Mensen op het ruiterpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:21

Bij ons loopt, fietst en emmert er ook heel wat op de ruiterpaden. Ik houd er rekening mee en let heeeeel erg goed op wanneer ik een sprintje trek.
Ze hebben laatst ook mijn vaste galoppad onderbroken door er middenin een kruispunt op te leggen, tja dat wordt dus geen rengalopje meer, want je kunt niet overzien of er geen mountainbike vanuit die paden komt.

De wandelaars en fietsers mogen gewoon overal komen. Bij ons staat er onder het ruiterpadbord (groen bord, niet die blauwe) dat de ruiters ENKEL op het daarvoor bestemde pad met de witte markeringen mogen. Voor de rest van de gebruikers staat het hele bos vrij, honden aangelijnd en motorvoertuigen zijn niet toegestaan.
Dus, kinderen mogen met hun emmertje net om de bocht zitten, de honden mogen gezellig (aan de lijn!) midden op het pad lopen enz... enz...

Als ik mensen tegenkom wijs ik ze er altijd op dat ze op een ruiterpad zitten en vooral met kinderen en honden goed op moeten letten of er niemand aankomt. Niet elke ruiter let zo goed op als ik en er zullen er genoeg zijn die wel in rengalop de hoek om komen zetten.
Als ik net zo hard stap als zij lopen, dan vraag ik netjes of ik zou mogen passeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:23

Wij hebben hier zelfs mountainbikers op het ruiterpad... er zijn al meerdere gevaarlijke situaties uit ontstaan, ik heb nu gelukkig een redelijk nuchter paard. Maar met mijn merrie was het altijd een drama.
Maar het mag van de gemeente... en wij een bekeuring krijgen als we op het fietspad stappen , wanneer je al 3x op een mountainbiker geklapt bent :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:28

LadyGrace schreef:
Ik reed eerst ook altijd met mijn paard op een schelpen paadje.. stond helemaal geen bord dat er geen paarden mogen komen..

Schelpenpaadjes loop je met een paard kapot, dus het is bijzonder onsympatiek om daar met een paard overheen te gaan. Meestal zijn die inderdaad alleen bedoeld als wandel of fietspad. Met een paard ontwijk je schelpenpaden liever, en als het echt niet anders kan, laat het paard dan aan de uiterste zijkant ervan lopen. (je loopt op een schelpenpad ook nog het risico dat er scherpe stukjes in de hoeven van je paard komen.....)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:34

Waratje schreef:
LadyGrace schreef:
Ik reed eerst ook altijd met mijn paard op een schelpen paadje.. stond helemaal geen bord dat er geen paarden mogen komen..

Schelpenpaadjes loop je met een paard kapot, dus het is bijzonder onsympatiek om daar met een paard overheen te gaan. Meestal zijn die inderdaad alleen bedoeld als wandel of fietspad. Met een paard ontwijk je schelpenpaden liever, en als het echt niet anders kan, laat het paard dan aan de uiterste zijkant ervan lopen. (je loopt op een schelpenpad ook nog het risico dat er scherpe stukjes in de hoeven van je paard komen.....)

Het heet wel zo.. maar er zijn ooit schelpen op gestrooit en nooit meer gedaan.. dus het zijn nu net allemaal zandkorrels.. dus zo onsympatiek vind ik dat niet.. dus valt nog weinig aan kapot te trappen.... ik stap daar altijd alleen maar.. en vaak als er weinig mensen zijn.. de meeste mensen vind het ook alleen maar leuk en ik ga ook altijd netjes aan de kant.. alleen er zijn een paar mensen die dus dan hun hond niet onder controle kunnen houden bij mijn paard en die geven dus dan mij de schuld..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:43

Er lopen vaak 2 mensen met wel 6 honden (windhonden) op het ruiterpad met hele brede stroken grasbanen aan de zijkanten, maar ze houden ze wel aan de riemen en ze gehoorzamen de bazen en zijn paarden gewend, dus geen rare gedrag van deze honden naar de paarden toe, als ze ons zien aankomen gaan ze gelijk ruim het bos in om ons de ruimte te geven en dat vind ik heel aardig en netjes van ze, want het is er openbaar, men mag er gewoon komen met de honden en of er wandelen.

Het is geven en nemen en rekening met elkaar houden en zo kan iedereen genieten van al dat moois in het bos.

Er zijn helaas ook aso's, maar dan draaf je toch gewoon door dan gaan ze wel er weg want ze weten donders goed dat het een ruiterpad is, honden mag er nooit los ivm klein wild, dus als er honden los zijn dan zijn ze in overtreding en hebben ze problemen als er politie en of bosbeheer bij geroepen worden dus je staat sterk en staan ze zwak, dus ze lijnen ze toch wel aan. Overal staan er borden dat de honden aangelijnd moeten worden.

Stappen en draven is veiliger en hou je het overzicht, ipv te gaan jakkeren en in bochten zie je toch niets wat er aankomt, dus ik doe dat ook nooit zo in volle galop, want er kan ook een ruiter van de andere kant komen. lekker galopperen doe ik alleen als er rechte stukken zijn en die zijn er ook hier volop.

naaaaomii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:04

Ik moet zeggen ik heb er niet bepaald veel last van,
maar als ze op het ruiterpad staan of lopen of zitten,
wat ik wel eens vaker heb meegemaakt, vind ik dat wel irritant,
we hebben bij ons De Brunssumerheide(limburg)..en daar hebben we 2galop bergen..en 1tje ervan lopen vaker mensen doorheen.
maar laatst liep er dus een heleschool ,ofja die zaten allemaal daar.. !
en onze paarden weten dat ze daar mogen gaan,en zijn dus helemaal opgefockt,maar nu moet je dus gaan roepen van AAN DE KANT,
of OPGEPAST.. en dan pas gaan ze aan de kant,maar soms ben je aant galloperen op een pad,en dan ineens lopen er mensen om de bocht ofzo,dan rij je ze perongeluk bijna aan, omdat je met een vaart aankomt en je zag ze niet, en je moet in eens hard op de rem..
en dan gaan ze nog schelden ookk,
maar dan hebben ze toch pech,
want er zijn overal gescheiden paden,
Ruiterpad,
Wandelaarspad,
Fietserpad,
en voor de honden uit te laten een pad.
dan snap ik niet dat ze dan toch op de ruiterpaden gaan lopen,
vreselijk irritant,
en idd met die honden,sommige honden komen op je af gerent en beginne te blaffe.
gelukkig is de mijne het gewend met honden,dus die schrikt daar niet van ofzo,
maar genoeg paarden die er wel van schrikken,

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:27

Je mag mensen best in draf inhalen hoor. Het is etiquette dat je het zo rustig mogelijk doet, omdat dat beleefd is en in veel gevallen ook het veiligst. Maar als de situatie toelaat dat je in draf (of handgalop) passeert, is dat gewoon toegestaan. :)

Verder vind ik ruiters/fietser/honden/wandelaars en hun paden vaak een verhaal van "men ziet wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in zijn eigen oog" (en dat ook nog zonder dat de Wvw of APV er op wordt nageslagen). :+ LadyGrace: die mensen die hun hond niet onder controle hebben bij jouw paard hebben vind ik groot gelijk dat ze jou daar de schuld van geven. Jij hoort daar immers gewoon niet met je paard op een schelpenpad (=wandelpad).
Laatst bijgewerkt door Elanor op 05-07-10 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

gretoes

Re: Mensen op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:36

ik weet niet wat wel en niet mag eigenlijk,
maar ik erger me kapot aan mensen die op een ruiterpad gaan lopen, je moet het eens anders om doen..... dan is de werled te klein!

als ik iemand tegen kom op het ruiterpad en ik ben aan het draven of galoperen ga ik niet stappen, ik passeer in draf, en als er een hond loopt hou ik hier geen rekening mee, of ie nou achter me aan blijft hollen of niet, das dan ff pech hebben.

mn paard heeft er geen last van.
Maar komt er een hond achter me aan die niet op een ruiterpad liep dan stop ik latijd eventjes zodat ze hm terug kunnen roepen of op kunnen halen.

ik vind dat wij als ruiters ons aan moeten passen maar de voetganger, fietsers en dergelijk ook zeker aan ons!
dus het ruiterpad is voor ruitesr!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:38

Hier net hetzelfde op de ruiterpaden,steeds moet je stoppen in je galop omdat er mensen lopen met een hond.
Maar ow wee als je een paar passen zet buiten het ruiterpad,een stukje pad om op een ander ruiterpad te kunnen komen,dan krijg je me toch een commentaar.
Ik stop steeds als er mensen lopen,kan ze moeilijk ondersteboven rijden,maar irritant is het zeker wel.Ook blijf ik altijd beleefd naar ze groeten.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:27

elanor schreef:
Je mag mensen best in draf inhalen hoor. Het is etiquette dat je het zo rustig mogelijk doet, omdat dat beleefd is en in veel gevallen ook het veiligst. Maar als de situatie toelaat dat je in draf (of handgalop) passeert, is dat gewoon toegestaan. :)

Verder vind ik ruiters/fietser/honden/wandelaars en hun paden vaak een verhaal van "men ziet wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in zijn eigen oog" (en dat ook nog zonder dat de Wvw of APV er op wordt nageslagen). :+ LadyGrace: die mensen die hun hond niet onder controle hebben bij jouw paard hebben vind ik groot gelijk dat ze jou daar de schuld van geven. Jij hoort daar immers gewoon niet met je paard op een schelpenpad (=wandelpad).

Hmmm.. vreemd dan toch, dat het geen bord staat dat het een wandel/fiets/ruiterpad is.. heb zelf de gemeente een mail gestuurd.. en die hadden er ook geen bezwaar tegen.. dus ik denk, dat ik dan tochwel in mijn recht sta.. tevens is het pad maar zo'n 800 meter lang....

druppeltje

Re: Mensen op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:31

In de Drunense duinen lopen de wandelroutes ook over de ruiterpaden heen. Ik vind het juist heel gevaarlijk als er gegaloppeerd wordt, zonder dat je overzicht hebt.

Beetje rekening houden met elkaar, dan komt het allemaal goed.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:14

Bij ons mogen er geen wandelaars en honden op het ruiterpad komen, doen ze toch, daar niet van.
Als je er dan iets van zegt worden ze kwaad en gaan ze je uitschelden. Laten ze extra de hond los, daar ga ik met mijn paard.
Ook altijd handig, en als wij dan een meter een wandelpad over moeten steken is het meteen weer niet goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:07

Naomishaggy: vind het wel erg asociaal om zo te rijden, dat je met een opgefokt paard komt wat niet te houden is omdat je perse op die ene berg of dat ene paadje moet galopperen. En dan nog gaan roepen dat ze aan de kant moeten?? Je hebt gewooon zo te rijden dat je je paard onder controle hebt, en je hebt andere mensen in stap te passeren, en niet in vliegende rengalop. En als er een bocht in het pad zit en je kan niet zien wat zich aan de andere kant bevindt heb je gewoon af te remmen naar draf of stap, en pas als je vrij zicht hebt kun je weer gas geven. Ik vind het niet gek dat die mensen gaan schelden, ze schrikken zich dood als je zo aan komt denderen. Het is gewoon een gegeven dat er mensen op het ruiterpad lopen, wij als ruiters horen het goede voorbeeld te geven en ons aan te passen aan het overige verkeer. We leven nu eenmaal in een klein overvol landje, dus een beetje rekening houden met de anderen is dan wel zo fijn. En je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het wel fout gaat, en er iemand onder je paard terechtkomt. Levensgevaarlijk!!!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:00

Ik ga meestal in (een rustige) draf of stap erlangs, maar als ze een hond(je) hebben zoiezo wel even stappen.
Als ik zie dat ze het hondje gewoon los laten lopen vraag ik wel even of ze hem willen vast houden.(anders heb ik een hond aan mijn pony zitten :D )
Gelukkig denken de mensen er meestal zelf wel aan om het hondje even vast te houden. Ik heb er zelf niet zo'n last van want ik stap soms zelf ook wel even op een voetpad omdat daar de ondergrond dan beter is voor mijn pony.