Het zoveelste probleem met buitenrijden, maar wie helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 01:46

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je mail en hoop dat ze je kunnen helpen.
Waar ik nog aan denk is, kan het evt met jou te maken hebben, dus bv dat je je dag niet hebt, problemen, moe of andere dingen aan je hoofd wat je paard evt aan kan voelen.
Ik denk hieraan omdat je aangeeft dat het periodes zijn.
Soms spiegelen paarden en zijn hier erg gevoelig voor, misschien dat jij een onzekerheid opwekt?
Ik vrees dat je inderdaad weer een beetje terug moet naar de basis met je paard en hulp zal goed zijn.
Als je met haar aan de hand gaat wandelen heeft ze dan ook deze actie?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:58

Goed idee om er hulp bij te halen, ik hoop voor jou dat het gaat helpen want er is niets fijner als ontspannen buiten kunnen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:02

_Kiki_ schreef:
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Balingehof om te vragen of zij me kunnen helpen. Op hun site staat vermeld dat ze iets later kunnen reageren door omstandigheden, dus ik wacht geduldig af :)

@Miss_Montana; zoals ook beschreven staat, op ander terrein doet ze het niet, steigeren in de bak doet ze ook niet, dus met de trailer naar een rustig gebied gaan is heel erg leuk, maar zal niet helpen om mijn problemen op te lossen. Ik ga voorlopig ook echt niet meer naar buiten :n

Maar wat verstaan jullie precies onder grondwerk? Wat ik namelijk aan grondwerk doe, zorgt echt voor geen problemen. Dan reageert ze echt op de kleinste hulpen.

"grondwerk doen" is de standaard reactie op Bokt wanneer je een probleem voorlegt. het is soort van de heilige graal van de "moderne paardenomgang" zonder dat er vervolgens inhoudelijk iets zinvols wordt gemeldt, zoals je terecht opmerkt.

Op zich zal Balingehof best iets zinvols te melden hebben, daar ben ik niks bang voor; ik hoop alleen dat het voldoende gereedschap voor je biedt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:10

Ik heb niet alle antwoorden goed doorgelezen.... maar kan je niet in een weiland (afgesloten bak/weiland etc) in de buurt gaan rijden. Als het mogelijk is eerst direct naast de stal en als dat goed blijft gaan een stukje verder en aan je controle (dus dressuur rijden) blijven werken in dit weiland. Op deze manier went ze er aan dat ze ook als ze niet thuis is gewoon moet luisteren. Ik zou er in ieder geval eerst niet op gaan zitten langs de weg. Puur voor je eigen veiligheid. Ze moet denk ik leren dat weg gaan van huis niet erg is en ze echt wel weer terug gaat. (Dat verklaart natuurlijk nog niet je probleem dat het soms maanden goed gaat en dan weer niet)
Laatst bijgewerkt door muc op 16-05-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:13

Ja dat geintje flikte mijn paard ookals ik alleen ging rijden. Maar die is heel erg onder de indruk van mij als ik hem op zijn flikker geef. Af en toe probeert hij het nog een enkele keer, maar over het algemeen heb ik er een prima bospaard aan nu.

Oja, en in zijn achteruit zetten richting de kant waar jij heen wilt, worden ze vanzelf een keer zat.

muc

Re: Het zoveelste probleem met buitenrijden, maar wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:07

@ pentax, Maar als haar paard helemaal doordraait en weg galopeerd zal ze het ook niet meer achteruit kunnen laten gaan. Ik denk dat je dan erg gevaarlijke situaties krijgt incl. stijgeren.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:23

misschien een heel raar idee... ik weet niet of je paard goed met voer te belonen is? als je eens je buitenritten heel afwisselend zou maken, bepaalde oefeningetjes vragen en belonen met voer. eventueel met een clicker.
bijv af en toe achterwaarts, wijken, gewoon stilstaan, slalom of rondje om bomen heen. af en toe afstappen en grondwerk oefeningen vragen. steeds op andere plekken zodat ze nooit weet wat wanneer komt. als ze het netjes uitvoert belonen.
misschien dat ze zo uit het patroon kan raken en meer gericht raakt op wat jij van haar gaat vragen en ook meer geneigd zal zijn dat uit te voeren? ik heb dit zelf nooit zo geprobeerd, maar ik zie soms bij paarden met een sterk karakter die zich niet laten dwingen, dat een benadering waar iets tegenover staat meer effect geeft.