Paard Bomproof maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:31

Ben ook bezig met bom-proof maken van mijn paard. Ik doe het inderdaad door te gaan wandelen. Ik merk dat landweggetjes geen probleem zijn, door de openheid van het landschap. Maar door straten met aan beide zijden bebouwing vindt ze eng. Verder is ze absoluut niet bang voor verkeer, trekkers, bussen, ze kijkt er niet naar. Maar idd een vuilniszak is echt heel eng. Vliegeren in de bak behoort ook tot de mogenlijkheden, maar iets dat vanachter een muur vandaan komt levert een hoge en zijwaardse sprong op.
Nu heb ik een vraag. Tov heeft de neiging om steeds te stoppen als ze iets eng vindt. Ze rent niet weg blijft netjes bij me maar loopt soms zo langzaam en stopt ook regelmatig door de spanning. Hoe lossen jullie dat op?

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:40

Tov schreef:
Ben ook bezig met bom-proof maken van mijn paard. Ik doe het inderdaad door te gaan wandelen. Ik merk dat landweggetjes geen probleem zijn, door de openheid van het landschap. Maar door straten met aan beide zijden bebouwing vindt ze eng. Verder is ze absoluut niet bang voor verkeer, trekkers, bussen, ze kijkt er niet naar. Maar idd een vuilniszak is echt heel eng. Vliegeren in de bak behoort ook tot de mogenlijkheden, maar iets dat vanachter een muur vandaan komt levert een hoge en zijwaardse sprong op.
Nu heb ik een vraag. Tov heeft de neiging om steeds te stoppen als ze iets eng vindt. Ze rent niet weg blijft netjes bij me maar loopt soms zo langzaam en stopt ook regelmatig door de spanning. Hoe lossen jullie dat op?

Niet aan toegeven, want dat vat ze dat op als dat jij het ook eng vindt, dus moet het wel eng zijn.
Je bevestigt het dan zeg maar, haar angst.

Dus, gewoon doorlopen en doen of er niks aan de hand is, als ze mee loopt, belonen!!
Wel oppassen dat ze natuurlijk niet op je springt, mocht ze toch naar voren weg springen, aangezien je voor haar komt als je zelf wel doorloopt. ;-)

Tussen kijken en kijken heb je ook nog verschil.
Als ze niet bang is en het wilt gaan onderzoeken, want paarden zijn heel nieuwsgierige wezens, dan moet je dit natuurlijk wel toelaten en belonen!

Succes!

Pearlss

Re: Paard Bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:42

Ik lees even mee :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:24

Dank je wel StefenFrens!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:33

Tov schreef:
Dank je wel StefenFrens!

Graag gedaan hoor! ;)

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:23

Veel samen rijden met paarden die al bomproof zijn en zich nergens druk om maken, ze leren dan heel gemaakleijk dat het allemaal niks voorsteld en als je dan uit eindelijk op eigen benen buiten gaat rijden hebben ze al geleerd dat er niks aan het handje is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:04

StefenFrens schreef:
Niet aan toegeven, want dat vat ze dat op als dat jij het ook eng vindt, dus moet het wel eng zijn.

Het hangt van het paard af wat die zal denken naar aanleiding van jouw handelen. Paarden zijn heel verschillend als het gaat om omgaan met enge dingen. Bij sommige paarden werkt het zoals jij aangeeft, maar ik ken er bosjes die op een andere manier in elkaar steken.
Sommige paarden moet je even rustig laten kijken en dan weer gewoon doorlopen. Andere paarden moet je meteen door laten lopen omdat ze zich anders spoken in het hoofd halen, nog weer andere paarden moet je vragen om naar het enge ding toe te gaan en eventueel zelfs aan te raken. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, zowel op als naast het paard.
Bij vrijwel alle paarden geldt dat ze de hemel inprijzen dat ze zoooooo enorm stoer zijn een zeer motiverende werking heeft :j

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:16

Waratje schreef:
StefenFrens schreef:

Het hangt van het paard af wat die zal denken naar aanleiding van jouw handelen. Paarden zijn heel verschillend als het gaat om omgaan met enge dingen. Bij sommige paarden werkt het zoals jij aangeeft, maar ik ken er bosjes die op een andere manier in elkaar steken.
Sommige paarden moet je even rustig laten kijken en dan weer gewoon doorlopen. Andere paarden moet je meteen door laten lopen omdat ze zich anders spoken in het hoofd halen, nog weer andere paarden moet je vragen om naar het enge ding toe te gaan en eventueel zelfs aan te raken. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden, zowel op als naast het paard.
Bij vrijwel alle paarden geldt dat ze de hemel inprijzen dat ze zoooooo enorm stoer zijn een zeer motiverende werking heeft :j

In principe zeg je hetzelfde als ik, namelijk kijken hoe het paard reageerd en daarop inspelen.
Sommige paarden zijn nieuwschierig en willen gaan kijken, andere kun je beter leren dat ze er gewoon kunnen langslopen.
Ieder paard is net als ieder mens een eigen individu.
Belonen is de krachtigste leermeester. ;)

Sumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:22

heel veel wandelen helpt ook!
toen ik mijn paardje kende hij ook nog geen bossen etc.
heb toen veel in het bos gewandeld met hem en dat ging perfect!
veel succes ;)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:40

Sumo schreef:
heel veel wandelen helpt ook!
toen ik mijn paardje kende hij ook nog geen bossen etc.
heb toen veel in het bos gewandeld met hem en dat ging perfect!
veel succes ;)

Zeker een goede oefening maar niet alleen gaan in het begin! ;)

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:18

Ik lees ook even mee!
AL vind ik dat wandelen moeilijk, mijn paard is suuuuper sterk en ik weet zeker dat ik m niet zou houden aan een touwtje!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:20

Anniekkkk schreef:
Ik lees ook even mee!
AL vind ik dat wandelen moeilijk, mijn paard is suuuuper sterk en ik weet zeker dat ik m niet zou houden aan een touwtje!

Bitje erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:24

Anniekkkk schreef:
Ik lees ook even mee!

Of een wandelhalster,

of als je geen bit wilt gebruiken een bitlooshoofdstel? :)
Of ga ik nu een beetje ver...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:34

Ik heb hier een twentertje staan, eerst op het terrein zelf geleerd op stem en druk op het halster netjes stil te staan, het meelopen in stap en draf moest van mij gewoon perfect zijn. Daarna wou ik met haar, net als dat ik met haar leeftijdsgenootje destijds heb gedaan, naar buiten aan de hand. Madam dacht daar anders over en deed niets anders dan springen en steigeren. Stukje doorgelopen tot ze normaal deed en toen weer terug. Zo een paar keer, maar er zat geen verbetering in, helaas. Heb het toen een tijdje links laten liggen, daarna paar keer met mijn andere (bomproof geboren) paard erbij, dat ging prima, dan liep ik de doodlopende straat uit na de weg en zo kon ze wennen aan auto's etc.

Helaas toen dat ongeveer goed ging ging mijn andere paard weg, en zij ging verhuizen van stalling. Op de nieuwe stal wou ze wederom niet van het terrein (terwijl ik op de oude stal dat wel een paar keer gedaan had). Twee keer met een ervaren paardje mee gelopen, en toen ging het knopje om. Nu kan ik haar overal mee naar toe nemen. Ze is soms wel wat kijkerig, kruipt dan achter mij of springt een keer opzij, een keer wou ze aan de ren. Maar ik heb zoveel geoefend met meelopen dat uit automatisme ze stil staat zodra ik druk op het halster zet, erg fijn.

Wat ik wel wil zeggen. Een paard bomproof maken kan niet. Je kan nooit elke situatie oefenen, soms wordt je op de openbare weg gigantisch voor het blok gezet. De kunst is om je paard zo mak te krijgen dat je ook wanneer hij in paniek is tot hem door kan dringen en hij uit automatisme reageert op bepaalde hulpen die jij hem geleerd hebt. Dat is in mijn ogen wat het doel moet zijn. En om hem die hulpen aan te leren zul je geregeld de confrontatie op moeten zoeken, nét de grens over moeten gaan. Mocht hij dan een keer wat heftiger flippen kan jij hem beter controleren en weet hij goed te reageren op de hulpen.

Omdat ik veel alleen wil gaan rijden ga ik het liefste niet teveel samen met een ander paardje erbij op stap met mijn twenter. Ik wil niet dat ze hangt aan een ander paardje, ik wil dat ze reageert op mij, op mijn stem vertrouwd, niet op een paard of persoon voor haar.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:40

Een paard is een vluchtdier, dit wil zeggen dat als hij schrikt hij vanuit zijn instinct automatisch op de vlucht zal slaan.
Instinct kun je niet beïnvloeden en wanneer een paard dus in paniek is, kun je eenvoudigweg niet tot het paard doordringen, hoe graag je dat ook wilt. Dit is vanuit de natuur zo bepaald.

Het braafste paard kan schrikken en op hol slaan, door zijn vlucht instinct, hoe bomproof het ook is.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 21:45

Helaas zal ik de dingen buiten een bak om niet kunnen doen wegens nieuwe achtergrond informatie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:45

Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 21:47

_Lot schreef:
Dat ben ik niet met je eens, anders zouden paarden in paniek alle kanten uitrennen, dat is niet zo, ze blijven als groep bij elkaar. Omdat hun instinct zegt de leider volgens (als die wegrent rennen ze dus mee), die leider die moet jij zijn.

Als je dit tegen mij hebt dan vindt ik je zeer onvriendelijk reageren je mag vanalles met mijn beest proberen maar ik ben niet aansprakelijk voor de ongelukken.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:50

_Lot schreef:

Het instinct zegt vluchten en bij elkaar blijven volg de leider en die vlucht.
Het is voor een paard dus heel onnatuurlijk om te blijven staan, ook al doet de leider, jij in deze, dat wel.
Soms kan het vluchtgedrag dus de overhand nemen, wanneer dat weet je nooit..

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 21:51

Als mijn paard vlucht kan niemand dat tegenhouden al gooi je er een bit in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:05

Ik had het niet tegen jou zonet TS, bedoel ook niks onvriendelijk.

Maar desondanks denk ik dat ieder paard buiten mak te krijgen is.
Ik heb gisteren nog een 1-jarige hengst uit de wei geplukt welke niet eens goed kon meelopen. Ik heb hem totaal overbluft, hij wist niet wat te doen, maar ik ben gewoon extreem duidelijk leiding gaan geven. Het is super gegaan, ook met verkeer; stilzetten, laten kijken en zelf gewoon rustig blijven. Weliswaar had ik al meerdere keren contact gehad met het dier en wist hoe zijn karakter was, anders zou ik dit nooit zo gedaan hebben. Sommige mensen vinden dat dom, ik noem het gewoon grens opzoeken. Ik heb dit met twee andere jonge paarden ook zo gedaan. Zoals ik hierboven al schreef met mijn eigen dus niet, dat ging niet en ben ik ook gewoon ermee gestopt voor er ongelukken konden gebeuren. Via een andere weg zijn we toch gekomen waar ik wou.

TS, waar in het land woon je ergens? Als ik zoiets lees begint het bij mij een beetje te kriebelen om te komen helpen. Een bit is inderdaad niet de oplossing, of laat ik beter zeggen; niet alleen, en niet altijd. Het kan hooguit een hulpmiddel zijn.

StefenFrens schreef:
_Lot schreef:

Het is voor een paard dus heel onnatuurlijk om te blijven staan, ook al doet de leider, jij in deze, dat wel.

Een paard wat geen leider van de kudde is en aanleiding ziet tot vluchten zal idd gaan rennen, maar als het merkt dat het de enige is die gaat rennen zal het al snel terug gaan naar de groep.

Daarom wordt ook vaak aangeraden jonge, ervaren dieren in gezelschap van andere paarden kennis te laten maken met buiten. Ik kies er bewust voor dat niet te doen, en dat is pittig, je moet dus in staat zijn ten alle tijden die taak van leider op je te nemen en niet in paniek te raken als je paard panisch aan het doordraaien is. Voordeel van mijn ADD: ik ken geen stress. Meestal gaat dit goed, met mijn eigen dus even niet, daar had ik wel twee keer hulp van een ander paardje nodig om haar de drempel over te helpen. Dat geeft niet, die kans krijgt ze ook, maar haar volledig bomproof maken mbv een ander paardje; nee hoor. Want wat moet ik dan als ik op den duur wel alleen ga en we worden een keer voor het blok gezet (mooi voorbeeld vind ik altijd een landende luchtballon....

Ik moet er wel bij zeggen, deze werkwijze durf ik niet met ieder paard aan. Sommige paarden is al zo goed geleerd dat ze op een bepaald moment (al dan niet door hun kracht in de strijd te gooien) de overhand kunnen nemen dat ze dat zullen blijven doen. Daarin gaan ze net wat verder dan een jong, groen paard of een paard waarbij zulk gedrag nog nooit wat heeft opgeleverd.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:12

Sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Als het paard ziet vanaf een aanzienlijke afstand dat er geen gevaar is en de leider daarom blijft staan, zal het wel terug keren, maar dan is het alsnog eerst op de vlucht geslagen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:27

StefenFrens schreef:
Sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Als het paard ziet vanaf een aanzienlijke afstand dat er geen gevaar is en de leider daarom blijft staan, zal het wel terug keren, maar dan is het alsnog eerst op de vlucht geslagen.

Het dier zal eerst op de vlucht staan, dat ben ik wel met jou eens :D
Alleen is dat te voorkomen? Nee, dat vind ik niet; niet door 10 andere paarden mee te nemen, niet door er een bit met flinke hefboom in te hangen, niet door met vijf man druk tegen te geven, in mijn ogen is dat gewoon niet te voorkomen, welke werkwijze je ook gebruikt.

Pas was ik met mijn twenter in het bos, we kwamen twee ijslandertjes tegen, passeerden elkaar in stap, daarna liet ik mijn twenter aandraven, vrijwel tegelijk gaan de ijslanders over in tolt. Met ijzers onder op een vrij hard zandpad klonk dat nogal vreemd, mijn twentertje schoot in de vluchtmodus. In een reflex kon ik haar hoofd naar me toetrekken waardoor haar lichaam volgde; ze stond recht tegenover mij en kwam uit de vluchtmodus om het maar even zo te noemen. Daarna was ze wel wat dribbelig en vond ze het geluid achter zich nog steeds niet leuk, maar ze bleef gehoorzaam luisteren door de druk die ik wisselend wel en niet op het halster legde. Dit is een fractie van een seconde waarin je uit instinct moet kunnen handelen, als ik haar niet onmiddellijk naam me toe had kunnen trekken was het touw uit mijn handen geglipt en had zij geleerd dat ze weg kan komen als ze zich sterk maakt. Door mijn vorige paard die mij geregeld (gewoon extreem ver gaan met uitproberen, langere tijd hengst geweest met weinig menselijk contact) op die manier op de proef stelde (wat hem in het begin ook lukte, ook ik heb moeten leren) is dat een reflex van mij geworden. Erop kan ik zoiets niet handelen, dat weet ik, en hoe stom het ook is, ik zal al vrij snel afstappen als er onder het zadel iets gebeurd. Ik probeer mezelf daarin wel te oefenen dat ik ook net de grens over ga en zo bijleer, maar voordat ik vanop een paard net zo goed dingen kan handelen als ernaast zijn we nog wel even verder. Dat geeft niet, ik heb immers een twenter dus erop zitten doe ik toch niet.

Om terug te komen op de situatie; de ijslanders die in tolt gingen. Als ik nou wel met een meer ervaren paard was geweest was mijn paardje er dan ook vandoor gegaan? Dat weet ik niet, waarschijnlijk had dat afgehangen van wat het ervaren paard gedaan zou hebben. Als voor hem de situatie bekend was geweest dan had hij niks gedaan en had mijn twenter ook zoiets gehad van het zal wel... Was het voor hem ook onbekend geweest hadden we denk ik twee paarden aan de kletter gehad; wat voor hun in mijn ogen alleen maar bevestiging geeft; de ander gaat ook dus er is inderdaad reden.

Wat ook een goede tip is is een knoop leggen in het uiteinde van het touw, daardoor kan je soms net iets makkelijker vasthouden en omtrekken als het paard je wel voorbij gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:08

StefenFrens schreef:
_Lot schreef:

Paarden weten ondertussen ook dat er hier geen reden is om te op hol te slaan. Dat zoiets genetisch bepaald is, klopt wel, maar door een juist fokbeleid kun je die genen ook "uitschakelen".

Leuk bedachte theorie voor wilde paarden, maar voor al dat gekweekte spul van tegenwoordig gelden toch echt andere standaarden........

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:46

Hoe doen ze dat eigenlijk met politiepaarden? staat daar nergens een trainingsschema van op internet?