Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:07

Als ik ergens woonde waar niet overal wegen en huizen waren, zou ik het misschien ook doen. Maar ik vind het - hoe braaf het dier ook en hoe goed de band ook is - erg onverantwoordelijk om dat te doen waar overal verkeer langs raast met minimaal 80 km per uur, en waar bija alles dichtbebouwde kom is. Zoals hier.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:08

Hier kan ik me niet in vinden, als je een paard meeneemt vanaf zijn vertrouwde plek waar hoogstwaarschijnlijk zijn vriendjes staan zal het in de meeste (bijna alle!) gevallen terug naar stal "vluchten" de vertrouwde plek. Als ik op stal een rondje met mijn paard loop en hij ziet wat engs dan schuilt hij achter mij maar in de buurt van stal van het terrein af weet ik bijna 100% zeker dat als er iets dreigends is hij naar de vertrouwde stal vlucht. Een paard vlucht niet alleen als er iemand loopt te trekken, het is een vluchtdier instinct. (Lees: kom maar eens een trekker met oplegger tegen, een luchtballon dat is geland in weiland ed.) Je kunt een paard niet inschatten op alle onverwachtte dingen die buiten kunnen gebeuren, geen dag/moment is hetzelfde er kan altijd iets gebeuren dat je normaal niet tegen komt.

Het komt er op neer dat het gewoon onverandwoordt is om je paard los te laten lopen. Kan je paard nog zo goed luisteren. Dan breng je jezelf en je paard in gevaar.

Met neckrope in een rustige omgeving vind ik het dan nog een overweging als je altijd zo rijd ook in bak ed. en niet in een opvlieging van laat ik het eens proberen want dat lijkt me wel leuk of gaaf!

Lusitana schreef:
Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is. Ze gaan alleen maar idioot op hol als er iemand op zit die begint te trekken. Of ze moeten op weg naar huis zijn, dan gaan ze soms door tot huis.
Verder zoekt een paard dat een goede band heeft met zijn baas, als het schrikt de baas op en loopt er niet van weg.
Instincten treden op de voorgrond bij die paarden die geen sterke band hebben met een mens en meer om hun paardenvrienden geven.
Er zijn paardne die op een fluitje echt wel naar hun baas gaan, wat er ook om hen heen gebeurd.

Ik denk dat in Nederland sommige ruiters zo bezig zijn met het paard moet vooral paard zijn en 24/7 buiten etc of met trainen voor wedstrijden en verder niks, dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat een paard wel eens gewoon naar een baasje luistert en erop reageert als een hond.

En het is natuurlijk niet zo dat als een paard een bit in heeft of wat ook, meteen maar 100% controle bestaat. Het is een waanidee om te denken dat je een paard werkelijk kunt stoppen met een dwangmiddel als het niet gestopt wil worden. En vaak zorgt getrek aan het hoofd dus voor doordenderen ipv stoppen omdat ze dan uiteindleijk daar tegen vechten.
Laatst bijgewerkt door Buddy87 op 21-09-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:10

Lusitana schreef:
Ik denk dat in Nederland sommige ruiters zo bezig zijn met het paard moet vooral paard zijn en 24/7 buiten etc of met trainen voor wedstrijden en verder niks, dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat een paard wel eens gewoon naar een baasje luistert en erop reageert als een hond

Óf dat sommige mensen hun paard juist te veel huisdier maken, terwijl het een paard is..
En nee, je hebt nooit 100% controle, maar je kan er wel voor zorgen dat je zo veel mogelijk controle kan hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:11

eridinges schreef:
Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor ;)
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken

Bij jouw hond misschien wel maar hoeveel honden raken er niet kwijt als ze op de vlucht slaan van bijvoorbeeld een harde knal?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:15

ik ben afgelopen winter gevallen met het paard. Ze gleedt uit en viel, ik bleef liggen en zij stond op. We waren nog niet erg ver van huis (en haar vriendjes) maar ze bleef een geschrokken/vertwijfeld naast me staan alsof ze niet goed wist wat er nu gebeurd was en waarom ik op de grond lag. Gelukkig was er wel iemand met me mee die haar even pakte maar ze heeft alle gelegenheid gehad om gauw terug naar huis te rennen (ik kon niet opstaan). En zo'n fantastisch innige band hebben we nou ook weer niet. Kennelijk ben ik toch wel belangrijk genoeg om bij in de buurt te blijven.

Petra_O

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:27

Ik kan met mijn haf alles op een neckrope. Ik rijd ook vaak genoeg helemaal zonder iets. Ik klim er zo op en rijd ermee weg. Op eigen erf loopt ze bijna altijd los, ze staat los met poetsen etc. Maar toch heb ik haar buiten altijd vast en heeft ze met rijden een hoofdstel om.
Ik ben als ik buitenrijd niet alleen verantwoordelijk voor mezelf, maar ook voor mijn medeweggebruikers. Als Madam schrikt, of in een koppige bui besluit dat er even niet meer geluisterd wordt, wil ik snel en scherp in kunnen grijpen. Ook al is dit vrijwel nooit nodig, ik wil die mogelijkheid hebben.
Ze is een echte schat, luisterd naar een half woord en ze is bijna nergens bang voor, maar buiten neem ik het risico gewoon niet.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:55

fransje23 schreef:
eridinges schreef:
Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor ;)
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken

Bij jouw hond misschien wel maar hoeveel honden raken er niet kwijt als ze op de vlucht slaan van bijvoorbeeld een harde knal?

Of als ze achter iets aanrennen? Niet alle honden zullen dat doen net als niet alle paarden zullen wegrennen (sommigen blijven stilstaan). De reden van het van de baas weg gaan mag dan wel verschillend zijn, maar het zijn allebei dieren die allebei loslopen en van de baas weg kunnen gaan (en moeilijk te vangen zijn).

Ik vind met neckrope het verkeer in gaan wel kan bij een goede band tussen paard en ruiter. Loslopen vind ik eigenlijk wel wat gevaarlijk omdat je niet de volledige controle hebt. Mocht de band met je paard toch goed genoeg zijn of blijft hij bij je andere paard en je denkt dat het veilig kan zou ik niemand tegenhouden of vreemd aankijken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:24

Ik zou het zelf niet doen, net zoals ik de handpaarden die ik verzorg niet los zou laten lopen. Mijn Fjord zou het waarschijnlijk wel mee kunnen zolang we geen vissers of bootjes tegenkomen (lastig hier), maar ik ga het er niet op gokken. De kans op ongelukken voor mij, mijn paard en de omgeving is me gewoon te groot plus dat ik vermoed dat de verzekering wel eens heel erg lastig kan worden als je paard onbeteugeld schade aanricht. Wat dat betreft voel ik me niet eens veilig met een bitloos hoofdstel, ook verzekeringstechnisch. In de bak doe ik het soms wel, die is veilig omheind.

De handpaarden die ik verzorg lopen altijd braaf mee aan een los touwtje (geen druk erop dus) en als ze iets eng vinden gaan ze eerst even grondig staan kijken wat het probleem nou is en als ik dan rustig blijf blijven zij het ook. Toch loop ik met hen ook in omgevingen die redelijk druk bezocht zijn en zou ze dus nooit helemaal los laten. Hoewel ik met het leidpaard een behoorlijke band heb en nog nooit heb hoeven ingrijpen, het blijft een kolos van zo'n 1200 kilo schoon aan de haak en dat kan enorme schade aanrichten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:36

Ik heb met meerdere malen met neckrope buiten gereden, tot het de laatste keer toch wel even gevaarlijk werd.
Ik kwam aan bij het laantje naar stal dus paard wilde oversteken maar er kwam net een vrachtwagen aan. Geen probleem, zette m stil mssr direct na de vrachtwagen wilde hij gaan lopen toen kwam er nog een van de andere kant aan. Nu heb ik zo'n harde ring dus legde die hoog en trok m om maar ik had toch echt even helemaal niets te zeggen. Ga dus maar niet meer zo naar buiten.
Al was dat dus langs de weg. Binnenkort wil ik weer naar meijendel en in zo'n uitgestrekt natuurgebied vind ik dat het zeker kan mits jij en je paard hier ruime ervating mee hebben.

Ts, ik snap helemaal het gevoel van vrijheid en eenheid wat je hier mee voelt. Het is zó mooi om je paard op die manier vertrouwen te kunnen geven en dat ook dubbel en dwars terug te krijgen! :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:25

Ik reed mijn haf regelmatig buiten met neckrope, of ze liep los naast de fiets.
Ik gebruikte zelf wel altijd een touwhalster er bij en legde de teugels dan over de hals, ik geloof niet dat ik die ooit nodig gehad heb. Voornaamste reden dat ik er een halster bij deed was de reactie van andere mensen over hoe onverantwoord het wel niet is ;) maar het is ook een kleine moeite..
Evita was het enige paard waarbij ik dit overigens ooit zou durven. Er wordt gezegd dat je geen enkel paard 100% kan vertrouwen, daar was ik het absoluut mee eens geweest als ik haar nooit had gekend ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:39

Rijden met een neckrope en de controle die je hebt heb ik te weinig ervaring mee om daar over te oordelen.

Het los laten lopen van een handpaard is voor mij geen probleem mits het op rustige stukken is en je paard weet wat er van hem verwacht wordt.

Ik heb het land aan een stuk zandpad, weg oversteken (boeren wegje met bijna geen verkeer) en dan loop ik langs de rivier. Zowel langs de rivier als de terug weg op het zandpad loopt zij los met het halstertouw over haar nek zodat ik in kan grijpen.

De heenweg is ze wat frisser en kijkeriger en bij de oversteek houdt ik haar ook altijd even aan het touw. Niet dat ik bang ben dat het mis gaat maar er zijn ook nog meer mensen op de weg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 07:45

Als ik het over de shetlander heb, bedoel ik niet mijn rijpaard maar mijn handpaard. ;)

Kan me vinden in wat Lusitana zegt, paarden zijn zeer gesteld op hun leider, dus als je een leider voor ze bent zijn ze er gewoon voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:50

Ik heb het idee dat je bij een paard dat echt schrikt makkelijker zijn hoofd om kan trekken dan de nek. (of dat nou een hoofdstel met bit, zonder bit, of wat dan ook is).In die zin vind ik een hoofdstel in wat voor vorm dan ook veiliger dan een neckrope of ring. Voor buiten rijden zal ik daarom altijd een hoofdstel gebruiken.
In elk geval wel zoals ik "normaal" buitenrijd, in een gebied met veel auto's, mensen etc. Als ik eens in een gebied ben waar verder niemand in zicht is, en het gebied zelf ook overzichtelijk is, en het dus minder gevaarlijk is als je wat later remt dan gebruikelijk, dan zou ik het wel eens willen proberen :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:55

Ik vind het heel knap als je paard zo durft te vertrouwen dat je je eigen zelfvertrouwen ook groot genoeg vind om zo te gaan rijden. Maar het gevaar wat je andere weggebruikers ongevraagd oplegd vind ik niet kunnen.
Mensen kunnen rare dingen doen als ze iets zien wat ze niet kennen. Ze kunnen rare acties uithalen waarvan dan ook het meest brave paard kan schrikken. En er is niemand, hoe groot de band tussen jou en je paard ook mag zijn, die 100% kan garanderen dat zijn/haar paard nooit iets zal doen.
Misschien niet bij jou, maar helaas ben je op de openbare weg niet de enige en niet alleen afhankelijk van jezelf.
En dat moet je in je achterhoofd houden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:56

sja ik heb het ook wel gedaan; met neckrope buiten... maar uiteindelijk doe ik nu gewoon een touwhalstertje aan. als je met losse teugeltjes rijdt, voelt je paard ook totaal niet dat ie dat aan heeft en je bent in één keer van al het gezeur van passanten af. en bovendien: als het paard een keer wat hevig is of een lastig dagje heeft, dan is het al heel wat moeilijker om zomaar met een neckrope te gaan rijden (nja bij die hete patat van mij toch)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:14

Lusitana schreef:
Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.

Dat doen die van mij dus ook...In principe zou het kunnen, met neckrope, het is alleen dat er zoveel verkeer rondhobbelt én dat het niet mijn eigen paarden zijn en ik me wel heel erg verantwoordelijk voel. Dusver mijn reden om er gewoon een hoofdstel in te knopen, én om niet de ander als handpaard mee te nemen. In een rustiger gebied of met directe aansluiting op bos zou het een ander verhaal zijn, denk ik, maar hier met die '50 maar we rijden en masse maar 80' dreven en fietspaden vind ik het té eng.
Het argument dat andere, minder verantwoordelijke types het gaan nadoen vind ik ook wel wat, alhoewel je dan eigenlijk niets kunt doen want ze kunnen wel vanalles gaan na-apen. En dan die 'rare' passanten, ja...maar ook daar, sommigen raken al van streek als je weliswaar met hoofdstel maar aan een los teugeltje rijdt met maar één hand aan de teugels. Kan het ze ook niet kwalijk nemen, als je paarden niet kent kun je best wel denken dat ze zomaar opspringen en over je heen denderen. Het blijven grote beesten...
Verder geloof ik wel dat als je je paard goed genoeg kent en weet hoe het reageert, je in principe best met alleen een neckrope kunt buitenrijden (het lijkt me dat je dat sowieso niet doet als je paard een extreme stuiterdag heeft, iemand die zijn paard goed genoeg kent ziet dat vrij vlot, lijkt me), idem dito voor handpaarden. Áls ze gaan dan gaan ze, met of zonder touwtjes...
Dan is het hooguit verzekeringstechnisch handiger om een 'deugdelijke' optoming te gebruiken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:38

Volgens mij wordt de term 'vluchtdier' hier een beetje misbruikt door sommigen. In de natuur rennen vluchtdieren zoals hierboven gezegd inderdaad niet veel verder dan het sprintbereik van hun belager, zeg enkele tientallen of misschien eens honderden meters, dan stoppen ze en draaien zich om om te kijken wat het was. Die reflex is bij gedomesticeerde dieren nog eens een heel eind afgezwakt. Vluchtdier staat dus allesbehalve synoniem aan 'in blinde paniek aan de ren gaan'.
Een paard dat voldoende vertrouwen heeft in de berijder/begeleider gaat echt niet aan de ren hoor! Die loopt inderdaad een stukje en komt dan weer terug. Heb het met mijn jonge paard als handpaard vaak genoeg meegemaakt dat ik het touw even los moest laten, meestal bleef hij gewoon naast ons lopen en kon ik vanuit het zadel het touw weer oppakken. No way dat hij verder dan 5 meter bij het rijpaard vandaan ging, dat is veel te eng! :D

En de opmerking dat je met een neckrope totaal geen controle hebt is natuurlijk onzin. :? Kijk eens naar paarden onder elkaar, paarden in het circus of bij vrijheidsdressuur. Die controle is voornamelijk gebaseerd op vertrouwen, goede afspraken en conditionering. Als je dat goed voor elkaar hebt maakt het niet meer uit of je met of zonder bit rijdt, of zonder hoofdstel. En als het goed is leer je je paard in zijn opleiding ook hoe het om kan gaan met enge dingen, zonder aan de ren te gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:45

Lusitana schreef:
Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.

in die 100 meter kan er ook een hoop narigheid gebeuren. op een zandpad niet, in het verkeer wel

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:47

Ik weet niet wat sommigen zich allemaal in het hoofd halen tegenwoordig,maar bedenk wel even dat je met een instinctief vluchtdier van ongeveer 500-600kg bezig bent!

Wel gaan zitten zeuren wanneer iemand zijn cap niet op heeft en van de andere kant een paard los meenemen of met alleen een touwtje om de nek in openbare gebieden en in het verkeer,niet slim bezig!
En dan het vergelijk met een hond |o |o |o

Maarja als jullie zeker weten dat je je paard onder controle hebt en hopelijk nooit met een levenslang schuldgevoel rond hoeven te lopen wanneer je die controle ooit eens kwijtraakt waardoor er iemand om het leven komt of invalide raakt dan zou ik zeggen lekker doen joh,denk alleen niet dat de verzekering hierin trapt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:36

Miss_Malfoy schreef:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben, ben je zo ook verzekerd, weet iemand dat? En hoe zit het dan als je bv een paard los mee laat lopen, hoe zit dat? Brand maar los!

Wat voor soort verzekering heb je hierbij op het oog?
Je eigen ziektekosten verzekering?
Je aansprakelijkheidsverzekering, voor schade aan derden dus?

Overigens maakt het niet uit, verzekeraars hebben geen idee wat een neckrope is, laat staan dat ze dat ergens in hun polis zouden hebben staan. :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:45

Het is niet zo dat je band minder is als je je paard meer optoomt dan met een neckrope toch?
Al vertrouw je je paard volledig, doet ij nooit wat...je hebt ook te maken met veel externe factoren die je niet kunt controleren.

Ik rij nooit met neckrope maar vroegah bv wel zonder zadel en alleen een halster. Ooit eens een groep crossbrommers op de verder verlaten strabrechtse heide ontmoet en mijn meer dan verkeersmakke pony ging er in blinde paniek vandoor.
En dan kun je die 100 meter echt vergeten, je bent al snel verder dan je denkt...

Dus imo: kijk naar de omstandigheden: langs de weg, in een woonwijk zeg ik: nee. In een gebied met ruimte, waarom niet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:12

Pauline, je band is niet minder maar om met neckrope naar buiten te gaan moeten jij en ook een beetje je paard een mentale grens over. Het geeft dan toch ook dat extra gevoe van vertrouwen en voor mij daarbij ook geluk.
Je band is dan niet per se inniger of beter dan doe van iemand die wel een hoofdstel om heeft maar het brengt je toch extra verdieping in je band met je paard.

Maar mijn mening is door mijn bovenstaande ervaringen wel dat het in het verkeer niet handig is maar in natuurgebied kan het zeker wel :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:19

Ik vind het prachtig als mensen met een neckrope kunnen/durven te rijden. Ik rijd met mijn paard bitloos. Dat had ik al nooit gedacht. Ik heb een neckrope geknoopt om erbij te doen, omdat ik het leuk vind uitzien, en om dat ik dan in de bak en op rustige stukken eens kan proberen. Maar helemaal op een neckrope zou ik met die van mij nooit gaan.
Bitloos is ze goed aan de hulpen, en let ze goed op. Maar zodra ik niet meer aan haar hoofd kan, is ze absoluut niet meer te vertrouwen. Dus dat beetje heb ik nodig.

Over de kwestie hond/paard: als jij een paard hebt dat net zo goed terug kan komen als een hond, moet je het vooral zelf weten. Maar ik zou het zelf niet doen. Een hond krijg je over het algemeen nog wel terug als hij echt gaat, en is bovendien makkelijk gevangen door omstanders dan een paard :)
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat mijn hondje nooit los komt, omdat hij als een debiel jaagt, en dan ook niet meer terug komt.. Dus ja.. paard/hond, ik weet het niet..

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:27

Ik vind het dom en ondoordacht!! Heel dom!!
waarom zou je zulke risico's willen nemen? WAT in hemelsnaam wil je moeten bewijzen ten koste van jouw en andermans veiligheid? WAT wil je nou in hemelsnaam aantonen?
Deze idioten vergeten dat ze niet alleen op de weg zijn. Dat er meerdere mensen deelnemen aan het verkeer en dat daar ook mensen tussen zitten die niet weten hoe het met paarden werkt.
Vind het fijn dat het paard zo gehoorzaam is, maar dat doe je maar fijn in je achtertuin waar je alleen schade aan jezelf, je paard en jouw eigen bezit kan maken. NIET op de openbare weg!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:39

Persoonlijk kan ik met mijn verzorgfjord perfect met een neckrope het verkeer in en overal komen, maar toch heb ik, zeker voor langere ritten en in groep, liever een touwhalster erbij, omdat ik weer dat ze als ze ander een ander paard aan galoppeert, ze niet te stoppen is, of dat ze héél soms teveel schrik heeft naast een steenweg als er verkeer langs raast. Het is gewoon niet veilig om 'r enkel op neckrope te rijden, ik kan evengoed gewoon een touwhalster aan doen en de teugels gewoon op 'r hals leggen, heb ik ze niet nodig, liggen ze daar ook niet in de weg. Ik stop af en toe om te grazen en daarmee is een bit gewoon niet handig :+ . Een cross op afgesloten terrein enkel op neckrope rijden vind ik dan weer wel verantwoord. Zelfs moest er iets gebeuren kan het paard eigenlijk geen gevaar in het verkeer betekenen.

Ik mag overigens niet meer van de eigenaar van men verzorgfjord sinds ze aan de haal ging achter een ander paard aan waardoor ze, nadat ik me zowat doodgetrokken had aan zowel 'r neckrope als 'r touwhalster aan het hoofdstel dat ze omhad omdat de eigenaar dat graag wou, op de weg belandde en ik tegen een auto aanviel toen ze bruusk opzij sprong voor die auto. Wat maar weer bewijst dat ze eigenlijk evengoed luistert op neckrope & touwhalster als op een bit, wat ik eigenlijk al wist aangezien ik haar vroeger op enkel een bit reed en ik toen ook al vaak geluk gehad heb dat er net géén auto aan kwam. Toen was ze nauwelijks te stoppen, nu had ze al een jaar lang altijd goed gestopt op 'r neckrope.