wanneer en waar is een ruiterbewijs noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:20

Erikprast: goed dat je dit blijft herhalen want dat is volgens mij wel nodig :D

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:42

dagmach schreef:
loisbr96 schreef:
je hebt een ruiterbewijs nodig anders ben je niet verzekerd als je valt.

Nee dat is onzin,je bent met je WA verzekering gewoon gedekt.Wel kan het zo zijn in bijzondere omstandigheden dat je WA verzekering niet afdoende is en de verzekering van het ruiterbewijs bijspringt.Zou me dan in moeten lezen in deze materie.

Ruiterbewijs is opgezet om de mensen die met hun paard op stap gaan verantwoord te laten rijden.
Ze moeten laten zien dat ze de gangen beheersen,enige kennis hebben van het wezen paard en hoe zich te gedragen op openbaar terrein.
Door de invoering is het verhuur van dieren zonder begeleiding aan een ieder een halt toegeroepen,meeste verhuurders vragen naar het in bezit zijn van een ruiterbewijs.

De eigenaar van een stuk land bepaalt zelf wie deze mag betreden,staat er vermeld ruiterbewijs verplicht dan dien je je daar aan te houden.
Op de openbare weg is het niet verplicht,misschien wel vreemd maar is schijnbaar nooit over na gedacht.Wel dien je je daar aan de verkeersregels te houden dus enige kennis is vereist.

Uiteraard,net als bj het gewone rijbewijs,is het hebben van het ruiterbewijs niet de garantie dat mensen verantwoord met het dier omgaan,zich aan de regels houden enz.enz,maar hebben ooit de boel wel geleerd.

Ik ben helemaal met je eens!!

Voor deze redenen heb ik het ruiterbewijs ook jaren geleden gehaald. Niet om te mogen rijden op weg, of voor de verzekering, maar om verantwoord op stap te kunnen gaan.
Net als bij mijn autorijbewijs is een deel van de detailkennis idd verloren gegaan, maar het grootste gedeelte is wel blijven hangen.

Ik zou het ook een goede zaak vinden om het ruiterbewijs net zo in te voeren als het autorijbewijs. Dit voordat je de openbare weg op mag met een paard. Maar goed, dat is mijn mening :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:46

mamajolijn schreef:
dagmach schreef:
Nee dat is onzin,je bent met je WA verzekering gewoon gedekt.Wel kan het zo zijn in bijzondere omstandigheden dat je WA verzekering niet afdoende is en de verzekering van het ruiterbewijs bijspringt.Zou me dan in moeten lezen in deze materie.

Ruiterbewijs is opgezet om de mensen die met hun paard op stap gaan verantwoord te laten rijden.
Ze moeten laten zien dat ze de gangen beheersen,enige kennis hebben van het wezen paard en hoe zich te gedragen op openbaar terrein.
Door de invoering is het verhuur van dieren zonder begeleiding aan een ieder een halt toegeroepen,meeste verhuurders vragen naar het in bezit zijn van een ruiterbewijs.

De eigenaar van een stuk land bepaalt zelf wie deze mag betreden,staat er vermeld ruiterbewijs verplicht dan dien je je daar aan te houden.
Op de openbare weg is het niet verplicht,misschien wel vreemd maar is schijnbaar nooit over na gedacht.Wel dien je je daar aan de verkeersregels te houden dus enige kennis is vereist.

Uiteraard,net als bj het gewone rijbewijs,is het hebben van het ruiterbewijs niet de garantie dat mensen verantwoord met het dier omgaan,zich aan de regels houden enz.enz,maar hebben ooit de boel wel geleerd.

Ik ben helemaal met je eens!!

Voor deze redenen heb ik het ruiterbewijs ook jaren geleden gehaald. Niet om te mogen rijden op weg, of voor de verzekering, maar om verantwoord op stap te kunnen gaan.
Net als bij mijn autorijbewijs is een deel van de detailkennis idd verloren gegaan, maar het grootste gedeelte is wel blijven hangen.

Ik zou het ook een goede zaak vinden om het ruiterbewijs net zo in te voeren als het autorijbewijs. Dit voordat je de openbare weg op mag met een paard. Maar goed, dat is mijn mening :D

Vanwege die verkeersregels? _O- _O-
Sorry, maar zolang ze zelf niet eens weten hoe het hoort, is dat niet alleen redelijk kansloos, het is ook nog eens levensgevaarlijk!

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:54

Ik heb geen ruiterbewijs en geen koetsiersbewijs en ook niet van plan die te gaan halen, want inderdaad ik vind het de grootst mogelijke onzin. Ik kan dat papiertje gaan halen met een sul van een paard(bij wijze van spreken). Dan kan ik verantwoord buiten rijden met elk paard, ook een pas beleerd paard, want ik heb dat papiertje. Zeker bij het koetsiersbewijs zijn het vaak mensen die net beginnen met paarden en dus totaal geen ervaring hebben met rijden, denk je dat die veilig de weg op kunnen met een wat groener paard? Ik denk dat ervaring een stuk belangrijker is.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:10

sommodore schreef:
Ik heb geen ruiterbewijs en geen koetsiersbewijs en ook niet van plan die te gaan halen, want inderdaad ik vind het de grootst mogelijke onzin. Ik kan dat papiertje gaan halen met een sul van een paard(bij wijze van spreken). Dan kan ik verantwoord buiten rijden met elk paard, ook een pas beleerd paard, want ik heb dat papiertje. Zeker bij het koetsiersbewijs zijn het vaak mensen die net beginnen met paarden en dus totaal geen ervaring hebben met rijden, denk je dat die veilig de weg op kunnen met een wat groener paard? Ik denk dat ervaring een stuk belangrijker is.

Net als bij een gewoon rijbewijs is het opdoen van rij-ervaring erg belangrijk,je krijgt pas routine door het veel te doen.
Maar los daarvan denk ik dat het goed is dat een ruiter/koetsier kan laten zien dat ie de gangen beheerst,iets van het wezen paard weet,begrijpt en de regels in openbaar gebied kent (en zich eraan probeert te houden :D )
Het (nog)niet hebben wil niet bij voorbaat zeggen dat je er niets van kunt,zo zijn er ook mensen die al jaren autorijden zonder rijbewijs ;)

Sionnach

Re: wanneer en waar is een ruiterbewijs noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:53

Heb het hele topic eens nagelezen en ondertussen de draad kwijt geraakt of het ruiterbewijs wel of niet nodig is.
Zelf heb ik in ieder geval wel eens een buitenrit gemaakt onder begeleiding van iemand van de manege (tijdens een vakantie). Ging toen met mijn gebrek aan kennis hartstikke goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:15

Sionnach schreef:
Heb het hele topic eens nagelezen en ondertussen de draad kwijt geraakt of het ruiterbewijs wel of niet nodig is.

Het is alleen nodig als je in een beperkt aantal gebieden wil rijden. Als je daar niet in de buurt zit, heb je het niet nodig.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:18

Ik weet dat je hier in de duinen rond Haarlem ook een ruiterbewijs nodig hebt. Maar ik kom ook regelmatig op plaatsen waar het niet nodig is. Maar misschien weet de gemeente of de VVV in de buurt er wel meer over.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:32

Als je je ruiterbewijs opzegt, maar je wilt het later toch weer hebben, moet je dan opnieuw examen doen?

Ik heb het nooit echt nodig gehad, maar heb wel eens meegemaakt dat mensen het toch wel erg prettig vonden dat ik het had. Dat was bij het begeleiden van een buitenrit voor kinderen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:41

vizsla_love schreef:
Ik weet dat je hier in de duinen rond Haarlem ook een ruiterbewijs nodig hebt.
Dat geldt alleen voor de Amsterdamse Waterleidingduinen, tussen Zantvoort/Bentveld - Aerdenhout/Vogelenzang - De Zilk/Langevelderslag. In het door PWN beheerde duingebied dat bij het Nationaal Park Zuid-Kennemerland hoort (ten noorden van Zantvoort/Bentveld en ten westen van Aerdenhout/Overveen/Bloemendaal/Santpoort) is het ruiterbewijs GEEN vereiste.

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:08

zelf rij ik in het gooi en wij hebben wel een ruiterbewijs nodig (ik heb er geen)in het bos en op de hei moet je er 1 hebben

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:48

inderdaad, hier in het gooi is het ruiterbewijs verplicht. Je kunt alleen op vertoon van dit bewijs een boskaart kopen, met daaraan gekoppeld; grote gele oormerken, zoals wij ze noemen :D . Dit zijn plastic nummers die je verplicht aan je paard moet hangen als je in het goois natuurresservaat rijdt. Controle gebeurt met grote regelmaat. ik wordt zeker 3x per jaar staande gehouden, door boswachters, die deze controles uitvoeren.
Trennie schreef:
Goed, daar gaan we dan nog maar weer eens:

Citaat:
Het Ruiterbewijs is een aan oplichterij grenzende koppelverkooptruc waarmee je een hoop geld uit de zak geklopt wordt voor cursus met examen die je een waardeloos nepdocumentje oplevert dat geen enkele wettelijke status heeft, in combinatie met te hoge premie voor een zogenaamde verzekering die echter alleen schade aan derden uitkeert en dat uitsluitend als je AVP dat niet doet. In de praktijk keert de aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering dus zelden uit en ben je voordeliger uit met iets meer premie betalen voor een hogere AVP-dekking.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar helaas kun je in ons gebied niet zonder |(

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:17

ik heb ook geen ruiterrijbewijs en rij toch al 15 jaar buitenritten. ik rij ook nie op 'n mangege en we hebben ook geen trailer, dus ik zou niet weten hoe of waar ik aan zo'n ruiterrijbewijs zou moeten komen. In mijn situatie beetje onmogelijk denk ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:18

Er aan komen is natuurlijk geen enkel probleem. Je bent een manege die ruiterbewijzen afneemt, je gaat daar een weekendje heen, en je komt terug met een ruiterbewijs. Maar waarom zou je?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:16

LindyH schreef:
Als je je ruiterbewijs opzegt, maar je wilt het later toch weer hebben, moet je dan opnieuw examen doen?

Volgens mij wel.

Het enige wat ik kan vinden op de SRR site is "Uw Ruiter- of Koetsiersbewijs mag maximaal twee jaar verlopen zijn." Ik neem aan dat je ruiterbewijs daarna verlopen is (of opgezegd) en dat je dan opnieuw examen moet doen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:30

De Zin en de onzin van het ruiterbewijs. Toen ik 12 jaar was ( nu 24 jaar geleden) heb ik op de manege waar ik elke week een keertje reed mijn ruiterrijbewijs gehaald. Mijn ouders betaalden dit totdat ik uit huis ging en toen ik student werd heb ik de betalingen ervan laten zitten, want à) ik hoefde nergens dat ding te gebruiken en b) als student kun je je geld wel beter gebruiken.
Inmiddels ben ik zelf een paar eigen paarden verder; tijd al jaren intensief buiten en ben instuctrice, maar niet meer in bezit van dat kaartje dus vanwege het niet betalen. Zou er werkelijk een stal zijn zie zijn paarden wel uileent aan een 12 jarige die enkel en alleen manege-ritjes achter de kiezen heeft of liever aan een volwassene met al deze ervaring zonder kaartje?? Of geen natuurgebied in mogen (terwijl ik al jaren enkel en alleen buiten rijd.)
Het moet niet gekker worden denk ik dan! Ik snap de achterliggende gedachte ergens wel, maar in de praktijk zie je dus dat het zo
Helemaal niet hoeft te liggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:46

ik heb dat kaartje ook al jaren. eerder voor de extra veiligheid van de verzekering.

Iemand zei hier overbetaald, volgens mij kost het me nog geen 5 euro per jaar (weet de kosten niet en moet toch weer eens kijken toto wanneer hij geldig is) geen dure verzekering.

Vind wel dat als mensen dan geen ruiterbweijs halen moeten kunnen aantonen door middel van een rijbewijs dat je de benodigde verkeerkennis hebt op de openbare weg. Ik heb het al te vaak fout zien gaan door jonge meiden met hun pony's en dan is altijd de automobilist de dader.

We hebben hier geen vergunning of ruiterbewijs nodig maar er zijn wel regels op het strand of in de duinen. Daar letten boswachters wel op en heb een keer bijna een boete gehad omdat mijn paard op hol ging (wel van een loslopende hond, die de boswachter toen nog niet gezien had).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:18

Eric _/-\o_

Mijn paard woont in Soest en in de praktijk houdt dat in dat ik niet op zonnige weekenddagen met hem naar het bos ga. Ben dat overigens wel een keer gaan doen, ik wist toen van tevoren dat er gecontroleerd werd (stalbaas was namelijk net teruggekomen met een dikke boete :)) ) en toen heb ik een plaatje geleend van een stalgenoot die een ruiterbewijs heeft. Zo'n plaatje kun je alleen met ruiterbewijs aanvragen, bij de gemeente ;)

Ik had 'm geleend (en ben die dag inderdaad gecontroleerd door nota bene de politie) en trok daarbij de volgende conclusie: het systeem is zo lek als een mandje. Als de politie alleen het nummer op het plaatje checkt en geen ruiterbewijs en geen legitimatie wil zien (hoe heet u mevrouw? Waarop ik braaf de naam van mijn stalgenoot noem }:0 ) klopt er toch ergens iets niet, zou je denken.

Had er overigens best een boete voor over gehad. Want ik boycot het ruiterbewijs :Y) Ik vind het ronduit belachelijk dat voor het examen mijn paard een engels hoofdstel om moet, met een bit dat niet lekker zit omdat het minimaal 1 centimeter dik moet zijn 8)7 ipv z'n gewone mylertje en omdat je dan verplicht met van die rare hupsje op moet stijgen en meer van die onzin. Door dit soort rare, onzinnige dingen weiger ik om het ruiterbewijs te halen. Ook op een ander paard. Ik wil niet met een ander paard naar het bos, ik wil gewoon op mijn eigen, lieve ros.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:26

Ik heb ook geen ruiterbewijs en rij nu al 20 jaar paard.
Ik ga vaak naar het bos of naar recreatieplas Bussloo.
Ik zie het nut er niet van om hem te halen, mijn verzekering dekt meer dan die van het ruiterbewijs.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:28

hestejente schreef:
Eric _/-\o_

Mijn paard woont in Soest en in de praktijk houdt dat in dat ik niet op zonnige weekenddagen met hem naar het bos ga. Ben dat overigens wel een keer gaan doen, ik wist toen van tevoren dat er gecontroleerd werd (stalbaas was namelijk net teruggekomen met een dikke boete :)) ) en toen heb ik een plaatje geleend van een stalgenoot die een ruiterbewijs heeft. Zo'n plaatje kun je alleen met ruiterbewijs aanvragen, bij de gemeente ;)

Ik had 'm geleend (en ben die dag inderdaad gecontroleerd door nota bene de politie) en trok daarbij de volgende conclusie: het systeem is zo lek als een mandje. Als de politie alleen het nummer op het plaatje checkt en geen ruiterbewijs en geen legitimatie wil zien (hoe heet u mevrouw? Waarop ik braaf de naam van mijn stalgenoot noem }:0 ) klopt er toch ergens iets niet, zou je denken.

Had er overigens best een boete voor over gehad. Want ik boycot het ruiterbewijs :Y) Ik vind het ronduit belachelijk dat voor het examen mijn paard een engels hoofdstel om moet, met een bit dat niet lekker zit omdat het minimaal 1 centimeter dik moet zijn 8)7 ipv z'n gewone mylertje en omdat je dan verplicht met van die rare hupsje op moet stijgen en meer van die onzin. Door dit soort rare, onzinnige dingen weiger ik om het ruiterbewijs te halen. Ook op een ander paard. Ik wil niet met een ander paard naar het bos, ik wil gewoon op mijn eigen, lieve ros.

Ik heb onlangs contact gehad met de gemeente van Soest en de boswachter. Het is mogelijk om ontheffing te krijgen voor het ruiterbewijs als je meerderjarig bent en kunt aantonen dat je over voldoende rijervaring beschikt. Bijvoorbeeld door een startkaart en wedstrijdresultaten te laten zien. Misschien goed om te weten :)*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:48

Een startkaart _O- Ik heb een dikke IJslander waarmee ik af en toe eens meedoe bij de rijvereniging :')

Desondanks bedankt voor de tip +:)+