paarden in hondenlosloopgebied

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:24

lijkt me niet dat je kunt stellen dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen dier... als jouw hond blaft naar het paard, het paard schrikt en ruiter valt, is dan de eigenaard van de hond verantwoordelijk? dan kun je ook wel alle eigenaren van vlaggen, aanhangwagens, rare karretjes of strepen op de weg verantwoordelijk stellen, een paard kan van veel dingen schrikken...
vind ook dat je als ruiter je verantwoordelijkheid moet nemen, en zo een gebied niet ingaan als je niet zeker weet dat je paard met honden kan omgaan. Een paard wat probeerd te vluchten veranderd al snel in een 'prooi' voor een hond. Zie het hier als mijn kippen loslopen, zolang die scharrelen, niks aan de hand. Rennen ze voor de hond weg, wil die er toch wel graag achteraan...
het blijft toch altijd delen, de natuur die we in nederland hebben.
(ha, hier is mijn vriend ook al eens een man mét klein hondje tegen gekomen in het losloopgebied, die begon te gillen dat hij onze hond, nota bene uber blije golden retriever, moest bijhouden, want hij was bang...ja als je bang voor honden bent moet je daar inderdaad niet gaan lopen...)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:30

Iedereen is wél verantwoordelijk voor zijn eigen dier. Je behoort je hond zo op te voeden dat deze luistert als je hem roept. Anders mag je hond zelfs in een losloopgebied niet los. Daarnaast is het jouw verantwoordelijkheid als ruiter om ervoor te zorgen dat je paard dusdanig is opgevoed dat hij niet schrikt van een blaffende hond. Anders is als de hond in de benen van je paard gaat hangen. Dan is de eigenaar van de hond waarschijnlijk aansprakelijk als er iets gebeurt. Anderom is de kans groot dat jij verantwoordelijk bent als je paard uithaalt naar een nietsvermoedende passerende hond.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:33

ikke schreef:
abeltje_xx schreef:
maar ik merkte dat ik toch een beetje nerveus werd van de paarden. nou is onze hond ontzettend lief, maar wat als zo'n paard van hem was geschrokken, het is best een grote hond, en er vandoor was gegaan? of wat als hij hem een trap had gegeven.
eerder op de dag zagen we een paard die duidelijk minder aan honden gewend was en die het niet leuk vond om erbij in de buurt te komen, maar de ruiter bleef stug vlak langs de afscheiding van paaltjes rijden.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want ik weet nog niet wat ik ervan denk.
aan de ene kant staat nergens dat het verboden is voor paarden, al hebben de paarden volgens mij wel eigen ruiterpaden.
maar aan de andere kant is het een losloopgebied voor HONDEN, dus niet voor paarden.
nou is er hier niks gebeurd, maar ik kan me situaties voorstellen dat een hond die geen paarden kent achter de paarden aangaat met alle gevolgen van dien. kan je dan zeggen dat je het de schuld is van de hond(eneigenaar) of van het paard en zijn ruiter?

mogen paarden wel toegestaan worden in gebieden die expliciet voor honden zijn, of is dat allemaal eigen risico?

wat vinden jullie?

Daar valt helemaal niks van te vinden. De wet is daar heel simpel in: de eigenaar van het dier is verantwoordelijk voor de (schadelijke) gevolgen van diens gedrag. Was die ruiter dus wat overkomen door toedoen van jouw hond, dan draai jij (je verzekeraar) op voor de gevolgen daarvan.

Dit is tevens een van de redenen om mijn paard te leren "op de hond te gaan". Daarmee wordt een hond iets om opaf te gaan, in plaats van voor op de loop te gaan. Daarmee neem ik een zeker risico dat mijn paard de hond iets aandoet, maar dat vind ik aanvaardbaar, wanneer het alternatief is om rond een boom gevouwen te worden. Daar zit een stuk opvoeding bij. Wel jagen, niet vangen.

Daarnaast dien jij als honden-eigenaar je dier onder comando te hebben. DAT is namelijk een strikte voorwaarde om een dier los te mogen laten lopen. Ik heb mijn paard onder controle, dat EIS ik van jouw als hondenbezitter ook!

Sorry, ik doelde op de bovenste uitspraak... waarin zit dan de grens tussen wat een hond mag, en wanneer een paard mag schrikken? lastig te bepalen. Je hebt paarden die schrikken van vastlopende honden die blaffen, en bomproof paarden die blijven staan als een hond in hun staart hangt... en alles daar tussen...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:42

dravergekkie schreef:
Misschien is het een idee om je pony weer hondproof te maken door hem te leren achter honden aan te gaan i.p.v. andersom. Altijd zorgen dat zijn hoofd gericht is naar de hond (blijft de hond ook bij de achterbenen vandaan) en je pony naar de hond toe laten lopen. Misschien kun je iemand met een brave hond vragen om je te helpen?

Daar zijn we inderdaad mee bezig.
Vriendin heeft een heele rustige brave hond en ook een ontzettend uitbundig ding , dus die zijn mooi oefenmateriaal :)

Zorgen dat z'n hoofd naar de hond gericht is is mischien idd wel een goede al is dat soms mischien een beetje lastig , maar is weer iets om mee te nemen :)

peugotje

Re: paarden in hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:44

zo leer ik mijn hond NIET met paarden om te gaan. Als pup vond hij ze eng en spannend, en dat heb ik maar mooi zo gelaten, omdat hij ook vind dat hij met een grote boog om enge en spannende dingen heen moet lopen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:46

peugotje, als je paard al schrikt van een blaffende hond, dan heb je in mijn ogen niets te zoeken buiten de bak. Valt jouw hond paarden aan, dan moet je in mijn ogen je hond aangelijnd houden.

dravergekkie, gewoon je paard laten meedraaien met de hond. Werkt perfect! Meestal druipen de honden dan ook weer snel af omdat het niet zo leuk spelen is.

edit peugotje: we hebben het over hoe je je paard met honden om leert gaan, niet andersom. Wat jij met je pup hebt gedaan is toch prima?

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:50

In de Loonse en Drunense duinen mogen honden alleen los als ze onder appèl staan. Dat staat op de borden bij de verschillende losloopgebieden. Dit om het wild te beschermen. Naar mijn idee betekent "onder appèl" dat de hond luistert naar de baas. Nu wandel ik regelmatig daar met mijn hond (die niet luistert en dus ook absoluut niet los mag, want dan zie ik 'm nooit meer terug) en hoe vaak je niet lastig gevallen wordt door honden die als een malloot op je af komen rennen... pfff. En de baas 300 meter verder maar roepen: hij doet niks hoor, hij is geslaagd voor zijn cursus gehoorzaamheid (riep het baasje van twee Duitse herders die mijn spekrussel aan het aanranden waren).
Heb ook al eens gezien dat een hond een spurt achter een paard aan nam. Niet fijn! Helaas kruisen de ruiterpaden daar op sommige stukken de loslooproute. Ik denk dat de hondenbaas inderdaad verantwoordelijk is als er iets gebeurd.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:56

Dune, klopt inderdaad.
Maar ik denk dat je er als paarden en honden eigenaar er altijd voor moet waken dat je een grens houdt tussen je hond en je paard, omdat misschien die combi wel perfect samen gaat, maar met een vreemde hond of een vreemd paard kan het altijd mis gaan.
Mijn hond mag niet bij paarden in de buurt, ook niet eigen of bekende. Elk paard moet betekenen, afstand houden.
En het is erg slim om te leren om je paard stil te laten staan bij een hond. Draaien oid maakt je paard alleen maar interesanter (spelen!!! denkt de hond) Als je paard stil staat is het voor de eigenaar vaak ook makkelijker om de hond bij zich te roepen.

oh bovenstaande herken ik ook...volgens mij is het altijd nog de regel dat je je honden aanlijnt zodra je een andere aangelijnde hond tegenkomt (vandaag ook erg mijn best gedaan mijn aangelijnde 1 jarige reu te laten blijven volgen toen er een vrolijk teefje zich omverwierp voor zijn voeten... zie dan als baasje zijnde je appel maar eens te behouden... hij kan los hoor, maar soms moet hij ook in het bos braaf stukjes aan het lijntje mee lopen, omdat ik vind dat bos niet persee rondhollen moet betekenen...)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:02

Ik laat mijn paard meedraaien met de hond (zodat zijn hoofd altijd naar de hond gericht is) bij honden die mijn paard nogal interessant vinden. Op die manier waak ik ervoor dat de hond niet bij zijn achterbenen in de buurt komt zodat mijn paard de hond niet kan trappen. Veel honden vinden een paard dat op hen af komt lopen ook niet zo interessant om mee te spelen en druipen dan vaak af. Zo heb ik al menig lastige hond weer terug bij zijn baasje weten te krijgen. Tot voor zover de voordelen voor de hond.
Mijn paard wordt er juist dapper van omdat hij toch mooi een roofdier heeft weten te verjagen. Van honden schrikt hij dan ook echt niet zomaar. (of ze moeten vanuit het niets uit de bosjes schieten, dat stelt hij dan weer iets minder op prijs).

Ik ben het zeker met je eens dat zowel ruiter als hondeneigenaar moeten zorgen voor een gepaste afstand tussen paard en hond. Daarmee voorkom je alle problemen.
Ik bedoel met mijn tip voor dravergekkie ook niet dat ze het moet opzoeken, maar wel kan oefenen met een brave hond zodat ze dit in de praktijk kan toepassen als er een hond te dicht in de buurt komt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:08

Je laat je hond niet los in zo'n gebied als je weet dat hij niet onder apel staat.
Houd in a. je weet dat er ruiters kunnen zijn, b. je weet dat je hond erachter aan gaat en/of c. je weet niet hoe je hond met paarden reageerd.
Een van de laatste, dan moet je daar niet lopen, zijn genoeg plekken waar ze wel los kunnen zonder ruiterpaden.

Verder word je als ruiter in een hondenlosloopgebied gewoon geacht een paard te rijden welke niet fel reageerd op honden.
En idd, als je dat niet zéker weet, meedraaien zodat ze er niet achter komen en zoveel mogelijk afstand houden, je ziet een
hond immers van afstand aankomen dus dan kan je besluiten een ander pad in te slaan.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:22

Oke, klikt dan ook wel als een goede tip.
Volgens mij is iedereen het wel zo een beetje met elkaar eens.
In het bos waar ik met de hond loop, mag je niet eens komen met een paard. Paarden vind ik niet eens zo een probleem, ik vind mountainbikers veel vervelender! (maar dat wordt erg offtopic)

Gewoon rekening houden met iedereen, mijn hond is een lievert, maar gaat ook niet goed samen met kleine jongetjes die een tak achter zich aanslepen...dan dus ffkes vast uit voorzorg.

Dieren blijven toch dieren...ook al zijn ze goed opgevoed...

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:13

Wat een verhaal allemaal.
Ik maak geregelt mee dat mensen honden ook vaak los hebben lopen waar geen hondenlosloopgebied is en toch vinden hun dat de hond los mag lopen als wij met de paarden langs komen. Die van mij zijn wat gewent maar soms is het fijn als mensen de honden iets meer onder controle hebben. Verder reageer ik niet echt op hun.
Wel heb ik eens meegemaakt dat een eigenaar de honden aanlijnde maar toen we eenmaal bij hem waren de honden los liet. Vond ik wel even minder omdat het hondje meteen aan kwam gerent en geblaf. Gelukkig gebeurde er niets.

Dus ook op plaatsen waar geen losloopgebied is permiteren ze zich de regels van het losloopgiebied.
Dan is er bij ons ook een losloopgebied waar ook fietsers en auto's kunnen rijden dus moet je als eigenaar van een hond daar toch echt rekening mee houden en dus als de hond niet luisterd aanlijnen anders ligt die dadelijk onder een auto.
In het bos waar ik regelmatig rij zijn ook bepaalde routes gelijk aan het hondenlosloopgebied maar ik schenk er verder geen aandacht aan. Ben met het paard bezig en geniet van de rit.
Ben ook eens een verdwaalde hond tegen gekomen, heb alles er aan gedaan om de hond bij me te houden en terug naar de eigenaar te brengen. Volle galop door het bos en de hond vond het zo gaaf dat ie volgde. Na een rit van 10 min kwamen we bij de eigenaar die was blij. Hond heeft daarna heerlijk geslapen. ( kon de eigenaar). Dus soms denk ik ook hoe ga je zelf met de dingen om.

Mensen met honden in het losloopgebied staan in hun recht. Denk echt wel als er mensen komen die weten dat hun hond niet goed los kan het ook niet doen. Ik had een hond die dat niet kon en deed ik dat ook niet. Ook onderling mensen die andere mensen met honden tegenkomen zullen goed moeten reageren niet iedere hond vind alle andere honden leuk die hij niet kent.
En zo is het bij de ruiter ook. Die moet zijn paard aankunnen is hij bang voor honden ga hier dan eens aan werken want overal kan je honden tegenkomen. Ook al mag het niet vaak op de gekste plaatsen kan een hond los lopen en je kan ook een hond tegen komen die door spelen verdwaald is en zijn eigenaar kwijt is. Ik vind dat deze training honden best bij de schriktraining van paarden past.

Oja en daarnaast loopt een hondenlosloopgebied vaak door een gewoon wandelgebied. Iedereen moet gewoon rekening met elkaar houden. En ja laat de mensen gewoon. Hoe meer je ze negeert hoe minder last je ervan hebt. Want ook negatieve aandacht is aandacht bij alles wat leeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:37

Tja, het feit dat het een hondenlosloop gebied is betekent niet dat er geen paarden ogen komen, het desbetreffende gebied in de DD is een in en uitgang voor het gebied, dus ook voor ruiters, én de uitspanning daar heeft speciaal een 'paardenstalling' waardoor het leuk is er even naar toe te rijden. Het is dus onoverkomellijk daar door te gaan als ruiter terwijl er ook honden lopen.
Geven en nemen, het is all vaak geroepen, ik geef bij ontmoetingen meestal even aan de eigenaar van de hand aan dat mijn paard hondproof is, dan is het aan de hondeneigenaar zelf om maatregelen te nemen als hij/zij die nodig vind. Communicatie voorkomt een boel gedoe.
Het kan soms lastig zijn,(hond die kiloeters achteerme aan loopt te blaffen en als ik hem eindelijk bij de eigenaar terug heb zegt die doodleuk, Ja hij is helemaal gewend aan paarden) het kunnen ook heel leuke ontmoetingen zijn. Dat dat bij TS niet zo was komt door het denken in hokjes en menen dat dat bepaalde rechten geeft. Prinsessen gedrag noem ik dat. Ik loop hier, mijn hond mag hier los, dus ik iedereen moet rekening houden met mij. Heel kortzichting. Alsof een ruiter op een ruiterpad geen rekening hoeft te houden met andere gebruikers....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:19

Loiz schreef:
Je laat je hond niet los in zo'n gebied als je weet dat hij niet onder apel staat.

...en betreedt de openbare ruimte niet met een paard wat niet bomzeker is :)*

De ruiterij veroorzaakt overlast in de openbare ruimte. Door te rijden waar ze niet mogen, door de regels aan de rijlaars te lappen, door agressie/arrogantie, door eigen rechterje spelen, door de eigen verantwoordlijkheid niet te dragen.
Dit terwijl er geen andere bestuurdersgroep is die een gratis eigen wegenenet heeft én volwaardig toegang tot de rijbaan.

Tel je zegeningen, want een verbodsbord voor ruiters is erg goedkoop en is geen recht op een ruiterpad :)*

De ruiterij is nu op het punt waar 20 jaar geleden offroad-motoren waren. 5 jaar later kwamen de verbodsboren en nu geldt dat eigenlijk overal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:24

Huertecilla schreef:
De ruiterij veroorzaakt overlast in de openbare ruimte. Door te rijden waar ze niet mogen, door de regels aan de rijlaars te lappen, door agressie/arrogantie, door eigen rechterje spelen, door de eigen verantwoordlijkheid niet te dragen.
Dit terwijl er geen andere bestuurdersgroep is die een gratis eigen wegenenet heeft én volwaardig toegang tot de rijbaan.

Ehm, wacht even. Met mijn fiets heb ik MEER GRATIS EIGEN wegennet, MEER toegang tot gebieden EN volwaardig toegang tot de rijbaan!
Sterker nog, er wordt meer gedaan voor mijn veiligheid door aparte paden NAAST de rijbaan aan te leggen, zodat ik minder risico's loop om overhoop gereden te worden.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:38

Huertecilla schreef:

Ik weet niet hoor....maar ik vind dit wel een beetje overdreven. Natuurlijk zijn er altijd figuren die weinig rekening houden met anderen, die heb je in alle delen van de samenleving, maar ik ben regelmatig buiten te vinden en zie maar weinig van dit soort gedrag bij de ruiters of aanspanningen die ik tegenkom.

Daarentegen heb ik wel last van asociaal gedrag van de mensen om mij heen. Veel hondeneigenaren waar je een grote mond van krijgt als je ze op een vriendelijke wijze attent maakt op het gevaar wat hun eigen hond loopt, mountainbikers op ruiterpaden, wielrenners die denken dat de wereld van hun is enz. enz. Moet ik dan ook gaan klagen zodat er straks overal bordjes staan dat er geen wielrenners meer de straat in mogen, of mountainbikers het bos in mogen??

De drang om ruiters te weren heeft niet zo zeer met asociaal gedrag te maken maar meer met allerlei boomknuffelaars en ander subsidiesponsen die een gebied graag exclusief voor zich zelf willen houden ondr het mom van 'natuurgebied'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:15

ikke schreef:
Ehm, wacht even. Met mijn fiets heb ik MEER GRATIS EIGEN wegennet, MEER toegang tot gebieden EN volwaardig toegang tot de rijbaan!
Sterker nog, er wordt meer gedaan voor mijn veiligheid door aparte paden NAAST de rijbaan aan te leggen, zodat ik minder risico's loop om overhoop gereden te worden.

...en een fietser is een heel andere verkeersdeelnemer :)*
Ik vind het schokkend dat jij dit zo positioneert.
Dat geeft én een 8)7 inzicht weer én zet bepaald niet aan tot verbetering van ruitergedrag _-:(
Ga vooral zo door en dan krijg je vanzelf:

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:38

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

...en een fietser is een heel andere verkeersdeelnemer :)*

Leg uit, wat is het verschil, wel in de context van de plaats in het verkeer, want daar hadden we het over, niet over gedrag van individuele idioten!!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:39

Geen eigen gedraging, geen ontlasting? Ik noem maar een dwarsstraat waarin een fietser verschild van een ruiter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:49

tjoppie schreef:
Geen eigen gedraging, geen ontlasting? Ik noem maar een dwarsstraat waarin een fietser verschild van een ruiter.

Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:55

Kan nog een apart verhaal over de Drunense Duinen vertellen. Je hebt daar ook een vijvertje (volgens mij heet het schaatsvijver of zo) waar ik de paarden vaak laat drinken. Helaas is daar ook een hondenlosloopgebied. De meeste honden blijven netjes op afstand. Maar ik had er ook een keer een die om m'n paard heen aan het springen en blaffen was. Ik stuur dan ook altijd op de hond af en m'n paard reageert er heel rustig op, maar als ze dan voortdurend naar de achterkant van je paard rennen...

enfin.... opeens een trap en de hond vloog drie meter weg. Eigenlijk vond ik het net goed en was ik geneigd een dikke beloning te geven, maar toch maar 'foei' gezegd.

De eigenaar was nergens te bekennen toen z'n hond nog in de aanvalsmodus was, maar bleek nu plotseling toch te bestaan. Een tokkie die natuurlijk woest was dat z'n arme 'onschuldige' diertje iets was aangedaan. De man bleek niet voor rede vatbaar, toen verder gereden. Toen zei een andere hondeneigenaar: net goed dat dat paard trapte, want die hond beet hem in z'n achterbeen.

Als ik dat had geweten, had die man dus de volle laag gehad en mijn paard een huizenhoge beloning. Ik vind het met diereneigenaren sowieso absurd dat ze vinden dat hun dieren ALLES mogen. Bij paardenmensen vind ik het raar dat ze het recht menen te hebben dat hun paard voor iedereen z'n oprit een huizenhoge drol mag neerleggen, maar bij hondenmensen vind ik het ook raar dat hun hond het recht heeft heel de dag de hele buurt met zinloos geblaf te irriteren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:58

ikke schreef:
tjoppie schreef:

Ik had zojuist nog bijna een fieter (met koter achterop!!) onder mijn auto, omdat ie opeens een meter naar links kwam.........

dat is niet iets wat de fiets even "bedacht" heeft :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:59

Ik denk vooral dat je gewoon een beetje rekening moet houden met elkaar. Zowel hond als paard staan in de beste versie van het verhaal onder apèl tot het moment dat ze het eens een keer niet staan... :+ Het zijn levende dieren en we willen allemaal met ons dier kunnen genieten in een buitengebied. Tast het een beetje af, houd rekening met een ander en dan komt het gelukkig bijna altijd wel goed. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:07

ikke schreef:
tjoppie schreef:

Je bedoelt dat je er te dicht lang reed?

Mbt het verschil is het gewoon een onderscheidt in de wegenverkeerswet waarbij fietser/voetgangers tegen paarden en motorvoertuigen in bescherming genomen worden.

Als je het daar niet mee eens bent moet je bij de politiek zijn of verhuizen. De wet naar eigen goeddunken toepassen is anarchie en niet alleen een tweesnijdend zwaard: Het regels aan de ruiterlaars lappen maakt van de ruiterij in de ogen van de samenleving een aso groep

De ruiterij in NL heeft nog steeds een héél erg bevoorrechte positie. Wees daar zuinig op.
De tijd dat de ruiterij goed scoorde bij de publieke opinie is voorbij, een APV zó aangenomen en een verbodsbord goedkoper dan een ruiterpad :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:13

Jessix schreef:
Het zijn levende dieren en we willen allemaal met ons dier kunnen genieten in een buitengebied. Tast het een beetje af, houd rekening met een ander en dan komt het gelukkig bijna altijd wel goed. :j

Hou wel een paar dingen goed in de gaten:
- Het appél geldt voor hond én paard.
- Preventief een schop = agressie en gewoon fout. Dat is net als een hond die preventief bijt wanneer een paard dichtbij komt :)*
- De ruiter mag niet op voetpaden komen, de hondeneigenaar wel op ruiterpaden en de hond overal.
- De hond/hondeigenaar zijn de zwakste partij.