Asociaal paardenvolk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Asociaal paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:35

Inderdaad komt het veel voor onbegrip van 2 kanten hoor. Maar ook veel asso gedrag van ruiters. IN bossen inderdaad niet op juiste paden rijden en dan raar vinden dat ze dat gebied niet meer in mogen of erop worden aangesproken. Jammer..want zo verprutsen we het vaak voor ons allemaal. Ook degene die het wel goed bedoelen.

Ik heb in een bos gereden waar veel verschillende sporten samen gingen en je je pad ook weleens moest delen met een mountainbiker. Dit ging prima van 2 kanten begrip dat we allemaal van de natuur willen genieten.

maar ja..in het verkeer..Belgie start nu net weer een actie op om automobilisten te leren wat te doen in het verkeer als je een paard tegen komt. Eigenlijk zou het vast onderdeel moeten zijn op je examen auto en niet alleen of je ook voorrang hebt als ruiter.

En midden op de weg rijden..wil niet vervelend zijn maar dit mag!!! jE bent een bestuurder..je mag zelfs niet op fietspad rijden of op voetpad. Berm uit veiligheid vaak wel maar eigenlijk ook niet..je bent bestuurder...zo wordt je gezien. Ook als je naast je paard loopt. Je moet alleen niet als je op een 80 kilometer weg rijdt onnodig op gaan houden! Maar ga dan even draven enz...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:10

Kostolany schreef:
En midden op de weg rijden..wil niet vervelend zijn maar dit mag!!!

Lees dát nog maar eens even na in de wegenverkeerswet.

Je hoort rechts te houden en mag het overige verkeer niet onnodig hinderen.
Ook mag je geen voorrang némen :)*

Zelf ga ik regelmatig even in galop om de boel minder op te houden als het smal is en ik even niet over de greppel kan/wil springen.
Dat wordt enorm gewaardeerd. Idem even een landtoegang in steken om verkeer niet op te houden.
Voorrang géven, met een brede zwaai van je hoed, is heel effectief :)*

Ik begrijp het aso gedoe door ruiters niet. Dat is toch helemaal niet léuk dat agro gedoe?!
Van lachend geven krijg je lachende reactie en daar word je veel vrolijker van.

Ik heb ooit eens een onderwerp ´positieve buitenrij-ervaringen´ opgestart. Zelfs dát werd keer op keer door asos met negatieve kijk vervuild en sfeerverpest.
Waarom rij je dan in vredesnaam paard?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:29

Adrija schreef:
Drrrassic schreef:
Oh, en daarom ben ik zo blij dat ik op een "armoedige" stal rij waar haast alleen leuk volk komt, geen arrogante/asociale mensen zoals je die vaak op maneges ziet...

Dat vind ik nou weer een beetje raar om mensen van maneges over een kam te scheren voor dit onderwerp :? Er zijn echt heel zoveel maneges in NL met zoveel verschillende mensen van verschillende pluimage, en gelukkig ook heel veel normale. En die asociale mensen komen echt niet alleen van maneges hoor.

Ik had het dan misschien anders moeten formuleren, want er zitten zéker ook leuke mensen op de manege en niet iedereen is hetzelfde. Bij ons op stal is het nogal smerig, daar komen de asociale mensen niet op af - zo bedoelde ik het. ;) Bij een manege is er meer luxe, daar komen ze wel op af - maar ook de leuke en gezellige mensen. Dat zette ik er niet bij, omdat het daar hier niet over ging. Daarnaast schreef ik "zoals je die vaak op maneges ziet". :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:31

Nou ik ken genoeg minder luxe stallen waar ook minder leuke mensen staan. Aso's zitten echt niet perse vaker op luxe stallen

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:22

Huertecilla schreef:
Wen_en_Jelle schreef:
maar ik weet niet precies wat je bedoelt met P+ dwangmiddelen. Bedoel je dan een slofteugel en sporen, of bepaalde (of alle) bitten?

P+ = Punishment toevoegen.
Alles waarmee je pijn kan doen of waar het paard pijn mee associeert is P+ door lichamelijke pijn = de ergste vorm van P toevoegen; straffen door geweld, pijn.

Zie mijn site, hoofdstuk: http://www.homocaballus.eu/NL/2.php

Een bit is als schrikdraad. Ook al doe trek je niet aan de teugel, het paard weet altijd dat het een pijnlijke stok achter de deur in de gevoelige mond heeft.
Volgens de definitie van dierenmishandeling is dat..... :)*
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een integer invoelend mens dat doet. Een integer aardig mens wíl dat helemaal niet ook al doet de hele omgeving dat. Zeker anno nu weet elke ruiter dat er diervriendelijke methodes zijn. De ruiterij is echt een vér achtergebleven gebied wat dit betreft. Behoorlijk aso.

Bedankt voor je uitleg HC!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:28

Ik was gister nog met mijn paard in het verkeer, samen met een stalgenootje. Haar paard is nog een beetje lerende qua buitenritten, maar het gaat al heel goed. Alleen, als verkeer hard aan komt gereden vind paardje het nog een beetje spannend. Gisteren moesten we een heel klein stukje over de weg maar, en net op dat stukje kwam er een bus aan. Die reed nogal hard. Ik ben toen half achterstevoren gaan zitten en gebaarde of hij vaart wilde minderen. Dat deed hij direct en toen hebben we hem uiteraard heel vriendelijk bedankt. Dat vind ik nu superfijn van zo'n automibilist, dat hij daaraan meewerkt. Als ik met mijn paard alleen was, was het niet nodig geweest, maar nu vonden we het erg fijn.
Paardje in kwestie keek er nog niet eens naar :D Dus verkeersmakheid begint te komen!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:38

Huertecilla schreef:
Kostolany schreef:

Lees dát nog maar eens even na in de wegenverkeerswet.

Je hoort rechts te houden en mag het overige verkeer niet onnodig hinderen.
Ook mag je geen voorrang némen :)*

Maar "rechts houden" betekent niet per definitie dat je naar het uiterst rechtse stukje van de rijbaan hoeft te gaan, je kunt gewoon een nette marge aanhouden en een plek op de weg kiezen die duidelijk is. Net als met een motor, dan rij je ook niet op de uiterste rand van de weg, maar gewoon midden op je eigen weghelft (of zelfs iets links van dat midden) zodat je niet over het hoofd wordt gezien.
Gewoon duidelijk zijn in je aanwezigheid en uiteraard wel vlot plek maken voor anderen als dat kan en zinvol is.

marjolein_el schreef:
Tja ik moet zeggen dat ik dit ook wel is doe hoor. En dat is juist voor die mensen die moeten passeren, of ze het nou snappen of niet. Mijn pony vind die berm soms nogal spannend en als ik dan net langs iets engs moet en er moet tegelijkertijd een fietsen passeren kan het zijn dat ze opzij schiet, tegen de fietser aan. Daarom ga ik dan even op het fietspad rijden zodat ze er gewoon langs kunnen fietsen en pony het niet spannend vind. Ik snap wel dat fietsers zich daaraan ergeren maar dat interesseert me in dit geval niet zoveel.

Waarom wacht je niet gewoon even tot een fietser gepasseerd is voordat je langs het "enge ding" in de berm gaat? Persoonlijk vind ik je laatste zin schokkend :oo

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:57

Skygirl schreef:
Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..

Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..

Alleen denk dat die automobilisten die geen rekening houden met ruiters (of niet weten hoe) dat dus echt niet begrijpen en zich er alleen maar aan ergeren. De volgende keer dat ze weer van die schijtknollen midden op de weg tegenkomen zullen ze misschien gaan toeteteren e.d. omdat die asociale ruiters denken dat de weg van hen is.

Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen? :? En dan daarna even je hand op steken als bedankje.

Denk dat onwetende automobilisten echt niet begrijpen waarom je dat doet en het al gauw asociaal vinden. Waardoor ze in het vervolg misschien nog minder rekening houden met paarden.

Helaas werkt het vaak niet zo dat een keer gebaren vaart te minderen helpt.........

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:05

als ik op buitenrit ga en ik hoor een auto met een noodgang aankomen,gaan we altijd een beetje op de weg lopen en dan net niet naar het midden maar wel zo dat ze vaart moeten minderen,als je gaat gebaren dat ze iets vaart moeten minderen,gaan ze de radio ook nog eens harder aan zetten,en rijden ze gewoon met een snelheid van 80 km bij je langs,nou laat mij dan maar aso zijn,maar wat zijn zij dan?
Laatst bijgewerkt door maybe2 op 06-07-11 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:07

Kostolany schreef:

In mijn geval steken ze gewoon over. Dan rijd je op de weg en dat mag, maar gewoon oversteken als je van een uitrit komt mag NIET.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:10

Je maakt helaas veel mee...

Ik probeer in het verkeer altijd een veilige ruimte te creeren.
Vrees dat ik anders niet zo lang met mijn paard doe..

Hij zet geen stap verkeert. Maar een auto met 80 die je stijgbeugel bijna raakt is per defentie gevaarlijk... ook op de fiets en ook als voetganger...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:17

Hier ook een ruiter die zich ergert aan andere ruiters uit de buurt.

Gisteren was ik samen met vriendlief in de auto op weg naar mijn weide. Komen we op een weg waar je 30km/uur mag rijden en het heel erg moeilijk is met 2 auto's elkaar te passeren. Jammer genoeg is dit momenteel de énige weg voor bijna het hele dorp om daar te raken aangezien de grote baan is afgesloten. Het is echt een heel eind, aantal kilometers dat het zo smal is'
Zijn we bijna aan het einde van de weg, rijden er 2 ruiters voor ons, naast elkaar, die ervoor zorgendat de mensen die in de tegenovergestelde richting maar moesten gaan stilstaan totdat zij gepasseerd waren en ook zorgen dat wij niet voorbij konden. Op zich geen probleem voor mij, ik wacht wel even als ze echt niet achter elkaar willen gaan stappen.
Maar het was een ouder koppel, tegen de 60 aan, mevrouw had geen cap aan (kan ik me zo boos in maken, even op de openbare weg gaan rijden zonder bescherming, goed voorbeeld is dat...) én het ergste van al: toen de splitsing eraan kwam vonden ze het ook niet nodig om even richting aan te geven of op de volgende weg even achter elkaar te gaan rijden. Gelukkig werd de weg daar op 1 stuk breder en ben ik voorzichtig voorbij gestoken, maar ondertussen hingen er dus al een stuk of 10 wagens achter hen.

Ik begrijp de frustratie van vele automobilisten, ik als ruiter ga altijd achter elkaar rijden als er een auto aankomt en zo rechts mogelijk, liefst nog in de berm. Mocht er een paard bij zijn dat bang is (mijne niet, maakt niet uit hoe snel ze langsrijden) dan doe ik met mijn hand even teken om te vertragen en lach eens vriendelijk als hij ook echt vertraagt.
Deze paarden (haf en fjord) die gisteren systematisch naast elkaar bleven zijn ook totaal niet bang van het verkeer, ik ken ze al een tijdje in de buurt, en hadden dan ook echt geen reden om al het verkeer helemaal op te houden. Dat vind ik dan ook asociaal en ik schaam me als ruiter in hun plaats.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:19

Mij is altijd geleerd om niet teveel aan de kanten te gaan voor automobilisten. Dit i.v.m. de veiligheid van ruiter + paard. Zo kan er nog een klein stukje berm naast de weg liggen blijf ik wel op de weg stappen omdat als ze dan plots opzij springt er nog wel ruimte voor is.. :)
Ook mag ik geen signalen geven dat de automobilist er langs mag, anders kunnen ze mij aansprakelijk stellen als er dan een ongeluk zou gebeuren.

Ik heb trouwens wel een keer wat vervelends gezien.
Wij reden met de kar op de grote weg. Daarnaast lag een zandpad over de heide.
Op dat moment zagen wij 2 ruiters op het zandpad die in galop een aantal mensen passeerden terwijl dat pad niet breder is dan 1,5 -2 meter.
Dit soort mensen verpesten het wel voor ruiters die zich wel aan de regels houden..
Waarschijnlijk is daarom dat pad afgesloten voor ruiters :(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:34

Ik vind het vooral schokkend hoe slecht sommige ruiters de verkeersregels kennen. Of ze wel kennen maar vinden dat andere weggebruikers daar voor hen maar een uitzondering op moeten maken omdat ze op een paard zitten. Je kiest er zelf voor om je te paard in het verkeer te begeven, dus buitenrijden doe je pas als je zeker weet dat het goed gaat. Gewoon niet op pad gaan als ánderen jouw probleem op moeten lossen. Anders thuis trainen. :)*

Verder vind ik paardrijden nog steeds een adellijke bezigheid en noblesse oblige plus het is zó leuk om je hoef af te nemen. Ik merkte overigens dat ik na overstap op vriendelijke sidepull, barok dekje en blouse op de één of andere manier een stuk vaker 'zomaar' voorrang kreeg. :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:44

Dat vind ik dan weer jammer, Elanor, dat je door je uiterlijk vriendelijker behandeld wordt door chauffeurs. Waarom zou een sidepull minder adelijk zijn dan een dressuurzadel?
Westernspullen kosten toch evenveel als Engelse spullen? Op mijn hafferd zal waarschijnlijk geen goed passend westernzadel passen en we rijden ook dressuur, dus mijn wintecje doet het goed genoeg. Maar daarom zijn chauffeurs dus minder vriendelijk? Omdat sommige ruiters niet uit een gezellige countryfilm zijn gestapt? Jammer.
Als ik autorijd behandel ik elke ruiter net hetzelfde, dat paard is diegene waar je veilig voor moet zijn en die heeft er niet om gevraagd welk mens je er bovenop zet :n

Edit: typefout

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:50

Het is alleen wat ik ervaar. :)

Ik rijd overigens ook met een wintecje. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 06-07-11 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:57

Haha, ok :') . Nee, vind ik gewoon zo vreemd van mensen... Wij hebben thuis 2 wagens, een skoda en een bmw. Ik merk ook dat er agressiever door andere luxewagens wordt gereden achter mij als ik met de bmw rijd dan met de skoda. Ook al zoiets dat ik niet vind kloppen, want ik rijd zeld echt niet anders met beide wagens. Of voetgangers die niet durven over te steken als ik stop met de bmw, die denken zoiets van: hé, stopt ze nu echt?
Maar nu weer ontopic :+ .

Even een vraag dan in het algemeen: ervaren autobestuurders de "gewone" recreatieruiter dan ook als vriendelijker dat ze daar ook beter voor gaan oppassen? En de zogezegde sjieke 'bekakte' ruiter dan als onvriendelijk? En klopt dat dan ook? Zijn er meer vriendelijke recreatieruiters dan die sjieke ruiters?

Mijn slechte ervaring was met een recreatiekoppel, dus bij mij gaat de bal (nog) niet op.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:01

Ik vind het niet zo gek dat je bovenop de verkeersregels soms wat 'extras' krijgt als je een bepaalde uitstraling hebt. De niet-paardrijdende Nederlander heeft volgens mij vaak veel meer sympathie voor een fijne westerncombinatie met lange teugel dan voor een combinatie van slofteugel en geen-cap. Bij dameszadel met voile heb je waarschijnlijk een kijkersfile aan extra beleefdheid. :D Is volgens mij gewoon hetzelfde dat men in het algemeen kinderen / oude mensen sneller laat oversteken. Je voorbeeld van die auto's is precies hetzelfde. :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:09

Nederland is dan toch ook een echt paardenland tov België denk ik, want hier lopen zoveel mensen rond die niet het verschil zullen zien tussen een slofteugel/trek-in-de-mond-ruiter of een vriendelijke ruiter. De meeste niet ruiters denken in mijn buurt dat het zo hoort, in de krul getrokken... Heel jammer!

Maar inderdaad, het is die sympathie die je dan krijgt voor de ruiters waardoor je beleefder wordt. Ik doen het alleen niet omdat het toch vooral het paard ook is waarvoor je moet oppassen (en waarschijnlijk is dat westernpaard veel braver dan dat hittepit paardje waar sommige chauffeurs dan weer wel gaan langsscheuren). En ik ben dus ook niet consequent idd, want voor kinderen en ouderen stop ik meestal sneller :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:12

Drrrassic schreef:
Oh, en daarom ben ik zo blij dat ik op een "armoedige" stal rij waar haast alleen leuk volk komt,

... is daar nog plek? :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:46

Wafel schreef:
ook op de fiets en ook als voetganger...

Dus ga je dan op het midden van de weg rijden, lopen?
Dat is dan nog alleen over je eígen leven beslissen :)*

Er is gewoon heel veel volk op de weg.
Onder veel verkeersdeelnemers zitten ALTIJD een paar minder (v)aardige.
Postbus 51achtige acties zijn alleen maar politiek correcte zoethouders want als ruiter met een heel kwetsbaar van jou afhankelijk paard MOET je naar de zwakste schakels aangepast rijden.
Het maakt niet uit of dat 10 of 2 of 0,5% van de verkeersdeelnemers is :)*

Denk anders aan in het donker rijden als niet helder is wat ik bedoel.
In het donker maakt het niet uit hoe ´zichtbaar´ jij denkt te zijn uitgedost. Je BLIJFT afhankelijk van of een andere je waarneemt. Er is altijd íemand die je niet of te laat waarneemt. Het maakt niet uit hoeveel dat er zijn; één is teveel en die ene is er altijd.
VOORKOM gewoon dat je afhankelijk bent.

Pas je perceptie over voorrangs´recht´ aan bij jouw verantwoordelijkheid voor het welzijnsrecht van jouw paard.
Ga gerust zelf op het midden van de weg lopen, maar in het zadel is geen plek voor je ego; zorg gewoon voor je paard :)*
Gééf voorrang; met een brede zwaai van je hoed.

Je rijdt voor de lol, hoéft nergens heen en tijd mag geen rol spelen.
Rij veilig voor je paard en geniet :)*
Dan maak je vooral léuke buitenrij-ervaringen mee *\o/*

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:53

Tinky12 schreef:
Skygirl schreef:
Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..

Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..

Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen? :? En dan daarna even je hand op steken als bedankje.

Ik ben dus zo iemand die in sommige gevallen midden op de weg gaat lopen,asociaal? Kan mij eerlijk gezegt niet zoveel schelen,dit is wat ik van de bereden politie toen de tijd heb geleerd en niet zonder reden.
Dit gebeurd dus enkel in heel specifieke situaties waarbij ik inschat dat als ik dat niet doe,ik met mijn paard in een verkeersgevaarlijke situatie terecht kom.
Het is namelijk levens gevaarlijk als je met je paard langs een rij geparkeerde auto's moet lopen of in een smalle straat rijd,en er komt een auto met hoge snelheid aanrijden.Soms zelfs zo erg dat men vlak achter je paard gaat rijden en lekker gas gaat geven.
Ze zoeken het dan maar even uit :o ...zodra ik een geschikte plek zie zal ik met mijn paard daarheen rijden zodat de auto veilig kan passeren.Veiliger voor iedereen.

Het gebaar om snelheid te minderen begrijpt men niet altijd...of wil men niet begrijpen,kon wel eens net op tijd mijn hand terug trekken anders was ik hem kwijt geweest :+ .In sommige situaties neem ik dat risico niet en dwing ze om mij de tijd te geven om ze veilig te laten passeren.

Even bedanken is uiteraard een kleine moeite en vind ook zeker dat dat vaker gedaan moet worden...hoffelijkheid kost niets extra en motiveerd de andere partij om het de volgende keer ook zo aan te pakken.

Ik ben het ergens met je eens, en ergens ook niet.

Waar ik met mijn paard rijd is het ook altijd knetterdruk maar ik ben niet anders gewend en mijn paard ook niet. Om van stal af te komen moeten we altijd de weg op. Mijn paard is hierdoor wel verkeersmak, ook als we op een weg komen waar autos zijn gepaarkeerd, en er komt een tegenligger stappen we gewoon door. En niet elke tegenligger remt af, ze rijden meestal knetterhard en negeren idd dat je ze seint of ze wat rustiger kunnen rijden. Nu weet ik dat ik mijn paard onder controle moet hebben als ik rijd en 9 van de 10 keer is dat ook het geval, maar die auto ken ook even wat rustiger rijden tijdens het passeren. Nu ben ik niet bang aangelegd en gaat het altijd wel goed, maar ik heb ook een vriendin die daar wel heel bang van wordt. Ik vind dat we allemaal rekening met elkaar moeten houden. En automobilisten moeten snappen dat paarden dieren zijn met een eigen denkwijze.

Al heeft het ook wel zijn voordelen zon drukke weg. Mijn jaarling ben ik vroeg mee gaan wandelen en die is nu ook alles gewend. Dus ik ken nu overal met haar heen zonder bang te zijn voor het verkeer..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:56

Huertecilla schreef:
- Geef altijd voorrang;
- Maak ruim baan.
AL-TIJD!

Moet er in de situatie wel de ruimte zijn om ruim baan te maken. Op een smalle dijk past een een breed landbouwvoertuig niet zo makkelijk, en zeker niet op een veilige manier, langs een paard of fietser. Sommieg van die bestuurders willen dan graag toch langsrijden ongeacht of jij bijna in de sloot beland of niet. In dat soort gevallen ga ik toch echt niet aan de kant maar pak wat meer ruimte op de weg.

Soms gaat GBV (gezond boerenverstand) boven verkeersregels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:01

Ine23 schreef:
Even een vraag dan in het algemeen: ervaren autobestuurders de "gewone" recreatieruiter dan ook als vriendelijker dat ze daar ook beter voor gaan oppassen? En de zogezegde sjieke 'bekakte' ruiter dan als onvriendelijk? En klopt dat dan ook? Zijn er meer vriendelijke recreatieruiters dan die sjieke ruiters?

Verander dat eens in een ontspannen vrolijk lachend versus gestresst ´wie er voor mijn voeten loopt die krijgt een schop´ ;)

Ik rij ook wel eens in uniform paard. Ja, weggbruikers gedragen zich dan HEEL anders.
Zelfs hier waar paarden op de weg heel normaal zijn.
Dat maakt mij alleen maar duidelijk je als ruíter je aan moet passen.

Overigens is het aso en agro ruitergedrag exact hetzelfde als de manier waarop paarden beleerd en bereden worden. Afdwingen :)*
Nu kan een ingesnoerd paard tussen bit en spoor onder een ruiter met zweep niet anders, maar andere weggebruikers wel. Die wijkten echt niet zomaar voor druk door een arrogante muts op een paard.
Gebaren dat iemand langzaam ´moet´ rijden of afdwingen op het midden van de weg geeft meer kans op agressie uitlokken dan op snelheid aanpassen.

Laat je ego uit het zadel en pas je gewoon aan bij de zwakste verkeersdeelnemer zíjn.
Als je dat niet kan, dan hoor je niet te paard in de openbare ruimte :)*

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:08

De meeste ruiters hier rijden vrij netjes, op een enkele na.

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Je hebt natuurlijk de "normale" automobilist die netjes even wachten, stoppen of rustig paseren als je paard ergens van schrikt en opzij springt of ziet dat het paard ergens bang voor is.

Maar je hebt natuurlijk ook asociale automobilisten die dit niet doen. En ik snap dat sommige ruiters hier ook geirriteerd door raken.

Anderzijds ben ik van mening dat je alleen met je paard op de weg hoort te rijden als je deze voor een hoog percentage (100% kan nooit met vluchtdieren) onder controle hebt.

Mijn paard heeft geen last van automobilisten die met 80 of 100 km per uur passeren. Puur en alleen omdat hij goed verkeersmak is en van nature ook erg rustig is. Soms zie ik mensen met een paard over straat rijden waar ik grote twijfels bij heb en hou dan ook mijn hart vast.