Paard en verkeer veilig samen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:49

@Steentje ben het met je eens dat eens de eertste keer moet zijn.
Maar net als alles moet je het langzaam opbouwen.
Lees tegenwoordig op het forum dat steeds meer kinderen ook met hun paard buiten willen gaan rijden.
Onder de 16 vind ik het zo wie zo geen goed idee evenals het berijden van een motor.
Een paard kun je laten wennen aan verkeer wat Waratje zegt.
En de buitenrijervaring van de ruiter heeft zeker invloed denk ik.
Ik zie bij het invullen van de petitie alleen maar meer problemen komen.
Want met de mensen die geen of te weinig ervaring hebben komen ook wel weer andere problemen tegen zoals loslopende honden, langsdravende paarden of weet ik veel wat allemaal.
Het is vaak niet alleen het verkeer bij deze mensen.
Laat jezelf en je paard goed begeleiden door met iemand mee te gaan die ervaring heeft.
En binnen de kortst mogelijke tijd kun je zelf zonder problemen overal doorheen.
We leren toch ook in een manege, het buitenrijden word iets te makkelijk gezien heb ik vaak het idee.
En hoe lossen we onze problemen op door de hele wereld rekening te laten houden met wat wij makkelijk zelf kunnen leren en rekening mee kunnen houden.
Maar je moet er wel wat voor doen, zoals niets gaat niets vanzelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:03

vaa schreef:
en wat nou als je een dronkenlap tegenkomt op een eenbaansweg??
hoe kan je nou op zo'n voorbeeld inspelen als je te paard rijdt.

En denk jij dat het bij een dronkenlap uitmaakt of hij heeft geleerd "hoe je met paarden omgaat in het verkeer"? Daarnaast is dat nou ook niet iets dat zo vaak voorkomt, maar je kunt natuurlijk wel kiezen voor wegen die breed genoeg zijn om ruimte te laten voor zowel auto als paard.

vaa schreef:
ik ben altijd heel voorzichtig,
mijn paard is goed verkeersmak, ik ga altijd aan de kant, als er trekkers of vrachtwagens aankomen ga ik een terrein op of neem een zijweggetje.
maar sommige bestuurders rijden met 120 km aan mij voorbij, (in de polder) of toeteren dat ze aan komen.
dan kan mijn paard wel verkeersmak zijn, maar wat als...
ik rij op een ponyclub en die ligt aan de enige weg in de hele polder zonder straatverlichting.
met als gevolg dat ik rond rij met een fluoriserende deken, bandages, staartkoker, borsttuig, frontriem met fluoriserend spul, en overal lichtjes op mijn armen benen en cap,
en de benen hoofd en staart van mijn paard heb.
en nog scheuren mensen je keihard voorbij, en rijden recht op je af omdat ze willen weten wat je precies bent.
en op het laatste moment gaan ze nog opzij. wat dus heel gevaarlijk is.

En denk jij dat de voorbeelden die jij nu geeft anders zouden worden als er een campagne wordt gevoerd over paarden in het verkeer? Mensen die als een dolle langs je op sturen, zullen dat gewoon blijven doen. Zorg maar dat jij en je paard daar mee om kunnen gaan. En mensen die op je af rijden omdat ze niet kunnen zien wat je bent, zullen dat gewoon blijven doen, want die zien pas dat je een ruiter bent als ze dat kunnen onderscheiden.
Persoonlijk zou ik dus niet op die manier langs zo'n weg gaan, regel dan liever een trailer of iemand op/in een normaal herkenbaar voertuig (fiets, brommer, auto) die een stukje bescherming kan bieden door achter of naast je te rijden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:14

Blensink, ik begrijp je punt ook wel. :)

Je moet het paard in mijn ogen ook eerst laten wennen aan dingen, die ook dagelijkse of uitzonderlijke kost vormen in het verkeer.
De 'leiderspositie' van de ruiter moet duidelijk zijn, en de basis is vertrouwen en wederzijds respect tussen ruiter en paard.
Vanuit daar kun je in mijn ogen, verder op gaan bouwen.

Toch moet je eens de stap wagen, maar daar gaat inderdaad een goede voorbereiding aan vooraf.
Ik denk dat het begrip 'buitenrijden' vaak wordt onderschat door de ruiter, zeker door de erg jeugdige ruiters.

Je kan niet altijd met het vingertje naar andere weggebruikers wijzen.
JULLIE als combinatie, zullen voorbereid moeten zijn op praktisch alle mogelijke situaties en gevaren.
Ongeacht wat andere weggebruikers doen.
Jij als ruiter en je paard, zullen een combinatie moeten vormen, waarin vertrouwen fundamenteel is.

Wat ik al eerder in mijn post schreef;
Een goede, fijne verstandhouding is essentieel, evenals een basis die op een goede manier gelegd is.
Vanuit daar kun je verder gaan werken.