rijden met GPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:18

ElanII schreef:
@Countrygirl: leuk 2 gangenpaarden en wat een respectabele leeftijd van de oudste al… Ik heb zelf een ijslander. Wie weet kom ik wel een keer. met gps dan natuurlijk. Dan moet ik hem wel eerst wat beter onder de knie krijgen ;)

Off-topic: Haha.... IJsco's zijn ook hardstikke leuk! Daar was ik ooit naar op zoek (had er al 1 gehad). maar kon het op dat moment niet vinden...
En toen kwam ik een TWH tegen... tsja....zo gaan zaken weleens anders als je zelf voor ogen hebt.
Maar nooit spijt, echt nooit gehad.
'n vriendin van mij, woont in de Algarve, heeft IJslanders en zo zit ik er af en toe tóch nog op ;-))
Voordeel van klein en slank!

On topic: Over de GPS, heel interessant dit. Nu, als jij nu oefent... en het hier komt uitproberen... weet ik het ook!

LOL! :j

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:27

Ik heb een garmin forerunner 305. Heel handig ding, gebruik hem ook altijd met wedstrijden (endurance), maar het nadeel is dat je er niet mee kunt navigeren. Ja, je kunt er wel vanaf je pc routes in zetten, maar het ding heeft geen kaarten, dus moet je een lijntje volgen. Aangezien er ook niet-gemarkeerde wedstrijden zijn (met name in Duitsland), waarbij je een kaart moet volgen, ben ik op zoek gegaan naar een toestel dat en voor de sport te gebruiken is (dus niet elke keer je trip log moeten leeggooien als je aan een nieuwe ronde begint), en kan navigeren (dus naast je snelheid, afstand etc. ook tegelijk de kaart in beeld), en om de pols gedragen kan worden (dus niet de hele tijd vasthouden, of bungelend om je nek). Ik ben uitgekomen op een garmin edge 800, is eigenlijk een fiets-gps, maar dat boeit niet. Volgende week ben ik jarig en dat wordt dus geld vragen als kadootje!

Er zijn overigens via openstreetmap, openfietsmap en openmtbmap gratis kaarten te krijgen die het doen op garmins, die onderhouden worden door de gebruikers zelf. Vooral de openmtbmap kaarten zijn handig, die bevatten weggetjes (en routes) die voor mountainbikers (en dus ook voor paarden) begaanbaar zijn. In mapsource heb ik deze al gebruikt (ze routeren ook), ik ben eens benieuwd of ik ze straks ook op mijn edge aan de gang krijg zonder problemen. Kaarten kopen kan altijd nog...

frankiej

Re: rijden met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:40

kun je die open kaarten gewoon opnemen in mapsource dan? hoe gaat dat in z'n werk?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:55

Ik gebruik zelf Garmin Basecamp. Ik zoek een mooie rit op bij bv. http://www.enjoytheride.nl
Rechtermuisknop en dan "koppeling opslaan als", dan sla je die op je pc op als gpx bestand.
Ik importeer de rit in Basecamp en verzend die naar mijn gps. Ik verwacht dat het in Map source ongeveer hetzelfde zal werken. Kijk anders eens op het forum van Waypoint, daar zal het best ergens uitgelegd staan. Veel succes.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:12

frankiej schreef:
kun je die open kaarten gewoon opnemen in mapsource dan? hoe gaat dat in z'n werk?

Als je ze downloadt moet je een setup draaien, en dan staan ze gewoon in mapsource bij het lijstje van geinstalleerde kaarten.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:48

unlocked en wel? garmin is nogal eens lastig met unlocken. per apparaat moet er ook een aparte code gegenereerd worden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:59

frankiej schreef:
unlocked en wel? garmin is nogal eens lastig met unlocken. per apparaat moet er ook een aparte code gegenereerd worden.

In mapsource doen ze het bij mij gewokon, maar omdat ik geen garmin apparaat heb op dit moment (heb mijn nuvi 550 verkocht), weet ik pas meer als ik de edge gekocht heb. Ik heb wel al tools gevonden die een dergelijke unlock code kunnen genereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:15

ElanII schreef:
Ik gebruik zelf Garmin Basecamp. Ik zoek een mooie rit op bij bv. http://www.enjoytheride.nl
Rechtermuisknop en dan "koppeling opslaan als", dan sla je die op je pc op als gpx bestand.
Ik importeer de rit in Basecamp en verzend die naar mijn gps. Ik verwacht dat het in Map source ongeveer hetzelfde zal werken. Kijk anders eens op het forum van Waypoint, daar zal het best ergens uitgelegd staan. Veel succes.

leuk dat ze daar zo hele lijst hebben met route's.

Ik gebruik zelf run.gps op mijn telefoon.
Lekker makkelijk zo gps navigatie op je telefoon, scheelt weer extra apparaat voor onderweg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:57

funnyhorses schreef:
Ik heb een Garmin Etrex vista HCx
Theoretisch snap ik em,maar tjonge jonge dacht je dat ik em kan bedienen :o? grrrrrrrr
Ik snap geen hol van dat ding pffff -O-
EN in heel limburg geen cursus te vinden voor garmin he!!! -:(-

Hey, Ik heb ook een etrex, dat ding is aardig simpel. Gewoon beginnen, zeker als je hem zoals je zegt theoretisch begrijpt kom je er echt wel uit.

schimmelvlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 02:39

Ik gebruik mijn garmin forerunner 405 heel vaak. Ik kan een route op voorhand uitstippelen op mij pc en die dan overzetten op mijn toestel. Of nog leuker. Als ik de weg kwijt ben laat ik mijn gps gewoon aanwijzingen geven naar mijn startpunt. Je krijgt dan op je horloge een pijl te zijn naar welke kant je moet gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:43

Kuggur schreef:
funnyhorses schreef:
Ik heb een Garmin Etrex vista HCx
Theoretisch snap ik em,maar tjonge jonge dacht je dat ik em kan bedienen :o? grrrrrrrr
Ik snap geen hol van dat ding pffff -O-
EN in heel limburg geen cursus te vinden voor garmin he!!! -:(-

Hey, Ik heb ook een etrex, dat ding is aardig simpel. Gewoon beginnen, zeker als je hem zoals je zegt theoretisch begrijpt kom je er echt wel uit.

Dat schept weer moed hahaha :j
Ik neem hem binnenkort mee op buitenrit,ik ken de route dus dat is meteen perfect om dat ding te proberen,verdwalen doe ik dan zowiezo niet hihi

schimmelvlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:34

funnyhorses schreef:
Dat schept weer moed hahaha :j
Ik neem hem binnenkort mee op buitenrit,ik ken de route dus dat is meteen perfect om dat ding te proberen,verdwalen doe ik dan zowiezo niet hihi

Het is inderdaad wel aangewezen om een gps eerst goed uit te testen vooraleer je hem echt nodig gaat hebben. Anders riskeer je wel eens is echt verdwaald te geraken :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:50

Schimmelvlek whahahaaa hilarisch die naam hihihi _O-
Maar ik neem hem mee de 12 maart dan staat er een rit gepland!
Dus óf ik heb em door en het lukt.........óf ze vinden em terug in de struiken tijdens de zoektocht naar mij en mn peerd :+ hihihi

schimmelvlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:12

funnyhorses schreef:
Schimmelvlek whahahaaa hilarisch die naam hihihi _O-
Maar ik neem hem mee de 12 maart dan staat er een rit gepland!
Dus óf ik heb em door en het lukt.........óf ze vinden em terug in de struiken tijdens de zoektocht naar mij en mn peerd :+ hihihi

:D bedankt :p niet dat ik iets bedoel met mijn naam ofzo hoor :p ;)
Als hij niet zo goed werkt zou ik hem nog wel een kans geven hoor :o die dingen zijn meestal heel duur als ik me niet vergis :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:15

Ja echt wel!Ik pieste bijna in mn broek toen ik em kocht!
Maar verdwalen is ook niet leuk(zo tijdrovend pff) en ik wil ook eens in een nieuw gebied rijden zonder 1000 omwegen hahaha
Dus op hoop van zeg dan maar hihi

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:24

als je hem kwijt wilt, roep mij dan eerst ff...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:35

Een jongen bij ons op stal heeft een telefoon met GPS
geen hoogte enzoo
Maar is wel erg handig (vooral als je niet weet welke kant je op moet haha)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:34

frankiej schreef:
als je hem kwijt wilt, roep mij dan eerst ff...

Als ik ervan overspannen raak dan roep ik je hahahaa

schimmelvlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:49

corientjuhh schreef:
Een jongen bij ons op stal heeft een telefoon met GPS
geen hoogte enzoo
Maar is wel erg handig (vooral als je niet weet welke kant je op moet haha)

:D Ik heb geen gps op mijn telefoon maar google maps en het toevallig onbeveiligde internet van een huisje midden in de velden heeft ooi ook mijn leven gered :7

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:35

funnyhorses schreef:
Ja echt wel!Ik pieste bijna in mn broek toen ik em kocht!
Maar verdwalen is ook niet leuk(zo tijdrovend pff) en ik wil ook eens in een nieuw gebied rijden zonder 1000 omwegen hahaha
Dus op hoop van zeg dan maar hihi

Hier verdwalen is zowat een rampenplan... omdat het allemaal bergen en dalen zijn... als je dus verkeerd rijdt... moet je arme paard weeeeeeeer die berg op of het dal in... en dat kost niet alleen tijd, maar ook een boel energie.
Buiten dit heeft m'n paard gelukkig (schijnbaar?) een ingebouwde GPS... haha... die komt altijd thuis!
Z'n vrouwtje heeft het richtinggevoel van 'n poffertje.... :+

Nou ja... tot nu toe ben ik, zonder GPS, nog altijd veilig thuisgekomen... maar een telefoon met GPS lijkt me toch wel handig!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:57

Ja ik heb ook een orieëntatie van een dooie postduif hoor!
En mijn paard gaat eerst gemütlich eten eer ze es uit zichzelf naar huis wandeld hahaha

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:51

Ik gebruik al 2 jaar een Colorado. Ik maak niet van te voren routes, maar gebruik hem om te kijken waar ik ben en om weer thuis te komen. Zeker als je een gebied niet kent erg handig.
Qua bediening heb je dan weinig nodig: Track staat aan, je krijgt middels een lijntje te zien waar je bent geweest.
Of voor de zekerheid een waypoint maken van je beginpunt. Dan kan je eventueel dat weer instellen als doel waar je heen wilt. Maar meestal is een track genoeg om de trailer weer terug te vinden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:06

funnyhorses schreef:
Ja ik heb ook een orieëntatie van een dooie postduif hoor!
En mijn paard gaat eerst gemütlich eten eer ze es uit zichzelf naar huis wandeld hahaha

_/-\o_ dooie postduif.... whoehaaaaahaaahahahaha.... _/-\o_

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:33

Nou, ik heb gisteren mijn garmin edge 800 gekocht en ik vind hem echt geweldig! Hij is klein, licht en kan dus inderdaad met behulp van een mounting-kit (een adapterstukje om een forerunner aan een fietsstuur vast te kunnen maken) en een los horlogebandje ook om de pols gedragen worden (al blijft garmin zelf bij hoog en laag beweren dat de mounting-kit van de forerunner 310 echt niet past op een edge 800 :')).

Zo heb ik het ideale toestel voor het wandelen, hardlopen en de endurancetrainingen en -wedstrijden.

En het hele goeie nieuws is dat de (gratis!) openmtbmap-kaarten gewoon zonder te unlocken oid vanuit mapsource op het toestel gezet kunnen worden en ze werken ook nog! Nooit meer dure (topo)kaarten kopen voor mij *\o/*!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:15

Kijk eens aan Speedster... het wordt steeds interessanter hier! Is het display, als b.v. de zon erin schijnt, ook goed en duidelijk af te lezen?