Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:44

@ arabesk: maar met karretje trekken kunnen ze net zo goed peesblessure's oplopen :=
Al zal het voor de jonge dravers misschien wel anders zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:44

Ik was vrij zwaar vroeger en reed op een draver van 21, die kon heel wat hebben kan ik je vertellen.
Is het fijnste paard waar ik ooit op gereden hebt, onvermoeibaar :)
(leeft nog steeds en geen rugproblemen voor de bezorgde bokkers onder ons)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:47

siskeh schreef:
@ arabesk: maar met karretje trekken kunnen ze net zo goed peesblessure's oplopen :=

peesblessures komen vooral voor bij dressuurpaarden door het gebruik (veel wenden) dravers gaan vooral lange stukken rechtuit, dus minder been en hoefproblemen. De enige kanttekening is dat ze vaak jong beslagen worden ivm het koersen.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:47

ik denk tóch aan een arabiertje of kruising arabier, die zijn echt heel erg goed in lange afstanden.

Maar als je denkt aan bv 25 KM per dag kan eigenlijk elk ras wel denk ik.

Ik heb zelf endurance gereden met mijn eerste paard, dat was een 100% tuigpaard, die deed het echt op dr boerenfluitjes. Ik reed samen met een haflinger en een fjord...

Misschien zou je eens naar een kruising moeten kijken? Bv haflinger-arabier, of fjord-arabier of KWPN-arabier. En het Groninger paard is ook erg eluk, goed karakter, brede sterke paarden en willen altijd voor je werken...

Verder is het natuurlijk van groot belang dat je van te voren goed traint, niet alleen je paard maar ook jezelf ;) Maar daar kunnen ze je in het endurance topic wel verder mee helpen lijkt mij :D

succes met kiezen!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:48

siskeh schreef:

Niet elke Draver heeft peesblessures hoor :\ Kilometervreters zijn het zeker. Ik rij endurance met die van mij, ze is nu klasse II (+/-90km) startgerechtigd. Ze lopen in de training ook veel rustige kilometers om conditie op te bouwen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:49

crazycactus schreef:
Quarters zijn paarden die bij uitstek geschikt zijn voor langere ritten in een rustig tempo. Daar zijn ze uiteindelijk op gefokt ;)

Ik dacht altijd dat ze gefokt waren op het afleggen van een kwart mijl, de Quarter Mile, en dan zo snel mogelijk....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:51

Draver X Arabier
8-)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:52

Arabesk schreef:
Draver X Arabier
8-)

ja, we zijn er uit, haha.
vraag me alleen af of zo'n kruising niet een beetje heet in het hoofd kan worden....(heb niet zulke beste ervaringen met dravers, sorry).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:56

Je moet heel eerlijk zijn tegen een draver, dan zijn ze heel ok, maar fuk ze niet oh oh. Mijn ex heeft een draver en dat was een superknol. Ik heb een arab en die is juist koel in zijn hoofd en heel rustig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:57

Wildgirl schreef:
crazycactus schreef:
Quarters zijn paarden die bij uitstek geschikt zijn voor langere ritten in een rustig tempo. Daar zijn ze uiteindelijk op gefokt ;)

Ik dacht altijd dat ze gefokt waren op het afleggen van een kwart mijl, de Quarter Mile, en dan zo snel mogelijk....

In eerste instantie niet, ze moesten naast hard kunnen rennen ook nog de hele dag achter de kudde aan. Het rennen was eigenlijk een spelletje voor na het werk. Daar bleken ze ook nog in uit te blinken en zodoende is het een racepaard geworden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:58

Haha, ok kruisingen kunnen dus verstandig zijn.
Alle opties zijn hier nog open, morgen eens op het gemakje overwegen welk ras een pré heeft. Naar die paarden zal ik dan eerder zoeken, maar je weet nooit. Het kan net zo makkelijk een vuilnisbakkie worden.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:11

Als een Welsh Cob je voorkeur heeft, zou ik zeggen ga daar maar voor. Ik heb er zelf 1 en ik vind haar in ieder geval uitermate geschikt. Cool, voorwaarts, echt bomproof, sterk en helemaal in d'r element buiten. Ik zou het zo met haar aandurven.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:11

Heb je al een route in gedachten en aantal kilometers per dag etc?
Ik heb zelf trektochten gereden (georganiseerde vakanties) van een week en 2 weken. Ik kan je aanraden aan zo'n trektocht mee te doen in de vakantie om een gevoel te krijgen voor wat je zoal tegen kan komen onderweg en wat je mee moet nemen.

9 kilo is namelijk erg veel, dat heb ik nog nooit mee genomen, eerder de helft. Voer e.d. kan je toch niet in grote hoeveel heden meezeulen dus zal je daar moeten regelen. Een paardje dat niet extreem gevoelig op z'n voer is, is dus handig. Ik ken er die zijn gelijk van slag als ze een keer een ander soort hooi krijgen. Dat is niet handig op trektocht.

Wat betreft hoefijzers, al hebben ze nog zulke goede hoeven, als je lange stukken gaat rijden en over ruig terrein komt, hard, droog met steen etc. dan grote kans dat je toch aan de ijzers moet. Bij de trektocht die ik heb gedaan kwam het zelfs voor dat er paarden halverwege alsnog beslagen moesten worden omdat de hoeven toch te hard sleten (arabiertjes met kei- en keiharde hoeven). Wees je er van bewust dat je niet alles kan voorkomen.

Qua ras zou ik eens kijken wat er zoal succesvol in de endurance loopt en ook betaalbaar is, dan kom je bij een draver of kruising arabier. Tuurlijk loopt er wel eens een fjord in de lagere klasses maar in de hogere kom je ze niet tegen. Daar is een reden voor! :)

Succes verder!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:20

@Weco: Het is wel mijn droomras, maar ik wil me niet verliezen in het sentimentele.
Stel ik vind een leuk dier voor een goede prijs, dan heeft dat wel een plusje hoor.

@Waves: Ik heb geen bepaald doel, ik hoef niet binnen 3 maanden frankrijk door oid. Ik wil gewoon genieten van de natuur en de mensen die ik tegenkom. Merk ik dat het terrein niet gunstig is voor de hoeven, dan doe ik het gewoon wat rustiger aan. :)
Helpt dat nog niet, dan heb ik geen probleem met ijzers eronder, alles voor het paardje. Alleen stel ik zou de ijzers er weer af willen, dan duurt het vaak even voor de hoeven weer goed zijn, daar ben ik wel huiverig voor.
Ik pas me dus volledig aan aan het paard.
Bij die 9 kilo zit echt alles wat ik nodig heb om zo lang als ik wil weg te kunnen blijven.

Voer ed begin ik niet aan. Ik wil ook geen vooraf uitgestippelde route.
Daarom zoek ik een sober paard, wat rondkomt van in de avonden, nachten en pauzes goed doorgrazen, en wie weet af en toe wat extra's. Ik weet dat paarden prima zonder krachtvoer kunnen dus dat moet lukken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:25

er zijn al heel veel mensen geweest die grote trektochten hebben gemaakt zonder ijzers al dan niet met hoefschoenen ;-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 23:39

Daarom Arabesk. :)
En als dat betekend dat ik af en toe even rustig aan moet doen, dan loop ik desnoods die belachelijke 5 kilometer ernaast. Dat is mijn grote voordeel, er wacht niemand op me, geen werk niks niet, geen gezin geen kinderen, dus nu kan ik dit nog op het gemakje doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:03

Als je lang gaat trekken is het misschien wel nuttig te denken aan een pakpaard/pony...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 00:08

Ik ben wel bekend met het rijden daarmee (en hoe :') volle bak crossen op een fjordshet van 1.17 terwijl de minishet die aan de hand meeging me er af probeerde te trekken. En dan zonder zadel toch blijven zitten. 8-) Men, ik heb echt leren rijden van die beesten.)

Maar op zich is het niet nodig. Een stevig paard kan die 9 kilo, maximaal, prima hebben. En juist eens minimaal doen is wat ik zo heerlijk vind, ik heb niet veel nodig.
Maar wat zijn volgens jou de voordelen? Het is niet dat ik er niet voor open sta, maar voor nu wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:15

Omdat 9 kilo op ene paard er bij wel kan kwa gewicht. Maar het praktisch gemak is nogal laag. Ik weet natuurlijk niet precies wat je mee neemt. Maar de hoeveelheid volume gaat je waarschijnlijk wel parten spelen.

Ik kan me wel herinneren dat wij 2 weken op trektocht gingen. En dan hadden we heel weinig bij ons. En we verdeelde dingen al over 2 paarden (elk met mens dat wel). Maar kleding, een jas, waterfles enzo nemen echt meer ruimte in op de rug dan je denkt.

Groot ander probleem was dat het zomer was en de paarden het onder de bepakking ook zweterig warm kregen. Waardoor we weer andere problemen kregen.

Maar meten is weten ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 00:20

Dat is helemaal waar ja.
Nu, die 9 kilo is nog luxe. Dit is wat ik meepak:

Zadel (Barefoot nevada)
Barefoot amber sidepull.
Harde + zachte borstel, lichtgewicht hoevenkrabbertje*
wollen deken
Lichtgewicht regendeken
Goede zadeltassen*
1 kg
Altijd aan:
shirt, broek, vest, ondergoed, buiktasje oid met fototoestel, papieren, ICE!
Tent 250 euro 1,25 kg*
Slaapzak 0 euro 1,80 kg
Slaapmat 150 euro 2,04 kg*
5 kg

Zuidwester*
Shirt
broek
ondergoed (inlegkruisjes)
Pincet + scheermesjes
tandenborstel + tandpasta
wasmiddel
zakdoekjes
EHBO*
Hoed
handschoenen
communicatie, iphone, notebook oid.
2 kg
Mobiel
Kaart
zakmes*
Hand-Unster*
Max 9 kg?

Over de tent, slaapzak en slaapmat en ik nog niet helemaal zeker overigens. Dat is namelijk wel 5 kg aan spullen waarvan ik denk, ga ik ze gebruiken? Wat is jullie mening daarover?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:32

Aan wat voor een periode trektocht maken denk je nu?
En wat wil je daarna, paard houden; wat past je en wat wil je ermee?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 00:38

Eerlijk gezegd, zo lang als me lief is. :o
Zo lang als ik nodig heb. Om mezelf beter te leren kennen, om te gaan inzien wat ik wil met mijn leven.
Als ik "rijk" genoeg ben. In de zin van ervaringen, belevenissen.

Ik heb nog lang genoeg voor ik vertrek, desnoods wacht ik nog een jaar extra, niks moet.
Maar ik wil me wel al rustig gaan orienteren.
(Dus brand me niet meteen af dat mijn plan nog niet waterdicht genoeg is. Op nummer 1 zal altijd het paard staan, dat zowiezo. Ik wil dit samen gaan doen, niet puur en alleen voor mezelf. Juist dat het te paard is maakt het voor mij mooi, dus moet het voor het dier ook mooi zijn.)

edit: Zoals ik al zei, ik ben niet het type ruiter dat zich focust op een tak van de sport. Als ik maar lol met m'n knol heb, en paardlief fijn in z'n lijf zit is het goed. :) Dus nee hoe raar het ook klinkt, als het dier geschikt is, ook qua karakter, voor een trektocht, dan zal het erna vast en zeker ook graag buitenritjes met mij doen dus dat is dan geen punt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:53

Ik brand je niet af hoor. :)

Qua afstanden zou ik idd denken aan kilometervreters, dan kom je arabieren, dravers, enz.
Maar wat je wilt doen hangt daar ook vanaf: is het karakter (na oefening) relaxt genoeg? Heb je daar genoeg trainingstijd voor, als dat nodig is, of wil je daar ondertussen, onderweg op trainen?

En voeten, echt wel belangrijk... Ik denk zelf dan aan een paard dat al langere tijd met succes natuurlijk bekapt wordt. En aan goed passende hoefschoenen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 01:30

Wat een heerlijke plannen heb je Miss_Malfoy!

Qua paard denk ik dat je in eerste instantie een maatje nodig hebt. Een paard waar jij maatjes mee bent, een paard dat voor jou door onbekend terrein loopt en waar jij steun aan kunt vinden op de momenten dat jij misschien liever thuis bent.
Wat voor ras dat dan zal zijn is van minder belang, belangrijk is wat bij jou past als persoon. Training doet een hoop natuurlijk, er zijn altijd rassen die 'in principe' meer of minder geschikt zijn voor lange afstanden, maar uiteindelijk doe je het samen en voornamelijk op het tempo van het paard. En ieder gezond en getraind paard paard kan (in mijn ogen) een redelijke afstand in een redelijke tijd afleggen, bijvoorbeeld 25 km in een dag.

Zo te horen ben je niet iemand die persé zoveel mogelijk kilometers af wil leggen, maar juist wilt rijden om de ervaring en het gevoel. Dan zou het in mijn ogen niet uitmaken of je een echte kilometervreter hebt, want de ervaring van samen zijn, weg van huis kun je hoe dan ook hebben. Dat komt niet aan op een paard dat 10 of 20 kilometer meer kan lopen in een bepaalde tijd ten opzichte van een ander paard.

Denk dat een fjord een hele goede kan zijn, maar dat je wel (en dat geldt niet alleen voor een fjord, maar voor ieder paard) de tijd moet nemen vooraf elkaar aan te leren voelen voordat je zoiets onderneemt. Wat zijn de zwaktes van je paard? Wat de sterke punten? Wat de dingen waar hij/zij echt spanning van opneemt, en zijn er manieren waarop jij dit kan verlichten of helpen?
Zo zijn er genoeg paarden (en fjorden zijn hier bijvoorbeeld bijzonder goed in) die in eerste instantie niet laten merken dat ze moe zijn, pijn hebben of aan hun tax zitten, en zo zullen alle paarden hun eigen eigenschappen hebben. Denk dat het echt zaak is je paard heel goed te kennen voordat je zoiets langdurigs aangaat!

Zelf ben ik mijn fjordenvent nu ook op steeds langere afstanden aan't trainen. Ons eerste doel is heel simpel om ergens in de komende paar maanden een keer 25 km heen, ergens overnachten en 25 km terug te rijden, puur om te kijken hoe hij daarop reageert (we rijden nu regelmatig 30 op 1 dag, maar overnachten ergens is toch iets anders) Doet hij dit goed wil ik een paar nachten langer wegblijven en het zo opbouwen.

Ik denk dat je droom fantastisch is, en ik hoop ook dat hem tot uitvoering gaat brengen (en heel veel foto's op bokt gaat plaatsen :D), maar denk niet dat je keuze van je paardje puur hierop gebaseerd moet zijn.
Je vraag draait op een tijdspanne van een paar weken, een paard wordt met een beetje mazzel zeker 25 jaar. Ga vooral op zoek naar een maatje, want hoe snel of langzaam hij ook loopt, uiteindelijk ga je veel meer samen doen dan deze trektocht.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:08

Ik ben het met de post hierboven eens. Ik denk dat je in eerte instantie op zoek moet gaan naar HET paard waarmee je de klik hebt, het paard waarin je een maatje voor het leven herkent.

Natuurlijk zal de basis-fysiek van het paard goed moeten zijn voor wat je wilt doen, maar ik denk dat de meeste, gezonde paarden (onafhankelijk van het ras) je op deze toch kunnen vergezellen en dat dus het karakter het allerbelangrijkste is...zorg dat hij/zij bij je past :)

Ik vind het een prachtig idee en ik hoop ook echt dat je het gaat doen (en ons laat meegenieten via bokt ;) ). Ik ben zelf in de hele mallemolen studie, carriere, gezin verwikkelt geraakt maar zoiets als dit had me prachtig geleken en nog hoop ik dat mijn man en ik zoiets ooit gaan ondernemen (als de kinderen groot zijn) maar dan aangespannen :)

Zorg dat je ervaringen van mensen die al trektochten gemaakt hebben ter harte neemt (zie hier tips van Waves bijv.), leren van andermans ervaringen is altijd goed voor je ergens aan begint :)

(oh..en over die kleine Fjord...ik ben jouw lengte en gewicht en ging om die reden op zoek naar een heeeeeeeele grote Fjord, maar werd verliefd op een kleintje (nog geen 1m40). Houd er rekening mee dat dit qua draagkracht niet hoeft te betekenen dat die kleinere Fjord niet sterker is/kan zijn. Een kortere rug en stevige benen geven een hele sterke fundering namelijk :) )