Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tov schreef:Ben ook bezig met bom-proof maken van mijn paard. Ik doe het inderdaad door te gaan wandelen. Ik merk dat landweggetjes geen probleem zijn, door de openheid van het landschap. Maar door straten met aan beide zijden bebouwing vindt ze eng. Verder is ze absoluut niet bang voor verkeer, trekkers, bussen, ze kijkt er niet naar. Maar idd een vuilniszak is echt heel eng. Vliegeren in de bak behoort ook tot de mogenlijkheden, maar iets dat vanachter een muur vandaan komt levert een hoge en zijwaardse sprong op.
Nu heb ik een vraag. Tov heeft de neiging om steeds te stoppen als ze iets eng vindt. Ze rent niet weg blijft netjes bij me maar loopt soms zo langzaam en stopt ook regelmatig door de spanning. Hoe lossen jullie dat op?

StefenFrens schreef:Niet aan toegeven, want dat vat ze dat op als dat jij het ook eng vindt, dus moet het wel eng zijn.
Je bevestigt het dan zeg maar, haar angst.
Waratje schreef:StefenFrens schreef:Niet aan toegeven, want dat vat ze dat op als dat jij het ook eng vindt, dus moet het wel eng zijn.
Je bevestigt het dan zeg maar, haar angst.
Het hangt van het paard af wat die zal denken naar aanleiding van jouw handelen. Paarden zijn heel verschillend als het gaat om omgaan met enge dingen. Bij sommige paarden werkt het zoals jij aangeeft, maar ik ken er bosjes die op een andere manier in elkaar steken.
Sommige paarden moet je even rustig laten kijken en dan weer gewoon doorlopen. Andere paarden moet je meteen door laten lopen omdat ze zich anders spoken in het hoofd halen, nog weer andere paarden moet je vragen om naar het enge ding toe te gaan en eventueel zelfs aan te raken. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, zowel op als naast het paard.
Bij vrijwel alle paarden geldt dat ze de hemel inprijzen dat ze zoooooo enorm stoer zijn een zeer motiverende werking heeft
_Lot schreef:Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.
_Lot schreef:Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.
StefenFrens schreef:_Lot schreef:Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.
Het instinct zegt vluchten en bij elkaar blijven volg de leider en die vlucht.
Het is voor een paard dus heel onnatuurlijk om te blijven staan, ook al doet de leider, jij in deze, dat wel.
Soms kan het vluchtgedrag dus de overhand nemen, wanneer dat weet je nooit..
StefenFrens schreef:Sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Als het paard ziet vanaf een aanzienlijke afstand dat er geen gevaar is en de leider daarom blijft staan, zal het wel terug keren, maar dan is het alsnog eerst op de vlucht geslagen.

StefenFrens schreef:_Lot schreef:Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.
Het instinct zegt vluchten en bij elkaar blijven volg de leider en die vlucht.
Het is voor een paard dus heel onnatuurlijk om te blijven staan, ook al doet de leider, jij in deze, dat wel.
Soms kan het vluchtgedrag dus de overhand nemen, wanneer dat weet je nooit..