Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:19

nog nooit van mn pony's gevallen maar altijd een label aan mn zadel gehad, je weet maar nooit wat er gebeurd toch? Paard kan altijd struikelen en dat jij eraf valt en niet mobiel meer bent en je paard op den duur maar wegstruint. Ook kan je paard ergens van schrikken en er in een onbewaakt moment vandoor gaan zonder jou (je moet vast ook weleens de bosjes in om te plassen neem ik aan onderweg dus zo gek is dat niet). Je kunt ook zomaar onwel worden en van je paard glijden.
Om maar even wat "mijn paard doet nooit wat en ik val nooit" redenen weg te strepen.
Veelvoorkomend? nee. Realistisch? waarschijnlijk niet.
Maar hoeveel moeite is het nou helemaal?

Je kunt ook denken "als je paard zo vaak uit de wei breekt dat het reden tot zorg is, moet je je toch eens afvragen of de omheining wel goed is of het gras groen genoeg"

kom op zeg, als je niets met iemands tips wilt doen, prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:46

opisop_shop schreef:
nog nooit van mn pony's gevallen maar altijd een label aan mn zadel gehad, je weet maar nooit wat er gebeurd toch? Paard kan altijd struikelen en dat jij eraf valt en niet mobiel meer bent en je paard op den duur maar wegstruint. Ook kan je paard ergens van schrikken en er in een onbewaakt moment vandoor gaan zonder jou (je moet vast ook weleens de bosjes in om te plassen neem ik aan onderweg dus zo gek is dat niet). Je kunt ook zomaar onwel worden en van je paard glijden.
Om maar even wat "mijn paard doet nooit wat en ik val nooit" redenen weg te strepen.
Veelvoorkomend? nee. Realistisch? waarschijnlijk niet.
Maar hoeveel moeite is het nou helemaal?

Je kunt ook denken "als je paard zo vaak uit de wei breekt dat het reden tot zorg is, moet je je toch eens afvragen of de omheining wel goed is of het gras groen genoeg"

kom op zeg, als je niets met iemands tips wilt doen, prima.

De kwaliteit van omheining en gras heb je op "vreemde" plaatsen niet zelf in de hand :)*

Je kunt morgen van de stoeprand vallen en verongelukken!

Je moet niet denken in "wat, als..." maar in "hoe regel ik..." Ik ga uit van de goede afloop en bedenk voor mezelf welke voorwaarden nodig zijn om die goede afloop mogelijk te maken.
Goed materiaal, goed opgeleid paard en dito ruiter geeft al een degelijke basis op weinig problemen. Je moet ook niet eerst een "rilkikker" kopen en vervolgens gaan klagen dat ie van alles over de pis gaat!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:47

Daarom is het nuttiger om het label in de manen te hangen, dan heb je namelijk beide (niet erg waarschijnlijke) situaties beveiligd. Tenslotte kan een paard tijdens de pauze ook wel eens afgezadeld worden......

Oja, voor die routeplanning, als je naar het zuiden gaat door Limburg kun je ter hoogte van Sittard een stukje door Duitsland steken, Limburg is daar nogal druk en smal ;)
Ander punt, loopt je paard op ijzers of op blote voeten? Want je zult nogal wat steen hebben als je richting Ardennen gaat, dus ook daar zit een belangrijk punt van je voorbereidingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:56

opisop_shop schreef:
Ook kan je paard ergens van schrikken en er in een onbewaakt moment vandoor gaan zonder jou .

Waarom?
Waarom zou jouw paard in een vreemde omgeving van jou weglopen als jij de veilige ´baas´ bent?

Dát is wat ík uit de reactie van Ikke las; dat je dan aan de relatie met je paard moet werken. Dat deze juist wil dat je níet valt en dat het bíj je wil blijven :)*

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:23

Waratje schreef:
opisop_shop schreef:
stel nou je paard valt en breekt zn been, wil je dan niet dat je zo snel mogelijk geholpen wordt?
Een DA die tientallen kilometers verderop zit, of je eigen mensen die tientallen kilometers verderop zitten en dus pas na een uur ter plaatse kunnen zijn bijvoorbeeld, lijkt me nou niet echt handig. Het lijkt me geen moeite om als je de route eenmaal hebt uitgestippeld, een paar nummers in je telefoon te zetten.
Ook een naamlabel aan je zadel, met jouw naam en nummer erop, lijkt me handig voor het geval je er onderweg afvalt (of het paard losbreekt tijdens een pauze en wegrent) zodat mensen je kunnen bellen.

Als je onderweg zo accuut hulp nodig hebt dan bel je 112 of 0900-8844. Als er iets gebeurt op je overnachtingsadres dan hebben die vaak wel de telefoonnummers bij de hand.
Dat naamlabel is handiger in de manen gevlochten (opvallend kleurtje gebruiken), mocht je paard de benen nemen zonder zadel. Zadel en hoofdstel zitten niet 24/7 aan je paard, de manen wel. ;)

112 bellen als je paard een slagaderlijke bloeding heeft ? Weet het niet.. al zou ik het wel doen...

0900-8844 geen spoed wel politie.. Is dat dan een goede optie...

Ik weet het niet ;( Al zou ik op dat moment gewoon bellen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:35

Vind het wel goede tips allemaal.
Ik wil rekening houden met dingen die realistisch zijn.
Ben banger dat mijn paard in de pauze ontsnapt dan dat hij zijn been breekt.

Te ver gaan in plannen is niet goed.
Dan is thuis op de bank zitten veiliger.

Wat ik wel wil doen is de dingen die niet gebeuren maar wel waarschijnlijk is dat het kan gebeuren een beetje in dekken. Vind een adres kaartje in zijn manen niet zon slecht idee. Stel je zadelt hem even af. Kan hij ontsnappen door welke oorzaak dan ook. ''hij doet dat normaal nooit'' Zal al menig mens gezegd hebben achteraf.... Geen paard is 100% te voorspellen)

Rijd stuk door belgie langs Limburg.

(maak aantekeningen van alle bruikbare dingen die ik van iedereen hoor.)

Ook wil ik nog een ritje van 60 kilometer maken eerdaags. Om te kijken hoe dat gaat. Dan weet ik hoe het gaat op het moment dat het wat zwaarder word.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:17

Mag ik vragen waarom je alleen gaat?
Niet om je aan te vallen hoor, maar zou zelf liever zo'n tocht met minimaal 2 personen doen...
Maar misschien dat jij goede redenen hebt om het juist alleen te doen ;)
Bij bijvoorbeeld de ANWB heb je van die waterdichte tasjes, handig om bijvoorbeeld telefoon, fototoestel, paspoort ed in te doen.
Wil je het eten voor onderweg in een zadeltasje doen?
Is je paard daar al aan gewend?
Op de manege was pas iemand bezig om haar paard aan zo'n zakje te laten wennen, paard vond het maar vreemd, zo'n zakje wat wat extra flapperde ;)
Maar misschien is jouw paard daar al lang aan gewend :P

swaps

Re: Hoe pak je buiten rit van 200 km aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:43

Hoi, Stoer plan. Ik zou dat ook graag nog eens doen. Ook het liefst alleen. Eigen regels, tempo eigen baas.
Neem de tips die gegeven zijn wel ter harte want die zijn bruikbaar. Zeker als je op onbekend terrein bent kun je soms voor gekke verassingen komen te staan .
Have fun.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:00

Wat mij trouwens van te ook wel handig lijkt aan het van te voren opzoeken van adressen van dierenartsen: Je kan op internet wat rustiger op zoek gaan naar een goede dierenarts.
Lijkt me toch een beetje jammer als je plots toch een da nodig hebt en je krijgt met één of andere prutser te maken ;) ook al is het maar voor 1 keer...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:01

Let bij adreslabels in de manen vlechten goed op dat die ook echt vast zitten, en blijven zitten.

Stel dat ik zo'n tocht zou maken (ben er toe in staat), zou ik in elk geval mijn paard goed wennen aan zadeltassen. Neem voldoende water mee voor je paard en jezelf en ga er nooit vanuit dat je onderweg wel voldoende tegen zal komen. Is het net even wat droger dan normaal kan je dan voor hele vervelende verrassingen komen te staan. Bind ook een fles water achter je zadel. Wen je paard eraan dat je iets (een kaart of zo) op z'n manenkam neerlegt.

Neem niet alleen je telefoon met GPS mee, maar ook een gedetailleerde kaart van het gebied. Een wandel of fietskaart doet het meestal wel, voor sommige gebieden zijn ook speciale ruiterkaarten te krijgen. Als je batterij dan onverhoopt eens leeg is of het internet het om wat voor reden dan ook niet doet ben je niet meteen verloren. En het kan soms wel eens heel handig zijn een wat beter overzicht te krijgen van je omgeving dan je via een ieniemienieschermpje ooit kan krijgen. Plastificeer je kaarten van te voren of berg ze op in goede waterdichte tasjes.

Hou altijd ook een label met je naam en adresgegevens in je broekzak, of maak het goed vast aan je rijbroek. Stel dat je je telefoon verliest, of zodanig valt (of gewoon "out" raakt om wat voor reden dan ook) kunnen ze altijd achterhalen wie je bent.

Maak een lijstje met noodnummers. Ik zou dat juist niet in m'n telefoon opslaan, maar op een paar briefjes. Eentje in m'n broekzak, eentje in een zadeltas of zo. ALs je telefoon om wat voor reden dan ook het even niet doet (storing netwerk, kan gebeuren en kan je niets aan doen!) kan je altijd nog op alternatieve manieren snel hulp roepen.

Regel royaal op tijd overnachting voor jezelf en je paard. Ga er van te voren even langs om te kijken of jij het geschikt vind. Dan kom je niet voor een vervelende verrassing als ter plekke blijkt dat de weide of de stal compleet waardeloos is. Er zijn nog steeds bedrijven die prikkeldraad gebruiken als afscherming, of stallen hebben die nog net niet instorten en van kapotte balken en planken aan elkaar zitten. Of weilanden die in de praktijk een kaalgevreten paddock blijken te zijn. Is niet grappig als je daar ter plekke achter komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 07:43

Wafel schreef:
Ik wil rekening houden met dingen die realistisch zijn.

Zorg dan dat er een kennis met een trailer weet dat je kan bellen.
Voor de rest; je gaat rijdt is het dichtstbevolkte, alles geregelde, land van Europa. Maak je over de rest dus niet druk.
Dat adres in die manenkam is GEEN goed idee; dat gaat er van uit dat het paard ontsnapt. Voorkom dat liever :)*
Een paard is een paard en reageert altijd als een paard = voorspelbaar.
Zo kan ik mijn paarden niet alleen laten. Die lopen niet weg, maar méé. Dit is tijdens een tweedaagse met Boktster ´Bandida´:

Afbeelding
Afbeelding

Volgende foto is van (alleen) vroeg op pad voor een dag die 40+ graden wordt voor een dagafstand van 50 km door zwaar bergachtig terrein.
Heb alleen een mini-noodkit (mes, strotouw, stevige pijnstillers) en een valbestendige (Nokia 51401 :)* ) mobiel mee. Het rode horloge is een hsm van mijn paard; we gaan in stévig tempo en de hsm vertelt me alles. Ook hoe lang ik er best even naast draaf.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 07:57

Nog even in haken op wat er op de vorige pagina is gezegt maar ik verder niks meer over lees: Het er naast stappen en draven is absoluut een aanrader en iets om elke rit te doen. Voor je zelf een stuk fijner maar helemaal voor je paard om met een lossere singel en een onbelaste rug even een stukje recht uit te kunnen draven. Helpt het paard (en jou) met herstellen. Ook na de rit niet eerst op stal zetten maar zo snel mogelijk zelf laten bewegen in de wei, liefst ook de hele nacht daar laten.
Als het paard zelf nog kan blijven bewegen zal het veel minder stijf zijn dan wanneer het op stal staat. (En geestelijk veel beter natuurlijk)

Verder echt een absoluut valproof mobiel die je zelf bij je draagt. Paard heeft er niks aan. Neem het liefst zo min mogelijk bagage mee maar rij thuis eerst een paard keer met dat gene wat je wel mee wilt nemen. (ook het zadeldekje e.d.) Als op de rit blijkt dat het nieuwe dekje gaat schuren of dat de zadeltas drukplekken geeft ben je verder van huis dan wanneer je dit in training al een paar keer hebt geoefend.

[Edit] Mijn voorkeur heeft het ook meestal om niet 6-7 uur op een dag te slenteren of elk kwartier van gang te verwisselen. Worden de paarden alleen maar moe van. Gewoon wat door draven op een basistempo. En het terrein van te voren oefenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:08

mick75 schreef:
Neem niet alleen je telefoon met GPS mee, maar ook een gedetailleerde kaart van het gebied.

Jeetje, ik rij hier door de bergen. Zonder gps, - kaart, zelfs geen kompas.
GPS heb ik 10 jaar geleden opgegeven. Die had ik van raids met de enduro motorfiets. Een gps geeft wel aan waar je heen zou moeten, maar niet of je ook zo kán rijden. Ja, dat is in NL met overal alle bewegwijzerde paden in de GPS anders, maar dat geeft ook gelijk weer dat het daar ding onnodig is.

Wees realistisch:
- Te paard ga je niet op raid-snelheid en je kan een dagafstand rijden zowat letterlijk overzien.
- Jullie hebben over Néderland zeg.
- Je spreekt de taal ook nog!
Verdwalen ís al zowat onmogelijk en je kan ook nog gewoon afstappen en de weg vragen; geeft je nog een prachtgelegenheid om wat te flirten ook :D *\o/*
In de praktijk moet je paard dan trouwens steevast (voorspelbaar = ontspannen namelijk omdat jij ook ontspannen staat te praten) nét mesten. Dat is :o maar ik heb het nog NOOIT meegemaakt dat de wegwijsdame dat niet giechelend aanbiedt op te ruimen.
Dat laat je je toch niet afnemen door electronica?! :)*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:26

Je hebt geen ongelijk HC, maar niet iedereen heeft een even sterk ontwikkeld richtingsgevoel (of zo'n rit dan handig is weet ik niet).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:14

F_Orumster schreef:
Je hebt geen ongelijk HC, maar niet iedereen heeft een even sterk ontwikkeld richtingsgevoel (of zo'n rit dan handig is weet ik niet).

Klopt helemaal. Beide punten.
Geldt ook voor andere vaardigheden trouwens. Zonder een handvol elementaire basisvaardigheden en een stevige portie zelfredzaamheid moet je gewoon niet op pad gaan.
Dát had eigenlijk het eerste punt als antwoord aan de OT moeten zijn :D

Ik ga eigenlijk altijd alleen, doch noodgedwonen want ga GRÁÁG met competent gezelschap op pad. Dat is echter zeldzaam en dus is alleen op pad gaan een veligheidskeuze, want incompetent gezelschap is alleen maar een risico en extra verantwoordelijkheid.
De kans op een niet voorzien voorval neemt nl. evenredig toe met het aantal ruiters en met het kwadraat van hun onvaardigheid. Daarbij is zonder voldoende basisvaardigheid escalatie vrijwel een zekerheid. Een wegdenderend paard bij een val is een voorbeeld van een escalatie welke onoverzienbare gevolgen kan hebben.

Terug naar dat richtingsgevoel; met het risico op Bokt-lynching door degenen die de begrippen emancipatie en gelijkwaardig niet goed begrepen hebben; de OT is een man en die hebben doorgaans meer aanleg voor ruimtelijk inzicht/oriëntatievermogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:34

mick75 schreef:
Let bij adreslabels in de manen vlechten goed op dat die ook echt vast zitten, en blijven zitten.

Stel dat ik zo'n tocht zou maken (ben er toe in staat), zou ik in elk geval mijn paard goed wennen aan zadeltassen. Neem voldoende water mee voor je paard en jezelf en ga er nooit vanuit dat je onderweg wel voldoende tegen zal komen. Is het net even wat droger dan normaal kan je dan voor hele vervelende verrassingen komen te staan. Bind ook een fles water achter je zadel. Wen je paard eraan dat je iets (een kaart of zo) op z'n manenkam neerlegt.

Neem niet alleen je telefoon met GPS mee, maar ook een gedetailleerde kaart van het gebied. Een wandel of fietskaart doet het meestal wel, voor sommige gebieden zijn ook speciale ruiterkaarten te krijgen. Als je batterij dan onverhoopt eens leeg is of het internet het om wat voor reden dan ook niet doet ben je niet meteen verloren. En het kan soms wel eens heel handig zijn een wat beter overzicht te krijgen van je omgeving dan je via een ieniemienieschermpje ooit kan krijgen. Plastificeer je kaarten van te voren of berg ze op in goede waterdichte tasjes.

Hou altijd ook een label met je naam en adresgegevens in je broekzak, of maak het goed vast aan je rijbroek. Stel dat je je telefoon verliest, of zodanig valt (of gewoon "out" raakt om wat voor reden dan ook) kunnen ze altijd achterhalen wie je bent.

Maak een lijstje met noodnummers. Ik zou dat juist niet in m'n telefoon opslaan, maar op een paar briefjes. Eentje in m'n broekzak, eentje in een zadeltas of zo. ALs je telefoon om wat voor reden dan ook het even niet doet (storing netwerk, kan gebeuren en kan je niets aan doen!) kan je altijd nog op alternatieve manieren snel hulp roepen.

Regel royaal op tijd overnachting voor jezelf en je paard. Ga er van te voren even langs om te kijken of jij het geschikt vind. Dan kom je niet voor een vervelende verrassing als ter plekke blijkt dat de weide of de stal compleet waardeloos is. Er zijn nog steeds bedrijven die prikkeldraad gebruiken als afscherming, of stallen hebben die nog net niet instorten en van kapotte balken en planken aan elkaar zitten. Of weilanden die in de praktijk een kaalgevreten paddock blijken te zijn. Is niet grappig als je daar ter plekke achter komt.

Ik wens je van harte toe dat je nog veel tochten mag maken, maar als je het niet erg vindt, ga ik liever niet met je mee, precies om wat HC zegt.
Wanneer je uitgaat van wat er allemaal kan gebeuren, kun je beter niet op reis gaan.

Wij zijn met slechts een vaag routeplan en een lijst adressen vertrokken voor een rondje IJsselmeer. Dat ik na een week afgehaakt ben had niets met de organisatie (zo je wil, het gebrek daaraan) of medereizigers te maken, maar domweg omdat mijn paard het tempo van de anderen structureel niet bij kon benen. Dat kun je even aankijken, maar wanneer je na een week geen verbetering ziet, moet je ook je conclusies durven trekken! Op reis gaan betekent ook het belang van het paard zien en daar consequenties aan verbinden (afbreken bijvoorbeeld).

Tot slot hoef je je in dit overgeregelde landje (bijna) nergens druk over te maken, zoals HC al aangeeft, behalve dat ze een fietspad/landweg afsloten vanwege de bouw van de verlengde A5 en te beroerd waren om een goede omleiding aan te geven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:15

Huertecilla schreef:
Terug naar dat richtingsgevoel; met het risico op Bokt-lynching door degenen die de begrippen emancipatie en gelijkwaardig niet goed begrepen hebben; de OT is een man en die hebben doorgaans meer aanleg voor ruimtelijk inzicht/oriëntatievermogen.

Dat hóeft niet, ik moet meestal de weg aangeven, meneer volgt op de snelweg gerust maastricht ipv groningen :D

Een tocht in het buitenlan lijkt me erg gaaf, maar heb de skills niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:24

F_Orumster schreef:
Huertecilla schreef:

Dat hóeft niet, ik moet meestal de weg aangeven, meneer volgt op de snelweg gerust maastricht ipv groningen :D

Een tocht in het buitenlan lijkt me erg gaaf, maar heb de skills niet.

Hoewel HC in principe wel gelijk heeft, heb ik het richtinggevoel zeker niet van mijn vader! waarschijnk zijn dat dan de bekende uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik zat er maar mooi mee als tiener......

Ik had de skills ook niet, maar ik heb ze me eigen gemaakt. Of dat betekend dat ik nog eens van noord naar zuid door GB ga rijden, weet ik niet, maar wie weet........
Het nadeel aan Frankrijk is namelijk dat daar Fransen wonen; dito in Duitsland }:) OK, dat kun je ook skills noemen; nou, die moet ik me dan eerst eigen gaan maken (en ik weet nog niet of ik daar energie in wil gaan steken).

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:43

Zou er maar niet al te zeker van zijn, dat alle mannen een beter richting gevoel hebben, dan vrouwen.
Mijn moeder heeft een heel goed richtinggevoel en mijn vader had juist een heel slecht richtinggevoel.....

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:51

@ikke

Kan ik ergens een verslag lezen over jullie trektocht rond het IJsselmeer? Ben benieuwd hoe jullie die tocht hebben ervaren.

HG.A3

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:57

Liessie82 schreef:
Mag ik vragen waarom je alleen gaat?
Niet om je aan te vallen hoor, maar zou zelf liever zo'n tocht met minimaal 2 personen doen...
Maar misschien dat jij goede redenen hebt om het juist alleen te doen ;)
Bij bijvoorbeeld de ANWB heb je van die waterdichte tasjes, handig om bijvoorbeeld telefoon, fototoestel, paspoort ed in te doen.
Wil je het eten voor onderweg in een zadeltasje doen?
Is je paard daar al aan gewend?
Op de manege was pas iemand bezig om haar paard aan zo'n zakje te laten wennen, paard vond het maar vreemd, zo'n zakje wat wat extra flapperde ;)
Maar misschien is jouw paard daar al lang aan gewend :P

Rijd wel graag alleen dan kan ik mijn eigen tempo rijden. Als ik al met iemand samen zou gaan moet dat iemand zien die zelf ook zon rit alleen kan rijden. Dat is het makkelijkste.

Verder zijn de punten die je noemt geen probleem.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:05

Ik kan prima zonder kompas en zonder kaart en zonder iets voor te berijden op de eindbestemming komen geen probleem.

Maar ik voorkom liever dat ik een dag van 3 uur langer rijd dan de planning omdat ik even niet de beste weg kies.
Heb van heel het gebied wandel en fiets kaarten. Verder is een kompas erg handig.

Maar eigenlijk is de zon genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:45

Adrian schreef:
@ikke

Kan ik ergens een verslag lezen over jullie trektocht rond het IJsselmeer? Ben benieuwd hoe jullie die tocht hebben ervaren.

HG.A3

Nee, er staat geen verslag op I-net van die tocht.

Maar in een notedop kan ik melden dat de tocht verder prima verlopen is. De wijze van bepakken bleek goed te werken, al behoeft het hier en daar wat aanpassingen in de details.
Mijn paard heeft het uitstekend gedaan, ondanks haar beperkte levenservaring en ze heeft er duidelijk veel van geleerd. Ik heb echter ook gemerkt dat we in haar training wat over het hoofd hebben gezien, namelijk het kunnen regelen van haar staptempo (wat uiteindelijk ook de reden van stoppen was). Puntje van aandacht, waar in de les nu aan gewerkt wordt.

Mijn paard is nu viaduct-proof, koe-proof, zee-proof, Schiphol-oost-proof en Boeing 747-proof. Oh ja en ook omleidingen-in-Amsterdam-proof :D en dat deed ze toch maar mooi allemaal zonder protest!!

Als mijn baas het goed vind, gaan we dit najaar weer een week op pad. Doel is bekend, route in voldoende mate en ik verwacht het tempo tegen die tijd beter te kunnen regelen. In de tussentijd staan er nog wat kleine tochten in de planning, ook om wat bedenksels rondom de bagage te testen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 06:43

mick75 schreef:
Neem voldoende water mee voor je paard en jezelf

Hoe zie je dat ?

Voor mezelf komt wel goed ze hebben terasjes onderweg en dat werkt prima.
Verder zijn er nog supermarkten.

Denk dat ik met 2 flesjes een end kom.

Maar uhm voor mijn paard ? Meenemen ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:24

Nee hoor, water voor het paard is wel aan te komen. Indien nodig kun je best bij een boer/huis/stal vragen om een emmer water, of als je zelf een koffie- of lunchpauze bij een eettentje doet kun je ook vaak een emmer water krijgen.
Voor jezelf inderdaad 1 of 2 flesjes meenemen, daar heb je genoeg aan. Eventueel neem je een appel mee die je onderweg kunt delen met je paard :j