ook altijd. :))

Je moest eens weten O:)
Ik heb een soort van encyclopedisch geheugen en een multi-disciplinare interesse, gekoppeld aan een }> gevoel voor humor :D

Citaat:
Citaat:

Iets naars gebeurd? Wel fijn dat je weer op pad mag! :)

Niets speciaals. Gewoon een opstapeling van veel wat erg avontuurlijk verlopen .... avonturen. Er zijn nogal wat dingen kapot gegaan en ook een paar vervangen.
Als er dan wat gaat kraken is het wel zaak om er even een monteur naar te laten kijken voor je het mechaniek op volle toeren in de soep draait.

Citaat:
Wij hadden een paar dagen geleden onze buurt-bbq. De paarden stonden :wow: te kijken naar het gigantische kampvuur in de paardenbak, maar bleven er met z'n allen toch erg rustig onder. Gelukkig werden ze (onder toezicht) verwend met allehande liflafjes in de vorm van handjes gras en hooi door de kinderen.

Die staan nu te hopen op het volgende vurige feest :D

Citaat:
Maar... te midden van al die zooi heeft iemand er wel aan gedacht om een mierenhoop met paaltjes en rood-wit lint af te zetten. Ik kon me de werkzaamheden dus direct zó voorstellen dat die werkzaamheden nog best lastig waren: "Henk! Henk! Stop!! Achteruit!! Pas toch op met die buldozer man! Je rijdt daar bijna over die mier heen!!" Vind ik dan toch weer sympathiek. :))

_O-

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:20

Oh, en graçias voor de tips met betrekking voor de boog! Die nemen we t.z.t. mooi mee. :j Mijn broertje heeft me weleens een lesje geprobeerd te geven met zijn boog - 45 pond geloof ik. Ik krijg de gemiddelde jampot wel open, maar daarmee kon niet eens ankeren (tot grote hilariteit van mijn broertje uiteraard). Begrijp dus goed dat je helemaal vanaf het paard geen te zware boog moet hebben! :))