Huertecilla schreef:Ik zeg altijd ´wees Japie´
Die van Ik ga bij Japie wonen?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Huertecilla schreef:Ik zeg altijd ´wees Japie´
oomens schreef:Hoeveel paardeneigenaren trekken het zich persoonlijk aan wanneer hun paard als een ongeleid projectiel over straat vliegt? Hoeveel zeggen er dan "Ik kan er niets aan doen, zo is een paard nu eenmaal"?
) Abeltje77 schreef:Volgens mij kun je beter zeggen dat een paard een prooidier of een schrikdier is.
Het vluchten is individu-afhankelijk.
Abeltje77 schreef:Dus je zegt eigenlijk hetzelfde als ik, toch Alane?
oomens schreef:Vaak zie je mensen een middagje over zeil en tussen wapperende linten door lopen met hun paard, en aan het einde van de middag is hij daar inderdaad niet bang meer voor. Dat is een mooi resultaat, maar het helpt je niets als je daarna een rammelende aanhanger of iets anders nieuws tegenkomt. Het belangrijkste van zulke training is dat je zelf weet hoe je paard reageert op iets onbekends en mogelijk bedreigends, en dat je het leert om in zulke gevallen jouw 'steun' te zoeken. Vooral dat laatste is iets wat veel tijd en geduld kost, maar dat is ook iets waarmee je ook nieuwe, nog niet geoefende situaties (die je zeker in het verkeer ooit zult tegenkomen) aankunt.
Johanna59 schreef:Een topic met precies dezelfde strekking wordt gesloten. Hier wordt in principe weer precies het zelfde naar voren gebracht. Zelfde discussies.
Of het nu in de ene topic staat of in de andere, een paard blijft altijd, een vluchtdier.
Mensen kunnen niet weten wat een paard denkt. Ze kunnen immers andere mensen al niet begrijpen, laat staan dus een dier.
Huertecilla schreef:russel schreef:Haremhengsten vind je hier in Nederland niet.....het individualisme bij het paard....dat ze een uurtje of 3 met elkaar buiten staan, is al geen sociale eenheid meer, en zeker geen haremhengsten tussen de merries.....
Tractoren zullen er niet in de natuurgebieden rondrijden als er nog echte kuddes rondlopen...
Ook in NL zijn er verschillende paardenliefhebbers die hun rijpaarden in een familiegroep houden. Dus merries met een haremhangst 24/7 op het land. Weidebeheer met machinerie en presto!
Dit is echter het punt niet![]()
Het punt van het voorbeeld is dat fíght net zo goed natuurlijk gedrag is als flight. Het is een keuze welke een paard maakt op basis van de omstandigheden. Beleer het dier en het maakt een niet-vlucht keuze.
Je kan er zelfs in doorschieten en een fíghtpaard opleren. Dat heette een destrier.
Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren.
Abeltje77 schreef:Ik denk ook dat er daadwerkelijk paarden zijn die je het vluchtgedrag niet afgeleerd krijgt. Ken er zo eentje in mijn directe omgeving. Gaat van elke auto/vrachtauto/aanhanger aan de haal.
Eigenlijk zou je dat soort paarden gewoon moeten classificeren als 'niet geschikt voor in verkeer'.
russel schreef:Abeltje77 schreef:Ik denk ook dat er daadwerkelijk paarden zijn die je het vluchtgedrag niet afgeleerd krijgt. Ken er zo eentje in mijn directe omgeving. Gaat van elke auto/vrachtauto/aanhanger aan de haal.
Eigenlijk zou je dat soort paarden gewoon moeten classificeren als 'niet geschikt voor in verkeer'.
Ja precies en voor iedereen ook het beste....dan moet je een ander paard nemen voor je buitenritjes, want zo gaat het een keer fout.
Apple schreef:Ik sluit me hier grotendeels mee aan. Een schrikreactie kun je niet voorkomen, wel kun je werken aan de ernst van die reactie en aan 'wat er daarna gebeurd'. Blijft het bij schrikken en gaan we weer over tot de orde van de dag of wordt het schrikken en naar huis rennen.
Als je een band met je paard opbouwt dan krijg je dat het paard meer op jouw oordeel zal vertrouwen. Als jij dus aangeeft dat er niets aan de hand is zal het paard na de initiële schrik zichzelf herstellen.
opala schreef:Een voorbeeld: stel dat er een zweefvliegtuig neerstort op het ruiterpad voor je. Je kunt heleboel voorzien in het leven, maar niet alles.
Ibbel schreef:Honden zijn roofdieren en potentiele killers. Moeten die dan ook niet meer in de openbare ruimte? Mensen zijn potentiele moordenaars... Ook maar preventief opsluiten dan?
Leven is dodelijk. Als je niet met je paard een ongeluk krijgt, dan flikker je wel van de trap, krijgt mot met een agressieve dronkaard of wordt platgereden door iemand die even niet oplet met de auto. So what?
Precies wat ik wou schrijven Ibbel! opala schreef:Met beleren kun je heel wat schrikreacties van je paard begrenzen, maar er kunnen zich altijd situaties voordoen, waar je paard nog niet eerder mee geconfronteerd is, dus meer schrikt dan normaal. Een voorbeeld: stel dat er een zweefvliegtuig neerstort op het ruiterpad voor je. Je kunt heleboel voorzien in het leven, maar niet alles.