Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:37

TS: hoe is het je trouwens verder bevallen op de Veluwe? (buiten dit voorval dan)
Waar ben je ongeveer geweest?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:39

Hier in het recreatiebos wordt ook door veel te veel ruiters vol gas gegallopeerd. De meeste steken zelfs in galop het voetpad of fietspad over. Echt mega asociaal.
Laatst ging ik samen met de verzorgsters van mijn paard op buitenrit, ik haar net verteld dat je elkaar passeerd in stap, komen we de instructrice van de plaatselijke manege tegen met een groep, draven ze ons gewoon voorbij. Dus ja als dat je voorbeeld is... :?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:42

MamboBeach schreef:
sporter schreef:
Klinkt eerder of dat jullie je paarden niet zo goed onder controlle hebben.

:')

Yeah right! Dan ken jij de regeltjes en beleefdheidsvormen denk ik niet...

TS, ik kan me voorstellen dat je er van baalt, zulke mensen zouden zich diep moeten schamen! :j

Nope ik ben gewoon van mening dat je je paard onder controle moet hebben als je er mee naar buiten gaat. Dat het niet netjes van de groep is daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar als jij al van je paard af moet springen als er een groep galloperende paarden voorbij komt dan heb je imo buiten helemaal niks te zoeken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:53

@ Sporter: hahaha, ik moet met jouw reactie heel hard lachen. Ik nodig je hierbij ook uit om gezellig eens tot hier te komen en dan gaan we eens testen hoe leuk jouw paard het vind dat er een stel voorbij komt geraast.
Het was niet gewoon een galopje hé, dan heb ik ook al meegemaakt en is perfect controleerbaar. Neen, het was een groep dolle ruiters die voorbij kwamen. Sorry hoor, maar vind het al chapeau dat al onze paarden (er naast of niet) bij ons zijn gebleven. Bovendien was er iemand bij met haar nieuwe paard, die kent het dier nog niet zo goed. En stel dat er een jong paard mee was? Die moeten het ook leren om buiten te komen. Neen, jou redenering is zo krom en klinkt als iemand die niet veel buiten gaat rijden met zijn paard want dan zou je weten dat er soms omstandigheden zijn die je niet onder controle hebt.

@ Mika11: we hebben een fantastisch weekend gehad, prachtig weer, prachtige omgeving. We zeten in de omgeving van Uddel, de eerste dag en de tweede dag zaten we vlakbij een taverne die het "'t Hilleltje" noemt, klinkt dat bekend?
We hebben zalige drafjes en galopjes gedaan, op een nette en controleerbare manier (zonder van mijn paarde te hoeven springen om hem tegen te houden), straf hé ;) .

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:56

Ik woon op de veluwe en heb dit wel eens vaker meegmaakt.Vreselijk is dat.En als je dan naroept dan een srustig krijg je na je hoofd geslingerd dat je je paard niet onder controle hebt :? .Bij mij in de buurt zijn vooral de meiden van ongeveer 12 tot 18 jaar die zulk gedrag vertonen.Ik doe heel soms in een rustig drafje passeren maar las ik zie dat men aangeeft rustig aan ga ik meteen in stap over.Ik vind dat een beetje normen en waarden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:57

Dana82 schreef:
@ Sporter: hahaha, ik moet met jouw reactie heel hard lachen. Ik nodig je hierbij ook uit om gezellig eens tot hier te komen en dan gaan we eens testen hoe leuk jouw paard het vind dat er een stel voorbij komt geraast.Het was niet gewoon een galopje hé, dan heb ik ook al meegemaakt en is perfect controleerbaar. Neen, het was een groep dolle ruiters die voorbij kwamen. Sorry hoor, maar vind het al chapeau dat al onze paarden (er naast of niet) bij ons zijn gebleven. Bovendien was er iemand bij met haar nieuwe paard, die kent het dier nog niet zo goed. En stel dat er een jong paard mee was? Die moeten het ook leren om buiten te komen. Neen, jou redenering is zo krom en klinkt als iemand die niet veel buiten gaat rijden met zijn paard want dan zou je weten dat er soms omstandigheden zijn die je niet onder controle hebt.

@ Mika11: we hebben een fantastisch weekend gehad, prachtig weer, prachtige omgeving. We zeten in de omgeving van Uddel, de eerste dag en de tweede dag zaten we vlakbij een taverne die het "'t Hilleltje" noemt, klinkt dat bekend?
We hebben zalige drafjes en galopjes gedaan, op een nette en controleerbare manier (zonder van mijn paarde te hoeven springen om hem tegen te houden), straf hé ;) .

Hahaha paarden waarmee ik ervoor kies om buiten te gaan rijden die kunnen daar prima tegen. En al konden ze dat niet dan hoef ik er nog niet af te springen :+
Kijk je kunt nu wel lekker naar andere blijven wijzen. Maar jij kiest ervoor met dat paard de vlakte op te gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:18

Sporter, ik hoop niet dat ik jou tegenkom tijdens een buitenrit.
Het gaat niet alleen om je paard onder controle houden, maar ook de gewone fatsoensnormen tussen ruiters.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:20

mika11 schreef:
Het gaat niet alleen om je paard onder controle houden, maar ook de gewone fatsoensnormen tussen ruiters.

Wees maar niet bang hoor ik ben wel zo vriendelijk je paard te vangen als je er afgedonderd bent :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:22

Leuk dat je in Kootwijk bent geweest, daar is het Hilletje :D
Ik woon zelf ook op de Veluwe en rijd er regelmatig. Bij ons zijn het vooral de toeristen die zich asociaal gedragen, paarden afraggen in het mulle zand, buiten de ruiterpaden rijden enz. Zij zijn na het weekend/weekje weer weg en wij als vaste ruiters zitten met een beroerd imago...
Jammer dat je dit hebt meegemaakt, maar het is niet exemplarisch voor de 'Veluwse ruiter'. Ook hier leren we gewoon dat je elkaar in stap passeert ;) Ik zou zeggen, laat het los en kom zeker nog een keer terug :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:24

@ Sporter: Wat doen je dan met de paarden (je hebt er blijkbaar meer dan 1) waarmee je buiten gaat die er niet tegen kunnen? Ze er achteraan laten gaan of ze zodanig tegen houden dat ze gaan bokken? Ach, je zal allicht een supervaste zit hebben. Heb je zo'n situatie eigenljik al eens meegemaakt met jouw eigen paard?

In mijn ogen zijn de enigsten die op dat moment geen controle hadden, die troep die voorbij kwam. Het waren zij die niet vertraagden.
Nu steek je me hier door dat ik van mijn paard ben gesprongen dat ik hem niet onder controle heb. Het is daarom zeker dat ik in een groep makkelijk achter paarden kan aangaloperen die wel eens durven trappen omdat ik hem met 1 hand makkelijk op ruime afstand kan houden. Aan ieder paard zijn er minpunten en de mijne daar ga ik beter af als die echt gaat panikeren (en dat gebeurt echt niet veel). Voor de rest is het droom om met hem te rijden. Ik ga hem echt niet op de weide laten staan omdat er eens (de eerste keer in 3 jaar dat hij onder het zadel) een stel idioten onze toffe rit komt verstoren.
Maar, ik begin het mij persoonlijk aan te trekken hier en dat was helemaal niet de bedoeling. Alhoewel ik het wel had kunnen voorzien.

Mijn doel met dit topic is niet om de discussie aan te gaan of je je paard onder controle hebt als je erop zit of er naast staat. Ook niet om te gaan discusiëren of ik nu met mijn paardje buiten kan of niet. Mijn doel was om de mensen toch even duidelijk te maken dat je dit geen normaal gedrag is als je andere ruiters, die overigens aanmaanden te vertragen, te respecteren.
Dat er een assiocale chauffeur dan nog wat gas bijgeeft, tot daaraan toe. Maar kom zeg, we hebben hier allemaal dezelfde passie, laten we elkaar dan ook respecteren. Als er een andere ruiter aangeeft dat die problemen heeft, wees dan zo vriendelijk hierop in te gaan. We zijn met levende dieren bezig, dat maakt het ook juist zo spannend ;) maar hou daar rekening mee.
Als je paard zich niet meer als paard mag gedragen, koop dan een fiets of een brommer.

@ Mika: ha Kootwijk dus. Ikzelf heb het voorval al naar achter geschoven, weegt niet op tegen de zalige kilometers die we hebben gemaakt. Zeker en vast komen we nog eens terug!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:25

Passeren hoor je stapvoets te doen.
Ik ben geneigd te denken dat mensen die zich te paard niet fatsoenlijk gedragen daar in het dagelijks leven ook moeite mee hebben. Je zet geen andere "pet" op als je opstijgt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:27

Dat heeft natuurlijk totaal niks met de Veluwe te maken toch? Overal zijn er helaas aso mensen die geen rekening met andere mensen kunnen houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:27

Dat is leuk, bij Uddel en omgeving is heel erg mooi.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:33

sporter schreef:
mika11 schreef:

Wees maar niet bang hoor ik ben wel zo vriendelijk je paard te vangen als je er afgedonderd bent :D

@ sporter Deze uitspraak zegt gelukkig meer over jou als over TS. Jammer hoor als je zo in elkaar steekt.

@ TS ben ook regelmatig in Kootwijk op vakantie geweest met paard. Echt geweldig rijden daar!
Laatst bijgewerkt door Ollie23 op 12-04-11 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:34

Ik woon in die omgeving, Hilletje is goed bekend. Balen dat een groep jullie rit verpest heeft maar ik zou het jammer vinden dat je dat aan 'Veluwenaren' zou linken. Vergeet niet dat je hier in deze omgeving in een van de meest toeristische ruitergebieden van Nederland zit en het - maar da's dan weer mijn ervaring, hier nu zo'n 14 jaar wonend - juist vaak groepen van elders die hier op kamp of vakantie zijn die hier op de Veluwe even 'los' gaan omdat ze dat thuis niet kunnen.
Aso ruiters heb je overal en dat heeft niks met de Veluwe of welk gebied ook te maken, de ruiters die ik ken die hier dagelijks rondrijden weten allemaal goed hoe het hoort en dat is dus niet zoals jij het mee gemaakt hebt... Jammer, maar kom nog es terug zou ik zeggen ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:35

Dana82 schreef:
@ Sporter: Wat doen je dan met de paarden (je hebt er blijkbaar meer dan 1) waarmee je buiten gaat die er niet tegen kunnen? Ze er achteraan laten gaan of ze zodanig tegen houden dat ze gaan bokken? Ach, je zal allicht een supervaste zit hebben. Heb je zo'n situatie eigenljik al eens meegemaakt met jouw eigen paard? In mijn ogen zijn de enigsten die op dat moment geen controle hadden, die troep die voorbij kwam. Het waren zij die niet vertraagden.
Nu steek je me hier door dat ik van mijn paard ben gesprongen dat ik hem niet onder controle heb. Het is daarom zeker dat ik in een groep makkelijk achter paarden kan aangaloperen die wel eens durven trappen omdat ik hem met 1 hand makkelijk op ruime afstand kan houden. Aan ieder paard zijn er minpunten en de mijne daar ga ik beter af als die echt gaat panikeren (en dat gebeurt echt niet veel). Voor de rest is het droom om met hem te rijden. Ik ga hem echt niet op de weide laten staan omdat er eens (de eerste keer in 3 jaar dat hij onder het zadel) een stel idioten onze toffe rit komt verstoren.
Maar, ik begin het mij persoonlijk aan te trekken hier en dat was helemaal niet de bedoeling. Alhoewel ik het wel had kunnen voorzien.

Mijn doel met dit topic is niet om de discussie aan te gaan of je je paard onder controle hebt als je erop zit of er naast staat. Ook niet om te gaan discusiëren of ik nu met mijn paardje buiten kan of niet. Mijn doel was om de mensen toch even duidelijk te maken dat je dit geen normaal gedrag is als je andere ruiters, die overigens aanmaanden te vertragen, te respecteren.
Dat er een assiocale chauffeur dan nog wat gas bijgeeft, tot daaraan toe. Maar kom zeg, we hebben hier allemaal dezelfde passie, laten we elkaar dan ook respecteren. Als er een andere ruiter aangeeft dat die problemen heeft, wees dan zo vriendelijk hierop in te gaan. We zijn met levende dieren bezig, dat maakt het ook juist zo spannend ;) maar hou daar rekening mee.
Als je paard zich niet meer als paard mag gedragen, koop dan een fiets of een brommer.

@ Mika: ha Kootwijk dus. Ikzelf heb het voorval al naar achter geschoven, weegt niet op tegen de zalige kilometers die we hebben gemaakt. Zeker en vast komen we nog eens terug!

Tuurlijk heb ik dat wel eens mee gemaakt en ik ben er vroeger ook wel eens af gedondert niet door paarden maar wel door een groep koeien die ineens volle sjas aan kwamen. Erg vervelend allemaal. Het verschil is dat zie als mijn fout. IK kies ervoor met een paard naar buiten te gaan. Ik weet wat de risico's zijn en die accepteer ik op dat moment.

Ik ben het ook helemaal met je eens dat het associaal is! Maar daar zit de wereld vol mee.
Als ik met een paard dat bang is voor tractoren buiten ga rijden in een landelijk gebied terwijl het hooitijd is, kan ik zeggen stomme asso boeren of ik kan bij mezelf denken goh misschien was dit niet zo'n handige actie :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:38

Ollie23 schreef:
@ sporter Deze uitspraak zegt gelukkig meer over jou als over TS. Jammer hoor als je zo in elkaar steekt.

@ TS ben ook regelmatig in Kootwijk op vakantie geweest met paard. Echt geweldig rijden daar!

Fijn dat je mij even weet te analyseren. Je raakt me diep :(:)
Als je kunt lezen? Is het enige dat dit over mij zegt dat ik bereid ben mijn medemens te helpen.
Of haal je er soms een diepe achterliggende gedachten uit? :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:42

sporter schreef:
mika11 schreef:

Gelukkig dan maar, zo gauw zal dat niet gebeuren trouwens.
Maar ik begrijp je reacties niet. Bedoel je nu dat je geen rekening houdt met andere ruiters?
Omdat het hun eigen schuld is als ze hun paard niet kunnen houden als jij er langs crosst?
Je schrijftaal is ook nogal grof, dus daarom denkt een ander misschien dat je in de omgang ook zo bent, dat is jammer.
Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, begrijp ik alleen je reacties verkeerd.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-04-11 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:44

@ts Fijn dat jullie het als nog naar de zin hebben gehad.
Heb jullie auto`s zien staan...mijn paard staat op dat terrein namelijk.
was zondag echt heel erg druk.
Helaas zijn er altijd mensen die geen rekening met elkaar kunnen houden.
Dat ligt niet aan de veluwe maar aan de mensen .
Gelukkig ben ik met mijn jonge dier die groep niet tegen gekomen.
De kleinere groepen die ik gepasseerd ben hielden zich keurig aan de normen en waarden.
Hoop dat de volgende keer als jullie er zijn het een minder vervelende ervaring wordt.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:45

sporter dat is toch heel iets anders tractoren of een groep paarden in volle rengallop. Ik vind het ook ronduit asociaal van die groep

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:45

LADPR schreef:
Dat heeft natuurlijk totaal niks met de Veluwe te maken toch? Overal zijn er helaas aso mensen die geen rekening met andere mensen kunnen houden.

Tuurlijk, maar dit vond ik zo'n jammer voorval. Iedereen roept altijd dat de Veluwe zo tof zijn om te rijden. Eindelijk geraken wij er eens en op de eerste zandvlakte die we gaan worden van onze sokken gereden. Dat dempte de sfeer wel een beetje :D .

@ Francis: dat ik kan ik heel goed begrijpen en fijn is anders. Ik kan natuurlijk ook niet zeggen of het mensen van daar waren of niet, daar spreek ik me dus ook niet over uit. Je zou trots zijn geweest op ons groepje, we hebben ons heel goed gedragen ;) .

@ Sporter: Als je nog nooit een tractor bent tegengekomen, hoe weet je dan hoe je paard gaat reageren? Hoe kan het paard daar leren mee omgaan als je het probleem steeds ontwijkt? Ik vind het ook jammer dat ik mijn paard niet genoeg vertrouw om er op te blijven zitten in zo'n situatie zoals dit weekend. Maar, zoals ik al zei, moet je daarom niet meer buiten komen omdat je om de zoveel jaar zo'n wilde groep tegenkomt? Sorry hoor maar dan stap ik even af zodat we daarna met z'n allen veilig verder kunnen. Niet vergeten dat wij daar met een groep van 9 ruiters waren. Moet ik die allemaal mee in "gevaar" brengen door toch op mijn paard te willen blijven zitten?
Ik kom altijd en overal paarden tegen en wij passeren elkaar op een normale manier, soms in stap, soms in een drafje. Dat is toch echt niet moeilijk?
Dat de wereld vol "associalen" zit, dat moet je zomaar accepteren? Of misschien kan je ook proberen doordringen en ze misschien even met de neus op de feiten duwen?

@ Scooby: de wereld is klein! Fijn dat je wel met je jonge paard een rustige rit hebt gemaakt. Er moeten ergere dingen gebeuren om ons weg te houden hoor.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:46

sporter schreef:
Ollie23 schreef:

Fijn dat je mij even weet te analyseren. Je raakt me diep :(:)
Als je kunt lezen? Is het enige dat dit over mij zegt dat ik bereid ben mijn medemens te helpen.
Of haal je er soms een diepe achterliggende gedachten uit? :+

De toon van je bericht is nogal sarcastisch. Ik vind het gewoon een gebrek aan fatsoen en helemaal als je reageert zoals jij doet, dat je dan maar je paard beter onder controle moet hebben. De klacht van TS is dat ze het niet normaal vindt dat sommige ruiters de 'regels' aan hun laars lappen. Jij zegt gewoon doodleuk dat ze haar paard beter in de hand moet hebben. Dat was het geval van de TS helemaal niet. Het ging haar om de wijze waarop zij en haar groep gepasseerd werden. Jij maakt er nog een soort 'grapje' van dat je haar wel zal opvangen als ze er vanaf dondert. Daar ging het toch helemaal niet om..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:48

:') Volgens mij is er echt wel een verschil tussen een groep koeien die op je af komt gestormd en een groep paarden met ruiters erop, die de paardjes een beetje in de hand horen te hebben.

TS, wel fijn om te horen dat je het leuk hebt gehad! Ik ben het helemaal met je eens, er is niets op tegen als ruiters onder elkaar zich netjes en sociaal gedragen. Ik krijg nu wel direct zin om als ik een paardje heb ook eens op vakantie te gaan die richting op! :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:50

mika11 schreef:
Gelukkig dan maar, zo gauw zal dat niet gebeuren trouwens.
Maar ik begrijp je reacties niet. Bedoel je nu dat je geen rekening houdt met andere ruiters?
Omdat het hun eigen schuld is als ze hun paard niet kunnen houden als jij er langs crosst?
Je schrijftaal is ook nogal grof, dus ik hoop niet dat dat hetzelfde is als je omgang met mensen/paarden?

Mijn schrijftaal is naar mijn mening helemaal niet grof, maar wel duidelijk.
Ik kom alleen buiten om gericht te trainen volle bak racen hoort daar niet bij.
Nee ik wil niet zeggen dat het hun eigenschuld is dat ze hun paard niet kunnen houden. Ik zeg dat ze er op voorbereid hadden moeten zijn. Dit zijn namelijk dingen die kunnen gebeuren. Nu is het een kudde paarden maar het had ook een kudde fietsers of een groep crossmotoren kunnen zijn. En daarbij zeg ik dat hun eigen verantwoording is.

Wees niet ik ben over het algemeen zeer zacht voor mijn paarden. Dat komt omdat ze weten wat van ze verwacht wordt. Daar houden paarden van.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:51

Magrathea schreef:
:') Volgens mij is er echt wel een verschil tussen een groep koeien die op je af komt gestormd en een groep paarden met ruiters erop, die de paardjes een beetje in de hand horen te hebben.
TS, wel fijn om te horen dat je het leuk hebt gehad! Ik ben het helemaal met je eens, er is niets op tegen als ruiters onder elkaar zich netjes en sociaal gedragen. Ik krijg nu wel direct zin om als ik een paardje heb ook eens op vakantie te gaan die richting op! :D

_-:(

Dat is het punt niet.