Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:28

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:28

Volgens mij kun je beter zeggen dat een paard een prooidier of een schrikdier is.

Het vluchten is individu-afhankelijk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:36

oomens schreef:
Hoeveel paardeneigenaren trekken het zich persoonlijk aan wanneer hun paard als een ongeleid projectiel over straat vliegt? Hoeveel zeggen er dan "Ik kan er niets aan doen, zo is een paard nu eenmaal"?

Ik denk dat hier ook een groot stuk ligt waar aan gewerkt kan worden. De houding van de ruiter. Ik heb vrij vaak, ook irl het gevoel dat sommige ruiters denken dat de wereld om hun draait. Hoe vaak ik al niet gelezen of gehoord heb 'ja, maar dat moeten ze maar weten' of 'tja, dan had ie maar niet langs dat paard moeten fietsen', alsof de overige weggebruikers allemaal een cursus paard zouden moeten hebben eer zij de weg op mogen. Vind ik not done. Het is imo mijn verantwoordelijkheid om te weten hoe en wanneer paard reageert en daarnaar zelf te anticiperen, niet die arme fietser, voetganger, automobilist die toevallig op de verkeerde plek op de verkeerde tijd is. En áls het al misgaat is dat in principe mijn probleem aangezien ik er voor had gekozen om daar met mijn paard rond te hobbelen.

Ik mag graag rondjes buiten hobbelen op de paardjes. Máár, als ik niet lekker in mijn vel zit danwel lichamelijk niet goed genoeg om een eventuele escalatie aan te kunnen ga ik niet naar buiten. Ook als de meiden hun 'ik ben niet gek ik ben een vliegtuigje' dag hebben. Dat is vragen om moeilijkheden aangezien ik toch wel eerst een stuk over de weg moet voordat ik in het 'veilige' bos ben. En dan heb ik nog twee heerlijk makkelijke en kalme paarden die je echt met gemak los kunt laten in het verkeer...

Maargoed, of paarden in het verkeer horen? Tja, waarom niet? Elk voertuig is potentieel dodelijk, alleen al om de mafketel die erin zit en er zijn wel meer recreatieweggebruikers. Ik vind alleen, en eigenlijk geldt dat voor élke weggebruiker, dat je goed moet nadenken over waar je mee bezig bent. Elk voertuig heeft wel zijn opletpunten, aan de bestuurder om daar goed mee om te gaan. Auto goed heel houden, bril opzetten als je scheef ziet en niet na twintig jaar niet rijden verwachten dat je de snelweg op kan en paard zodanig verkeersmak dat ie niet bij elke scheet in de boom hangt of over de weg naar huis stiefelt (en niet te vergeten een ruiter die een klein beetje kan zitten).

(lees straks wel verder, vind het een interessante discussie, maar mijn paarden nog net wat interessanter ;) )

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:41

Na alles even doorgelezen te hebben:

Ik ben het ook heel erg eens met de stelling dat je je paard kan leren om niet direct te willen vluchten.
Mijn eigen paard die ik heb sinds dat hij 1 jaar is (kijk wel een stuk makkelijker om een jong paard iets aan te leren, maar toch)
was natuurlijk in het begin ook niet gewend aan groot verkeer.
Ging voor het eerst met hem naar buiten en kwam toen een kudde van zo'n 30 motorrijders tegen. Resultaat: Compleet flippend paard, steigeren, angst, willen vluchten, maar lukte niet.
Nu zijn we 2 jaar verder, mijn paard loopt als een oude rot in het vak achter mij aan te sjokken op een weg waar ze links van me 80 rijden, rechts van me direct de vangrail van de snelweg waar ze 100 rijden.
EN als hij een keer schrikt, dan merk ik dat hij schrikt, naar mij kijkt, even uit blaast en weer doorloopt.

Dat is toch aangeleerd gedrag en vertrouwen in mij.

Maar is dat niet ook onze taak als mens?
Is het niet onze taak om de paarden, die wij in de "grote boze" wereld droppen, om die daar op voor te bereiden?
Het is onze plicht de paarden te beschermen van angst, verwarring, vluchten, honger, dorst, weersomstandigheden en soms zelfs verveling. Dat doen wij door hem eenvoudig en rustig de weg te wijzen, hun nooit te laten twijfelen over wat we van hun verwachten.

Zo dus ook in een schrikreactie!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:41

Abeltje77 schreef:
Volgens mij kun je beter zeggen dat een paard een prooidier of een schrikdier is.

Het vluchten is individu-afhankelijk.

Een paard is een prooidier, maar niet ieder prooidier is een vluchtdier.
Een paard heeft als bescherming een/de kudde, andere prooidieren bijv. camouflage en nabootsing.

Voor een paard is dat na bescherming van een kudde vluchten, lukt vluchten niet zal het zich verweren, en dan komt het stukje zelfbescherming... bevriezen en omvallen.
en die stadia kunnen elkaar heel snel opvolgen zodat je soms 1 stadium niet eens opmerkt.

Abeltje77

Re: Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:42

Dus je zegt eigenlijk hetzelfde als ik, toch Alane?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:51

Abeltje77 schreef:
Dus je zegt eigenlijk hetzelfde als ik, toch Alane?

niet helemaal:
je hebt jagers en prooidieren
en prooidieren kun je dan weer onderverdelen in kuddevorming, camouflage en nabootsing.
maar bij kuddevroming hoeft niet gelijk vluchtgedrag boven aan te staan, zoals bij het paard.

Dus om nu vlcuhtdier door te strepen en er prooidier van te maken, dan eerder kuddedier, wat weer niet het vluchtgedrag verklaard of het schrikken...
In een kudde is er altijd een gedeelte wat rust, eet en alert is.... die groep die de wacht houdt zal niet schrikken maar bij potentieel gevaar attenderen op de aanwezigheid van dat gevaar...
Zo kan bijv. een Gnoe rustig waterdrinken en 50 meter verderop een leeuw hetzelfde doen zonder dat er gelijk paniek uitbreekt... en de hele meut aan de klepper gaat om amar evne een voorbeeld te noemen..

Dus is dat schrikdier mi niet van toepassing op het paard, immers de mens als jager of onze hond/huiskat schrikken ook....

samengevat:
ieder dier kan schrikken, of het nu een jager is of een prooidier

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:53

Een topic met precies dezelfde strekking wordt gesloten. Hier wordt in principe weer precies het zelfde naar voren gebracht. Zelfde discussies.
Of het nu in de ene topic staat of in de andere, een paard blijft altijd, een vluchtdier.
Mensen kunnen niet weten wat een paard denkt. Ze kunnen immers andere mensen al niet begrijpen, laat staan dus een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:54

oomens schreef:
Vaak zie je mensen een middagje over zeil en tussen wapperende linten door lopen met hun paard, en aan het einde van de middag is hij daar inderdaad niet bang meer voor. Dat is een mooi resultaat, maar het helpt je niets als je daarna een rammelende aanhanger of iets anders nieuws tegenkomt. Het belangrijkste van zulke training is dat je zelf weet hoe je paard reageert op iets onbekends en mogelijk bedreigends, en dat je het leert om in zulke gevallen jouw 'steun' te zoeken. Vooral dat laatste is iets wat veel tijd en geduld kost, maar dat is ook iets waarmee je ook nieuwe, nog niet geoefende situaties (die je zeker in het verkeer ooit zult tegenkomen) aankunt.

Schriktraining vind ik dan ook meer een leerzame oefening voor de mens.
Hoe ga je als mens om met de schrikreacties van je paard.
Hoe ga je als mens om met een paard dat ergens bang voor is, ergens niet langs, over of onderdoor durft.

Natuurlijk kun je je paard dapperder maken, maar ik denk dat het afhankelijk blijft bij welk mens een paard dan wel of niet dapper is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:56

Johanna59 schreef:
Een topic met precies dezelfde strekking wordt gesloten. Hier wordt in principe weer precies het zelfde naar voren gebracht. Zelfde discussies.
Of het nu in de ene topic staat of in de andere, een paard blijft altijd, een vluchtdier.
Mensen kunnen niet weten wat een paard denkt. Ze kunnen immers andere mensen al niet begrijpen, laat staan dus een dier.

Je hoeft niet te weten wat het denkt, maar je kunt wel zien wat het gaat doen...
En als je je paard kunt 'lezen' hoef je niet te weten wat het denkt... het denkt sowieso niet zo complex als een mens, kan niet nadenken over oorzaak en gevolg... anders zouden ze niet tegen auto's aanrennen, achterwaarts een sloot in lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:57

Huertecilla schreef:
russel schreef:
Haremhengsten vind je hier in Nederland niet.....het individualisme bij het paard....dat ze een uurtje of 3 met elkaar buiten staan, is al geen sociale eenheid meer, en zeker geen haremhengsten tussen de merries.....

Tractoren zullen er niet in de natuurgebieden rondrijden als er nog echte kuddes rondlopen... :D

Ook in NL zijn er verschillende paardenliefhebbers die hun rijpaarden in een familiegroep houden. Dus merries met een haremhangst 24/7 op het land. Weidebeheer met machinerie en presto!

Dit is echter het punt niet :)*
Het punt van het voorbeeld is dat fíght net zo goed natuurlijk gedrag is als flight. Het is een keuze welke een paard maakt op basis van de omstandigheden. Beleer het dier en het maakt een niet-vlucht keuze.
Je kan er zelfs in doorschieten en een fíghtpaard opleren. Dat heette een destrier.

Dsn kom ik terug op de politiepaarden. Hoe denk je dat die getraint worden...daar is vluchten en vechten bij deze dieren niet aan de orde..en zo kan iedere ruiter zijn paard onder controle krijgen....kwestie van goede leidersschap over je paard en verstand hebben van hoe je een paard iets leert...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:18

Maar... niet ieder paard is geschikt om de opleiding voor politiepaard te kunnen krijgen.
Zo is het ook met andere dieren en mensen, ieder is anders en reageert anders in bepaalde situaties.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:23

Ik denk ook dat er daadwerkelijk paarden zijn die je het vluchtgedrag niet afgeleerd krijgt. Ken er zo eentje in mijn directe omgeving. Gaat van elke auto/vrachtauto/aanhanger aan de haal.

Eigenlijk zou je dat soort paarden gewoon moeten classificeren als 'niet geschikt voor in verkeer'.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:24

Dat is dus mijn punt Abeltje! :j Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren. ;)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:37

Paarden waarbij je het vluchten niet onder controle kan krijgen als ruiter, zullen meestal ook uit de openbare ruimte worden weggehouden. Dus in die zin lost het probleem zich ook vanzelf weer op.

Wat mij soms verbaast is al die mensen die buiten rijden zonder ook maar te toetsen of hun paard gehoorzaamt. Als ik in de bak rijd, rijd ik dressuurmatig om mijn paard gehoorzaam te hebben. Niet omdat ik dressuur rijden nou zo leuk vind, maar omdat ik buiten mijn paard onder controle wil hebben. Ho = ho en gas = gas en opzij = opzij. In de bak moet dat zonder aarzeling zijn, zonder meter(s) speling. Houd ik buiten rekening met speling en het onverwachtte, dan zit ik iig een heel eind goed.

Want 1 ding is inderdaad gewenning: door ze langzaam aan enge dingen te laten wennen verminder je de kans dat ze het buiten op een rennen zetten.
Het 2e is mijns inziens de ruiter. Die moet in de bak vrijwel 100% controle hebben (aan het been, aan het bit, stuur of whatever) om buiten, bij onverwachtte reacties, met 90% controle toch veilig weg te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:11

Abeltje77 schreef:
Ik denk ook dat er daadwerkelijk paarden zijn die je het vluchtgedrag niet afgeleerd krijgt. Ken er zo eentje in mijn directe omgeving. Gaat van elke auto/vrachtauto/aanhanger aan de haal.

Eigenlijk zou je dat soort paarden gewoon moeten classificeren als 'niet geschikt voor in verkeer'.

Ja precies en voor iedereen ook het beste....dan moet je een ander paard nemen voor je buitenritjes, want zo gaat het een keer fout.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:56

Met beleren kun je heel wat schrikreacties van je paard begrenzen, maar er kunnen zich altijd situaties voordoen, waar je paard nog niet eerder mee geconfronteerd is, dus meer schrikt dan normaal. Een voorbeeld: stel dat er een zweefvliegtuig neerstort op het ruiterpad voor je. Je kunt heleboel voorzien in het leven, maar niet alles.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:58

russel schreef:
Abeltje77 schreef:

Ja precies en voor iedereen ook het beste....dan moet je een ander paard nemen voor je buitenritjes, want zo gaat het een keer fout.

Inderdaad, maar een mak paard mee naar buiten is nog altijd geen garantie dat er niets kan gebeuren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:13

Ik ben het er wel mee eens.

Wij als paardenbezitters hebben altijd het voordeel van de twijfel gehad omdat paarden van oudsher wel op straat kwamen. Maar toen was het verkeer natuurlijk niet vergelijkbaar met nu.

Als paarden op de weg een nieuw verschijnsel zou zijn, dan zou het nooit worden toegestaan.

Maarja, als het niet meer zou mogen moeten we ook de paarden bij Sinterklaas, Prinsjesdag en de bereden politie afschaffen. En dat willen de meeste mensen niet. Paarden op de weg, en vooral voor de kar, vinden de meeste mensen leuk om te zien. Juist omdat het iets van 'vroeger' is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:21

Ik sluit me hier grotendeels mee aan. Een schrikreactie kun je niet voorkomen, wel kun je werken aan de ernst van die reactie en aan 'wat er daarna gebeurd'. Blijft het bij schrikken en gaan we weer over tot de orde van de dag of wordt het schrikken en naar huis rennen.
Als je een band met je paard opbouwt dan krijg je dat het paard meer op jouw oordeel zal vertrouwen. Als jij dus aangeeft dat er niets aan de hand is zal het paard na de initiële schrik zichzelf herstellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:45

Apple schreef:
Ik sluit me hier grotendeels mee aan. Een schrikreactie kun je niet voorkomen, wel kun je werken aan de ernst van die reactie en aan 'wat er daarna gebeurd'. Blijft het bij schrikken en gaan we weer over tot de orde van de dag of wordt het schrikken en naar huis rennen.
Als je een band met je paard opbouwt dan krijg je dat het paard meer op jouw oordeel zal vertrouwen. Als jij dus aangeeft dat er niets aan de hand is zal het paard na de initiële schrik zichzelf herstellen.

Schrik = reflex.
Vluchten = gedrag.

Gedrag kun je vormen en conditioneren.
Het mooie en makkelijke bij een paard is dat ze sociaal zijn en zich richten op de beslissing van de haremhengst en/of leidmerrie.
Aangezien wij de soort sapiens zijn, moet het dus een makkie zijn om ons te profileren als de verstandigste, veiligste besluiter.

Daarvoor moet je het eerst zélf op je netvlies hebben. Dat een paard géén ´vluchtdier´ is en jij voor het paard de niet-vlucht besluiter moet zijn, de veilige plek bént.

De mate van veiligheid van het rijpaard is de mate waarin het naar de ruiter wíl luisteren, de mate van elementaire básis-veiligheidsdressuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:51

opala schreef:
Een voorbeeld: stel dat er een zweefvliegtuig neerstort op het ruiterpad voor je. Je kunt heleboel voorzien in het leven, maar niet alles.

Dat maakt niet uit. Dat heeft Oomens al samengevat. Bij een goede basisdressuur; dat jij de veiligste plek van de wereld bent, zal het paard in een dergelijk geval de hele kop onder je oksel willen steken. Alleen maar extreem níet van je weg willen.

Idem als je valt. Jij bent de veiligste plek dus is níet weglopen het veiligste gedrag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:52

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:10

Ibbel schreef:
Honden zijn roofdieren en potentiele killers. Moeten die dan ook niet meer in de openbare ruimte? Mensen zijn potentiele moordenaars... Ook maar preventief opsluiten dan?

Leven is dodelijk. Als je niet met je paard een ongeluk krijgt, dan flikker je wel van de trap, krijgt mot met een agressieve dronkaard of wordt platgereden door iemand die even niet oplet met de auto. So what?

_O- Precies wat ik wou schrijven Ibbel!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:41

opala schreef:
Met beleren kun je heel wat schrikreacties van je paard begrenzen, maar er kunnen zich altijd situaties voordoen, waar je paard nog niet eerder mee geconfronteerd is, dus meer schrikt dan normaal. Een voorbeeld: stel dat er een zweefvliegtuig neerstort op het ruiterpad voor je. Je kunt heleboel voorzien in het leven, maar niet alles.

Als het paard goed 'opgevoed' is. Dus niet wegrennen na een schrikreaktie, dan maakt het niet uit wat er gebeurd. Een paard schrikt namelijk áltijd met doodsangst. Een paard maakt geen onderscheid tussen een voorbijvliegende bal, een plotseling opstartende grasmaaier of een landend zweefvliegtuig. Schrikken = schrikken.

En als een paard cool genoeg is of opgevoed genoeg is om na een schrik niet op hol te slaan, maar een een sprong opzij te maken, of een keer om te draaien of wat dan ook, maar niet om weg te rennen, dan is dat gewoon toppie in alle omstandigheden.