iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:01

SusanH schreef:
Waar in NL mag je dan na zonsondergang het bos in? Hier iig niet en er wordt ook streng op gecontroleerd, omdat het bos op de Utrechtse Heuvelrug nationaal park is.

Ik bedoel maar ;)

Ook het duingebied is voor zover mij bekend totaal verboden.

In Brabant zijn delen waar de nachtelijke soep behoorlijk heet wordt opgediend.

Vandaar mijn: ´niet onbelangrijk´ vetgedrukt :)*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:01

Idd ik ben jarenlang begeleiding bij scouting geweest, nachtspelen deden we alleen in het stukje bos wat eigendom van de gemeente was.

Dat het niet mag heeft met het wild te maken wat je niet mag verstoren, het bos is 's nachts van hen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:08

ooit als klein meisje veel gedaan
samen met een vriendin,
op 2 shetjes, zonder zadel en hoofdstel :P
erg onverantwoord aangezien onze ouders nooit wisten waar we waren...
met mijn huidige paard nog niet gedaan, wel met het paard van een ander :j
ik vind het heerlijk, maar ik rij ook graag met het donker zonder de lampen aan...
ik kan mij veel beter concenteren dan, en mijn paard ook :j
je krijgt het gevoel alsof je met zijn 2en de enige bent op de wereld... <3

wilma_b

Re: iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:14

Wat een reacties allemaal, bedankt.
Het valt me nu ook ineens in, we mogen helemaal niet na zonsondergang het bos in. Toch ga ik dat een keertje vragen aan de boswachter. In de winter is het vroeg donker, dus als we om een uur of 7 vertrekken, moet dat toch kunnen? Lijkt me echt gaaf. En onze paardjes zijn inderdaad heel relaxed in het donker. Dus dat is geen probleem.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:17

sommige bossen wel :j
zolang het geen nationaal park is :j
en het niet wordt aangegeven op een bordje :j
wij hebben een bos met daarin een golfbaan...
daar rijden ook savonds nog de auto's naar toe enz...
daar maag je ook gewoon savonds nog wandelen en met de paarden rijden :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:46

M_D_H schreef:

Een bordje bij een bos is mooie extra service maar bedenk dat dit terrein nooit van joú is.
Als er bij een terrein niet staat dat je er in mag en onder welke voorwaardes moet je er van uit gaan dat het NIET mag :)*
Bij het weiland van je buur staat geen bordje en toch hoor je er niet op te komen als er geen hek omheen staat.
Terrein, bos is niet automatisch van iedereen. Zelfs gemeentegrond kent voorwaardes!

Verwar een weg door een bos van en naar een manege of een golfbaan niet met toegang to het bos.
Verder is er een levensgroot verschil tussen gedogen en mogen.

Er is ook nog zoiets als de jachtwet welke algemeen voor alle ´buitengebied´ (zeg maar buiten de bebouwde kom) in NL geldt en verder zijn er APVs.

Ga er beter vanuit dat je NIET na zonsondergang in een bos, op de heide of in het duingebied mag komen, tenzij je bevestigd hebt gekregen van degenen die daarover gaan dat het wel mag.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:48

Nee, meestal is het verboden tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te komen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:29

Uhm....7 uur is toch NA zonsondergang??? Dan mag je dus niet het bos in.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:34

Ja, dat klopt SusanH, ik schrijf het misschien een beetje verkeerd op.
Ik bedoelde alleen maar dat het niet echt nachtwerk is, dus ik dacht vroeg in de avond is misschien niet zo erg om dan nog het bos in te gaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:39

Lijkt me erg gaaf! Staat absoluut nog op mijn lijstje... nu eerst mijn pony maar doorrrijden :D

Als je wegen overmoet steken raad ik je wel aan om fietslampjes te kopen en aan jouw vast te maken! Fiets zelf vaak in het donker en kom erg vaak paarden tegenz onder verlichting, ze zijn erg moeilijk te zien al hebben ze reflecterende kleding aan. Deze reflecteren, is mijn ervaring, pas op d elaatste meters... En dan is het al vaak te laat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:44

Juangi schreef:
Lijkt me erg gaaf! Staat absoluut nog op mijn lijstje...

Zet er dan even boven, om eerder te doen: ´Navragen wat eigenlijk mág.´

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:46

Ik heb het vroeger ook vaak gedaan en met een aantal brave paarden is het super om te doen. Als het echt donker is en je rijdt in een bos met wat heuvels dan weet je op een gegeven moment gewoon niet meer of je nou omhoog of omlaag gaat. Mijn ervaring is niet dat de paarden heel snel schrikken ofzo. We hebben nooit veel problemen gehad, maar we stapten dan ook altijd alleen maar.
Wel handig om wat paden te kiezen zonder laaghangende takken, want die zie je ook echt niet aankomen.
Wij hadden trouwens wel altijd een vergunning daarvoor van de gemeente en dan was het geen probleem om in het donker het bos in te gaan. Dat werd altijd geregeld door de manege ivm ponykampen.

@ Juangi: dat je reflectie pas op het laatste moment ziet heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat jouw fietslamp niet zover schijnt ;) Als je met een auto op reflecterend materiaal schijnt zie je het wel eerder dan een paar meter vantevoren. Wat niet wegneemt dat het verplicht is om verlichting te voeren als je in het donker de weg op gaat. Wit licht naar voren en rood licht naar achter. Zulke lampen zijn bij een goede ruitersportzaak of anders bij een hardloopwinkel gewoon te koop.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:48

Maar ook als ik in de auto zit, zie je ze pas vaak erg laat. Door de lampjes (die je bij de action voor 2/3 euro kan kopen) ben je al van verre goed zichtbaar.

Maar geldt de verplichting ook bij paarden op pad?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:05

Juangi schreef:

Ik kan niet bedenken wat je met ´paarden op pad´ zou kúnnen bedoelen.

Heb je het wegenverkeersreglement al geraadpleegd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:25

Reflectie hangt er maar net van af op welke hoogte je het ophangt/aantrekt of je het vanuit de auto kunt zien. Bit heeft daar wat jaren terug uitgebreid onderzoek naar gedaan en een artikel over geschreven. Als ik een reflecterend hesje aantrek en op mijn paard van ruim 1.75 ga zitten is er niemand die kan zien dat ik zo'n hesje aan heb ;) . Sinds ik behangen als kerstboom (met lampjes, hesjes etc ook op ooghoogte) alsnog door een vrachtwagen bijna van de weg ben gereden op weg naar de rijvereniging ('s avonds les, 5 minuutjes over de verharde weg) ga ik niet meer te paard erop uit in het donker.

TS: na zonsondergang mag je het bos niet in. Wat is daar niet duidelijk aan? Om een uurtje of 17.00 gaat de zon nu onder, ze geven je een halfuur speling. Om 19.00 mag je dus het bos niet meer in. Wat je evt wel zou kunnen doen, bedenk ik me net is op een parkeerplaats aan het strand parkeren en dan gelijk het strand op. Daar mag je in het donker wel rijden, en is ook nog eens hartstikke mooi zeker als de maan schijnt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:28

Huertecilla schreef:
Juangi schreef:
Lijkt me erg gaaf! Staat absoluut nog op mijn lijstje...

Zet er dan even boven, om eerder te doen: ´Navragen wat eigenlijk mág.´

Absoluut! Ga niet zomaar ergens rijden waar het niet mag, die boetes zijn zo hoog!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:30

Huertecilla schreef:
Juangi schreef:

Ik kan niet bedenken wat je met ´paarden op pad´ zou kúnnen bedoelen.

Heb je het wegenverkeersreglement al geraadpleegd?

Ja, maar kon het daar niet vinden. Of niet duidelijk.

Ik bedoel het zo als het er staat, met de paarden op pad, een buitenrit/wandeling (aan de hand) in het donker maken. Ik kom veel ruiters zonder verlichting tegen namelijk. Als ik op pad ga, neem ik absoluut verlichting mee, voor het paard en mij.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:32

Wij doen dat met de ponykampen altijd! :) Alle kindjes mee (30 stuks + 3 begeleiding), allemaal zonder zadels, en allerlei reflecterende dingen & lampjes op & aan de pony's en paarden. De kleinste kindjes gaan bij ons achterop. Máar, we blijven wel altijd stappen!

Ik vind het altijd superleuk! :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:50

Juangi schreef:
Ik bedoel het zo als het er staat, met de paarden op pad, een buitenrit/wandeling (aan de hand) in het donker maken. Ik kom veel ruiters zonder verlichting tegen namelijk. Als ik op pad ga, neem ik absoluut verlichting mee, voor het paard en mij.

Dat staat luid en duidelijk in de wegenverkeerswet. Ook dat je aan de hand nog steeds bestuurder bent.

De ruiterij heeft inderdaad en masse geen benul van de verkeersregels of wat voor regels dan ook. Zie nachtelijke bostoegang.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:52

Huertecilla schreef:
M_D_H schreef:

Een bordje bij een bos is mooie extra service maar bedenk dat dit terrein nooit van joú is.
Als er bij een terrein niet staat dat je er in mag en onder welke voorwaardes moet je er van uit gaan dat het NIET mag :)*
Bij het weiland van je buur staat geen bordje en toch hoor je er niet op te komen als er geen hek omheen staat.
Terrein, bos is niet automatisch van iedereen. Zelfs gemeentegrond kent voorwaardes!

Verwar een weg door een bos van en naar een manege of een golfbaan niet met toegang to het bos.
Verder is er een levensgroot verschil tussen gedogen en mogen.

Er is ook nog zoiets als de jachtwet welke algemeen voor alle ´buitengebied´ (zeg maar buiten de bebouwde kom) in NL geldt en verder zijn er APVs.

Ga er beter vanuit dat je NIET na zonsondergang in een bos, op de heide of in het duingebied mag komen, tenzij je bevestigd hebt gekregen van degenen die daarover gaan dat het wel mag.

rond de golfbaan mag het, je moet alleen niet verder het bos ingaan :n
dat mag dan weer niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:59

SusanH schreef:
Sinds ik behangen als kerstboom (met lampjes, hesjes etc ook op ooghoogte) alsnog door een vrachtwagen bijna van de weg ben gereden op weg naar de rijvereniging ('s avonds les, 5 minuutjes over de verharde weg) ga ik niet meer te paard erop uit in het donker.

Zichtbaar zijn en waargenomen worden zijn twee totáál verschillende zaken.

Wat voor wáárnemen cruciaal is, is het snel herkenbaar zijn als verkeer op de weg.

Er is veel onderzoek naar zichtbaarheid/waarnemen gedaan ivm de grote hoeveelheid ongevallen met motorrijwielen en wegwerkers.
Een verwarrende kerstboom is contraproductief.
Idem de verkeerde kleur refelctie/verlichting aan de verkeerde kant.

Wederom blinkt de ruiterij uit in totaal gebrek aan kennis en núl collectief geheugen.

Jouw conclusie is trouwens helemaal +:)+
Je bent er in het donker zeer sterk van afhankelijk of je waargenomen wordt door een ander. Dat is een enórme risico-overweging.
Je moet er van uit gaan dat je níet gezien wordt. Maak ruimte, geef voorrang, vermíjdt ongevallen want JIJ bent verantwoordelijk voor jouw paard.
Als dat niet kan, ga dan níet :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:10

Dan nog even verder op het punt risico-beslissing.

Als jouw rijdier niet betrouwbaar veilig bij jou blijft, neem je met ´s nacht rijden een risico voor ánderen.
Wanner jij onverhoopt van je rijdier zou vallen, boldert het dan immers als een vrijwel onzichtbaar ongeleid projectiel van zeg 500 kilo door de openbare ruimte :)*

Dat is voor een toevallig passerende automobilist levensgevaarlijk en je zal maar met je motorfiets op weg naar vrouw en kinderen zijn...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:11

Inderdaad, maar dat geld natuurlijk voor overdag op buitenrit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:13

dat is zo hc, dat is ook de reden dat ik niet met mijn eigen het bos in ga...

het bewijs is zowiezo al geleverd dat ik niet gezien wordt, heb een zwart paard, en zelfs als de lamp in de buitenbak aan is, en ik hem helemaal met fluorizerende dingen behang, lampjes om mezelf en hem heen hang, vel gele dekens enz op doe...
wordt ik nog aangereden door de andere omdat ze me gewoon weg niet zien :n

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:25

Heb het een paar keer gedaan en was erg leuk om te doen. Je moet je dier 100% vertrouwen namelijk en andersom. Bij mij was ze extra braaf (ze is al braaf daar niet van). Ik merkte wel dat ik snel een beetje uit balans raakte maar mijn paard speelt daar mooi op in. reed altijd op de paden die ik kende en merkte dat ze perfect zag want de kuilen ging ze of omheen of erover heen nooit erdoor. Hierdoor bevestigd dat ze super zien (en ik minder).