Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:13

Ik ben nu 16 en alleen mag ik nog steeds absoluut niet, met vrienden,stalgenootjes mag ik wel naar buiten.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vanaf hoe oud alleen naar buiten? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:13

mijn verzorgster mocht toen ze 13 was alleen met mijn shet buiten wandelen.
Echter is afgelopen weekend voor mijn neus een pony aangereden die aan de wandel was met een 15-jarige, ben blij dat ik erbij was en snel kon reageren want dat had zij echt niet gered. Maar ja zo blijft het..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:23

Ik ga sinds m'n 12e alleen naar buiten, toen kreeg ik mijn pony. :) Het kan als het veilig is voor de ruiter, paard én vooral andere mensen/dieren (oa. weggebruikers). Leeftijd is één factor die daarbij van belang is (met name omdat daaraan een bepaalde mate van inschattingsvermogen aan is verbonden), maar zeker niet de enige. Ik kom vaak genoeg 'volwassenen' tegen waarvan ik denk: blijf toch veilig in de bak oefenen. :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:26

Ik ging vanaf mijn 7e al alleen (of met mijn even oude vriendinnetje) naar buiten.

Ik vind dat dit heel erg afhangt van waar je woont, van je rijkunsten en van het kind zelf. Is toch per situatie anders?

Bovendien interesseerden paarden/pony's mijn ouders totaal niet en gingen wij rijden als hun nog aan het werk waren. :D
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 02-09-10 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:29

Dat deed ik ook met verzorgpony's, maar mijn dochter echt niet, misschien samen met een vriendin als ze een jaar of twaalf is, met een mobieltje, trouwens, die hadden ze in mijn tijd nog niet :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:31

Ik was denk ik 13/14 toen ik alleen ging rijden, paarden konden eerst niet alleen naar buiten en mijn pony was toen ook nog wel erg sterk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:32

alison_belle schreef:
vervelende kinderen vanaf 5 jaar :+
de rest....ligt aan de pony en aan de handigheid van de ruiter

_O- _O- _O-

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:23

wandelen ect. mocht ik al sinds ik haar had (10jr) en ik rijd geen echte buitenritten,maar gewoon blokjes om en dat mag ik alleen :) mits ik m'n cap op heb die heb ik met rijden alltijd op,en telefoon bij me heb :)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:34

écht helemaal alleen naar buiten was ik 16.
Maar dat was geen beslissing van mijn ouders, maar van mezelf.

Toen ik een jaar op 12 was ben ik een keer stiekem gegaan, en ben toen een crosmoter met een énorm hard geluid tegengekomen.
Paard sloeg op hol, ben maar net blijven zitten. Paard stopte niet meer met rennen tot hij terug was bij stal, paard is weg na weg gewoon doorgerend.
Ik heb zo veel geluk gehad dat er niets fout is gegaan. Maar daar heb ik goed van geleerd.
Ik ga zoiezo nooit alleen. maar had voor mezelf wel de lijn van 16 getrokken.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:35

Helemaal alleen was ik volgens mij 14/15 jaar. Dit was met mijn huidige eigen merrie :)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:40

mijn dochter is 13 en mag nog niet alleen naar buiten. wel met meisje van 16 of volwassene. Vind het best onverantwoord om ze zo jong alleen op stap te laten gaan.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:45

nou, ik ben 15, en mag nog steeds niet alleen!
1 van mijn ouders mee op de fiets, of een volwassene op een paard.
Me paard is braaf, wil nog wel eens schrikken maar echt een goedzak..
Snap niet dat jullie dat toen allemaal al mochten :\

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:55

Achteraf natuurlijk dom en onverantwoord ...maar ik ging rond mijn 8ste alleen naar buiten , mobieltjes waren er nog niet maar het is gelukkig altijd goed gegaan
Ik reed dan wel op de paarden van mijn opa welke normaal met gehandicapten werkten en waren dus ook echt 110% bomproof maar natuurlijk geen garantie
ook reed ik altijd in de buurt en het liefst ook in de bossen (bosjes) rond onze weilanden , ik mocht inderdaad niet veel verder
Regel was niet verder dan de viaduct waar ik op een drukkere weg uitkwam
Denk dat dat de reden was dat opa het wel een beetje vertrouwde

En nu ik erover nadenk kwam ik mijn opa ook erg vaak toevallig tegen

Nu zou ik het per kind beslissen maar ik vind 8 per definitie te jong , zou meer richting 14/16 afhankelijk hoe een kind is denken

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:47

Het ligt toch heel erg aan de omgeving, een bos met ruiterpaden en geen wegen in de buurt of de duinen in, is toch al een stuk veiliger dan langs en over wegen rijden.
Het soort paard verschilt natuurlijk.
Maar vooral ook het kind.
De rij-ervaring van het kind moet optimaal zijn voor buitenrijden. En daarmee bedoel ik niet dat het een prachtige dressuur zit heeft etc, want als je echte buitenritten gaat maken heb je daar toch niets aan. Ik heb het dan over kunnen rijden zonder beugels, teugels, met 1 hand, alle gangen, noodremmen etc.

Maar nog, boven dat alles vind ik 1 ding nog belangrijker, inschattingsvermogen. Ik ken genoeg slimme meisjes rond de 10/12 die zich qua keuzes en wijsheid beter gedragen dan menig volwassene.

Ik vind het gewoon belangrijk dat iemand met logisch verstand omgaat met paarden, en niet zo maar een domme doos die bijvoorbeeld op het strand met haar paard door het water gaat galopperen omdat het zo gaaf is. Het ligt gewoon ontzettend aan de situatie..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:03

Ik was 14 en ik had echt een ontzettend vervelend paard buiten (ja die schattige tinker in m'n profiel :))), maar op de weg kon ik haar wel redelijk de baas. In het bos was het een lopende tijdbom, dus toen ging pappie altijd mee. :+ Toen ik een jaar of 9 was ben ik ook een keer mijn moeder gaan zoeken met mijn shetlander haha. Ze was weg met haar paard en ik was bang dat er wat gebeurt was :o Maar die was echt wel te vertrouwen. Zonder zadel, met een halster en 2 touwtjes eraan, hoppakee gaan met die banaan :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:13

Het hangt af van kind, pony en omgeving.
Zelf ging ik met m'n 11e alleen op pad.
Eerst met m'n eigen pony, later ook met dravers etc.
Zou ik nu wat vroeg vinden, maar in 30 jaar is het verkeer ook anders geworden.

Aan de andere kant:
Oog voor veiligheid is goed, maar ik ben wel blij dat ik ook heb geleerd om niet al te bang te zijn.
Door ervaring leer je op jezelf te vertrouwen.
En er bestaat een algemeen levensrisico.... Gelukkig gaat het meestal goed.
Ik moet er niet aan denken dat ik niet in m'n uppie durfde te rijden.... Al die uren rijplezier die ik gemist zou hebben.

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:08

Hangt inderdaad van verschillende dingen af... Kind, pony, omgeving, enz. enz.
Ik had altijd een super brave pony, maar ik mocht niet alleen. Pas toen ik 14 was (en een mobieltje had) mocht ik af en toe een kort rondje (max. half uur!) alleen naar buiten...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:11

Ik was geloof ik 13 / 14 alleen het paard waar ik op reed 16 en braaf. Paard hierna ging ik
al vrij snel zelf mee, ging niet altijd even goed maar na verloop van tijd prima.
Met mijn huidige paard hebben mijn ouders nu zelfs liever niet dat ik alleen ga en ben nu 23 :Y)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 03-09-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:12

Ik was 11 toen ik alleen naar buiten ging met mijn pony.
Wel altijd het zelfde rondje, eerst ging me vader veel mee op de fiets en daarna deed ik het alleen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:13

wij waren denk ik 14/15 toen we met zijn 2en gingen. 2 ponies of 1tje op de fiets. Op ons 18de kregen we de paarden van de manege mee zonder begeleiding (we reden daar toen allemaal een jaar of 5)

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:47

Op mijn 12e met mijn shetlander

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:01

Ik was 16 of 17 geloof ik? Met mijn verzorgpony's. Wel langs een fietspad in een bewoonde omgeving, dus niet alleen het bos in ofzo.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:04

ik vanaf mijn tiende met mn shetje. en nu (15) ga ik alleen met mijn paard. cap op en telefoon mee.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:06

Ik ging vanaf me 12e alleen. Toen vond ik dat veel te laat. Nu ben ik 21 en ga ik toch niet meer zo graag alleen. Moeder of zus fietst nu altijd mee. Vind ook dat je tot je 14e ongeveer zeker onder begeleiding moet.

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:44

vanaf me 12e ongeveer, wel altijd mobiel mee