Ponykamp begeleiden oid. 17 jaar, kan dat wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:52

ikke schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Jawel, zoals ik al zei als vrijwilliger bij activak ben je gewoon verzekerd hoor. Ook onder de 18.

Maar een vrijwilliger is niet hetzelfde als leiding. Daar zit 'm bij die club waarschijnlijk de crux. Maar het lezen van de voorwaarden lijkt me niet onverstandig voordat je tekent..........

De monitoren, die de kampen begeleiden, dus leider zijn, zijn in feite geregistreerd als vrijwilligers.
Ze hebben prachtige voorwaarden in het vrijwilligerscontract, dat ik dan ook heel goed gelezen heb voordat ik tekende.
Overigens is het geen club maar een proffesioneel bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-01-11 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke aanval verwijderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:39

Club lijkt er niet professioneler op te worden.

Blijft voor mij onduidelijk welke scheiding er gelegd wordt tussen vrijwilliger (medewerker) en leiding (verantwoordelijk) want juist op dat punt maakt de ARBO z'n punt en MOET dit bedrijf (mits het een NL-bedrijf is) zich aan deze regels houden.

Wanneer het geen NL-bedrijf is, dan moet TS extra op haar hoede zijn en oog hebben voor hiaten die kunnen ontstaan wanneer een NL minderjarige voor een buitenlands bedrijf gaat werken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:41

Oe, gezellig, gaan we op de valreep nog even met modder gooien? Niet alle 17-jarigen zijn hetzelfde. Contracten en mensen zijn altijd anders dan je verwacht. Geloof me: De meest waardeloze diersoort op aarde zijn mensen hoor! Zorg dat je zelf achter wat je doet staat en dat je niets verwijtbaars doet en maak het leuk voor jezelf en de gasten. Ik wist niet eens van het bestaan van dit soort clubs. Maar ja, voor alles zal er wel een stichting zijn. Zo is NL wel.

Ik ken verder mensen die zijn met 38 nog niet volwassen en ik ken er die zijn met 15 al mans zat om met een buslading kids op pad te gaan. Ik ken de TS ook niet. Of zíj het aan kan is aan haar om te besluiten toch? Degene die haar laat komen voor een ponykamp zal vast en zeker wel een goede manier hebben om vast te stellen of het zal gaan of niet. Laten we de vuile was via PB doen dan? Ik heb daar eigenlijk niet zo'n interesse in om dat op internet te moeten meelezen. Ik gun deze meid gewoon een topervaring! En die zijn er absoluut ook. Hoe dan ook, je bent altijd zélf verantwoordelijk voor je eigen ervaringen. Zoek de fouten bij jezelf en leer ervan.

Lees met een glimlach mensen. We zijn geen van allen van plan om iemand anders omlaag te halen. Vrede op aarde. :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:57

Ikke: Het is een belgisch bedrijf. :)
Ken het contract niet uit mijn hoofd, hoe het met werknemers zit weet ik niet, maar ook met in feite buitenlandse vrijwilligers zit het prima. Ze werken ook via tja hoe leg ik dit uit, een soort diploma's voor vrijwilligers die je via die cursus kunt halen, redelijk bekend iets in belgie.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-01-11 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:05

Miss_Malfoy schreef:
Ken het contract niet uit mijn hoofd, hoe het met werknemers zit weet ik niet, maar ook met in feite buitenlandse vrijwilligers zit het prima. Ze werken ook via tja hoe leg ik dit uit, een soort diploma's voor vrijwilligers die je via die cursus kunt halen, redelijk bekend iets in belgie.

Dat is dus een punt van aandacht!! Belgische wetgeving is geen NL-wetgeving en je valt niet klakkeloos onder de Belgische wetgeving op het moment dat je als NL-minderjarige bij een Belgische organisatie tekent!!

idefix4

Re: Ponykamp begeleiden oid. 17 jaar, kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:08

Dat ben ik met je eens Ikke. In België doen ze wel meer dingen die wij in NL niet helemaal vinden kunnen. 't Blijft België! haha.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:01

ik vind dat je eigenlijk 18 moet zijn want,dan ben je volwassen en dan kun je de verantwoordelijk heid aan.
onder de 18 vind ik dat mensen niet zoveel verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen .
maar het verschilt ook per persoon

xx

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:34

Maar zoals al eerder aangegeven werd, ik word in augustus 18. Zal één of twee maandjes echt een verschil maken qua verantwoordelijkheid? Lijkt me eigenlijk niet..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:40

Nee idd! Maar ik denk dat zij het ook in het algemeen bedoelt ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:45

Jeaninee_Ier schreef:
Maar zoals al eerder aangegeven werd, ik word in augustus 18. Zal één of twee maandjes echt een verschil maken qua verantwoordelijkheid? Lijkt me eigenlijk niet..

Ja hoor, de ARBO-wet is daar keihard in. Grenzen zijn grenzen en ergens moet je die leggen. Nu, daar liggen ze dus, deal with it.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:23

ikke schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Dat is dus een punt van aandacht!! Belgische wetgeving is geen NL-wetgeving en je valt niet klakkeloos onder de Belgische wetgeving op het moment dat je als NL-minderjarige bij een Belgische organisatie tekent!!

Nee inderdaad. Dus dat is iets waarbij je op moet letten. Maar ik hoop dat je er van uit gaat dat ik dat gedaan heb of zie je me voor minder aan? :+

Ik had de discussie overigens ook via pb willen doen, maar dan krijg ik geen reactie?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:28

Moderatoropmerking:
Zullen we de persoonlijke aanvallen even per PB gaan uitspelen ipv openbaar op bokt?Ik heb de berichten verwijderd.Graag hier alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebt aan de openingspost.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:45

Ik vind dat je zelf het beste in kan schatten of je het aan kan of niet. Zoals ik al schreef is het nogal wisselend per persoon wanneer je volwassen bent. Naar mijn mening is databsoluut niet leeftijdgebonden, maar ja, de wet moet daar nu eenmaal regels aan stellen. Gewoon informeren en ik hoop dat je een leuke ervaring rijker wordt dit jaar! Het is je gegund!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 00:52

Dankjewel idefix4! Ik ga van de week eens naar wat verschillende stallen bellen en wie weet :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:30

Nog maar een keer voor alle andere lezers, met dank aan de moddies om dat stuk te verwijderen (not!)

Het gaat om twee verschillende zaken, die goed uit elkaar gehouden moeten worden.
Je hebt leiding (= verantwoording)
Je hebt medewerkers (= voeren werkzaamheden uit in opdracht en onder verantwoording van de leiding)

Als 17-jarige kan en mag je NOOIT als leiding een ponykamp doen, domweg omdat de ARBO-wet dit verbiedt. Je mag die verantwoording pas hebben (en nemen) wanneer je 18 bent, punt, uit, is geen discussie over mogelijk.

Als 17-jarige (en ook jonger) mag je echter wel als medewerker op een ponykamp aanwezig zijn. Je doet ook alle voorkomende werk, echter je hebt geen (eind)verantwoording.

TS heeft dit begrepen, en zal op basis daarvan gaan zoeken, heeft ze me laten weten. Maar voor al die andere 18- met ambities, houdt deze scheiding duidelijk voor ogen en solliciteer dus als medewerker, niet als leiding.
Daarna allen een leerzame tijd gewenst want het is leuk en leerzaam om te doen!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:09

Tja wat is eindverantwoordelijkheid ikke?
Om even het plaatje te schetsen: Vaak werkt 16- samen met 18 plus, de achtien plus is dan de eindverantwoordelijke. En zelfs dan komt er een paar keer in de week een medewerker van het bedrijf langs om te controleren. Je bent dus kampleider, of monitor zoals ze het hier noemen, je verteld de kids wat te doen etc (in overleg natuurlijk) maar je hebt niet de eindverantwoordelijkheid. Ik snap niet wat daar volgens jou mis mee is. Want het is precies zoals je zegt, je doet alle voorkomende werkzaamheden maar hebt niet de eindverantwoordelijkheid. We bedoelen precies hetzelfde hoor, dus je hoeft niet aanvallend of wat dan ook te doen. :+

iloontje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:13

Manege elzenhof in Texel kwam ik ook tegen op internet en die stond hier nog niet tussen. Ben zelf namelijk ook een beetje aan het rondkijken voor het helpen/begeleiden ergens deze zomer. Maar ik ben toevallig wel al 18.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:14

Ja kan bij manege Mansour. (zie dat je in Arnhem woont ;) ).