Lusitana schreef:Feitelijk hoef je niet goed te kunnen rijden in de strikte zin van het woord. Ik heb veel buitenritten voorgereden en zei altijd van "ga maar staan en pak een pluk manen" als we gingen galopperen (als ze dat al durfden) en dat ging altijd goed, zelfs bij mensen die voor het eerst op een paard zaten.
Was ook zomers bij een bedrijf dat ook wel paarden verhuurde zonder begeleiding, maar die stuurden altijd meiden naar het pavaljoen op het strand. Als er dan mensen waren afgevallen of niet meer durfden, gingen die op de paarden verder... Ook een manier. Als ik toevallig wel mee was ter begeleiding, werd er vaak ook wel geruild, dan ging ik op het "lastige" paard.(Puur psychisch, mijn paard was niet makkelijker, maar dat dachten ze wel en dan ging het goed, "lastige'paard kalmeerde onmiddelijk onder mij, ze hadden geen echt lastige paarden)
NOOIT gebroken botten of verwondingen gezien. Zelfs niet bij een aanrijding. Enige gebroken arm die ooit is opgelopen was in de manege tijdens les...
Het gaat op het strand vaak goed omdat paarden rechtuit gaan en niet ingehouden worden. Problemen ontstaan vooral als mensen aan de teugels gaan hangen en moeten sturen.
Je rijdt op eigen risico, dus je moet als ruiter zelf inschatten hoe goed je bent. Helaas blijkt dat veel mensen zich overschatten. Maar nogmaals, het gaat vaker goed dan mis. De paarden die je mee krijgt zijn meestal rustig of er zit een groot deel rustige paarden bij en ze kennen hun rondje en weten waar ze wel en niet hard kunnen/mogen.
In lessen worden er meer duikelingen gemaakt.
Ik ben voor onder begeleiding rijden, omdat er ook zijn die alleen maar willen galopperen. En bv oversteken een punt kan zijn.
Overigens hebben de meeste bedrijven, terecht, wel een boete voor het terugbrengen van een bezweet paard.Je hebt als klant trouwens de plicht om een gewond (zadeldrukking)of kreupel paard te weigeren. Zelf opzadelen of daarbij zijn is dus wel zo handig om zeker te weten dat je paard niet onder het zadel open ligt.
Ik heb zelf nog nooit een bezweet paard teruggebracht, maar ik ben het ook nog nooit tegen gekomen dat mij verteld is dat ik een risico loop op boete als ik mijn paard bezweet terugbreng.
Ik heb weleens een rit gemaakt bij een manege waarbij het paard absoluut geen uithoudingsvermogen had en na het eerste handgalopje als hijgend liep en compleet bezweet was, we hebben toen tot aan het strand alleen nog maar gestapt (was toen zonder begeleiding, doe ik overigens nooit meer) en zijn uiteindelijk rechtsomkeerd gegaan omdat er op die dag een evenement was op het strand waar wij niet over geinformeerd waren.
Bij terugkomst was het paard weer "normaal", maar als ik een normale strandrit (lees: minstens een keer of twee een handgalopje in de duinen en op het strand een stukje rengalop) had gereden was dat paard sowieso doorweekt terug gekomen, ik had dan echt geen boete willen betalen omdat zij mij op pad sturen met een ongetraind paard dat een handgalop op een stevige bodem, dus geen mul zand, niet aankan terwijl ik een strandrit ga maken.
. Ze werden in een privérit op de braafste paarden ingedeeld. Wat zien wij bij aankomst van dit gezelschap? De drie heren liepen op teenslippers, de drie meiden hadden rokjes en hakken aan! Die rit ging dus niet mooi door
)
Ik dacht echt dat ik dood ging. Ik had totaal geen controle en door het scheve dier zakte ik continu naar rechts.