Hard galopperen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:02

Ik vind een handgalopje genoeg, je komt hier altijd veel mensen tegen op het galoppad en dan wil ik op tijd kunnen terugnemen naar stap om te passeren.

Vroeger deed ik het wel altijd, maar daar was het pad altijd verlaten en kon je vol gas gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:04

ja, ik galoppeer indien een geschikt pad wel altijd even :j
hoe hard dat gaat is afhankelijk van welke pony/paard ik rijd. mijn pony bijvoorbeel kan heel hard en is weer super op te vangen. terwijl het paard wat is rijd nog niet zo hard wil. :) zowiezo als ik het niet vertrouw te galoperen in het bos ga ik niet naar het bos. het is vaak fijn als ze hun energie even kwijt kunnen :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:06

Hou er ook wel van om af en toe een flinke harde sprint te trekken *D
Meestal doe ik dat op een heel groot weiland.
Met meerdere paarden gaat ze nog harder :D Volgens mij zó hard dat ze niet meer harder kan.

connie64

Re: Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:09

frankiej leuk voor je paard en goed voor zn pezen hoor!in volle zand in rengalop.....

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:10

_Dune_ schreef:
Prutsmuts schreef:
vliegbrevet meteen gehaald!

gefeliciteerd!! Overigens kan ik bij een echte rengalop niets anders dan verlichte zit. Een gewone flinke galop blijf ik wel gewoon zitten.

Dank je!

Ik zit dan wel iets verlicht maar niet met mijn neus op de hals :D . Blijf dan wel wat dichter met de billekes bij het zadel.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:13

connie64: doen we pas 8 jaar en nog nooit problemen gehad. je moet z'n oren eens zien als hij zand ziet. en hij is goed en sterk gebouwd. bij vertrekken moet ik me aan het zadel vasthouden om er niet achterover af te gaan....
m'n anda geeft t al eerder op, die is er ook niet zo op gebrand dus laten we maar lekker rustig.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:25

Wij komen net terug uit het bos in Diever (Drente) en hebben heerlijk gedraafd en stukken gegalopeerd!
We zijn meestal 5-6 dagen in de week aan het trainen in de bak en ik merkte echt dat mijn paard het heerlijk vond om keihard te crossen! Hij was helemaal in zn nopjes!
Ik krijg hem eigenlijk altijd wel teug, hij springt wel eens aan de kant omdat hij schrikt van een boomstam, of zo'n hele stapel boomstammen vind ik hij ook erg gek/eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:28

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik ging hiervoor eigenlijk nooit echt hard op buitenrit. Dat lag meer aan mijn pony en onze band, want ik vertrouwde het eerst nog niet helemaal met haar buiten, dus dan durfde ik niet echt hard :') Sinds dit jaar doe ik het wel, maar dan liever op een dag dat er niet zoveel wandelaars, honden en fietsers zijn (we hebben geen ruiterpaden), ze gaat dan echt heel erg hard, maar ze komt dan ook wel gewoon weer terug als ik dat wil. Ze schrikt verder ook niet snel oid, en als ze dat doet gaat ze niet rennen, dan springt ze hooguit even opzij en ze rent eigenlijk nooit onder me vandaan.

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:44

bij mn buitenrit ga ik op de weg meestal in stap.
en op paden waar geen mensen zijn ga ik wel is even crossen.
maar ik weet precies de weg en waar mn pony echt snel van schrikt.
en ik kan dr ook gelijk weer in stap krijgen als het moet.:D

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:49

connie64 schreef:
frankiej leuk voor je paard en goed voor zn pezen hoor!in volle zand in rengalop.....

Ik doe het ook al een aantal jaar en mijn paard heeft nog perfecte sterke pezen :D

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:51

Als mijn pony af en toe niet even alle remmen los kan gooien wordt ze een wandelende tijdbom. Dus ja, wij crossen geregeld op volle snelheid over lange brede vlakke zandpaden (dus absoluut geen mul zand!). Gemiddeld hebben we een remweg van een halve km gok ik zo. :P Daarna voelt madame zich als herboren! (En ik ook :') ).

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:54

zooo lekker he!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:56

Oh jahoor, is de berm breed genoeg dan ga ik op een rustig polderweggetje gerust 60 km per uur. :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:57

Ja hoor met regelmaat en op hetzelfde pad altijd. Pony weet precies wanneer ze weer terug moet naar draf. Dus rem is niet nodig.

Ander pad doe ik ook wel eens, zelfs wel eens op de terugweg, en zelfs dan is pony zo braaf om weer netjes te gaan draven of stappen als ik dat wil. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:59

Mijn paardje leefde voor een fikse galop op buitenrit :+ Ik had daar een speciaal plekje voor en daarna was het gewoon klaar.
Ik moet zeggen dat ze wel echt bomproof was.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:00

Marloez schreef:
Als mijn pony af en toe niet even alle remmen los kan gooien wordt ze een wandelende tijdbom. Dus ja, wij crossen geregeld op volle snelheid over lange brede vlakke zandpaden (dus absoluut geen mul zand!). Gemiddeld hebben we een remweg van een halve km gok ik zo. :P Daarna voelt madame zich als herboren! (En ik ook :') ).

Ik krijg gelijk weer heimwee naar die heerlijke ritten :z <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:03

Anders vraag je iemand die ervaren is met buitenritten om een keer mee te gaan. Eventueel kan die dan voor je gaan rijden, kan je zelfverzekerder maken.

Als je het niet vertrouwt moet je het natuurlijk niet doen, maar het zou zonde zijn als jouw paardje prima een sprintje kan trekken zonder dat er enge dingen gebeuren. Dan mis je een hoop ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:05

ik laat mijn paard met regelmaat gaan soms vaker dan 1 keer

niet altijd luistert ie even goed maar vaak pik ik paden uit waarop ik zeker weet dat die redelijk vlak zijn en dat ie niet het hele pad vol houd

ik weet van mijn paard dat ie het met regelmaat nodig heeft los te gaan

maar doe dit niet onbedacht en ook niet als je er geen vertrouwen in hebt
mijn advies probeer het stukje bij beetje
een hand galopje een stapje harder voor een 30 sec en dan weer terug gaan en daar op uit breiden

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:07

Met een paard die ik goed vertrouw en waarvan het van de eigenaar mag (geen eigen paarden om het moment en mijn eigen paard kon dat niet), doe ik het wel eens, maar alleen als IK de controle heb over het versnellen. Ik gooi dus nooit zomaar de teugels los. Ik laat het paard altijd in aanleuning an vraag rustig een snellere gallop. Ik sta wel in mijn handen toe dat het neusje eruit gaat en ga lichter zitten, maar alles gebeurd dan pas als IK het zeg. Daarnaast zoek ik altijd een pad waar ik niet op grote wegen uitkom en doe ik het alleen als het rustig is in het bos (dus niet in de weekenden). Dan kan het bij heel veel paarden heel goed :) Vinden ze heerlijk, even lekker hard.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:08

heel toevallig vandaag nog (in de duinen zonder zadel) zo hart hij maar wilde !!! _/-\o_

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:08

Heerlijk he. :D Flapperende oren, de tranen vliegen uit je ogen van de harde wind.. :+

Ik trek overigens met ponylief alleen zonder mederuiters sprintjes, want anders wordt het echt een competitie. :=

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:09

frankiej schreef:
zooo lekker he!

Echt wel!

frangelica schreef:
heel toevallig vandaag nog (in de duinen zonder zadel) zo hart hij maar wilde !!! _/-\o_

Ik zag jullie nog gaan!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:10

Marloez schreef:
Heerlijk he. :D Flapperende oren, de tranen vliegen uit je ogen van de harde wind.. :+

Ik trek overigens met ponylief alleen zonder mederuiters sprintjes, want anders wordt het echt een competitie. :=

Zucht... <3 Ik ben hard toe aan een keiharde rengalop :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:11

frangelica schreef:

dit kan ik dus niet zonder zadel :+
in ren galop wisselt sil niet zo soepel en dat doet ie nog wel eens :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:12

Haha ik vind niets leuker dan rengalop zonder zadel, zit zo zalig vlak. :D
Dan voel je echt die power zeg!