Geinteresseerden voor excursie; "Wilde ponies in de Gerês"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lees aub eerst openingspost

Garranos
65 (38%)
Sportief
29 (17%)
Eco
41 (24%)
Cultureel
33 (19%)

Totaal aantal stemmen: 168

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:28

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:47

Wat een leuke filmpjes! Dank je wel Lusitana. Ik versta er helemaal geen jota van, maar jij wel he? Gaat het nog lukken in het voorjaar?

@Eline 1991: ik heb de foto's inmiddels gevonden, pb je mij nog even?

trustHim

Re: Geinteresseerden voor excursie; "Wilde ponies in de Gerês"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:53

oeh dit lijkt me wel heel erg leuk, sport hoeft van mij niet zo maar verder wel gaaf. Heb je een kosten indicatie of dat nog niet

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:17

10tje2 schreef:
Wat een leuke filmpjes! Dank je wel Lusitana. Ik versta er helemaal geen jota van, maar jij wel he? Gaat het nog lukken in het voorjaar?

ik heb m verstuurd maar hij blijft hangen in mn postvak uit en krijg m niet weg.... snik!
dus als t goed is krijg je m nog!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:10

Zodra ik meer nieuws heb, laat ik het weten.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:18

Ik zou ze gelijk alle 4 willen doen ;)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:39

eline1991 schreef:
10tje2 schreef:

ik heb m verstuurd maar hij blijft hangen in mn postvak uit en krijg m niet weg.... snik!
dus als t goed is krijg je m nog!

nou heb t nog een keer geprobeerd dus als je ineens 2 pb's binnenkrijgt weet je waarom.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:25

dus als t goed is krijg je m nog![/quote]

Ik heb de foto's naar je gestuurd!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:30

Wat een leuk idee zeg.

Ik heb zelf voor optie 1,2, en 3 gestemd (cultuur interesseert ons niet). Als ik terug kijk op onze vakantie's met zijn 2 heb ik altijd nog paard gereden (terwijl mijn vriend dan iets anders doet), we hebben jeep safari's gemaakt, quad tochten, sahara tours enz enz.

Dus mochten wij ooit die kant op willen komen, dan weet ik waar ik moet zijn!

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:48

nou bij deze de foto's van 10tje2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 21:48

Op de tweede foto zie je trouwens een eigenaar/fokkers brandmerk boven het stamboek brandmerk. De Garrano is trouwens een van de weinige met een stamboekmerk. Ander paarden worden hier per defintie met fokkers gebrandmerkt.
Tegenwoordig (dit jaar ingegaan, europese wetten enzo) krijgen ze oormerken.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:37

Lusitana schreef:
Op de tweede foto zie je trouwens een eigenaar/fokkers brandmerk boven het stamboek brandmerk. De Garrano is trouwens een van de weinige met een stamboekmerk. Ander paarden worden hier per defintie met fokkers gebrandmerkt.
Tegenwoordig (dit jaar ingegaan, europese wetten enzo) krijgen ze oormerken.

De M staat dan voor de naam van de fokker? Is er ergens een manier om erachter te komen wie de eigenaar/fokker is? En om gegevens van deze pony te vinden?
Er staat ook een nummer ingebrand, iets van 26?9. Wat zegt dat?
Oormerken??? bedoel je van die gele dingen die koeien bv hier in Nederland in hun oren hebben?

Wat glimmen de paarden mooi he? Komt geen krachtvoer of borstel aan te pas. Ook zagen de voeten er best mooi uit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:45

Wat zien die beesten d'r goed uit zeg, als je dat vergelijkt met die paardjes die hier in het wild staan te verpieteren :=
Wel onwijs gaaf idee om te doen!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:14

Er staat ook nog 48 op de linkerbil van de merrie trouwens. Weet je daar de betekenis van Lusitana?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 15:07

Het is heel gemakkelijk om achter de fokker te komen, het stamboek is overzichterlijk. Maar er is geen "brandmerkenboek" , het gaat het makkelijkst via het schoudernummer.
Daar de fokker immers niet altijd de eigenaar meer is, kan zo'n extra brandmerk zelfs gewoon een eigenaarsmerk zijn (en niet echt et traceren tenzij je hem kent, er is nl geen plicht om ene brandmerk in te schrijven). Zo'n extra brandmerk is ook niet om het dier te identificeren of de fokker te achterhalen, het is voor de eigenaar om zijn dieren te herkennen in de kuddes.

Schoudernummers worden door het stamboek afgegeven bij de veulens, met ervoor de jaarletter. Ze zijn met de jaarletter begonnen in 1996. Letter "P" dit om synchroon te lopen met het Lusitano stamboek.
Ze komen eerst in het veulenstamboek.

Ze schreven daarvoor al bestaande dieren in, maar ze wisten natuurljk niet wie de ouders waren en zij staan in een apart boek (zoölogische) en missen dus de jaarletter.
Voor die tijd bestond het ras dus wel, maar was er geen stamboek. Daar het aantal schrikbarend terug liep (in 1875 waren er nog 9000, nu nog geen 2000, waarvan een deel in het buitenland) en ze zelfs als bedreigd ras erkend werden, is er een stichting in het leven gekomen die dus ook een stamboekt opgezet.
Vorig jaar zijn ze erkend als nationaal erfgoed.

Het stamboekbrandmerk (huis met een G erin) krijgen ze pas na goedkeuring voor het hoofdstamboek als ze drie jaar of ouder zijn, en voldoen aan de rasstanddaard.

Bilnummer is waarschijnlijk door de fokker zelf aangebracht om zijn dieren uit elkaar te houden, om bij te houden hoeveelste merrie het is? Geen idee.
Het is niet gewoon om een bilnummer aan te brengen.

Oormerken zijn idd die lelijke gele dingen. Maar alleen voor die loslopen in de bergen, voor zover ik heb begrepen, ik zal eens vragen hoe dat precies zit.

De oudste Garrano op dit moment is volgens het stamboek 40 jaar.
Joscaa schreef:
Wat zien die beesten d'r goed uit zeg, als je dat vergelijkt met die paardjes die hier in het wild staan te verpieteren :=

Geeft alleen maar aan hoe dom ze bezig zijn in Nederland en dat ze geen voorbeeld nemen aan landen waar ze al eeuwen paardjes in het wild houden.
Het verschil is dat hier de paarden dus allemaal eigenaren hebben en de fokkers ze in het wild laten lopen. Er worden regelmatig jonge dieren uitgehaald voor de verkoop. Zo blijven de kuddes klein en voorkom je inteelt.
Dat doen ze in Nederland niet en dan krijg je te grote kuddes die verhongeren. Moet zeggen dat het hier niet allemaal koek en ei is, als de paardjes van de bergen komen, opzoek naar voedsel, worden ze neergeknald door boze boeren, er bosbranden vernielen elk jaar grote delen van hun graasgebied. Maar hier voeren ze dan WEL bij. Omdat ze een eigenaar hebben en waarde voor hen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:13

Wat een superleuk idee, heb ik over de prijzen heen gelezen of? Indicatie zou al leuk zijn! :)
Heb alle opties gestemd, allemaal erg leuk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 15:15

Ik kom zo snel mogelijk met een prijs indicatie.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:25

Dank voor je uitleg. Leuk om dit te weten!
Als ik het goed begrijp is de merrie met het brandmerk in elk geval van voor 1996, want het schoudernummer heeft geen jaarletter ervoor staan. Ze zal dan dus wel in het zoologisch boek staan. Maar het is wel een echte goedgekeurde Garrano.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:29

Ze hebben alles eerst in het zoölogische boek gezet om index op te maken en het als ras te kunnen erkennen voor de fokvereniging. Ze vallen onder de overkoepelende nationale stoeterij dienst.
Daarna zijn ze dus in het hoofd of hulpstamboek terecht gekomen.
Er werd/wordt met DNA bepaald of ze raszuiver zijn en als ze volwassen zijn en ook aan de stamboek eisen voldoen, kregen/krijgen ze het brandmerk. Als de ouders niet bekend zijn, kwamen/komen ze in het hulpboek, maar dragen ze dus wel het brandmerk, omdat ze raszuiver zijn.

Weet je haar schoudernummer, want ik kan het niet ontcijferen. Ik heb hier thuis het stamboek tot 2000.

Het lijkt mij 835 ? Dan is de fokker Manuel Silva Machado en kan ik nog wat meer info geven als je wilt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-01-11 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:35

wat leuk om te lezen!
ben heel benieuwd naar hoe de reis eruit gaat zien.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:43

Lusitana schreef:
Er wordt met DNA bepaald of ze raszuiver zijn en als ze aan de stamboek eisen voldoen, krijgen ze het brandmerk (en dat is dus goedkeuring voor het stamboek).
Weet je haar schoudernummer, want ik kan het niet ontcijferen. Ik heb hier thuis het stamboek tot 2000.

Het lijkt mij 835 ? Dan is de fokker Manuel Silva Machado en kan ik nog wat meer info geven als je wilt.

Ik dacht wat anders te zien in de cijfers, maar het is moeilijk leesbaar. Ik dacht 26?9.
Maar ik wil best info over M.S. Machado. Deze paarden liepen trouwens in de Serra da Cabreira, niet in de Geres. Serra da Cabreira in wel de provincie Minho.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:46

Oh dat helpt, want in het stamboek staat ook in welk gebergte ze lopen. Dus dan kijk ik alleen bij die zonder jaarletter, driecijferig, in dat gebergte.
Moment.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:07

De paarden van eerder genoemde fokker lopen in de Monte da Cruz Vermelha.

Enige met 2 beginnende in de cabreira is 203... eindigend op een 9 heb ik 639.
Er zijn heel veel fokkers met een M in hun naam, dus dat helpt ook niet, ik moet een betere gok hebben van nummer. Kan zelfs dat ze van eigenaar veranderd is en de M niks met haart fokker te doen heeft.

Ik zal later even alle paardjes in die serra apart nemen en op mijn gemak kijken wat het kan zijn. Ik stuur ze wel even per pb.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-01-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:15

Lusitana schreef:
De paarden van eerder genoemde fokker lopen in de Monte da Cruz Vermelha.

Enige met 2 beginnende in de cabreira is 203... eindigend op een 9 heb ik er niet een daar.

Er zijn heel veel fokkers met een M in hun naam, dus dat helpt ook niet, ik moet een betere gok hebben van nummer.

Ik zal later even alle paardjes in die serra apart nemen en op mijn gemak kijken wat het kan zijn.

Je hebt het er maar druk mee op deze manier. Ik weet niet zeker of die cijfers kloppen hoor, maar zo zie ik ze. Misschien ziet iemand anders er andere cijfers in? Deze foto's zijn in de zomer van 2006 gemaakt, kan natuurlijk zomaar zijn dat de merrie niet meer leeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 17:17

Ze leefde in elk geval in 2000, en mijn stamboek is van 1996 tot 2000. Het kan zelfs dus dat ze van na 2000 is en dat ik haar daarom niet kan vinden.
Zal eens de nieuwe boeken vragen.