rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:00

Huertecilla schreef:
sporter schreef:
112 - Spoedeisende gevallen
In spoedeisende gevallen belt u 112, het Europese alarmnummer.

Ik neem aan dat je je eigen quote door gelezen hebt?
Dan mag je dus geen 112 bellen.

Maar, maar, maar heeft de ruiterij geen voorrang dan?? :+

Verder worden er verschillende zaken als probleem aangekaart.

Van de onderwerptitel op zich zie ik het probleem niet.
Asfalt, getraind paard met harde onbeslagen hoeven....
Lekker stuk rengalop over nat asfalt is dan echt geen punt als het paard betrouwbaar veilig de signalen van de ruiter opvolgt.
Als het dat niet doet hoort het niet buiten dus, wat is het probleem?

Inhalen doe je met aangepaste snelheid.
Wanneer de ingehaalde op een onveilig paard blijkt te zitten dan is dat wel iets om rekeing mee te houden maar van de zotte op zich. Die hoort niet buiten!! Je mag er vanuit gaan als ruiter, net als alle andere verkeersdeelnemers, dat iedereen diens voertuig beheerst, dus ook andere ruiters.

Je mag gewoon met je paard in galop over de weg. Droog of nat. Is ook niets slechts noch gevaarlijks aan mits en maar.

_O- _O-

Ik denk dat over het dik gedrukte stuk de meningen verdeelt zijn. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:04

Waratje schreef:
of een hele drukke weg vlakbij)

Pardon????

Je kan óp een hele drukke weg in (ren)galop :)*

Er geldt niets anders voor dan voor andere voertuigen. Maximum snelheid, voertuigbeheersing en kunnen stoppen binnen de afstand die je houdt.
Voor een paard gelden geen voertuigeisen mbt minimale remweg.

Er golden wel regels mbt galop in bebouwde kom na zonsondergang, maar daar weet is de exacte inhoud niet van noch of deze actueel zijn in NL danwel België.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:07

Ik zou het de volgende keer gewoon tegen ze zeggen!
egt niet normaal .. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:08

sporter schreef:

Een ruiter is gewoon een bestuurder. Toevallig met paard als voertuig. Moet dat gewoon beheersen en verder gelden ook alle normale verkeersregels. Niet meer, niet minder en ruiterpaden zijn een superluxe éxtra.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:11

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

Een ruiter is gewoon een bestuurder. Toevallig met paard als voertuig. Moet dat gewoon beheersen en verder gelden ook alle normale verkeersregels. Niet meer, niet minder en ruiterpaden zijn een superluxe éxtra.

Daar ben ik van op de hoogte. Maar op bokt ziet men het liefst dat als je een paard vast hebt de rest van de wereld even stopt. Gewoon met alles. :+

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:17

Huertecilla schreef:

Huertecilla Heeft alleen gemotoriseerde paarden onder zich zo te lezen :Z .

Iedereen die met dieren omgaat weet dat een dier nou eenmaal ook zijn eigen gedachtes heeft en dus KAN doen wat hem/haar goeddunkt en dan KAN je als ruiter soms idd niets te vertellen hebben.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 18-11-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:21

zo, hoe bedoel je we gaan offtopic.... :+

TS, goed van je om het op bokt te plaatsen, als mijn verzorgster dit soort gekke dingen zou doen dan zou ik dat ook wel willen weten ja.
Tenzij het dus eigen paarden zijn.

Hoe sommige meiden met paarden omgaan, daar gaat je bloed toch wel van koken he!? :(

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:23

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

Hier ben ik het ook mee eens. Als je je paard niet goed onder contole hebt dan moet je er niet mee langs de weg gaan.

Mijn bijrijder zou ook meteen mogen vertrekken.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:24

Ik zal ook goed opletten TS, ik neem aan dat jij het pad achter het bos bedoeld?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:58

easygoing schreef:
Huertecilla Heeft alleen gemotoriseerde paarden onder zich zo te lezen :Z .

0.75 pk ongeveer :D

Ik zie nog steeds niet wat er op zích verkeerd is aan in (ren)galop over nat asfalt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:06

glijden paarden in het zuiden van europa niet uit dan?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:09

ik vind het echt belachelijk, ik heb een onervaren pony ( in zin van niet gewend aan vreemde paarden)
Als een ander paard in renggalop langs komt word hij gek.
Mij is altijd gelleerd elkaar passeren in stap!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:12

zodiacje schreef:
glijden paarden in het zuiden van europa niet uit dan?

Nee wist je dat niet dan? ;).

Buiten het uitglijden is het nou ook niet bepaald goed voor de beentjes om het met regelmaat te doen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:13

ik heb een paard hard onderuit zien gaan op asfalt dat droog, maar wel glad was. Die liep ook nog eens in stap. Dus no way dat ik over nat asfalt zou lopen.
Sommige mensen denken niet na bij de gevaren. Ga dan in een weiland, dan weet je in ieder geval zeker dat je niet plat gereden wordt. Ook dan is de kans op uitglijden groot, maar minder kans op schade dan op de weg.

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:29

Belachelijk, maar ik herken je verhaal want zoiets heb ik ook al vaker gezien.
Dat waren 2 meisjes die rengalop gingen over een grasveld maar ze bleven echt een halfuur doorgaan met ongeveer 5 minuten draf er tussendoor.
Ik ben op ze af gegaan omdat ik de paarden kende, heb het bij de eigenaar gemeld en die was er natuurlijk erg blij mee!
Als je de kans krijgt probeer erachter te komen hoe ze heten en meld het bij de eigenaar of in iedergeval spreek ze erop aan

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:31

Je moet helemaal niet galopperen over de verharde weg, dat is zo slecht...
Wat een domme meiden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:36

Zo reed ik es in mn auto en ik zag in de verte op het fietspad die naast de weg liep een en al vonken!
Ik dacht nog,huh???was da nou? :?
Tot het dichterbij kwam..........................................................................een meisje op een groot paard met hoefijzers,knetterhard over dat fietspad. -:(-
Zij in een korte zomerbroek 8)7 (het was dus op een zomeravond)met zomerschoentjes 8)7 !!!aan en geen cap op.
En maar drijven,zodat ie nòg harder ging,op een fietspad langs een straat waar 80kmh gereden mag worden en waar héél veel vrachtverkeer rijd!!!! |o

De vonken sloegen onder dat beest uit,germ arm dier zag er helemaal gestresst uit! |(
Sommige zou je het liefste van het paard aframmen!!!!! :(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:51

Bizar dat het bij die meiden op komt om dáár in rengalop te gaan, er zijn zo veel andere, betere en veiligere plekken hier in de buurt. 10/20 minuten wandelen en je bent notabene op het strand... Volgens mij is dit zelfs een brom-fietspad en mag men hier niet eens te paard op het asfalt rijden, alleen in de berm (kan het verkeerd hebben hoor, zal morgen even naar het bord kijken)

Moet er niet aan denken om deze meiden tegen te komen, straks zijn ze het stuur kwijt ofzo en dan word je in volle rengalop van je fiets of scooter geramd, ''ja sorrie.. kunnen we toch ook niks aan doen als ze er een keer van door gaan, kan toch gebeuren.....'' 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:51

silverbrumby schreef:

Dat is alleen maar slecht voor paarden die in een zacht weiland of in hun eigen toilet leven.

Voor correct gehouden paarden met vrij beweging op verharding in wei of paddock is het een non-probleem.

Inderdaad lopen mijn zuidelijke campocrossers héél fijn op asfalt. Daar worden ze hememaal vrolijk van wnat het is prettigste ondergrond waar ze op gaan hier. Nee ze glijden niet uit. Ze zijn niet gehandicapt :)*

Gebrek aan kennis, kunde en ervaring zijn een groot probleem blijkt maar weer.

Er is in beginsel NIETS mis met (ren)galop op de rijbaan.
Suboptimaal levende en daardoor wrakkige paarden, onvoldoend verkeersveiligheid en gebrekkige ruitervaardigheden zijn heel erg!!
Geen argument voor het niet op nat asfalt in galop zouden mogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:55

funnyhorses schreef:
Zo reed ik es in mn auto en ik zag in de verte op het fietspad die naast de weg liep een en al vonken!
Tot het dichterbij kwam..........................................................................een meisje op een groot paard met hoefijzers,knetterhard over dat fietspad. -:(-
Zij in een korte zomerbroek 8)7 (het was dus op een zomeravond)met zomerschoentjes 8)7 !!!aan en geen cap op.
En maar drijven,zodat ie nòg harder ging,op een fietspad langs een straat waar 80kmh gereden mag worden en waar héél veel vrachtverkeer rijd!!!! |o

De vonken sloegen onder dat beest uit,germ arm dier zag er helemaal gestresst uit! |(

Korte broek, geen cap is haar vrije keuze.
Vonken zijn normaal; ijzer op kiezel in het asfalt. Zou je in het donker eens moeten zien *\o/*
Als ´gestresst uitzien´ een probleem is, dan kunnen dressuurwedstrijden wel afgeschaft worden :D
Ze hoorde niet op het fietspad. Helemaal terecht, maar net dát, het enige wat fout was, schijnt op Bokt geen punt te zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:56

Ga maares op je waffel op asfalt.
Dan wens je zelf wel dat je op zachte grond had gelopen.
Spekglad en het brand je vlees van je botten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:00

Telpeva schreef:
Volgens mij is dit zelfs een brom-fietspad en mag men hier niet eens te paard op het asfalt rijden, alleen in de berm (kan het verkeerd hebben hoor, zal morgen even naar het bord kijken)

Als het een fietspad is mogen ze er ook niet in de berm van rijden.

Als het rijbaan (en er geen ruiterpad naaast ligt) is mogen ze in (ren)galop.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:04

Huertecilla schreef:
silverbrumby schreef:

Dat is alleen maar slecht voor paarden die in een zacht weiland of in hun eigen toilet leven.

Voor correct gehouden paarden met vrij beweging op verharding in wei of paddock is het een non-probleem.

Inderdaad lopen mijn zuidelijke campocrossers héél fijn op asfalt. Daar worden ze hememaal vrolijk van wnat het is prettigste ondergrond waar ze op gaan hier. Nee ze glijden niet uit. Ze zijn niet gehandicapt :)*

Gebrek aan kennis, kunde en ervaring zijn een groot probleem blijkt maar weer.

Er is in beginsel NIETS mis met (ren)galop op de rijbaan.
Suboptimaal levende en daardoor wrakkige paarden, onvoldoend verkeersveiligheid en gebrekkige ruitervaardigheden zijn heel erg!!
Geen argument voor het niet op nat asfalt in galop zouden mogen.

helemaal mee eens. ik reed ook met mijn paard en verzorgpaard af en toe in gallop over straat (eigenaar verzorgpaard wist hiervan en was ermee akkoord)

de paarden reden idd heel fijn en liepen vrolijk!!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:07

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:

Korte broek, geen cap is haar vrije keuze.
Vonken zijn normaal; ijzer op kiezel in het asfalt. Zou je in het donker eens moeten zien *\o/*
Als ´gestresst uitzien´ een probleem is, dan kunnen dressuurwedstrijden wel afgeschaft worden :D
Ze hoorde niet op het fietspad. Helemaal terecht, maar net dát, het enige wat fout was, schijnt op Bokt geen punt te zijn.

Idd daar kiest ze zelf voor maar het paard niet en ook de eventuele fietser die net op dat moment ook daar fietste niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:11

In Nederland is het denk iets wat drukker qua verkeer dan waar jij woont HC.
Hier rijden de auto's kop-staart,daar wil ik niet tussen lopen met mn paardje.Niet omdat ik vies ben van straat rijden maar omdat ik de automobilisten niet vertrouw.

En al gooien ze nog zo veel regels erin,ik kies nog altijd zelf voor mn veiligheid en zeker met een levend dier.
Zo hard over een verharde weg racen is bloedlink,onverantwoord en die troel die ik toen tegenkwam straalde alles behalve rijkunde uit.

Zoiets is in mijn ogen net zo erg als rijden onder invloed,in beide gevallen kun je never nooit controle houden over je "voertuig"!