Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:46

Citaat:
Ja, maar het is echt een manier van spelen.. :) Maar ik snap dat dat niet altijd kan, ookal is het voor hem ontzettend leuk :)
Aan de longe doet hij het ook prima, aan de hand ook. Alleen bij het racen, want dan wordt hij opgewonden, vindt hij het zo leuk.. Tja, ik snap het wel.
Maartoch is het wel handig dat er een rem opzit.:)

Het is Noodzakelijk dat er een rem op zit! Paardrijden is geen spelletje als je je op de openbare weg begeeft.
Rijd je ook een fiets zonder rem?

En ik denk dat je je paard gewoon veel flinker moet aanpakken. (eerst op eigen terrein) Een smaller bit of ander een duidelijk signaal in z'n mond kan echt geen kwaad.
Veiligheid gaat voor. Je rijdt op een spierbundel van ca. 400 kg, niet op een watje.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:29

Je geeft zelf al aan dat je de post van Kendra zinvol vind, ik kan maar bij aansluiten bij die adviezen.
Jij bepaalt wanneer hij hard mag haal hem eens direct terug en laat hem weer gaan op jouw commando. Overgangen rijden, talloze malen.
Je geeft ook aan dat je geen dubbelgebroken bit wilt gebruiken maar ik denk wel dat het zinvol zal zijn dat toch eens te gebruiken, 1 keer uitproberen kan geen kwaad, als het betekent dat jij net iets meer je paard ermee bij jou kunt houden, net zolang tot ie snapt dat jij degene bent bepaald en niet hij. Waneer je het gevoel krijgt dat hij snapt wat jij wil probeer je weer je oude bit of bitloos net wat jij wilt. Je moet zorgen dat je iets inbouwt, zelfs bitloos betekent niet minder controle.
En bepaal een punt op je weg waar jij wilt dat hij tempo inhoudt.
Beloon direct als hij reageert en blijf ook praten hoe snel je ook gaat, laat hem jou niet vergeten.

Ik ben zelf eveneens bezig met een loeisnelle arabier, wij hebben hier - in zuid Tunesie - alleen maar open vlaktes en eindeloze zandweggetjes. Hij deed eveneens alles keurig, luisterde goed naar de ruiter tot hij voluit mag gaan, voorheen was elke ruiter hem echt kwijt, tot ik een ander bit - dubbelgebroken- ging uitproberen en een ander hoofdstel, eerst een mexicaanse neusriem nu een gewoon hoofdstel met neusriem.

PBA_

Re: Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:21

Mijn paard vind het ook altijd leuk om wat harder te gaan dan ik eigenlijk in gedachten heb. Ze vind het zo leuk buiten. Toch ben ik altijd degene die bepaald wat we waar gaan doen en hoe hard. Al staat ze op haar kop, ze mag het niet. Zo ook als ze te hard gaat of niet wilt remmen (of niet hard genoeg) dan zorg ik er wel voor dat ze doet wat ik vraag. Er zijn wel eens momenten geweest dat ik minder lief moet zijn, eerder erg streng. Heeft ze het daarmee minder naar haar zin tijdens zo'n rit? wel nee joh. Ze zal zelfs blij zijn dat ik de leiderschap bij mij houd, zo zullen er nooit confrontaties zijn over wie er vandaag de baas is.
Ik ben van mening dat je alleen naar buiten kan gaan met je paard als je de gevaren kan inzien. Dus de actie, reactie. Je moet kunnen inschatten en ook voor andere weggebruikers. Je paard moet 100% naar je luisteren. Tuurlijk mogen ze een eigen wil hebben, ze mag best eens laten merken dat ze iets wel of niet wil, dan nog ben ik degene die bepaald of we dat wel of niet doen verschilt per situatie. Maar je paard moet ALTIJD aan de hulpen staan juist als je buiten rijd, je bent anders een gevaar op de weg.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:18

Billie1 schreef:
Lieve lx3, je zegt al een paar keer 'het geeft niet, ik ben niet bang'. Nou dat is hartstikke fijn voor je, maar niet echt het punt hier… je bent namelijk ook een gevaar voor een ander en je paard…
Een vriendin van mij had precies hetzelfde, vondt het heerlijk om haar merrie voluit te laten gaan, dit deed ze vaak op het strandje hier vlak in de buurt, wat overliep in een grote grasvlakte, aan het einde remde die zelf al zo lang was het…
Nu is de laatste 300 meter van het strand volgezet met tentjes, patatboeren en bootverhuur…
Zij laat haar merrie gaan op het strand en op het moment dat ze wil remmen, (wat nu dus wel nodig is) heeft haar merrie schijt aan haar rem… die schiet aan de andere kant voorbij de gebouwen, rent de weg op en valt over een putdeksel boven op een auto…
Het paard had niks, maar de automobilist is dus verlamd en mijn vriendin zal nooit meer paardrijden…
Het is wel onverantwoord en ik gun jou alle lol van de wereld, maar wel als jij controle kan houden over je paard, óók zijn rem!! Want dat de rest goed gaat is leuk, maar die rem blijkt wel het allerbelangrijkste… vindt die man in de rolstoel ook…
Zou maar eens heel goed gaan oefenen (en nadenken) voor je zegt dat het allemaal niet zo erg is. Als jij paard met zo’n noodgang in een kuil stapt en over de kop slaat kan je hem inslapen… heel verantwoord…

Ja, dat is waar. Ik snap wat je bedoeld.
*dat van in een kuil stappen snap ik wel. maar dat kan ook gebeuren als er wel een rem op zit natuurlijk. ;)*
Maarja, het is gevaarlijk ik weet het, ik denk dat ik eerst maar even rustig aan doe.. En dan opnieuw opbouwen. :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:20

Els_175 schreef:
Controle controle controle.. Dat is wat je moet krijgen over de gangen van jouw paard. Veel op dat pad blijven rijden en oefenen in verschillende tempo's en dan niet 100 meter maar kleine korte stukjes zodat ze controleerbaarder blijven. Gaat ze te hard dan ga je stappen.. klaar voor die dag! Niet altijd maar hard hoeven te rijden, leer een paard ook gewoon normaal te kunnen stappen over een pad waar je ook met 40km p/u over gaat. En die stukjes kun je langzaam weer uitbouwen tot grotere stukken. Maar zorg ervoor dat je controle krijgt!

Dankje :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:21

bedouin schreef:
Je geeft zelf al aan dat je de post van Kendra zinvol vind, ik kan maar bij aansluiten bij die adviezen.
Jij bepaalt wanneer hij hard mag haal hem eens direct terug en laat hem weer gaan op jouw commando. Overgangen rijden, talloze malen.
Je geeft ook aan dat je geen dubbelgebroken bit wilt gebruiken maar ik denk wel dat het zinvol zal zijn dat toch eens te gebruiken, 1 keer uitproberen kan geen kwaad, als het betekent dat jij net iets meer je paard ermee bij jou kunt houden, net zolang tot ie snapt dat jij degene bent bepaald en niet hij. Waneer je het gevoel krijgt dat hij snapt wat jij wil probeer je weer je oude bit of bitloos net wat jij wilt. Je moet zorgen dat je iets inbouwt, zelfs bitloos betekent niet minder controle.
En bepaal een punt op je weg waar jij wilt dat hij tempo inhoudt.
Beloon direct als hij reageert en blijf ook praten hoe snel je ook gaat, laat hem jou niet vergeten.

Ik ben zelf eveneens bezig met een loeisnelle arabier, wij hebben hier - in zuid Tunesie - alleen maar open vlaktes en eindeloze zandweggetjes. Hij deed eveneens alles keurig, luisterde goed naar de ruiter tot hij voluit mag gaan, voorheen was elke ruiter hem echt kwijt, tot ik een ander bit - dubbelgebroken- ging uitproberen en een ander hoofdstel, eerst een mexicaanse neusriem nu een gewoon hoofdstel met neusriem.

Dankje:)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:23

PBA_ schreef:
Mijn paard vind het ook altijd leuk om wat harder te gaan dan ik eigenlijk in gedachten heb. Ze vind het zo leuk buiten. Toch ben ik altijd degene die bepaald wat we waar gaan doen en hoe hard. Al staat ze op haar kop, ze mag het niet. Zo ook als ze te hard gaat of niet wilt remmen (of niet hard genoeg) dan zorg ik er wel voor dat ze doet wat ik vraag. Er zijn wel eens momenten geweest dat ik minder lief moet zijn, eerder erg streng. Heeft ze het daarmee minder naar haar zin tijdens zo'n rit? wel nee joh. Ze zal zelfs blij zijn dat ik de leiderschap bij mij houd, zo zullen er nooit confrontaties zijn over wie er vandaag de baas is.
Ik ben van mening dat je alleen naar buiten kan gaan met je paard als je de gevaren kan inzien. Dus de actie, reactie. Je moet kunnen inschatten en ook voor andere weggebruikers. Je paard moet 100% naar je luisteren. Tuurlijk mogen ze een eigen wil hebben, ze mag best eens laten merken dat ze iets wel of niet wil, dan nog ben ik degene die bepaald of we dat wel of niet doen verschilt per situatie. Maar je paard moet ALTIJD aan de hulpen staan juist als je buiten rijd, je bent anders een gevaar op de weg.

Oké bedankt voor alle tips. :) Ik ga niet voluit langs wegen hoor, ook niet op paadjes die op wegen uitkomen ,, maar ik snap het.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:26

Qimm schreef:
niet meer voluit laten crossen en zorgen dat je je paard fatsoenlijk africht voor je aan zulke gevaarlijke stunts begint. Overigens zou ik als boer dood ongelukkg zijn als er iemand met een paard mijn weiland om kwam ploegen, dat doe je gewoon niet :n

Helemaal mee eens! Je gaat toch ook niet de snelweg op met je auto als je remmen stuk zijn???????
Levens gevaarlijk voor zowel de pony, de ruiter als de medemens!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:30

Ik cross ook wel eens met mijn bijrijd paard. (Op een weiland waar het mag, dat is wel van een boer maar daar komen ook mensen op met paarden, honden, wandelaars, etc.) En ik cross alléén als er geen andere mensen zijn. Ook is het volledig afgesloten van de weg, dus geen gevaar of dergelijke.
Wat ik altijd doe (het is een driehoekvormig weiland) is idd op tijd afremmen, maar vooral proberen een bocht te maken. Heel ruim, en gewoon rustig doro te galopperen. Gewoon een bocht maken aan het eind en dan rustig afremmen. Ook praat ik tegen hem. ( 'Hoooo, ga maar dráááven jongen,' ) Je weet wel, dat soort tekstjes :) . Bij mij werkt dit eigenlijk heel goed, vooral die bocht. Succes!

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:31

en als je nu op dat zelfde pad eens gaat rijden? maar dan in stap of draf, eens kijken of hij echt alleen gaat als jij aangeeft dat die ook echt mag crossen?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:21

Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?
Daar kan ik ook van leren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:50

ik ben het hier eens met de mensen die vinden dat het ronduit gevaarlijk is en dat ts moet trainen om de rem erop te krijgen.
wat ik niet snap is dat ze het erover heeft dat een dubbelgebroken bit zo scherp is? ik geloof juist dat het zachter is dan een enkelgebroken =dat prikt juist met het scharnierstuk in het gehemelte als je je paard flink aan de teugel wil stopzetten...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:23

idd, knollentuin. Een dubbelgebroken bit is zachter in de mond als een enkele. Sowieso; als je maar een beetje druk geeft op een engek gebroken bit, "knakt" hij en prikt het idd. Ik heb zelf daarom liever een dubbele.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:42

Klopt hoor knollentuin. Daarbij heb ik liever een iets scherper bit voor nood die ik gedurende de rit lekker los kan laten dan een bit die lekker vriendelijk is en het paard er door heen dramt. In beide gevallen is het vervelend voor het paard maar door het scherpere bit is het in sommige belangrijke gevallen erg prettig en je hoeft minder druk te geven en minder lang wat eigenlijk dus vriendelijker is omdat je niet continue eraan hoeft te blijven.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:50

Ja, op zich heb je gelijk PBA_ Maar, een bit zit hoe dan ook, of je er druk op legt of niet, altijd in de weg in de paardenmond. Het beweegt hoe dan ook heen en weer op de lagen (Een van de gevoeligste plekken op het hele paardenlichaam) dus het zal nooit 100% prettig zijn. Daarom ga ik met mijn eigen paard bitloos rijden. Vind ik veel beter.
Ik heb weleens een foto gezien van een paarden hoofd (skelet) daarop zag je 1 kaak van een paard, waarbij altijd een bit gebruikt was. En 1 paardenkaak, waarbij bitloos gereden was. De bitloze was gewoon een normale kaak. Die met bit was nogal "veranderd" om het zacht uit te drukken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:02

Daarom rijd ik nu met een stangetje (utrechts stangetje) die vrij stil licht in de mond. Omdat deze vrij smal is heeft ze er ook geen last van (tenminste minder) van haar lagen. Helaas is bitloos niet goed te doen. Door haar ataxtie gaat ze dan meer op de voorhand duiken waardoor we al een keer onderuit zijn gegaan. Ondanks dat er op het bit geen druk staat duikt ze bitloos dus. Vind ht ook jammer want ze luisterd perfect naar de stem. Heb ook lang gezocht naar een bit die haar goed paste.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:02

hmm ken dit probleem.
Misschien wanneer je zachter wil niet trekken maar vragen en toestaan.
Wij hebben ook een pony die alleen maar harder gaat als je aan de teugels hangt.
Dus vragen en ontspannen.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:08

Leer hem eerst maar even rustig te doen, hij zal waarschijnlijk altijd gaan rennen als hij op die plek komt. Laat hem daar eerst stilstaan en je kunt hem even lekker laten stappen. Je kunt beter pas weer crossen als hij naar jou luistert. Als hij dan nog te moeilijk is, probeer dan eens met slofje (slofteugels) of een elastiek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:34

jentel schreef:
hmm ken dit probleem.
Misschien wanneer je zachter wil niet trekken maar vragen en toestaan.
Wij hebben ook een pony die alleen maar harder gaat als je aan de teugels hangt.
Dus vragen en ontspannen.

ik vergelijk dit altijd met als je auto rijdt en je vol op je rem trapt, de boel blokkeert en je rijdt gewoon door =pompend remmen is dan beter...beetje opvangen en weer ontspannen en weer opvangen en weer ontspannen

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:38

Oh PBA_ , sorry ik wist dit niet. Nee klopt, het ene paard pakt het gewoon beter op als de andere. Je ziet gewoon dat sommige paarden het prettiger vinden met bit, dus ja, waarom zou je dan op bitloos over gaan? Net als in jou geval heb je dan weinig keus.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:03

Ligt het probleem niet vooral bij het feit dat haar paard goed luistert, behalve in de rengalop.
Ik zie hier adviezen langskomen als, ga het eerst maar eens in draf proberen, maar ik heb genoeg paarden gereden die perfect luisteren naar een zachte rem in elke gang, ook galop behalve als ik een sprintje ging trekken. Dan kan je oefenen in draf tot je een ons weegt, maar het probleem ligt bij de rengalop.

Echt directe tips kan ik je niet geven, het is bij elk paard totaal anders, ik goede ervaringen bij de een en bij de ander lag de oplossing bij een ander soort bit.

Iets wat je uit kan proberen is om inderdaad wel even te stoppen met crossen voor de lol, maar er een trainigspuntje van te maken. Ik merk altijd dat paarden die moeilijk remmen bij rengalop, dat vooral worden als ze over een bepaald punt heen zijn, als ze echt op weg zijn zeg maar.
Ga eens gewoon in een handgalopje versnellen naar een middengalop en neem je paard vervolgens weer terug.
Ga steeds een versnelling hoger, maar hou de stukjes kort zodat je paard niet helemaal los gaat maar zich nog volledig concentreert op jou, want dat is in principe wat er mis gaat. Je paard gaat rennen en wordt eigenlijk losgelaten, als je paard inderdaad dat rennen leuk vindt ontbreekt vanaf dat moment de connectie met de ruiter.

Probeer dat eens uit, je kan de stukjes steeds langer maken als het beter gaat en zodra het minder goed gaat maak je ze weer korter. Probeer in ieder geval even flink bezig te zijn met je paard in die gang.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:12

lx3 schreef:
Ja, maar een pleziertje voor je paard en jezelf moet kunnen toch? Hihhi, maar ho blijft ho natuurlijk :)
We hebben hier veel tiendpaadjes die ik door en door ken. Daar ga ik altijd wel even.

Logisch dus dat je paard soms geen rem heeft..
Als ik buiten rij (dat doe ik 4 keer per week) in de polder, kleine stukjes 'bos' (er staan wat boompjes en struikjes langs het pad haha) of langs de weilanden, galoppeer ik zelden tot nooit. Heeeel soms maar dat laat ik ze ab-so-luut niet gaan. Handgalopje en als ze gaan drammen terug naar de stap. Als ik op het strand rij wil ik eens in de zoveel tijd voluit gaan, daar is het risico dat je iemand/iets aanrijd of je paard het verkeer in schiet nihil. Maar dat doe ik niet iedere keer en paardlief moet eerst normaal doen (ga altijd eerst lekker een end stappen, even pootje baden, stukje draven en dan galloppeer ik aan, eerst handgalopje, gaat dat goed zonder drammen mag ie gaan, voluit! Maar lukt het handgalopje niet naar behoren neem ik hem OF terug naar draf danwel stap OF probeer ik het handgalopje onder controle te krijgen. Lukt dat uiteindelijk laat ik hem niet alsnog gaan. Consequent zijn.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:14

misschien kan je een neckrope proberen

succes

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:17

mylene32 schreef:

succes

mag ik even lachen? :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:23

Qimm schreef:
mylene32 schreef:

succes

mag ik even lachen? :')

mag ik even meelachen?! je gaat iemand zonder controle een neckrope aanraden... }:0 ???