Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:31

@ Stybba: bij ons op het eiland is het zo dat je je hond los mag laten lopen in het bos en op het strand (even zo uit mijn hoofd hoor ;) ) Maar dan ga ik er wel vanuit dat de mensen met hun loslopende hond, zeker eentje die niet zo goed onder appel staat en waarvan de eigenaar bij Staatsbos werkt, op het wandelpad gaat lopen.
Wat dat aangaat ben ik het met jou eens dat de verschillende paden met verschillende functies alleen voor die functie moeten worden gebruikt. Moet Staatsbos mij eens op een mountainbikeroute of wandelroute zien, dan krijg ik toch een prent! :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:49

Citaat:
Een Ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

bron: wikipedia

Je mag NIET wandelen op een ruiterpad :)

femskie

Re: Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:47

@ Polly: ha, dat is nou eens een leuk stukje (spekkie naar mijn bekkie natuurlijk!) Maar ik vraag me af of dat ook hier het geval is. Ik ga daar eens even achteraan denk ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:58

moet je ff kijken of er zo'n bord van ruiterpad staat (blauw rond bord met een paard met een ruiter erop)
edit: deze dus :D

Afbeelding

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:59

Ah, maar die borden heb ik hier nog nooit gezien! Wij hebben alleen van die bordjes die Staatsbosbeheer neerzet en verschillende kleuren paaltjes. Die voor de ruiterroute hier zijn met een witte rand..

Bedankt hoor!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:03

volgens mij mogen op een echt ruiterpad geen andere weggebruikers! Volkomen terecht dat je je eraan stoort. Vooral als iemand een hond heeft die niet luistert!
Daar kunnen ongelukken van komen

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:14

Het is en blijft altijd een discussie wat wel en niet mag,honden los of aangelijnt wandelaars op ruiterroute of niet :n .
Maar het zijn beesten en reageren altijd net even anders als dat jij wilt/verwacht.
Ondanks dat moet je pas buitenrijden als je het idee hebt dat het bijna allemaal goed gaat want weet wel herten en zwijnen zitten ook niet aan de lijn :=
Bij ons op de veluwe lopen erdaar veel van rond en die komen geheel onverwachts uit de bossen ook op ruiterpadden :D .

Maar snap wel dat er soms toch irritatie is over dit soort dingen.
Wij hebben een kleine hei waar de honden los mogen en als het dan lekker weer is gaan alle mensen met honden daar heen want tegenwoordig mag haast nergens je hond los lopen.
Dat houdt in dat je bijna alleen maar kan stappen omdat die mensen ook over de hele hei lopen inclusief de ruiterpadden maar wij mogen niet op de wandelpadden ;( .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:17

Nou, ik vertrouw wikipedia als bron niet zo erg als ik eerlijk ben.
In de bossen van de Veluwezoom lopen de ruiterroutes langs/over wandelpaden en mountainbikeroutes. Je moet rekening houden met elkaar.
En dat geldt voor elke gebruiker van het pad.
Als ruiter niet in volle galop langs wandelaars sjezen, ook al is het pad er perfect voor en hadden jij en je paard er net zin in.
Als wandelaar niet midden op het pad blijven lopen als ruiters (in stap) willen passeren.
Als mountainbiker niet dwars door mensen of paarden heen sjezen.

Als wandelaar mag je eigenlijk op elk pad in het bos.
Als mountainbiker of ruiter (of menner) alleen op de aangegeven routes.

Ik heb met mijn pony ook wel eens een hond geraakt. We liepen heel rustig in stap over het ruiterpad.
Op het naastgelegen wandelpad liep iemand met een loslopende hond. Hond ziet pony, rent erop af, achterlangs, pony is er kennelijk niet van gecharmeerd en slaat zonder vooraf te dreigen of anderszins paniekgedrag te vertonen oid 1 been naar achteren. Hond druipt af. Ik heb haltgehouden om te kijken of de hond niet gewond was (gelukkig had mijn pony toen geen ijzers).
Hond taaide af, naar baasje, daar bleek alles in orde.
Tja, is het risico van het vak voor alle partijen.
Als je hond losloopt, kan hij wel eens eventjes vergeten hoe goed hij is opgevoed etc.
Een paard dat 100% (verkeers)mak is, kan een keer schrikken, opzij springen, of een been uitslaan.
Lang leve het omgaan met levende wezens.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:32

ik heb voor mijn werk het RVV uit mijn hoofd moeten leren en als dat bord er staat mag je er toch echt niet wandelen.

Alleen heb ik het van wikipedia/rvv gehaald omdat: Bron: mijn hoofd
niet zo slim staat ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:33

Maar dat bord is voor de wegenverkeerswet, dat bord staat zelden midden in het bos, maar wel op openbare weg.
Bij ons in het bos worden de ruiterroutes aangegeven met een klein blauw geschilderd paaltje met een wit hoefijzertje erop, of een paaltje met een blauw bordje met een wit hoefijzertje erop.

Daarmee sluit je het pad echter niet uit voor wandelaars.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:36

wij hebben hier geen bos :)
zij heeft het over een ruiterpad met een daaropvolgende discussie wat wel en niet mag, als dat bord er staat mag het niet.
Als dat bord er, blijkbaar, niet staat dan mag het dus wel.
Reageerde ook een beetje op het in twijfel trekken van mijn bron :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:43

Ik denk dat ik wat kritiek ga krijgen, maar plaats het toch.. ;)

Los van de omstandigheden en feiten. Maar als zoiets voorvalt en jouw eerste reactie naar de andere mensen is inderdaad 'GVD en waarom loopt die stomme hond hier los!' dan heb je ze bij voorbaat onbedoeld al in het harnas tegen je gejaagd. :o Jouw reactie kan dus ook zeker een (overtrokken) reactie van de hondeneigenaren uitgelokt hebben. Maar ik was er niet bij en dit is 1 kant van het verhaal. Maar in grote lijnen denk ik, leven en laten leven. :) Als beide partijen al opgelaten zijn heeft het voerne van een discussie (en evt. beide tot een gezamenlijk standpunt komen) weinig kans van slagen.. Zoals je denk ik zelf ook hebt ondervonden ;)

Hansdongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:54

Hondenbezitters moeten met hun honden naar een hondenschool, dat zou een wettelijke verplichting moeten zijn. Daar wordt aan beide geleerd wat de regels zijn. Die regels zijn gebaseerd op het feit dat een hond een baas moet hebben. Dat kan ook heel goed, want in principe is een hond geneigd te luisteren, dat is zijn aard. Er zijn echter nogal wat mensen die dit niet beseffen. Die verkeren in de veronderstelling dat een hond een troeteldier is en geen roofdier. Door die vergissing is hun hond een gevaar voor iedereen, maar ook voor zichzelf. Ik heb zelf een hond, maar geloof me, ik heb geen enkel begrip voor mensen die hun honden niet in de hand hebben en vinden dat ze alle recht hebben die hond te laten doen wat het wil. Als ik een ruiter zie, of een vrouw met kinderwagen, of een andere hond, of iemand die duidelijk laat merken dat hij of zij bang voor mijn hond is dan ga ik niet lopen verkondigen dat mijn hond niets doet (wat gelul zou zijn, want hoe weet je dat nou?), maar dan gaat hij kort aan de lijn. Dat is mijn hond zelfs zo gewend, dat als hij iemand ziet waarvan hij weet dat ik toenadering verbied, hij strak naast me gaat lopen. Dat is beleefd, begrijp je?! Dat ik een hond heb, mag voor andere mensen niet betekenen dat zij daarom zich onveilig moeten voelen. Ik moet ook zeggen dat ik me afvraag of een hondenbezitter eigenlijk wel van zijn huisdier houdt, als hij het los laat lopen bij paarden. Als die hond een trap krijgt zijn de gevolgen desastreus.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:06

Tip 1 laat het los! Doe net of niemand in het bos is dat maakt het voor jezelf lekker rustig.
tip 2 Galopeer gewoon lekker door en lok de hond een paar kilometertjes met je mee. Wedden dat de eigenaar bij het volgende paard gelijk een stuk scherper is.
Tip 3 Ruzie maken helpt niks. Wel kan je bij staatsbosbeheer melden dat je overlast hebt. Bij veel meldingen doen zien ze het probleem mischien ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:32

Volgens mij is de regel op het eiland dat honden aangelijnd moeten zijn maar alleen los mogen in het bos en op het strand MITS ZE ONDER APPEL STAAN

Dit staat vermeld op de bordjes of op de info van SBB, één van 2-en.

Mensen die hun honden niet onder appel hebben moeten ze aanlijnen. Helaas wordt de groep mensen die hun hond consequent opvoeden net zo klein als de groep mensen die van huis uit gewend zijn om met paarden om te gaan. Paardenmensen/mensen met paarden verhaal.

Dit soort dingen zullen dus in de toekomst vaker voorkomen en zal wel opgelost worden door het ruiterpad te sluiten voor wandelaars. Maar dat gaan ze met bijv. het strand vast niet doen :n

Mijn paard is vorig jaar meermalen in haar achterbenen gebeten op het strand door een loslopende hond van een eigenaar van een strandtent, die loopt daar altijd zonder toezicht en ik had het beest al een half uur achter me aan. Ik kreeg later wel een bloemetje omdat ik toen ik afstapte/sprong mijn rug lelijk had bezeerd maar dezelfde hond heb ik nog (bijna) iedere keer op sleeptouw als ik met mijn eigen honden of op het paard naar het strand ga :( Ik kan me de woede van TS dus goed voorstellen, het is vooral de desinteresse van zo'n eigenaar, als ze gelijk de hond bij zich halen of daar in ieder geval moeite voor doen :+ dan word ik niet zo snel kwaad. Maar het in de eerste instantie zo'n hond z'n gang maar laten gaan op een RUITERPAD vind ik asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:33

O en Femke zelf een hond nemen, zijn ze er aan gewend :+

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 23:30

Thankx Janneke...;-)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:41

hihi leuk forumpje Fem.. ;) ik zie je al helemaal zitten op Lieta... whahahaha

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:43

Nynke!! Lach jij mij nou uit of wat?? :Y)

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:52

wij hebben zelf 2 honden, de ene reargeerd niet op paarden (is er bang voor) en de andere wil er graag achter aan. als ik paarden tegen kom in het bos laat ik mijn honden aan de kant van de weg zitten tot de paarden een eindje voorbij zijn.

MAAR ook ik rij regelmatig in de bos en laat mijn paard niet galoperen als ik mensen tegen kom MET of ZONDER hond. dit kan namelijk ook risico vol zijn. en men ziet je minder snel aankomen omdat je vaak dan best hard gaat.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:02

femskie schreef:
Wow, ik heb wel het idee dat mijn verhaal niet duidelijk is.

1. het is een bochtig RUITERpad.
2. in dit bos (bij Formerum op Terschelling voor de geinteresseerden) zijn diverse wandel, fiets en RUITERroutes.
3. ik zou aanspringen in galop maar deed dit niet omdat ik de wandelaars ineens zag.
4. ik heb altijd buitenritten begeleid en weet van alle fatsoenregels en dat soort zaken. Ik passeer een ander altijd in stap!
5. Mijn paard had ik absoluut wel onder controle. Zij luistert altijd erg goed maar was nu nerveus geworden door al die dingetjes. Mijn paard gaat bijna dagelijks mee naar buiten, we hebben er heel erg veel ervaring mee.

Voor als iets niet duidelijk is: vraag het dan gewoon even.

hier staat toch zo.n groenbordje met nietbuiten de paden honden aan de lijn etc etc

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 07:07

@papagroom: dat zal ik eens even goed gaan bekijken. Ik rijd relatief vaak langs die bordjes maar kijk er eigenlijk nooit echt naar.

@Bonjootje & Bienotje: ik galoppeerde dus niet. Ik was van plan om aan te springen in galop maar deed het dus nog niet. Want ik zag die mensen en die hond met een rotvaart op me af komen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:59

Dat komt van 2 kanten.
Als ruiter/menner hoor je mensen gewoon in stap te passeren of ze nu een hond bij hebben of niet. En ik las dat je al wilde aanspringen en je de mensen al had gezien.
Aan de andere kant normaal mag een hond nooit loslopen in het bos dus de fout komt van beide kanten dan hé.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:03

ik snap dat je wat geschokt reageerde, maar doortieren lost niks op. plus dat je paard er mega gestresst van wordt.. wees wijs, glimlach, adem rustig en beloon je paard. is erg moeilijk, maar je bent je paard verplicht rustig te blijven.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:21

Volgens mij betekent dat blauwe bord dat ruiters toegestaan zijn (en ook andere weggebruikers), maar voor zo ver ik weet zijn bij de borden van het Staatsbosbeheer zelf alleen maar ruiters toegestaan en overige weggebruikers verboden.