Verplicht cap op met rijden over de weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:36

Weidebloem schreef:
Wat betreft de ziektenkostenverzekering is het goed om na te gaan onder welke voorwaarden je geld terug krijgt. tuurlijk helpen ze je wel met een hoofdletsel, maar als in hun voorwaarden staat dat je een cap op moet hebben, mag je de rekening lekker zelf betalen!

Daarnaast is het ook afhankelijk van je leeftijd. Als je onder de 18 bent en zonder cap in de bak rijdt is de eigenaar van de stal verantwoordelijk.

Ik weet dat het toegestaan is om onwaarheden te geloven en ze te uiten op grond van 'meningsuiting'. Maar zou je dit soort dingen toch niet beter even onderbouwen? Want zonder duidelijke bron van deze informatie zou ik iedereen aanraden dit als fantasie te beschouwen. Je kunt wel van alles bedenken, dat maakt het nog niet waar.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

Zeker eigen risico, helemaal mee eens. Kan me alleen wel voorstellen dat als je met meerderen naar buiten gaat en een iemand draagt geen cap en krijgt vervolgens een ongeluk, bv hersenschudding, buiten westen, terwijl dit niet zo ernstig had hoeven zijn, je de rest van de groep er wel mee opzadelt. Ik heb het nl. een keer mee gemaakt en prettig is het niet! Nu had mijn vriendin wel een cap op maar zonder veiligheidsbandje. Haar cap lag al op de grond voordat zij op de grond belandde.....

Toch iets om over na te denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:49

Weidebloem schreef:
Kan me alleen wel voorstellen dat als je met meerderen naar buiten gaat en een iemand draagt geen cap en krijgt vervolgens een ongeluk, bv hersenschudding, buiten westen, terwijl dit niet zo ernstig had hoeven zijn, je de rest van de groep er wel mee opzadelt.

Misschien moeten we dan, ter bescherming van de omgeving, het paardrijden in het algemeen verbieden.

Zou je een bronvermelding willen geven bij de beweringen die je op de vorige pagina hebt gedaan?

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:53

Volgens mijn weten is het verplicht een cap op te zetten als je aan gesloten bent bij een FNRS manege
of je nu binnen of buiten rijdt.
Ik heb geinformeerd of je nu wel of niet verzekerd bent als er iets gebeurt maar in 9 van de 10 gevallen ben je NIET verzekerd.
Dus dan rijdt je op eigen risico!!
Wij hebben het zelfs met de opleiding instructeur ook gehad.
Als de manege waar je rijdt die een veiligheidscertificaat hebben kunnen dat zelfs kwijt raken als er zonder cap gereden wordt.....

xShanty

Re: Verplicht cap op met rijden over de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:56

Tja, ik rijd niet bij een manege. Dus niemand die me hier kan verplichten een cap op te zetten.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:59

Dat klopt, dat kunnen alleen je ouders doen dan....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:12

ViennaK schreef:
Ik heb geinformeerd of je nu wel of niet verzekerd bent als er iets gebeurt maar in 9 van de 10 gevallen ben je NIET verzekerd.

Waar heb je precies geinformeerd? Om welke verzekeringen en welk soort kosten ging het dan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:14

ViennaK schreef:
Dat klopt, dat kunnen alleen je ouders doen dan....

Of je echtgenoot, of je kinderen....

Cap op kan heel verstandig zijn.
Rijdt zelfs op mijn uberbrave, ken ik door en door fjordje met.
Aangezien zeker in het verkeer, niet alleen je paard, maar ook de andere weggebruikers
de onvoorspelbare factoren zijn. (vooral die overige weggebruikers...)
Gebroken enkel is vervelend.
Maar schedelbreuk valt bij mij toch in geheel andere catagorie.

Overigens zal er altijd worden gemort tegen regels.
Toen de autogordel verplicht werd leverde dat ook hoop heibel op.

Cap is niet verplicht geen idee of het dat ooit wordt.

Wie hebben er hier kinderen? In Duitsland heel gewoon die met helmpje op de fiets te zetten.
(zomaar een zijsprong)

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:20

FunkyMistiC schreef:
Belachelijk eigenlijk, ik vind dat je dan al helemaal een cap op moet hebben. Wil er niet eens aan denken wat er gebeurt als je met je hoofd op het asfalt kletterd.. denk dat je dan heel wat haar + vel minder hebt := Brr.... nee, geef mij die cap maar ;)

En wat was ik blij dat ik een cap op had toen ik met mn paard onderuit ging op straat met een hoge snelheid (paard schrok) cap heeft mn leven gered.

Het is inderdaad niet verplicht maar ik vind wel dat ze het verplicht mogen stellen. Daarnaast vind ik dat als je je verantwoordelijk genoeg voelt om met je paard aan het verkeer deel te nemen je ook je veiligheidsverantwoordingen moet nemen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:22

Het ruiterbewijs is alleen met cap geldig. Dus voor de verzekering die hier aan vast zit, is het wel verplicht met cap te rijden.
Daarnaast is er altijd een ziektekosten verzekering die tot nu toe wel gewoon de ziektekosten betaalt als er wat gebeurt en de meeste mensen hebben een aansprakelijkheidsverzekering waarin een paard ook gedekt is en schade aan derden dus wordt uitbetaalt. Het is in Nederland nog steeds niet verplicht om een ruiterbewijs te hebben (sommige gemeentes, natuurgebieden etc. overigens wel), dus ook het rijden met cap is niet verplicht. Overigens mag het van mij verplicht worden gesteld. Al heb je nog zo'n braaf paard, het ongeluk kan altijd vanaf de andere kant komen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:23

Maar bij het ruiterbewijs moet je wel bedenken dat die pas uitkeert wanneer jou gewone zorgverzekering niet meer uitkeert. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:28

xShanty schreef:
Maar bij het ruiterbewijs moet je wel bedenken dat die pas uitkeert wanneer jou gewone zorgverzekering niet meer uitkeert. :)

Het ruiterbewijs is een aansprakelijkheidsverzekering en dekt niet schade voor jezelf.
Idd keert deze pas uit als de gewone avp niet uitkeert.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:32

Ik heb het nagevraagd bij het VGZ en CZ en die zeggen beide hetzelfde,
zonder cap op ben je niet verzekerd.
Het zal een heel getouwtrek worden wie er nu verantwoordelijk is voor de gemaakte kosten in de zorg.
Nu ben ik ook van mening dat als je zelf gediplomeerd instructrice bent je het goede voorbeeld moet geven
dus ik rijdt ook altijd met cap hoe vervelend ik dat ding ook vind....
Ik persoolijk vindt het een kleine moeite om heb op te zetten,
het gaat immers om je eigen leven......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:33

ChristaMoor schreef:
Het ruiterbewijs is alleen met cap geldig. Dus voor de verzekering die hier aan vast zit, is het wel verplicht met cap te rijden.
Daarnaast is er altijd een ziektekosten verzekering die tot nu toe wel gewoon de ziektekosten betaalt als er wat gebeurt en de meeste mensen hebben een aansprakelijkheidsverzekering waarin een paard ook gedekt is en schade aan derden dus wordt uitbetaalt. Het is in Nederland nog steeds niet verplicht om een ruiterbewijs te hebben (sommige gemeentes, natuurgebieden etc. overigens wel), dus ook het rijden met cap is niet verplicht. Overigens mag het van mij verplicht worden gesteld. Al heb je nog zo'n braaf paard, het ongeluk kan altijd vanaf de andere kant komen.

Doe even een quote uit de voorwaarden dan. Ik geef de verzekeraar weinig kans, aangezien de wet niets zegt over hoofdbescherming. Een verzekeraar heeft de wet te volgen en kan niet ongestraft z'n eigen regels opstellen!!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:35

Hoor altijd dat je (deels) niet verzekerd bent als je zonder cap van het terrein gaat maar weet dat niet zeker.
Op zich voor mij ook niet interessant want ik rij altijd met cap.
Heb in mijn leven 3x een flinke valpartij gehad, waarvan ik mij minimaal in 1 geval zou afvragen hoe dat anders afgelopen zou zijn (onderuit gegaan in volle vaart met mega paard die ergens van schrok en op hol sloeg vanuit bos naar de weg toe en met hoofd/cap op de weg geknald.. Kon afgevoerd worden met ambulance en zonder cap was het minder goed afgelopen).
Persoonlijk kan ik mensen die naar buiten gaan zonder cap dan ook niet begrijpen (zeker mensen met kleine kinderen thuis niet..).
Ieder paard kan schrikken en ik vertrouw ook niet op mijn mede-weggebruikers.. Je weet maar nooit denk ik dan.

Wel interessante vraag hoe dat zit met de verzekering.
Hebben meer mensen gebeld om te informeren??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:35

ViennaK schreef:
Het zal een heel getouwtrek worden wie er nu verantwoordelijk is voor de gemaakte kosten in de zorg.
Nu ben ik ook van mening dat als je zelf gediplomeerd instructrice bent je het goede voorbeeld moet geven
dus ik rijdt ook altijd met cap hoe vervelend ik dat ding ook vind....
Ik persoolijk vindt het een kleine moeite om heb op te zetten,
het gaat immers om je eigen leven......

Ik ben verzekerd bij VGZ en in beide gevallen dat ik wat opliep door een val van het paard is niet eens gevraagd of ik een cap droeg.
Ik beticht je voorlopig maar even stemmingmakerij, tenij je een quote uit de voorwaarden kunt tonen die anders beweerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:38

amsterdam_30 schreef:
Hoor altijd dat je (deels) niet verzekerd bent als je zonder cap van het terrein gaat maar weet dat niet zeker.

Dat hoor je vooral omdat mensen het heel normaal vinden om dingen te plaatsen die ze helemaal niet weten, zonder bron of wat dan ook. Er wordt de grootste onzin voor 'waar' verkocht in dit soort topics - en iedereen heeft wel een vriend van de zus van de buurvrouw die zeker weet dat...

Maar een simpele link of een duidelijk citaat uit de voorwaarden van een verzekering of wet waar dit in staat is in al die jaren nog nooit gegeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:38

Cap is voor verzekering niet verplicht hoor.

Ze hebben er toen wij ongeluk hadden (vorig jaar) met de wagen niet eens naar gevraagd.
(we hadden ze overigens wel op, vandaar dat er 1 total loss was.)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:39

ikke schreef:
Karrimh schreef:
Verplicht of niet verplicht.
Je zou niet zonder cap moeten willen rijden.
Uit veiligheidsoverwegingen: ALTIJD EEN CAP MET RIJDEN.

Om dan van je paard te storten en je enkel te breken, tjee, wat zinvol zo'n butsmuts..........

Ik vind het zeer goed dat het in NL NIET verplicht is en dat moet vooral zo blijven. Ik blijf erbij dat het de verantwoording is van de ruiter is om wel of geen cap te dragen. Wat ik doe maak ik zelf uit en daar leg ik geen verantwoording over af, al helemaal niet op Bokt......

Wat klinkt het klote voor je, maar oohh, wat zou ik jou graag dit willen horen zeggen als je eraf viel en je kop zo ernstig in elkaar had zitten doordat je op steen gevallen bent. Dan piept mevrouw wel anders.

Alleen, waarom wel verplicht op scooter, en niet te paard?
Die snap ik echt niet maargoed. Vind het best als mensen in de bak etc zonder cap rijden, maar over straat? Oh zo dom. :n Heb al zo verschrikkelijk veel verhalen gehoord over hoofdverwonding doordat ze vielen op steen.
Neeeee mijn paard doet niks.
Nop, maar de auto die op jou inrijd, hmm, nee jou paard doet niks, maar dit kon ie niet voorkomen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:41

ViennaK schreef:

Ik geloof er niets van!
Dit is uit de verzekeringsvoorwaarden van VGZ
Citaat:
Uitsluitingen
U hebt geen recht op:
- vergoeding van kosten als gevolg van het niet-nakomen
van afspraken met zorgaanbieders;
- vergoeding van de kosten van schriftelijke verklaringen,
bemiddelingskosten die zonder voorafgaande schriftelijke
akkoordverklaring van Zorgverzekeraar VGZ door derden in
rekening worden gebracht, administratiekosten of kosten
wegens het niet-tijdig voldoen van nota’s van zorgaanbie-
ders;
- vergoeding van eigen bijdragen of eigen risico, verschul-
digd op grond van de zorgverzekering of de AWBZ, tenzij in
deze verzekeringsvoorwaarden anders is bepaald;
- vergoeding van schade die het indirecte gevolg is van het
handelen of nalaten van Zorgverzekeraar VGZ;
- (vergoeding van de kosten van) zorg veroorzaakt door of
ontstaan uit gewapend confl ict, burgeroorlog, opstand,
binnenlandse onlusten, oproer en muiterij, zoals bepaald in
artikel 3.38 van de Wet op het fi nancieel toezicht.

Er staat niets over
mislukte zelfmoordpogingen,
dronken autorijden zonder gordel
parachutespringen zonder parachute
of paardrijden zonder cap.

In dit soort zaken wordt dus gewoon vergoed.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-08-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:43

Waarom niet verplicht op de snorscooter maar wel op de bromscooter? Want ook de normale snorscooter gaat harder dan 25 als hij bij de fabriek vandaan komt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:44

xShanty schreef:
Waarom niet verplicht op de snorscooter maar wel op de bromscooter? Want ook de normale snorscooter gaat harder dan 25 als hij bij de fabriek vandaan komt.

Nee hoor, tenzij jij hem opvoert,of een of ander dingetje eruit haalt. ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:45

Vriendin van mij werkt in de OK (operatiekamer) in het ziekenhuis en rijdt zelf ook paard. Ze ziet ZO vaak heftige ongelukken binnenkomen dat ze zelf daarna altijd met cap is gaan rijden..
Als het niet verplicht is.. dan nog zou ik zelf het risico niet nemen.
Paardrijden is een super leuke sport, maar ook 1 van de meest gevaarlijke geloof ik?
Dan wil ik het zo veilig mogelijk doen :-)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:47

Apart, dat ik van meerdere dealers gehoord heb dat de huidige snorscooters rond de 30-35 gaan wanneer ze uit de fabriek komen, zonder opgevoerd te zijn.
Maar dan nog, waarom bij 25 km niet, en bij 45 wel?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:47

MelanieB schreef:
ikke schreef:
[Om dan van je paard te storten en je enkel te breken, tjee, wat zinvol zo'n butsmuts..........

Ik vind het zeer goed dat het in NL NIET verplicht is en dat moet vooral zo blijven. Ik blijf erbij dat het de verantwoording is van de ruiter is om wel of geen cap te dragen. Wat ik doe maak ik zelf uit en daar leg ik geen verantwoording over af, al helemaal niet op Bokt......

Wat klinkt het klote voor je, maar oohh, wat zou ik jou graag dit willen horen zeggen als je eraf viel en je kop zo ernstig in elkaar had zitten doordat je op steen gevallen bent. Dan piept mevrouw wel anders.

De kans is zeer groot dat ik dan niet bijster veel meer te melden heb, dus heb je daar ook niks meer aan.

Jij vind het kl*te klinken voor mij, maar wat als ik dat niet eens de moeite waard vind om over na te denken......?
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-08-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt