buitenrijden en loslopende honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:41

Ik zou in ieder geval altijd mijn paard met zijn voorhand naar de hond blijven draaien, dan blijft hij het dier kunnen zien en in de gaten houden, en dan kan hij ook niet trappen. Dus als de hond om je paard heen gaat, altijd je paard mee draaien. Kijk, als paard mag je natuurlijk niet van de ruiterpaden af dus als je dan een hond tegenkomt tsjah... maar als er iemand met zijn hond op het ruiterpad loopt spreek ik hem/haar daar wel altijd op aan (sommige mensen, geloof het of niet, die weten echt niet wat ruiterpaden zijn, of dat ze daar niet mogen komen met hun hond). Gelukkig reed ik een Tinker die nooit van honden onder de indruk was dus dat scheelt wel :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:18

Ik heb dit meegemaakt met mijn hond! -:(- Die ging vol achter een paard aan op het strand. Waarom dat weet ik nog steeds niet. Staat normaal 1oo% onder Appèl. Maar ging ineens blind, luisterde niet meer maar ging gewoon als een dolle annie achter het paard aan.

Ten eerste weet ik zeker dat je je hond alleen los mag laten lopen in de daarvoor bestemde gebieden als hij 100% onder appèl staat. Dus als hij wild wordt van paarden kan hij niet loslopen in gebieden waar ook ruiterpaden aanwezig zijn.

Ten tweede had ik het terecht gevonden als de betreffende ruiter mijn hond een zwieper met haar zweep had gegeven. Ik sla mijn hond niet maar op dat moment kreeg ik haar niet meer terug. Een hond is net zoals een paard niet van suiker en een mep van een zweep is veel minder erg dan een trap van een paard, dus slaan ? JA GRAAG!

Ik voelde me als paarden en honden bezitter op dat moment zwaar verantwoordelijk wat hetgeen dat had kunnen gebeuren door de wilde actie van mijn hond.

Gelukkig stond het paard wel onder appèl ;) en draaide de ruiter om zodat ik mijn hond kon grijpen en is er verder niets gebeurd.

liespies5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:13

Volgens mij heeft het ook nog te maken met je ruiterbewijs. Volgens mij ben je niet compleet verzekerd als je er geen heb. Maar dit weet ik niet zeker.