Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:27

Tegen dat soort gasten ging ik seinen met mijn hoofdlamp, welke ook fel is.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:34

ik durf dat dus niet, rijden in het donker...nu ben ik ook wel akelig nachtblind, dus dat helpt ook niet echt :D

bij ons op stal rijden er meer s'avonds buiten in de winter, inderdaad met reflectie hesjes/dekens, ik neem m'n petje ervoor af!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:38

Ik moest een periode wel, vanuit daaruit werd het een gewoonte.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:41

Laatst kwamen wij een ruiter te paard tegen in het donker, ze droeg wel vanalles, zelfs een knipperend hesje en tóch was ze erg slecht te zien vanuit de verte.

Dus zorg er voor dat je voor je gevoel overbelicht bent, want dan pas is het goed te zien op de weg. :)
Alleen reflecterende dingetjes is niet genoeg, want je bent in beweging en daardoor draaien die dingen weleens een beetje weg, en dan is het voor de automobilist lastig in te schatten van veraf of er nou wat loopt of niet.

Dus véél lampjes!! :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:41

Ik rij ook buiten in het donker. Reflectiedeken, lichtjes, de hele mikmak. En inderdaad, als paard ben je moeilijk zichtbaar omdat je hoger bent dan de koplampen van een auto.

Gewoon over de weg vind ik het niet zo'n punt. Ik rij momenteel alleen binnen de bebouwde kom en dan vooral ook nog bij fietspaden endergelijke.
Ik heb ook in het donker op het strand gereden zonder problemen (wel de galop overgeslagen).

Buiten de bebouwde kom op een onverlichte weg waar het overige verkeer 80km/u mag zou ik nog even 3 keer over moeten nadenken.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:47

Ikke schreef:
de zijkant van een paard zie je immers nooit als automobilist!!!

Heb je bij jullie geen T splitsingen of zij straten waar auto's uit kunnen komen?

Ik rij in de winter elke week in het donker, en ook aan de zijkant is reflectie een must! Zelf heb ik een reflectie deken op met borst en staart flap, paard draagt wit ligt voor en rood achter ik zelf ook nog eens apart. Stel je valt er af (of samen) dan is je paard ook verlicht zonder dat jij in de buurt hoeft te zijn! Zelf ook nog een hesje aan en reflectie beenbescherming! beter als bewegende kerstboom gezien te worden, als te laat of helemaal niet!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:51

Veel licht gebruiken :D Ze noemden mij idd ook wel eens wandelende kerstboom :# maar alle auto's remden netjes af als ze mij zagen :j
We moesten over "binnendoorweg" met maar heel af en toe een keer een lantarenpaal dus reflecterende dingen alleen was niet genoeg! Dat is idd alleen op korte afstand zichtbaar en dan gaat men groot licht aanzetten en is men eigenlijk al te laat om te kunnen reageren ;)

Ik had:
*Geel reflecterend hesje aan
*rood/wit licht aan mijn beugel vastgemaakt
Afbeelding
*Rood (fiets)lampje in de staart, zat zo'n gele stiek bij en die kon ik er mooi omheen doen :)
Afbeelding
*wit (fiets)lampje op mijn cap, deze was ook voornamelijk handig voor mezelf.
*O ja en had ook nog van die armdingen met lichtjes om, die je ook in knipperstand kunt zetten
Afbeelding
*reflecterende beenbandjes
Afbeelding

Vriendin van mij had deze ook nog :D
Afbeelding

Idd hou er wel rekening mee dat je paard anders kan reageren in het donker/ schemering :j Mijne is bij schemering schrikachtiger dan overdag of als het echt donker is ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:58

Mijn paard is juist oplettender dan overdag. Ziet elke kuiltje nog perfect (beter dan ik) hierdoor kon ik nog door het bos, al deed ik dat bijna nooit want je weet maar nooit wie daar rondbanjerd. maar het kon wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:00

Ik had een reflectiedeken, reflecterende beenbeschermers, fietslampjes en zo'n knipperend armding.
Voor het mooie zou daar inderdaad nog een rood/wit licht aan de stijgbeugel bij kunnen :-)

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:04

Ik heb (ik wandel alleen, niet rijden) 4 knipperende bandjes, 4 refelctiebandjes, voor & achterlicht aan het deken, en dan zlef nog een hesje aan :)
Dan kun je nog vanalles toevoegen, van een speciaal licth voor op je cag, je beugels, uitrijdeken enz!
Ik wordt ook zo vaak wandelende kerstboom genoemd maargoed :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:08

Wat ook niet zo meewerkt is dat mijn paardenbestand donkerbruin is, dat zie je ook niet zo in het donker :+

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:14

:D voor diegenen die weleens op een onverlicht fietspad rijden: een bel/belletjes aan je teugels zijn ook heel handig :+ wandelaars zijn blijkbaar doof en horen geen hoeven, reflectie zien ze niet (en lampjes heb ik niet, ben er nog steeds naar op zoek,, als ik van nederland bestel ben ik 15 euro kwijt aan een lampje van 3 euro en hier lijken ze niet meteen makkelijk vindbaar ... (lamp voor op m'n cap wel, moet ik nog eens gaan halen, maar een voor aan je been en een rode aan een elastiek? ... zelfs reflecterende bandjes met ledjes in kan ik niet vinden :+ ) ik heb verder nog een wit paard :+ maar nee,, allemaal onzichtbaar voor wandelaars (hondenuitlaters) en die schrikken zich dan rot :P.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:36

PBA_ schreef:
Mijn paard is juist oplettender dan overdag. Ziet elke kuiltje nog perfect (beter dan ik) hierdoor kon ik nog door het bos, al deed ik dat bijna nooit want je weet maar nooit wie daar rondbanjerd. maar het kon wel.

In het donker heb ik dat idee met mijn paard ook :j maar in de schemering ziet ze het volgens mij echt niet goed :(:) Ze schrikt dan erg snel en je voelt dan ook soort van onrust...

@lord_ik heb je niet zoiets als een Aktion/ Hema of zoiets bij jullie? Hier kun je ze idd echt overal halen :=
Vindt het lampje voor aan je been trouwens wel op een belgische site :) http://shop.hbhorses.be/index.php?main_ ... ts_id=1533
O en bij de agradi zijn verzendkosten voor België maar 1 euro meer dan NL namelijk €6,95 ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:39

Ik heb wel gemerkt dat ze soms in de schemering wat schrikachtiger zijn, maar als het eenmaal volledig donker is (en de ogen daar op ingesteld zijn) dan is het vaak weer over.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:21

Lord je kan ook fietslampjes prepareren voor aan je benen of aan je paard. Kom je ook heel ver mee. en is goedkoper aangezien ik er wel eens een verloor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:15

Lord_Ik schreef:
:D voor diegenen die weleens op een onverlicht fietspad rijden: een bel/belletjes aan je teugels zijn ook heel handig :+ wandelaars zijn blijkbaar doof en horen geen hoeven, reflectie zien ze niet (en lampjes heb ik niet, ben er nog steeds naar op zoek,, als ik van nederland bestel ben ik 15 euro kwijt aan een lampje van 3 euro en hier lijken ze niet meteen makkelijk vindbaar ... (lamp voor op m'n cap wel, moet ik nog eens gaan halen, maar een voor aan je been en een rode aan een elastiek? ... zelfs reflecterende bandjes met ledjes in kan ik niet vinden :+ ) ik heb verder nog een wit paard :+ maar nee,, allemaal onzichtbaar voor wandelaars (hondenuitlaters) en die schrikken zich dan rot :P.

Als je in het donker rijdt, moet je zeker lampjes gebruiken!!!
Om gezien te worden.

In Belgie weet ik niet waar je goedkoop die lichtjes kan halen.
Hier kosten ze geen snars. (en aangezien ik grootverbruiker ben wel handig)

Klitteband bandjes kan je makkelijk aankomen, desnoods met elastiek ertussen.
En daar je lichtejs aan hangen.
(kabel binders van klitteband of even naar de founituren winkel)

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:33

ik ging met mijn vader en die reed dan met de auto achter mij aan met licht zeg maar
ook deed ik vaak lampjes aan me laarzen.
refelcterent jasje
etc.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:43

Tip: Bij de Wibra 2 fietslampjes voor 1,50! Een rode en een witte :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:59

We hebben idd een wibra, een hema en ergens ook wel een action, maar ik vind enkel gewone fietslampjes. Als ik die op een elastiek zou hangen ben ik die binnen de kortste keren kwijt, want die hangen niet vast ... bij de aldi hebben ze af en toe strips met ledlampjes, maar die aanbiedingen mis ik altijd :+ .

Ik kijk het even aan ^^ bij de AS Adventure hebben ze misschien ook rode lampjes voor 'op een helm', die ik als achterlicht zou kunnen gebruiken :D . Anders ga ik toch maar eens zo'n beenlamp bestellen bij de hierbovenvermeldde site of de agradi dan :D .

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:07

Die van Wibra zijn stevig hoor, aan de achterkant! :D
Ik doe het witte lampje aan de sperriem, haha. Blijft zelfs in draf gewoon zitten :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:57

Over een sperriem kan die wel volledig over schuiven en over zo'n elastiek niet :P nuja als ze blijven branden moet ik het wel merken dat ik ze kwijt ben ook en ze terugvinden kan zo moeilijk niet zijn, maar ik trek ook galopjes waar ik het goed ken als het niet al te donker is :P. Nuja ik ga eens kijken ^^

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:35

Ik doe het regelmatig in de winter, en nu ook al soms. Reflectie dingen om de benen, ikzelf heb een vestje, en evnetueel wat in de staart. Hoe langer ik op de weg moet zijn, hoe meer ik eraan hang. Naar de bak heb ik maar 200 meter ofzo echt weg, daarna kan ik in ene brede berm. Dan heb ik bv alleen reflectie om de benen.

Maarrr, ALTIJD lichtjes, rood achter, wit voor. Dat is verplicht. Een vriendin van mij heeft wel eens een waarschuwing gehad dat ze lichtjes moest dragen, terwijl ze alle mogelijke reflectie dingen aan had dat je maar kunt verzinnen.

Het is ook even wennen voor het paard, enge lichten, idd soms groot licht, en hoog tempo langskomen van autos.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:43

Ik rij in de winter ook altijd naar de binnenbak van onze vereniging, en moet dan ongeveer 15 min. stappen.
Hiervoor gebruik ik het reflecterende deken van Horze (die hier al afgebeeld staat) tevens is dit deken licht gevoerd, dus eigenlijk is het ook een beetje een uitrijdeken.
Ook draag ik zelf vaak een reflecterend hesje.
Af en toe hoor je weleens mensen praten bij de vereniging of op straat (opmerkingen als " zo wat een fel deken", maar dat maakt me niets uit. Liever dat dan dat wij worden aangereden. Veiligheid gaat voor!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:10

Deed ik vroeger ook altijd, mijn moeder zei altijd dat de reflecterende beenbescherming het duidelijkste was. Omdat je dan kan zien dat het beweegt zeg maar :)

Verder had ik altijd een vestje, armband, lampje, .. Ook een echte kerstboom dus :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:33

Miryamk schreef:
Zo'n uitrijdeken erbij is idd een goed idee (naast de verlichting ed) maar hoe zit dat, onder je zadel?
Heb even foto's opgezocht en ik kan het niet zo goed zien :o
Heb nl een westernzadel dus een gewone uitsparing zou niet groot genoeg zijn..

De reflecterende uitrijdeken van Horze past prima met een westernzadel :j 'k gebruik 'm zelf ook!
Fijn dat je gebruik kan maken van een binnenbak +:)+ is het toevallig die van kennissen van mij? :P