zonder begleiding op trektocht! waaraan denken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:27

Black2000 schreef:
ikke schreef:
Ik zie het verschil niet zo.
Je neemt geen bagage mee, dus daar hoef je je al niet druk om te maken. Blijft over dat je kaart moet kunnen lezen. Adressen en telefoonnummers van de overnachtingsplekken en klaar ben je.......

Ja, ja, en geen EHBO-spullen, eten, drinken, hoevenkrabber, mes en extra beugelriemen etc! Met alleen kaart lezen kom je er niet hoor! Ze vraagt om tips, wat ze nog nodig heeft!

Heb jij zulke waardeloze zooi dat je het zelfs in meervoud nodig hebt??

Ik probeer slechts een beeld te krijgen van de omstandigheden.

Eten koop je onderweg, drank idem. Een flesje water (zo'n 1/2-litertje) in een voortasje is voldoende, kun je onderweg vrij simpel aanvullen. Hoevenkrabber en borsteltje in het andere voortasje en klaar ben je.
Ik weet niet wat jij allemaal aan EHBO meesjouwd, maar veel meer dan een paar pleisters en een flesje betadine is niet zinvol. Zodra je het daar niet meer mee af kunt, zit je al snel op de EHBO-post van een nabij gelegen ziekenhuis!

Tot slot neem je een lange waterdichte jas mee http://www.drizabone.com.au/ die je voor of achter het zadel knoopt. Oh, enne schoenveters zijn ideale dingen om vanalles-en-nog-wat vast te knopen en/of te repareren. Zorg dat je een goed leidtouw hebt, wat tevens als teugel dienst kan doen, zoeen met twee clips eraan:
Afbeelding

Voor zaken als telefoon, papieren en ander kleingrut neem je een zakjesvest, zoals dat vaak door vissers wordt gebruikt:
Afbeelding
Daarin kun je ook wel een klein flesje zonnebrand en een tube lipbalsem kwijt. Als je ermee om kunt gaan, stop je er ook nog een kompas bij; als je dan nog verdwaald, weet ik het ook niet meer.

Kaart in een speciale tas om je nek en go for it.

Black2000

Re: zonder begleiding op trektocht! waaraan denken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:33

Nou precies, je noemt nu meer dingen! Niet alleen kaart lezen dus!!! Mijn zooi is prima in orde, dank je, maar uit voorzorg een beugelriem meenemen kan geen kwaad! Het is me toch wel eens gebeurd op andermans paard, dus ook andermans spullen! Beugelriem brak en had geen ander mee, tuurlijk met improviseren kom je ook een eind! En idd pleisters, verbandje en betadine meenemen! ( zijn EHBO-spullen, toch?? )

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 17:43

hallo;ikke kun je ff niet zo achterlijk doen!

ik ben trouwens niet van plan om eten onderweg te kopen maar om het zelf mee te nemen! scheeld een stuk aan kosten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:46

nienke_teun schreef:
ik ben trouwens niet van plan om eten onderweg te kopen maar om het zelf mee te nemen! scheeld een stuk aan kosten!

Dat gaat tegenvallen. Je krijgt het niet voor elkaar om voor een week fatsoenlijk eten mee te sjouwen. Bovendien is de Appie Heijn hier niet duurder dan daar. Sterker nog, het zou weleens goedkoper kunnen zijn.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:47

Dan mag je wel een pak ezel mee nemen :D

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 21:05

nee niet zo maar niet onderweg (dus te paard ergens wat kopen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:07

nienke_teun schreef:
nee niet zo maar niet onderweg (dus te paard ergens wat kopen)

Als in: je komt aan; maakt de boel op orde en gaat daarna boodschappen doen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:20

Ik denk er ook veel af hangt van hoe afgelegen je route ligt kan je altijd te voet/te paard binnen een redelijke tijd ergens komen waar je eerste hulp kan krijgen en hoe de dekking van het mobiele netwerk daar is. Ik bedoel als je de hele weg om de gewoon kan bellen en altijd zo binnen redelijke tijd een dorpje tegen komt hoef je niet veel mee te nemen maar heb je kans om bij verdwaling uren later thuis te zijn of bij een val bijv niemand te kunnen bellen zou ik iets meer pakken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:01

Black2000 schreef:
Mijn zooi is prima in orde, dank je, maar uit voorzorg een beugelriem meenemen kan geen kwaad! Het is me toch wel eens gebeurd op andermans paard, dus ook andermans spullen! Beugelriem brak en had geen ander mee, tuurlijk met improviseren kom je ook een eind!

Reserve beugelriem meenemen betekent extra gewicht. Je kunt ook vantevoren de tuigage controleren of het nodig is en dan die beugelriem direct vervangen in plaats van te wachten tot hij op een onhandig moment breekt.
Voor een trektocht controleer je altijd zelf de kwaliteit van je tuigage en de potentieel zwakke punten daarvan. Goed onderhouden spullen breken niet zomaar, slecht onderhouden spullen wel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:09

Of je gebruikt gewoon de zoekfunctie....
Niet banketstaaf bedoelt maar er zijn hier al voldoende topics over lijkt me zo. En dan zou ik niet zo raar naar ikke doen, maar juist blij zijn dat die ook jou weer goede tips en trics geeft.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:14

Krijg je eigenlijk serieus gewoon 2 paarden mee voor een week ? En je moet dan zelf maar voer en overnachtingen regelen? Wauw..

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 07:39

ja ik krijg 2 paarden mee die je moet huren en borg over moet betalen, maar je hoeft zelf niet voor overnachtingen te zorgen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:14

Moderatoropmerking:
Verzoek om het hier gezellig te houden. Reageer naar elkaar met respect, Bokkers reageren hier met tips om te helpen, blijf dan ook vriendelijk naar elkaar.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:32

wij hebben vorig jaa rook een trektocht gemaakt was supper leuk wij hadden ehbo mee en hoeven krabber kaart wat brok en een deken over paard en mezelf heen tegen regen enzo en warmte :P
was echt supper leuk en had een dekje mee genomen met zo'n tasje eraan zodat ik wat te drinken / eten altijd bij de hand had
ooh ja en zown equitheme regen jas zo'n hele grote die doen wonderen bij regen en koud weer en vliegen spray !!!!!

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:44

oke bedankt, ben je ook bij minicamping de bult op trektocht geweest?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:16

Jeetje ik vind dat ikke als enige een beetje kijk heeft en nuttige dingen zegt. Ik ben misschien hard maar zal nog extra nadenken of je die trektocht wilt gaan doen. Ik lees dat je 16 bent en ik vind het erg jong om dit soort dingen te ondernemen. Ook al met 'tig' jaar ervaring. Ik denk namelijk wanneer je zo ervaren was je niet dit soort vragen had.

Sowieso zou ik een flesje water meenemen. Dit is altijd nuttig. Ik neem nooit extra beugelriemen mee. Zoals al gezegd ik controleer alles grondig voordat ik vertrek en laat mijn zadel sowieso ook 2x per jaar (minimaal) door de zadelmaker checken. Verder is het alleen maar extra gewicht dat je paard mee moet showen. Kijk uit dat je zadeltassen niet te vol propt en neem zeker geen los rugzakje mee.

Ik krijg een slecht beeld wat je plan is. Ga jij een weekend op de minicamping staan en vanuit daar dagtochten maken? Dan wordt het een ander verhaal. VOLDOENDE drinken meenemen (onderweg kopen is beter heb je 1. koud drinken en 2. je hoeft niets mee te slepen) en een pak boterhammen mee.

Mijn paarden krijgen altijd krachtvoer het hele jaar door dus met mijn geplande vakantie ook zeker. Ze hebben het nodig. Dit is ook rasafhankelijk. Ga je met wat sobere paarden dan is de noodzaak direct minder.

Hoevenkrabber en basis ehbo, telefoon en eventueel zakmes. Klein spuitbusje antivlieg kan ook helpen. Wanneer je lange ritten maakt doe het halster over het hoofdstel en rol je touw op en klik het aan je zadel.

Legitimatie is verplicht in NL voor zowel paard als ruiter.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:27

oke maar die paarden zijn van daar en dus niet van mij dus kan ik dat zadel niet 2x per jaar laten contoleren en ik weet heel goed waar ik mee bezig ben hoor maar dit is het eerste jaar zonder begleiding ik wil gewoon wat nuttige tips!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:41

OK, dan ga je daar de paarden controleren, de singelstoten en de beugelriemen of die aan vervanging toe zijn. Je controleert de ruggen van de paarden of daar wonden/witte haren op zijn. Je vraagt of/ waar de paarden allergisch voor zijn. En je vraagt of je elke dag een schoon dekje kunt krijgen; hoe ze dat geregeld hebben.
Hoe lang zijn jullie dagritten? 7 dagen achtereen lijkt me een slijtageslag. Misschien dat de paarden het wel aankunnen, maar ben jij zo getraind dat je je paard niet in de weg gaat zitten als je moe wordt? Zijn de ritten zo lang dat je een pauze moet inlassen?
IK zou het willen weten, want ik krijg niet echt hoogte van jouw plannen.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:11

oke bedankt voor je info. en ja ik kan dit egt wel aan ik rij nu 10 jaar en vorrig jaar een begleide trektcht gedaan kan ik dus makkelijk volhouden. de ritten die we maakten daar waren ong 6 uur per dag te paard. nu dus ook ong. pauzes zijn natuurlijk standaard je moet ook genieten....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:20

nienke_teun schreef:
oke bedankt voor je info. en ja ik kan dit egt wel aan ik rij nu 10 jaar en vorrig jaar een begleide trektcht gedaan kan ik dus makkelijk volhouden. de ritten die we maakten daar waren ong 6 uur per dag te paard. nu dus ook ong. pauzes zijn natuurlijk standaard je moet ook genieten....

Die pauzes zijn niet voor jou bedoeld maar voor het paard. Het gaat er niet om of jij het rijden aankunt of het vinden van de route, maar of jij kunt inschatten of je paard toe is aan rust, of jij kunt zien of er een drukking dreigt te ontstaan, of jij kunt zien of de tuigage correct past en op je paard ligt, of jij merkt dat je paard niet rad loopt en misschien zich heeft verstapt, enzovoorts.
Jij merkt heus wel wanneer jouw lijf protesteert, waar het om gaat is of jij ook tijdig opmerkt dat het lijf van het paard protesteert, dat is de ervaring die hier van belang is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:02

Ik hoop dat het nu duidelijk is wat we TS proberen te vertellen.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:19

nou, nou al die jij's is ook niet aardig om zou tegen me te praten, al die jij's waar jij het over hebt gehad beheers ik wel! heb 1 x per maand theorie les daar komen het zien van uitputting en dergelijke ook aan bod!

bedankt voor je info van jou weet ik nu wel genoeg ik hoop dat anderen wel leuke reacties plaatsen!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:08

Hoi Nienke,

Geweldig leuk, dat je dit gaat ondernemen. Tijdens een trektocht een paar jaar geleden heb ik een nachtje op De Bult gelogeerd met mijn paard. Het was toen zo warm, dat ik tegen de eigenaar zei " Jeetje wat is het heet, ik kan wel een krat bier op!" Even later kwam ik terug van het in de wei doen van mijn paard, stond er een krat koud bier voor de deur van mijn caravan. Geweldige vent!

Ga gewoon op pad. Je zal best wel te veel meenemen, maar daar kom je vanzelf achter. Het belangrijkste tijdens zo'n tocht is het besef, dat je SAMEN op pad bent en dat je ook weer samen gezond en wel, de tocht kan afsluiten. Dat houdt bijv. in, dat je ook geregeld naast je paard zal moeten lopen op zware stukken en het elk uur, 10 minuutjes moet laten grazen langs de berm. Ik neem aan, dat je een Fjord of Haflinger mee krijgt. Sobere paardjes waarvoor je echt geen krachtvoer hoeft mee te sjouwen. Een goeie ruiterregenjas zou ik in ieder geval meenemen evenals een opvouwbaar emmertje(mits plaats in een zadeltas) Als EHBO een paar pleisters, flesje Betadine en wondspray voor het paard. Rij met een halster onder het hoofdstel met daaraan een touw, wat je om zijn hals hebt gebonden. Makkelijk voor als je besluit een eind te gaan lopen en tijdens een graaspauze. Reserve onderdelen voor je tuigage, heb je niet echt nodig, is mij gebleken. Een paar touwtjes en wat Tyraps, wegen niets en zijn soms handig bij een noodoplossing. Zorg ervoor dat geen één gesp van het hoofdstel,tassen en zadel, op het laatste gaatje zit, want als die riem eventueel scheurt, heb je geen gaatje meer over. Veel plezier en lekker genieten tijdens je tocht. HG.A3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:54

heel erg bedankt voor je reactie A3! hier heb ik egt wat aan! :D

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:58

weet iemand hoeveel weidegang kost op camping?