Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kostolany schreef:En midden op de weg rijden..wil niet vervelend zijn maar dit mag!!!
Adrija schreef:Drrrassic schreef:Oh, en daarom ben ik zo blij dat ik op een "armoedige" stal rij waar haast alleen leuk volk komt, geen arrogante/asociale mensen zoals je die vaak op maneges ziet...
Dat vind ik nou weer een beetje raar om mensen van maneges over een kam te scheren voor dit onderwerpEr zijn echt heel zoveel maneges in NL met zoveel verschillende mensen van verschillende pluimage, en gelukkig ook heel veel normale. En die asociale mensen komen echt niet alleen van maneges hoor.
Bij een manege is er meer luxe, daar komen ze wel op af - maar ook de leuke en gezellige mensen. Dat zette ik er niet bij, omdat het daar hier niet over ging. Daarnaast schreef ik "zoals je die vaak op maneges ziet".
Huertecilla schreef:Wen_en_Jelle schreef:maar ik weet niet precies wat je bedoelt met P+ dwangmiddelen. Bedoel je dan een slofteugel en sporen, of bepaalde (of alle) bitten?
P+ = Punishment toevoegen.
Alles waarmee je pijn kan doen of waar het paard pijn mee associeert is P+ door lichamelijke pijn = de ergste vorm van P toevoegen; straffen door geweld, pijn.
Zie mijn site, hoofdstuk: http://www.homocaballus.eu/NL/2.php
Een bit is als schrikdraad. Ook al doe trek je niet aan de teugel, het paard weet altijd dat het een pijnlijke stok achter de deur in de gevoelige mond heeft.
Volgens de definitie van dierenmishandeling is dat.....![]()
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een integer invoelend mens dat doet. Een integer aardig mens wíl dat helemaal niet ook al doet de hele omgeving dat. Zeker anno nu weet elke ruiter dat er diervriendelijke methodes zijn. De ruiterij is echt een vér achtergebleven gebied wat dit betreft. Behoorlijk aso.
Dus verkeersmakheid begint te komen!!! Huertecilla schreef:Kostolany schreef:En midden op de weg rijden..wil niet vervelend zijn maar dit mag!!!
Lees dát nog maar eens even na in de wegenverkeerswet.
Je hoort rechts te houden en mag het overige verkeer niet onnodig hinderen.
Ook mag je geen voorrang némen![]()
marjolein_el schreef:Tja ik moet zeggen dat ik dit ook wel is doe hoor. En dat is juist voor die mensen die moeten passeren, of ze het nou snappen of niet. Mijn pony vind die berm soms nogal spannend en als ik dan net langs iets engs moet en er moet tegelijkertijd een fietsen passeren kan het zijn dat ze opzij schiet, tegen de fietser aan. Daarom ga ik dan even op het fietspad rijden zodat ze er gewoon langs kunnen fietsen en pony het niet spannend vind. Ik snap wel dat fietsers zich daaraan ergeren maar dat interesseert me in dit geval niet zoveel.
Skygirl schreef:Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..
Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..
Alleen denk dat die automobilisten die geen rekening houden met ruiters (of niet weten hoe) dat dus echt niet begrijpen en zich er alleen maar aan ergeren. De volgende keer dat ze weer van die schijtknollen midden op de weg tegenkomen zullen ze misschien gaan toeteteren e.d. omdat die asociale ruiters denken dat de weg van hen is.
Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen?En dan daarna even je hand op steken als bedankje.
Denk dat onwetende automobilisten echt niet begrijpen waarom je dat doet en het al gauw asociaal vinden. Waardoor ze in het vervolg misschien nog minder rekening houden met paarden.

. Nee, vind ik gewoon zo vreemd van mensen... Wij hebben thuis 2 wagens, een skoda en een bmw. Ik merk ook dat er agressiever door andere luxewagens wordt gereden achter mij als ik met de bmw rijd dan met de skoda. Ook al zoiets dat ik niet vind kloppen, want ik rijd zeld echt niet anders met beide wagens. Of voetgangers die niet durven over te steken als ik stop met de bmw, die denken zoiets van: hé, stopt ze nu echt?
.
Is volgens mij gewoon hetzelfde dat men in het algemeen kinderen / oude mensen sneller laat oversteken. Je voorbeeld van die auto's is precies hetzelfde.
Wafel schreef:ook op de fiets en ook als voetganger...
Tinky12 schreef:Skygirl schreef:Wat ik persoonlijk een beetje asociaal vind, of wat waarschijnlijk gauw als asociaal wordt gevonden..
Ik lees hier op bokt vaak dat mensen maar expres midden op de weg gaan rijden om auto's vaart te laten minderen..
Je kunt toch ook gewoon aan de kant gaan en gebaren of ze snelheid willen minderen?En dan daarna even je hand op steken als bedankje.
Ik ben dus zo iemand die in sommige gevallen midden op de weg gaat lopen,asociaal? Kan mij eerlijk gezegt niet zoveel schelen,dit is wat ik van de bereden politie toen de tijd heb geleerd en niet zonder reden.
Dit gebeurd dus enkel in heel specifieke situaties waarbij ik inschat dat als ik dat niet doe,ik met mijn paard in een verkeersgevaarlijke situatie terecht kom.
Het is namelijk levens gevaarlijk als je met je paard langs een rij geparkeerde auto's moet lopen of in een smalle straat rijd,en er komt een auto met hoge snelheid aanrijden.Soms zelfs zo erg dat men vlak achter je paard gaat rijden en lekker gas gaat geven.
Ze zoeken het dan maar even uit...zodra ik een geschikte plek zie zal ik met mijn paard daarheen rijden zodat de auto veilig kan passeren.Veiliger voor iedereen.
Het gebaar om snelheid te minderen begrijpt men niet altijd...of wil men niet begrijpen,kon wel eens net op tijd mijn hand terug trekken anders was ik hem kwijt geweest.In sommige situaties neem ik dat risico niet en dwing ze om mij de tijd te geven om ze veilig te laten passeren.
Even bedanken is uiteraard een kleine moeite en vind ook zeker dat dat vaker gedaan moet worden...hoffelijkheid kost niets extra en motiveerd de andere partij om het de volgende keer ook zo aan te pakken.
Huertecilla schreef:- Geef altijd voorrang;
- Maak ruim baan.
AL-TIJD!
Ine23 schreef:Even een vraag dan in het algemeen: ervaren autobestuurders de "gewone" recreatieruiter dan ook als vriendelijker dat ze daar ook beter voor gaan oppassen? En de zogezegde sjieke 'bekakte' ruiter dan als onvriendelijk? En klopt dat dan ook? Zijn er meer vriendelijke recreatieruiters dan die sjieke ruiters?