Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is. Ze gaan alleen maar idioot op hol als er iemand op zit die begint te trekken. Of ze moeten op weg naar huis zijn, dan gaan ze soms door tot huis.
Verder zoekt een paard dat een goede band heeft met zijn baas, als het schrikt de baas op en loopt er niet van weg.
Instincten treden op de voorgrond bij die paarden die geen sterke band hebben met een mens en meer om hun paardenvrienden geven.
Er zijn paardne die op een fluitje echt wel naar hun baas gaan, wat er ook om hen heen gebeurd.
Ik denk dat in Nederland sommige ruiters zo bezig zijn met het paard moet vooral paard zijn en 24/7 buiten etc of met trainen voor wedstrijden en verder niks, dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat een paard wel eens gewoon naar een baasje luistert en erop reageert als een hond.
En het is natuurlijk niet zo dat als een paard een bit in heeft of wat ook, meteen maar 100% controle bestaat. Het is een waanidee om te denken dat je een paard werkelijk kunt stoppen met een dwangmiddel als het niet gestopt wil worden. En vaak zorgt getrek aan het hoofd dus voor doordenderen ipv stoppen omdat ze dan uiteindleijk daar tegen vechten.
Lusitana schreef:Ik denk dat in Nederland sommige ruiters zo bezig zijn met het paard moet vooral paard zijn en 24/7 buiten etc of met trainen voor wedstrijden en verder niks, dat ze zich niet meer kunnen voorstellen dat een paard wel eens gewoon naar een baasje luistert en erop reageert als een hond
fransje23 schreef:eridinges schreef:Maar als paarden gaan, dan gaan ze hoor dat is bij mijn hond wel anders hoor![]()
Paarden en honden zijn gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken
Bij jouw hond misschien wel maar hoeveel honden raken er niet kwijt als ze op de vlucht slaan van bijvoorbeeld een harde knal?
maar het is ook een kleine moeite..

Lusitana schreef:Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.
Kijk eens naar paarden onder elkaar, paarden in het circus of bij vrijheidsdressuur. Die controle is voornamelijk gebaseerd op vertrouwen, goede afspraken en conditionering. Als je dat goed voor elkaar hebt maakt het niet meer uit of je met of zonder bit rijdt, of zonder hoofdstel. En als het goed is leer je je paard in zijn opleiding ook hoe het om kan gaan met enge dingen, zonder aan de ren te gaan. Lusitana schreef:Tja, vluchtdieren, een paard dat schrikt en niet wordt tegengehouden, rent welgeteld een meter of 100 vooruit, stopt en keert dan om, om te kijken wat het was. Of ze blijven gewoon even staan om te observeren wat het is.

Miss_Malfoy schreef:Waar ik ook wel benieuwd naar ben, ben je zo ook verzekerd, weet iemand dat? En hoe zit het dan als je bv een paard los mee laat lopen, hoe zit dat? Brand maar los!

. Een cross op afgesloten terrein enkel op neckrope rijden vind ik dan weer wel verantwoord. Zelfs moest er iets gebeuren kan het paard eigenlijk geen gevaar in het verkeer betekenen.