Met paard op een veerboot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:22

Iedereen hier heeft het toch niet over paniek in een trailer?? Dat gaat juist over het los meenemen......

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:24

Wij gingen vroeger ook de pont op met de pony's. We mochten daar kiezen of we op een auto vak gingen staan of bij de fietsers.
Nooit problemen gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het met geen van de paarden die ik gehad heb zou willen doen.

detour

Re: Met paard op een veerboot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:30

Als dat vroeger kon moet het idd nu ook nog wel kunnen, misschien dat mensen wat minder aards zijn tegenwoordig en zelf veuls te veul nadenken en lopen te stressen?

hoikarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:45

Klinkt leuk is een beetje ver anders zou ik meegaan met een kar mag het wel dus los denk ik ook ik vaar zelf en kan nergens vinden dat het niet mag
Ik zou het de eerste keer wel op een rustig tijdstip doen of het veer even bellen

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:52

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:56

Na het lezen van het openingsbericht, heb ik één groot vraagteken: wat doe jij met je paard in de Gamma?!? :D
Ben benieuwd!

Wat de veerboot betreft: als je de mogelijkheid krijgt om te oefenen is het het proberen waard (kan de boot snel terug?). Maar zelfs ik met mijn koelbloedige fries die volledig op mij vertrouwd, zou ik het risico niet nemen. Misschien dat het hartstikke makkelijk gaat, maar het hoeft maar 1x fout te gaan, paard in paniek en de enige uitweg is water. En veel kans op veel schade aan andermans auto's, en natuurlijk je paard. Misschien wel té voorzichtig, maar ik zou het risico gewoon niet nemen. Ben veels te zuinig op mijn beest!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:02

Gewoon doen hoor, dat soort dingen!
Iedereen ziet beren op de weg tegenwoordig..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:08

Een deel van onze wedstrijden vroeger waren aan de andere kant van de maas. Dit betekende s ochtends 50 pony's overzetten met de pont heen en s avonds weer terug. in al die jaren is het nooit fout gegaan. Wel moet je ervoor zorgen dat je naast je paard de pont opgaat. Desnoods de eerste paar keer met een extra persoon als hulp en mischien wat brokjes zodat hij de pont gaat combineren met eten.

het enige waar je mee moet oppassen is als het dek nat is en je paard ijzers heeft met erop en eraf gaan omdat het wat glad kan zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:13

Frank, je hebt gelijk hoor, we zijn vaak te voorzichtig. Vroeger werd er niet zo moeilijk gedaan en in andere landen zie ik dingen waar wij grote ogen van zouden krijgen. En dat gaat allemaal goed, paarden hebben er plezier in en worden er absoluut niet slechter van.
Maar die voorzichtigheid... wat áls er wat zou gebeuren... je hebt het niet over een bankstel, maar over een levend dier, wat voor jou veel waard is, wat kan schrikken... :o :D

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:13

Je paardje zal maar een hoopje achter laten.. dat lijkt me vervelend..

Wel leuk om een keer te proberen!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:00

GamblersCup schreef:
Na het lezen van het openingsbericht, heb ik één groot vraagteken: wat doe jij met je paard in de Gamma?!? :D
Ben benieuwd!

Wat de veerboot betreft: als je de mogelijkheid krijgt om te oefenen is het het proberen waard (kan de boot snel terug?). Maar zelfs ik met mijn koelbloedige fries die volledig op mij vertrouwd, zou ik het risico niet nemen. Misschien dat het hartstikke makkelijk gaat, maar het hoeft maar 1x fout te gaan, paard in paniek en de enige uitweg is water. En veel kans op veel schade aan andermans auto's, en natuurlijk je paard. Misschien wel té voorzichtig, maar ik zou het risico gewoon niet nemen. Ben veels te zuinig op mijn beest!

Toen mijn paard hoogdrachtig was ging ik hele stukken met haar wandelen. Ze stond vlakbij een industriegebied en aangezien ze nergens bang voor is liep ik daar vaak rondjes. Toen ik langs de ingang van de Gamma liep wenkten de jongens aan de servicebalie me naar binnen, voor de grap. Nou dat moet je bij mij niet doen want ik loop daar zo naar binnen. Mijn moeder werkt bij de Gamma dus die werd gelijk omgeroepen en iedereen vond het wel een mooie stunt, klanten stonden heel vreemd te kijken en mijn paard vond de aandacht en pepermuntjes wel leuk.

In hetzelfde industriegebied zit een Volkswagen dealer dus ging daar ook even langs, klopte op het raam om mijn paard te laten zien(heb mijn auto daar in onderhoud en het is altijd gezellig en 1tje vond het ook wel leuk dat ik een paard had enzo). Dag erna zou het carnaval wezen dus 1tje zei voor de grap ja zet dr in de gang dan hebben we een paard in de gang. Wederom liet ik me dat geen 2 keer zeggen. Paard kon alleen niet omkeren in de gang waardoor ik even door was gelopen naar de balie. Daar kreeg ze een sappige peer van iemand en heel de balie zat onder maar ze vonden het helemaal geweldig.

Heb trouwens ook bewijs van de bewakingscamera van de Gamma maar ik moet nog even zien of ik die gescand krijg. Bij de Volkswagen dealer hadden ze ook foto's gemaakt maar die moet ik nog steeds eens krijgen.

Maar om even terug te komen op het veerboot verhaal.

Zo te zien kan het dus wel en waarschijnlijk met mijn paard al helemaal maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. Mijn paard staat niet op ijzers en als dat toch nodig zou zijn voor de slijtage komen er hoefschoenen dus als die te glad zouden zijn kan ik die eventueel nog afdoen. De reden waarom ik over dat pontje wil is omdat ik een route aan het uitstippelen ben voor een trektocht. Pont schoonhoven is 23 km enkele reis van waar ze gestald staat dus ik kan er sowieso een keer heenrijden om eventueel de pont eens op te lopen en dan niet over te varen maar gewoon eens kijken hoe ze reageert. Als ze dan nog als een dooie staat kan ik eens overleggen of het mogelijk is om een keer over te varen als het rustig is.

Zie hier en daar wel reacties van mensen die ook vinden dat er te truttig met paarden omgegaan word en zo denk ik er ook wel een beetje over, al zijn de bloedpaarden van tegenwoordig vaak natuurlijk sowieso schrikkeriger.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:09

@ frank ,he;emaal mee eens, ik heb als een van de eerste gepost dat ik vind dat het moet kunnen en ik het met mijn paard ook wel zou kunnen. toen kwamen alle andere posts en ik dacht meteen,oh ben ik nou zo roekeloos? maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het moet kunnen. en over het gladde..er zijn toch ook veerboten met zo een asfalt laag erop?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 05:07

ik zag dat iemand onze overtocht al had gemeld hier.
vorig jaar zijn wij (trailteam voor brooke) ook met het bewuste pontje gegaan, we waren onderweg van gilze naar den helder en het was gewoon de kortste weg.
vooraf ben ik gaan kijken en overleggen met de baas aldaar.
hij vertelde mij dat er regelmatig paarden de overtocht doen en tot op heden geen enkel dier er een probleem van maakte.
de pont is inderdaad heel ruim en je merkt niet dat hij gaat varen.
er gaat niks trillen of enorm herrie maken.
we waren met 5 dieren maar volgens de veer-baas zijn er dus ook met regelmaat losse ruiters, die maar alleen zijn.
en ook dat gaat dus goed.

de metalen plaat waar je overheen moet om erop te kunnen en aan de overkant eraf te lopen ligt er inderdaad.
maar zelf moet je ten alle tyden afstappen en voor je paard uitlopen.
zo houd je het rustig .
geen van onze 5 dieren voelde zich geroepen om eroverheen te willen springen ofzo en geen van hen ging glijden oid

edit, alle 5 waren rondom beslagen

hier onze overtocht;
http://www.trailteamvoorbrooke.nl/dag3.2009.html