In situaties waar er medeweggebruikers in de buurt zijn die gevaar lopen als je pony gek gaat doen, is het vaak beter om af te stappen. In andere situaties is het een kwestie van laten staren tot pony ontspant en dan voorwaarts vragen.
Je hebt goed gehandeld vind ik. Ik doe het niet snel maar soms kun je niet anders.
Ankie2011
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-11 13:06
Bedankt voor jullie reacties. Nu sta ik er toch achter dat ik ben afgestapt, omdat er medeweggebruikers waren, in dat geval stap ik liever af.
rnq
Geplaatst: 22-05-11 15:29
het is goed, ook veiliger. je laat je paard zien dat hij nergens bang voor hoeft te zijn en dat hij gewoon door kan lopen. Als je het maar niet te snel doet
Fred_Kroket
Geplaatst: 23-05-11 12:00
Bij mijn vorige paard ben ik één keer afgestapt om er nooit meer op te komen en erop had ik echt wel wat meer te vertellen dan ernaast... Mijn huidige paard loopt het liefst niet en gaat in mijn broekzak zitten dus dan zou ik er wel afstappen!
Dus prima gehandeld! Hij wilde met jou erop niet verder ernaast wel en kon je weer verder rijden!
Sjors
Geplaatst: 23-05-11 12:06
als het jou veiliger leek dan moet je wel afstappen ook i.v.m. andere wegmisbruikers.
Luclu
Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3
Ik voel me veiliger naast het paard , dan heb ik meer controle, en ben ik zelfverzekerd. Denk wel als jij die gans eng vond en die trektor dan neemt je paard die angst van je over, dus blijf zelf rustig, dat is toch niet eng! Goed door ademen, maar als het dan toch niet lukt kan je beter afstappen!
xxSannee
Geplaatst: 27-05-11 16:40
Ik hoor om mij heen altijd dat als je paard er buiten vandoor gaat, je wat er ook gebeurt nooit af moet stappen, ten zij je eraf valt natuurlijk..
maar ik weet niet of dit waar is.. Ik heb gelukkig nog geen ervaring daarin, 1 keer met de les, ging de hele groep ervan door maar verder geen bokken of stijgeren dus ik heb geen idee..
gr xxSannee
Lusitana
Geplaatst: 30-05-11 21:10
Tja, je kunt je natuurlijk ook gewoon laten overrijden omdat je te koppig bent van je paard af te gaan... en denkt dat je een paard wel tot staan kunt brengen als je er maar op zit. Het gaat hier niet zo zeer om bokken en steigeren, amar om een angst reactie van het paard.
Een paard is een kudde dier en het is voor hem logischer om achter iemand aan voorbij iets engs te gaan dan als je er op zit.
Daarbij hangt een en ander heel sterk van de omstandigheden af. Maar als jezelf of medeweggebruikers gevaar lopen als je blijft zitten, is het beter om af te stappen, het liefst voordat het probleem te groot wordt.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je paard aanleert dat als het maar schrikt, je er wel af gaat, maar als er werkelijk angst is en geen ruimte om te manouvreren, is afstappen echt een goede optie.
Ik ben van mijn hengst af gestapt andat die ging draaien omdat hij niet langs koeien durfde, en er net auto's aankwamen. Hij heeft in de keren daarop nog fanatiek gedraaid als hij niet verder wilde, omdat hij hoopte dat ik er af zou gaan, maar in veilige omstandigheden, dus als er geen verkeer bij was, heb ik binnen een paar keer voor elkaar gekregen dat hij niet meer draaide omdat hij begreep dat ik er echt niet meer af ging. Het is dus niet zo dat een paard er nou persee meteen ondeugender van blijft of dat het betekent dat je altijd maar af moet stappen.