Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ikke schreef:abeltje_xx schreef:maar ik merkte dat ik toch een beetje nerveus werd van de paarden. nou is onze hond ontzettend lief, maar wat als zo'n paard van hem was geschrokken, het is best een grote hond, en er vandoor was gegaan? of wat als hij hem een trap had gegeven.
eerder op de dag zagen we een paard die duidelijk minder aan honden gewend was en die het niet leuk vond om erbij in de buurt te komen, maar de ruiter bleef stug vlak langs de afscheiding van paaltjes rijden.
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want ik weet nog niet wat ik ervan denk.
aan de ene kant staat nergens dat het verboden is voor paarden, al hebben de paarden volgens mij wel eigen ruiterpaden.
maar aan de andere kant is het een losloopgebied voor HONDEN, dus niet voor paarden.
nou is er hier niks gebeurd, maar ik kan me situaties voorstellen dat een hond die geen paarden kent achter de paarden aangaat met alle gevolgen van dien. kan je dan zeggen dat je het de schuld is van de hond(eneigenaar) of van het paard en zijn ruiter?
mogen paarden wel toegestaan worden in gebieden die expliciet voor honden zijn, of is dat allemaal eigen risico?
wat vinden jullie?
Daar valt helemaal niks van te vinden. De wet is daar heel simpel in: de eigenaar van het dier is verantwoordelijk voor de (schadelijke) gevolgen van diens gedrag. Was die ruiter dus wat overkomen door toedoen van jouw hond, dan draai jij (je verzekeraar) op voor de gevolgen daarvan.
Dit is tevens een van de redenen om mijn paard te leren "op de hond te gaan". Daarmee wordt een hond iets om opaf te gaan, in plaats van voor op de loop te gaan. Daarmee neem ik een zeker risico dat mijn paard de hond iets aandoet, maar dat vind ik aanvaardbaar, wanneer het alternatief is om rond een boom gevouwen te worden. Daar zit een stuk opvoeding bij. Wel jagen, niet vangen.
Daarnaast dien jij als honden-eigenaar je dier onder comando te hebben. DAT is namelijk een strikte voorwaarde om een dier los te mogen laten lopen. Ik heb mijn paard onder controle, dat EIS ik van jouw als hondenbezitter ook!
dravergekkie schreef:Misschien is het een idee om je pony weer hondproof te maken door hem te leren achter honden aan te gaan i.p.v. andersom. Altijd zorgen dat zijn hoofd gericht is naar de hond (blijft de hond ook bij de achterbenen vandaan) en je pony naar de hond toe laten lopen. Misschien kun je iemand met een brave hond vragen om je te helpen?
Loiz schreef:Je laat je hond niet los in zo'n gebied als je weet dat hij niet onder apel staat.
Huertecilla schreef:De ruiterij veroorzaakt overlast in de openbare ruimte. Door te rijden waar ze niet mogen, door de regels aan de rijlaars te lappen, door agressie/arrogantie, door eigen rechterje spelen, door de eigen verantwoordlijkheid niet te dragen.
Dit terwijl er geen andere bestuurdersgroep is die een gratis eigen wegenenet heeft én volwaardig toegang tot de rijbaan.
Huertecilla schreef:De ruiterij veroorzaakt overlast in de openbare ruimte. Door te rijden waar ze niet mogen, door de regels aan de rijlaars te lappen, door agressie/arrogantie, door eigen rechterje spelen, door de eigen verantwoordlijkheid niet te dragen.
Dit terwijl er geen andere bestuurdersgroep is die een gratis eigen wegenenet heeft én volwaardig toegang tot de rijbaan.
ikke schreef:Ehm, wacht even. Met mijn fiets heb ik MEER GRATIS EIGEN wegennet, MEER toegang tot gebieden EN volwaardig toegang tot de rijbaan!
Sterker nog, er wordt meer gedaan voor mijn veiligheid door aparte paden NAAST de rijbaan aan te leggen, zodat ik minder risico's loop om overhoop gereden te worden.
Huertecilla schreef:ikke schreef:Ehm, wacht even. Met mijn fiets heb ik MEER GRATIS EIGEN wegennet, MEER toegang tot gebieden EN volwaardig toegang tot de rijbaan!
Sterker nog, er wordt meer gedaan voor mijn veiligheid door aparte paden NAAST de rijbaan aan te leggen, zodat ik minder risico's loop om overhoop gereden te worden.
...en een fietser is een heel andere verkeersdeelnemer![]()
ikke schreef:tjoppie schreef:Geen eigen gedraging, geen ontlasting? Ik noem maar een dwarsstraat waarin een fietser verschild van een ruiter.
Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........
ikke schreef:tjoppie schreef:Geen eigen gedraging, geen ontlasting? Ik noem maar een dwarsstraat waarin een fietser verschild van een ruiter.
Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........
Jessix schreef:Het zijn levende dieren en we willen allemaal met ons dier kunnen genieten in een buitengebied. Tast het een beetje af, houd rekening met een ander en dan komt het gelukkig bijna altijd wel goed.