Wildezwijnen in Friesland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:41

Brainless schreef:
Maar een varken is allang weg voordat je maar in de buurt komt van zo'n beest.
Het is niet zo dat je ze op 5m afstand moet passeren, zodra een zwijn je opmerkt (en dat is sneller dan een paard een varken opmerkt) dan zetten ze het al op een lopen. Soms zie je ze in de verte oversteken, maar het is niet zo dat ze zo makkelijk blijven staan zoals ze doen als je bv met een auto langsrijdt.

Dan kom ik alleen maar rare varkens tegen. Bij mij staan ze soms echt binnen een straal van 10 meter van het paard. Volgens mij heeft dat paard een wildmagneet, zit ook vaak tussen de reeén. Dat vind hij wel leuk.

Gentlegiant

Re: Wildezwijnen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:52

Ik zou er niet echt vrolijk van worden eerlijk gezegt

Wilde koeien in het bos al helemaal niet daar hoef ik dan niet meer te komen met mijn sportpaard die is er echt schijt en schijt bang voor :(:)

Waar heb je deze bron van?

Al woon ik dan aan de andere kant van het land
Maar dadelijk krijgen ze hier ook van die wilde plannen :=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:58

Gentlegiant schreef:
Ik zou er niet echt vrolijk van worden eerlijk gezegt

Wilde koeien in het bos al helemaal niet daar hoef ik dan niet meer te komen met mijn sportpaard die is er echt schijt en schijt bang voor :(:)

Waar heb je deze bron van?

Al woon ik dan aan de andere kant van het land
Maar dadelijk krijgen ze hier ook van die wilde plannen :=

3 X is scheepsrecht.....de Leeuwarder krant.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:20

Een paar zwijnen in het Drents friese Wold zou ik enig vinden. Er lopen er een paar al in de omheining bij Boschoord. Die wagen een paar jaar terug ontsnapt, was zo leuk die tegen te komen. De paarden4daagse gaat ook altijd langs die omheining, sommige paarden zijn daar wel wat huiverig voor maar die zwijnen rennen ook het bos niet in omdat ze in de omheining staan.
Ik zou er geen probleem mee hebben. Boskabouters mogen ze echter wel opruimen want die zie ik nooit aankomen en mijn pony's wel.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:27

Ik ben al een aantal keren wild tegen gekomen in het bos, zoals herten en zwijnen. Het wild vlucht toch altijd(vaak) en mijn paard die kijkt er alleen maar naar.

2 maanden terug nog een zwijn met jong, die vluchten ook gewoon weg.

Heb er geen last van en paard ook niet, ik vind het juist mooi! :)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:36

plientjedres schreef:
op de veluwe lopen ze ook.
ben ze wel vaker tegen gekomen.
ze wennen er aan.
bij ons lopen er wilde koeien en paarden, daar wennen ze ook gewoon aan .

Hi Hi nu alleen het baasje nog! ;)
Paarden zijn er snel aan gewend hoor, en het geeft op de een of andere manier iets extra aan de rit.
Vooral als je er vaak rijd ga je ze herkennen!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:40

Ik ben op de Hoge Veluwe wilde zwijnen tegen gekomen.
paard en zwijn keken elkaar naar elkaar.. tijdje blijven kijken en weer verder gereden.

In de bossen rondom Wolfheze herten tegen gekomen, vind dat prachtig :)
paard ziet ze eerst, en ik denk dat je nog heel wat wild tegen komt zonder dat je het door hebt.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:51

MissToseland, klopt inderdaad ik kan ook aan mijn paard voelen en zien of ze wild heeft gespot haha. :))

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:05

ja... ik voel soms ook aan hem dat er wild in de bosjes zit... maar dan zie ik het niet :))

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:17

Ik zie ze heel regelmatig, ze lopen nog niet in de tuin. Maar ik hou er echt niet van. Vanuit de auto of een andere veilige plek vind ik ze best leuk, maar met paard zie ik ze liever niet.
Ben één keer in een groep biggen gekomen. Ik kon er niets aan doen, ze schoten ineens links en rechts uit de bosjes terwijl ik braaf op het ruiterpad was. Moeders was er niet zo blij mee en ik scheet in m'n broek.

Ik deed maar net of er niets aan de hand was en stapte doodleuk verder. Vooral om Jewel niet van streek te maken, het was z'n eerste ontmoeting met een zwijn. Gelukkig heeft hij er geen angst aan over gehouden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:19

MissToseland schreef:
ja... ik voel soms ook aan hem dat er wild in de bosjes zit... maar dan zie ik het niet :))

ja maar veel meer als een eend of een verdwaalde fasant zit hier niet in de bosjes.....

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:20

Ik ken genoeg verhalen van paarden die alleen van de geur van varkens (wilde zwijnen) al helemaal nerveus worden (ook na de zoveelste keer). Met herten en ander wild is er vaak niks aan de hand. En aangezien herten paarden niet eng vinden kun je ze soms op het paard juist heel dicht benaderen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:27

papagroom schreef:
MissToseland schreef:

ja maar veel meer als een eend of een verdwaalde fasant zit hier niet in de bosjes.....

ja, maar ik rijd ook op de veluwe hoor ;) rijd niet alleen hier langs de weg, vind ik niks meer aan sinds ik de veluwe/drents friese wold heb ontdekt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:29

ikke schreef:
Zolang het op enige afstand is. Je wilt ECHT NIET tussen moeders en kinders komen, zo hard kun jij niet rennen......

Zolang je op een paard zit hoef je daar niet bang voor te zijn.
Zwijntjes zijn meestal niet bang voor paarden, zullen je waarschijnlijk gewoon negeren, paard zal het wel eng vinden de eerste keren maar dat went ook wel, ligt natuurlijk ook aan het karakter van je paard.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:33

Anne_GTI schreef:
Brainless schreef:
Als je met je paard rijdt heb je absoluut geen last van de wilde zwijnen hoor, ze gaan op de loop voor paarden.

Het is anders voor mijn normaal onverschrokken ruin wel een reden om heel hard op de loop te willen en te veranderen in een bibberende bange muis.
De meeste paarden hebben een hekel aan de lucht van varkens en kunnen daardoor best reageren. Ze kunnen er wel aan wennen maar echt leuk vinden ze varkens normaal gesproken niet.

Echt? Die van mij is helemaal gek op varkens. _O-

Meeste wild geeft weinig aandacht aan paarden, ze zien je niet als mens lopen dan. Denk niet dat het veel problemen zou geven, zou het juist leuk vinden om af en toe wild tegen te komen op een rit, prachtig. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:55

ja maar veel meer als een eend of een verdwaalde fasant zit hier niet in de bosjes.....[/quote]
ja, maar ik rijd ook op de veluwe hoor ;) rijd niet alleen hier langs de weg, vind ik niks meer aan sinds ik de veluwe/drents friese wold heb ontdekt[/quote]
Er komt sneeuw zeggen ze...misschien leuk om binnen kort eens met een ploegje te gaan.