Waarom kan mijn paard niet alleen naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:55

StalNollie; dat is dus wel lastig, omdat het kortste rondje toch 20min is. Als ik korter wil, moet ik gewoon stukje gaan rijden en dan ergens omdraaien. Maar ik wil mijn paard niet leren dat omdraaien normaal is.

Vintage; ja mijn vorige bijrijdster (heb ik niet meer sinds de verhuizing) had daar ervaring mee en deed dat regelmatig met haar. Zelf helaas geen ervaring mee, dus dat ga ik niet zomaar doen.

kappa2010

Re: Waarom kan mijn paard niet alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:57

lastig probleem is dit. Heb het zelf ook meegemaakt. Pony wou echt niet naar buiten zonder andere paarden, begon te steigeren, bokken en om te draaien tot ik op een andere stal ging staan en toen was er opeens niets meer aan de hand. Heel veel vreemd was dat. Misschien zou je oude bijrijder een keertje langs kunnen komen om jou met dit probleem te helpen?

lmloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:59

mijn paard heeft het ook gehad, onwijs erg, ik kwam niet 10 meter van stal of hij keerde om en ging in volle galop terug naar stal! ik ben bijna elke dag gaan oefenen en t ging maar niet beter..
ik was ook best wanhopig, ik om tips vragen, de enigste tips die ik kreeg waren door zetten!
dus ik geef je 1 tip stap idd nooit af, dat werkt eigenlijk belonend.
Ik heb er een jaar over gedaan voor ik weer normaal over straat kon, hij doet het nog steeds, maar dan keert ie om en dan kan ik m altijd weer inhouden om m om te draaien.
dus ik zou blijven proberen, tis moeilijk.. maar je komt er wel!
succes

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:03

mijn vorige verzorgpony deed dit ook, alleen maar achteruitlopen bokken en steigeren anderekant op lopen
echt heel vervelend, maar die deed dit dus ook in de wei, en echt overal, in het begin ging alles goed en toen ging ze dus zo doen,
als je der een tik gaf werd het erger en erger en een tik met de teugel in der nek was echt oorlog!
en dus hebben we in de wei een keer stroom aan gezet, en deed ze hetzelfde toen hebben we haar heeel hard achteruit laten lopen zo het draad in en toen heeft ze het nooit meer gedaan en was het een schatje! maar mischien kun je proberen die andere mensen van stal te vragen toch een keer mee te gaan, en gewoon echt voor op gaan lopen, wel bij de andere paarden maar dan jullie echt voorop of vragen aan de andere stalgenoten van je vorige stal of ze mee willen gaan(weet niet of het dichtbij is) en anders toch echt proberen met de trailer, en gewoon echt doorzetten, okal duurt het de heledag, neem de tijd en doe het steeds opnieuw of gewoon steeds een stukje verder?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:12

Obi90 schreef:
StalNollie; dat is dus wel lastig, omdat het kortste rondje toch 20min is. Als ik korter wil, moet ik gewoon stukje gaan rijden en dan ergens omdraaien. Maar ik wil mijn paard niet leren dat omdraaien normaal is.

Vintage; ja mijn vorige bijrijdster (heb ik niet meer sinds de verhuizing) had daar ervaring mee en deed dat regelmatig met haar. Zelf helaas geen ervaring mee, dus dat ga ik niet zomaar doen.

Omdraaien is inderdaad een heel slechte keus in deze situatie. Hoe je het rondje doet, lopend of onder het zadel en in welke verhouding maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wel dat je de route doet die je geplanned had en ook uitdraagt dat je weet waar je naar toe wil.

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:35

Het is zo te horen wel een heel vaak voorkomend probleem!

Het plan voor morgen: wachten tot ik een ons weeg ;) Dat is voor morgen het makkelijkst uitvoerbaar.
Ik trek voor het rondje gewoon een paar uur uit, zodat ik me niet hoef te haasten. Elke keer als ze dan wil omdraaien, zet ik haar stil met de neus in de goede richting en gewoon rustig blijven tot ze op een gegeven moment zelf weer gaat lopen.
Morgen vertel ik wel hoe het is gegaan, voor degenen die met hetzelfde probleem zitten...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:45

mischien kan je op het moment als ze iets probeert ook je stem verheffen en bijv ´´nee denk erom´´ of iets roepen als je dit constant doet dat ze het door krijgt wat juist is en wat niet,

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:53

Ik volg dit even, want ik heb soms ook dit probleem alleen die van mij doet het aan de hand.
Ben nog nooit alleen onder het zadel naar buiten geweest omdat ik eerst wil dat hij aan de hand gewoon braaf met me meeloopt en niet gaat staken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:14

Hoe meer vertrouwen en leiderschap je op de grond hebt, hoe meer je overhoud als je in het zadel zit. Dus grondwerk is nooit weg. Schrikparcoursen kun je aan de hand doen of in het zadel. Je kunt natuurlijk ook steeds iets engs meenemen in de bak. Daar bouwen jullie beide vertrouwen in op.

Mijn vriend heeft met zijn jonge paardje (wel beide erg makkeljk hoor) tijdens buitenritten met mijn en mijn paardje, steeds stukjes anders gereden. Van de groep weg dus. En dan geen grote stukken. Maar even óm een boom heen ipv de weg volgen. Even een stuk van de weg af, en dan weer de weg op. Dan moest het paard steeds zijn eigen weg volgen ipv mijn paard volgen.

Mijn paard werd daar erg druk van (die voelde dat hij het jonge paard moest beschermen), maar het jonge paard is er erg stoer van geworden ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:10

Ikzelf heb ook zo'n paard gereden en dat was inderdaad doorzetten. Wil ie achteruit de sloot inlopen? Gewoon lekker achteruit de sloot in laten lopen (ja, ik heb met paard en al in de sloot gestaan :+ ) Gewoon rustig blijven, maar wel zeker.
Wat je ook eventueel kan proberen, al heeft dit niet mijn voorkeur omdat je zelf aangeeft dat ze om wil draaien: Buiten uitstappen. Dus begin met rondjes op het erf uitstappen, daarna op het erf en er net buiten, het erf + 10 meter weg, enz, enz. Steeds een stukje verder.
Ik zou alleen wel kijken of dit voor jullie geschikt is, aangezien ze dat dus wel omdraait. Maar ik zou zeggen, jij kent je paard het beste =) Veel succes nog iig!

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:05

Nou vanochtend naar buiten geweest. Viel me vies tegen!
Eerste 100 meter ging het goed (als altijd). Toen staken en om willen draaien, steeds heb ik haar de goede kant op gezet en zelfs stukken achteruit gereden. Ook is ze met haar achterbenen de sloot in gegleden, gelukkig niet zo'n hele diep, maar mijn hart zat in mijn! Ze is daar zelf wel weer uitgeklommen gelukkig. Er kwamen ook steeds auto's langs, en dat is natuurlijk heel irritant want je moet toch aan de kant voor ze. Dit allemaal gebeurde op een stuk van 20 meter en het koste me een uur! Ik bleef rustig (gelukkig maar), maar me paard zette zich steeds met haar kont op een erf en in de bosjes daar. Helaas, hoe slecht het ook is, was ik toch wel genoodzaakt om af te stappen, omdat er geen vooruitgang in zat en ik bijna iemands auto/hek/struiken in reed.

Na het afstappen ben ik er kort daarna weer opgegaan. Toen heb ik gewoon 50 meter ofzo zonder problemen gestapt, maar ineens gooide ze zich weer om. Ik heb toen een kwartier met haar door beetje moerassig stukje lopen kloten, ze raakte helemaal in de prikkelbosjes, waarna ze alleen maar nog irritanter werd (er was geen stap naar voren te krijgen). Dus uiteindelijk weer afgestapt. Daarna weer opgestapt en is ze gewoon door gelopen (we waren toen over de helft met dat rondje, dus het was de weg naar huis, zeg maar)

Al met al meer dan 1,5 uur over gedaan (normaal dus nog geen 20 min) en aan de ene kant vindt ik het stom dat ik ben afgestapt. Maar aan de andere kant, ze had dat eerste uur geen stap vooruit gezet (uit zichzelf) alleen maar door achteruit te gaan en doordat ik haar zo wist te draaien dat ze weer een halve meter verder stond.

Ik ga overigens morgen gewoon door met deze tactiek en dan probeer in echt niet af te stappen!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

Maar waarom moet dit allemaal in 1x? Rijd eerst eens weg van een groep. Zorg er voor dat ze geen spanning opbouwd, maar dat het normaal lijkt. Zorg dat ze de situatie vertrouwd. Volgens mij ben je nu juist een stap terug ipv een stap vooruit...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:14

Hoi,
mijn merrie deed dit ook.
met de fiets/loper/ander paard geen probleem en loopt ze voorop.
alleen was niet te doen!!!
Ik ben begonnen met een klein rondje waar we normaal 15 minuutjes over doen.
Zolang de liep beloonde ik, ging ze stilstaan spoorde ik aan na een paar minuutjes
proberen stapte ik af liep 100 meter en stapte weer op.
het rondje deed ik de eerste keer 3,5 uur over, daarna een uur en inmiddels rij ik
zonder problemen overal heen en maken we tochten van 40 km.
Heel soms vind ze iets eng en stap ik af en laat het haar zien maar dat komt weinig voor.

Succes met trainen!!!

Groetjes Stefanie

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:52

Annemeik schreef:
Maar waarom moet dit allemaal in 1x? Rijd eerst eens weg van een groep. Zorg er voor dat ze geen spanning opbouwd, maar dat het normaal lijkt. Zorg dat ze de situatie vertrouwd. Volgens mij ben je nu juist een stap terug ipv een stap vooruit...

Het is niet dat dit de eerste keer voor haar alleen is hoor. Dat geweiger is toch de laatste tijd pas opgekomen.
Dat wegrijden van de groep is niet echt een probleem. Tijdje terug heb ik een keer aan één kant van het spoor gestaan, terwijl de rest aan de andere kant stond. Treinen kwamen langs enzo, maar me paard vond het geen probleem. Ook was ik laatst midden in de rit met iemand anders gewoon een andere weg in gereden, dus echt uit elkaar. Dit was geen probleem voor der. Ik weet niet hoe ik dit verder zou moeten uitbouwen, aangezien ze het niet echt erg vind om tijdens het rijden van het groepje af te gaan. Daarnaast heb ik nu ook de mogelijkheid niet om regelmatig met andere naar buiten te gaan.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:56

Ik zou zeggen, je hebt een rondje vol gemaakt. Ze is maar twee keer gaan draaien. Volgende keer gewoon weer gaan en gewoon weer doorzetten, het gaat nu eenmaal niet in één keer goed :)
Hopelijk heb je genoeg tijd, want ik vrees dat je een hoop geduld nodig gaat hebben :(:)

Danique888

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:11

Misschien moet je voorlopig gewoon samen naar buiten gaan met een of twee andere en dan steeds beetje bij beetje proberen als eerste te gaan rijden... als is het maar een paar stapjes.. beetje bij beetje... tenminste zo heb ik het kunnen oplossen...

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:23

Ik heb dit ook gehad en vroeg me af is het dominantie of angst??? omdat het echt dominantie leek (als hij toch doorliep was hij gewoon rustig, laag hoofd, oren op mij gericht) ben ik op zoek gegaan naar alternatief voor de zweep (hielp echt niet, hij ging achteruit lopen). voor ons was dat de string (touwtje uiteinde van perelli stick, of ieder ander touwtje) daarmee sla je op je eigen rug, link, rechts zeg maar (123) en als hij niet reageert op zn billen. Vervolgens hoef je niet meer te slaan en reageert hij al als hij het geluid hoort (eerst even in de bak proberen). Vanaf toen was het over.

RonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:46

Hier nog iemand die het zelfde probleem heeft gehad .
Na 100 meter in volle galop terug naar huis , zo hard dat we samen een keer onderuit zijn gegaan toen ze het erf op vloog !
Zelfs mensen die haar aan de hand mee namen terwijl ik in het zadel zat smeet ze in de sloot terwijl ze omdraaide .
En ik kon niets , zo sterk dat ze werd .
Blijven zitten en overleven was het enige waar ik me mee bezig kon houden .
moedeloos werd ik ervan .

Ik denk dat het puur dominatie is en het "bij de kudde blijven" gevoel .

Als ze dreigde om te keren , hup , snel ervan af spingen voordat ze weer kon gaan en een tik geven met de zweep , 20meter verder lopen en weer opstappen en dat tot vervelens toe !
Na 2 jaar , letterlijk met vallen en opstaan en blijven oefenen is het me gelukt .

Soms wil ze het nog wel eens proberen , maar met een kleine stemverheffing veranderd ze toch van gedachte .

Buitenrijden gaat nu prima .
Alle energie die ik er ingestoken heb wordt eindelijk beloond .

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:47

Professionele hulp vragen? Ik weet dat ze bij Monty Roberts NL laatst een paard hebben geholpen met een soort gelijk probleem.
Probeer www.annemarievandertoorn.nl en zoek het forum op, daar geven ze ook advies.
Ik denk zelf dat je paard je niet vertrouwt als leider als je naar buiten gaat. Grondwerk kan zeker geen kwaad.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:08

Mijn paard vind het ook echt niet leuk alleen buiten. Hij voelt zich dan toch niet helemaal veilig. Het liefst gaat hij achter een ander paard lopen als hij iets eng vind maar alleen lukt dat natuurlijk niet. Hij legt zich er wel bij neer maar draait het liefst toch om.
Ik ben het nu aan het proberen met nog één persoon (zonder paard, die hij vertrouwt) erbij die hem af en toe vast kan houden als hij wat spannend vind en dat gaat best goed eigenlijk. Soms duikt hij daar ook nog achter maar meestal loopt hij toch helemaal zelfstandig. De persoon die met mij mee gaat die loopt een steeds kleiner stuk met ons mee en laatst zijn we zelfs even helemaal alleen weggeweest.
We zijn nu meer als een jaar hiermee bezig maar ik vind deze methode erg fijn omdat mijn paard op deze manier geen echte stress ervaart en je zo langszaam de begeleiding afbouwt.
Voor ieder paard is wat anders prettig natuurlijk maar misschien is het, het proberen waard?

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:48

Ik heb contact gezocht met iemand die grondwerk etc. doet. Vandaag eerste les gehad, en het ging heel goed! We begonnen alleen met loswerk, over een tijdje grondwerkoefeningen en uiteindelijk schriktraining en dan aan slag met buitenrijden en trailerladen..

Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat! Als mensen met hetzelfde probleem zitten, wil ik die wel op de hoogte houden, mocht daar interesse voor zijn :)

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:53

Met apple eens, vaak zijn ze op onbekend terein toch wat rustiger en steunen ze meer op jou.
In ieder geval is dit wel mijn ervaring.