Paarden en ligfietsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:38

bast1aan schreef:
anders stop ik en begin luid duidelijk te praten zodat het dier een mens herkent.

Dat helpt inderdaad heel veel. Gewone fietsers, ookal gaan ze hard hebben een bekende vorm, wat ze herkenbaar maakt als mens en die zijn in de optiek van veel paarden raar tot ronduit gek, maar ongevaarlijk. Groeten over en weer maakt van raar ding een mens in andere houding en dus herkenbaar als ongevaarlijk, al moet ik zeggen dat dat voornamelijk mijn ervaring is met koele pony en ruiter die zich niet druk maakt.
Kan ook best dat het groeten ruiter afleid van eigen angst en daardoor paard niet meer schrikt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:41

tamary schreef:
Kan ook best dat het groeten ruiter afleid van eigen angst en daardoor paard niet meer schrikt.

Ik denk dat je hier een heel goed punt hebt. :j En dat dat tevens de reden is dat paarden vaker schrikken van een banaan op wielen dan van een gewone fiets. De meeste ruiters denken waarschijnlijk onwillekeurig 'oh, dat is nieuw, eens zien wat mijn paard daar van vindt'. :)

TurdusMerula

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:44

Wat een geweldig topic!

Ik heb werkelijk geen problemen met ligfietsers, al kijkt paard inderdaad wel stom op van zo een velodinges, zo een bakkie dus (weet ik ook weer hoe dat heet - weer wat geleerd) :D.
Ik vind Kuggur zijn reactie persoonlijk iets 'kort door de bocht' maar kan me wel goed in zijn mening vinden.

Maar ik vind het vooral heel tof dat er een uitstapje wordt gemaakt naar een ander forum, om de zaken eens van deze kant te bekijken. Hulde!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:58

Hier ook geen problemen met ligfietsen, eerder met wielrenners die menen met maximaal 10 cm tussenruimte in te moeten halen. Ligfietsen houden meer rekening en passeren met gepaste tussenruimte, en gaan ook niet als een gek achter je bellen als er nog 3 meter naast je vrij is om te passeren.

Wel ts moet ik zeggen: goed dat jullie er zo mee bezig zijn hoe een dier op jullie kan reageren!
Erg leuk en vriendelijk!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:12

bast1aan schreef:
Hallo,

Ik woon in Nieuwegein en rijd met een velomobiel, ik ben best bereid om eens in Houten oid te komen om paarden te laten wennen.

Mijn ervaring met paarden tegenkomen tijdens het fietsen zijn heel wisselend. Daarom vind ik het lastig. De ene keer is er niks aan de hand en de andere keer krijgt het paard plotseling vluchtneigingen. Vooral het onvoorspelbare vind ik erg onprettig, zeker in situaties waarbij er weinig ruimte is, of als ik het paard van achter nader. Als het kan rijd ik in een zo groot mogelijk boog eromheen, desnoods de rijbaan op, anders stop ik en begin luid duidelijk te praten zodat het dier een mens herkent. Van de ruiter verwacht ik dat hij/zij het paard met het hoofd naar mijn richting dirigeert zodat het paard mij duidelijk ziet aankomen en dat de ruiter rustig blijft. Dat gaat meestal prima, maar helaas niet altijd.

Groeten, Bastiaan

Houten vind ik te ver rijden, anders had ik me hier graag bij willen aansluiten.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 10:20

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:43

Wat Bast1aan ook zegt, praten, dat helpt vaak. Paarden herkennen dan sneller het mens idee. Het paard even laten kijken naar het nieuwe ding kan ook goed helpen :j

Kan me voorstellen dat je met een ligfiets lekker veel kilometers gaat maken, die fietsen gaan als een speer :-) . Lijkt me trouwens ook dat je in een ligfiets flink vooruit moet kijken en rekening moet houden met alles, je bent laag bij de grond en wordt wellicht sneller over het hoofd gezien door overige weggebruikers.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:54

Praten scheelt inderdaad heel veel. Als een paard merkt dat je een mens bent is er niets aan de hand. Een vriendin van mij is ooit van haar paard gepleurd, omdat er een vent (zonder ligfiets of wat dan ook) in de bosjes stond en stokstijf bleef staan en niets zei. Ja toen wist het paardje niet meer wat ze moest en ging als een gek te keer. Hordes kwebbelende kinderen in reflecterende hesjes daar was 't beest niet bang van, maar zo'n figuur die daar staat te staan, daar zat een luchtje aan haha...

Mijn pony is gelukkig bomproof. De eerste keer dat ze een ligfiets zag schrok ze zich rot, en haar reactie als ze zich rot schrikt is stokstijf blijven staan. Toen kwam die mooie banaan gewoon voorbij gereden en heeft haar niet aangevallen. Conclusie "niet eng." Nu kijkt ze er niet meer naar als we ze tegenkomen. Wat heb ik toch een heerlijk makkelijk paard :D

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:14

Apple schreef:
Lijkt me trouwens ook dat je in een ligfiets flink vooruit moet kijken en rekening moet houden met alles, je bent laag bij de grond en wordt wellicht sneller over het hoofd gezien door overige weggebruikers.

Dag,

zie dit plaatje
Afbeelding en je weet waarom een ligfiets zo makkeljk gaat. De andere verkeersdeelnemers zijn niet gewend dat fietsen snel gaan. Nu de oudere mens de electrische fiets ontdekt heeft zal men hopelijk meer wennen aan de hogere snelheid van fietsen :) :)

Ligfietsers zijn inderdaad vaker meer met verkeer bezig dan de standaard verkeersdeelnemer en letten ook beter op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:43

Geniaal topic! De 1e ligfietser kwam ik zo'n 12 jaar geleden te paard tegen. Daarna zag ik ze vrijwel nooit meer. En nu ga ik verhuizen naar de plek van toen. Mijn pony schrok zich destijds helemaal de blubber. Hopenlijk gaat t nu beter, want ik ga in een recreatie gebied wonen en verwacht nog weleens een banaantje tegen te komen!

Ligfietsers, geweldig dat jullie naar dit forum zijn gekomen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:14

Wat goed dat je het vraagt. Ik reed pas met een kennis in het bos op mijn altijd koele Haflinger, lekker met een lang teugeltje. Ik wist niet wat er gebeurde, maar ineens allebei de paarden aan de kletter. Bleek dus dat er een ligfiets (zo'n gesloten model, een banaan, maar dan zilvergrijs) over het fietspad, wat 5 meter naast het ruiterpad ligt, aan kwam zoeven. Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd, en had het ding niet aan zien komen. Paarden hebben ogen aan de zijkant van het hoofd en kunnen dus wel zien wat achter hen gebeurt. Had prettig geweest als de fietser had gebeld om ons te waarschuwen.

Ook nog een vervelende ervaring gehad met een hele groep ligfietsen (met vlaggetjes erop) die het kruispunt van het ruiterpad blokkeerden (weer in het bos). We waren met het tweespan en de paarden stuiterden alle kanten op. De ligfietsers bleven ondertussen maar lekker discussieren over welke kant ze op zouden gaan.

Dus ja, het zou wel prettig zijn als ligfietsers er rekening mee houden dat paarden vluchtdieren zijn. En wij zouden op de een of andere manier onze paarden moeten desensibiliseren voor ligfietsen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:49

Ik heb net de discussie gelezen onder de ligfietsers, en kan nog wel wat toevoegen. Er blijken minder problemen met aanspanningen. Aangespannen paarden hebben oogkleppen, waardoor ze veel minder zien en dus ook minder snel een reden hebben om te schrikken. Weet wel dat het vele malen riskanter is als een aanspanning er vandoor gaat. Als ruiter is het makkelijker om je paard weer onder controle te krijgen dan als menner een aangespannen paard met een rammelende kar erachter die om kan slaan. Er gebeuren regelmatig zeer ernstige ongevallen met aanspanningen, ook met dodelijke afloop.
Een aanspanning hoort eigenlijk op de weg, niet op het fietspad. Het mag echter duidelijk zijn dat een fietspad meestal veiliger is dan een 80 km weg. En met een onrustig paard een druk fietstunneltje ingaan lijkt me niet zo verstandig. Kan me voorstellen dat je daar als (lig)fietser niet blij mee bent.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:57

Wat sympathiek dat ze de moeite nemen om erover te discussiëren.
Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met ligfietsen (ben overigens nog nooit zo een velo-banaan tegengekomen), maar ik kan heel goed begrijpen dat er paarden zijn die hiervan schrikken. Het komt laag bij de grond op ze af zoeven en waarschijnlijk herkennen ze er geen mens in.

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:06

Eigenlijk vind ik dat een paard die verkeersmak is niet moet schrikken van een ligfiets, de paarden op de manege reageren helemaal niet op dat soort dingen, wel op kleine bordjes langs de weg :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:22

Ondanks verkeersmak blijft een paard een vluchtdier. Doordat een ligfiets zo laag bij de grond is, zal het instinct het snel als een roofdier registreren. Als je wat vaker een ligfiets tegenkomt, zullen ze er minder snel van schrikken. Mijn Haflinger was de eerst keer ook als de dood voor oud dametje met een looprekje :? Dat is inmiddels ook over.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:43

MitzyLoveYou schreef:
Eigenlijk vind ik dat een paard die verkeersmak is niet moet schrikken van een ligfiets, de paarden op de manege reageren helemaal niet op dat soort dingen, wel op kleine bordjes langs de weg :D

Zeg vaak genoeg tegen mijn paard, daar moet je niet van schrikken en dan schrikt ie toch :D .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:51

Sees schreef:
Kuggur, ik vind je reactie een beetje kort door de bocht :o. Mijn paarden zijn absoluut verkeersmak maar niet BOMproof, het blijven vluchtdieren. Ze reageren niet op auto's, bussen, motoren, honden, kinderen, menners, trekkers etc. Maar ook hun bui kan van dag tot dag verschillen. Én ik kan niet met alles wat je maar tegen kan komen op de weg, oefenen. Ik heb mijn paarden onder controle maar kan niet voorkomen dat ze eens raar staan te kijken als ze iets 'nieuws' tegenkomen. Zo heb ik wekenlang geoefend met drinken uit een emmer (mijn paard vind emmers nogal eng ;)) maar eenmaal op Endurance wedstrijd in een andere omgeving, weigerde hij toch echt pertinent te drinken :P.

Voorbeeld: afgelopen weekend, ik ging op buitenrit en moest een stukje door een woonwijk waar we nog niet eerder waren geweest, grote automatische hekken, bladblazers, springende kinderen op een trampoline; ik had paardlief onder controle maar hij keek wel met een scheef oog en snurkte hier en daar. Het stukje weg was hooguit 35m maar één automobiliste moest en zou er per se langs. Er gebeurde niets maar ik snap niet dat andere weggebruikers dan niet even geduld kunnen hebben. Zowel voor mij en mijn paard maar zéker ook voor haarzelf!!

Waarom moet je met je paard op de openbare weg? Prima als je het doet hoor, maar ik vind dat andere weggebruikers zich niet aan hoeven te passen als ze een paard zien. JIJ wil in het verkeer met je paard, dus dan moet je er imo ook tegen kunnen dat de ligfietsen je voorbij scheuren, net als de auto's.

Ik rem wel voor een paard, uiteraard, maar als men het niet doet kan je het hen niet kwalijk nemen vind ik.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:15

Henkjan schreef:
Waarom moet je met je paard op de openbare weg? Prima als je het doet hoor, maar ik vind dat andere weggebruikers zich niet aan hoeven te passen als ze een paard zien. JIJ wil in het verkeer met je paard, dus dan moet je er imo ook tegen kunnen dat de ligfietsen je voorbij scheuren, net als de auto's.

Ik rem wel voor een paard, uiteraard, maar als men het niet doet kan je het hen niet kwalijk nemen vind ik.

Ik vind dat jij je als weggebruiker altijd "moet" aanpassen. Zie ik een klein kindje fietsen houd ik er rekening mee dat die zo de weg over kunnen vliegen. Zie ik kinderen langs de kant spelen, hou ik rekening met onverwachte dingen. Zie ik oude mensen fietsen hou ik er rekening mee dat ze niet altijd even recht meer fietsen, of bij het afstappen 2 meter nodig hebben.
Zie ik vrachtwagen hou ik rekening met hun dode hoek. Bij 45 kilometer auto's hou ik al rekening mee dat ze de verkeersregels soms niet zo goed kennen enz. enz.
Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met andere weggebruikers.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:21

Ben zo'n velomobiel al eens tegengekomen, vond de pony verschrikkelijk eng.
Vriend die ik ken gaat vaak met de ligfiets met vlaggetje en al mee, dat kent ze :)
Denk wel dat zo'n fietsers meer rekening houden met paarden, omdat hun veiligheid op
een andere manier gebruikt word? (Als je snapt wat ik bedoel)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:09

Ik rem ook voor ligfietsen! :D

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:26

Sammyoo schreef:
Ik rem ook voor ligfietsen! :D

:D :D :D . Die is leuk!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:44

Goh wat leuk zeg om de andere kant van het verhaal te horen. :D

Zelf eigenlijk nooit problemen gehad ermee. Ik had zelf nog nooit zo'n ding gezien, dus het eerste wat ik tegen paardlief riep was: OMG POOWNY KIJK EEN MEGABANAAN! :#
Paard; :wow: das appart baas!
Ligfiets: Zoefffff!
Paard; oké mag ik nu weer draven? Kheb het wel gezien hoor.

En dat was eigenlijk wat ik bij alles enge dingen deed. Zolang de ruiter maar doet alsof 'ie zich amuseert gaat 't paard daar vaak wel in mee.
Juist ohnee een ligfiets dat kentie niet reacties leveren schrik op.

Dus ik denk dat vriendelijk groeten, een grappige opmerking oid, het baasje laat ontspannen en daarmee het paard ook. (Want de paarden zijn het probleem meestal niet hoor, echt niet. Vaak zijn het eerder de baasjes die een schrikcursus nodig hebben. := )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:54

Die gele bananen zijn vaak wel eng voor paarden.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 19:59

Arabesk schreef:
Die gele bananen zijn vaak wel eng voor paarden.

Hoezo ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:01

Die rammelen meer ofzo en zijn voor paarden niet herkenbaar als fiets, ze zijn al snel overtuigd dat het een paard-etende-gele-raket is die ze komt halen.

Ik zie op jullie forum geklaag over het feit dat wij met onze paarden ook op fietspaden rijden. Dat is niet altijd onze eigen keuze, want eigenlijk moeten we inderdaad gewoon op de rijbaan, maar ja daar word je dan weer van je sokken gereden door achterlijke automobilisten. :oo