Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:36

Voorbeeldje:
Ik heb geen kinderen, dus ben in feite "kinderleek". Is het dan stom van mij als ik met 80km/u langs een kinderspeelplaats rijdt?
Ouders horen hun kinderen gewoon bij zich te houden.

Dat is dus wat sommige automobilisten met paarden doen. Niet nadenken, gewoon doorgassen. Zelfs als de ruiter een signaal geeft om vaart te minderen, de meeste geven dan juist extra gas.
Ik denk dat Nederland eens wat minder eigenheimerig moet gaan worden. Niet alleen aan zichzelf denken, maar ook eens aan anderen. Als je haast hebt, ben je te laat van huis gegaan en dan moet je jou probleem niet bij andere weggebruikers neerleggen.
Paarden die levensgevaarlijk reageren op verkeer horen idd niet in het verkeer thuis.
Jonge paarden moeten helaas wel verkeersmak gemaakt worden, dat gaat niet zonder verkeer.
Zou misschien verstandig zijn om hesjes te maken met een blauw/witte "L", net zoiets als een lesauto.

KiWiKo

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:38

kom nou.......... de ruiter moet het veilig maken en houden......... niet die sukkel van aeen automobilist die niet weet hoe een paard reageert

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:44

LDRD schreef:
Is het niet beter dat mensen die geen verkeersmak paard hebben gewoon van de weg af blijven?
Om in eerste instantie automobilisten die totaal in het duister tasten over het wezen paard te verwijten dat ze zich niet aanpassen, vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.

Ruiters zijn ook weggebruikers, en hebben net zo goed recht om op de weg te komen vind ik. Mensen moeten gewoon leren wat meer respect voor elkaar te hebben. :) En hoe krijg je een paard verkeersmak als je de weg niet op kan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:47

jeeeuj gaan we weer over recht hebben op :) :) maar dan niet op de blaren willen zitten als het verkeerd gaat.??????

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:47

Ik ben van mening dat het van twee kanten moet komen. Als jouw paard niet verkeersmak is, moet je je imo niet in het verkeer begeven. Ik vergelijk dit met iemand die zijn rijbewijs niet heeft: je bent een gevaar voor anderen.
Maar, ik denk dat automobilisten veelal uit onwetendheid op paarden reageren. Het lijkt mij niet al te veel moeite om iets meer informatie over het paard op te nemen in de autorijlessen. Zo kunnen autobestuurders en ruiters rekening houden met elkaar.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:50

KiWiKo schreef:
jeeeuj gaan we weer over recht hebben op :) :) maar dan niet op de blaren willen zitten als het verkeerd gaat.??????

Waar zie je dat staan? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:52

jij hebt het recht omn buiten te rijden toch?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:03

Ik vind van wel ja. Maar ik had het over het tweede zinsdeel.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:04

KiWiKo schreef:
kom nou.......... de ruiter moet het veilig maken en houden......... niet die sukkel van aeen automobilist die niet weet hoe een paard reageert

Hoe kan een ruiter het nou veilig houden als deze zijn/haar paard gewoon netjes onder controle heeft, en de automobilist zich onverantwoord gedraagt? Kan een ruiter imo helemaal niks aan doen.

Ik heb wel eens gehad dat we met een groepje op een bospad reden, er kwam een auto van achter op de hielen gereden, knipperen met lichten, toeteren, gas geven. Wij waren al aan de kant aan het gaan, staken een hand uit om richting aan te geven dat we rechtsaf een ander bospad in wilde slaan, en gebaarde of ie afstand wilde houden.
Ook wel eens gezien dat een vrachtwagenchauffeur expres versnelde bij een paard met ruiter om deze op te jagen.
Kan er niks aan doen hoor, maar hier kan een ruiter toch niks aan doen als deze zich gewoon aan de regels houdt?!

Wij hebben als ruiter idd het recht om ons op de weg te begeven. Net als andere weggebruikers hebben ook wij regels en wetten waar we ons aan moeten houden.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:08

KiWiKo schreef:

Jij gaat toch ook niet met 100 km lang fietsende kinderen rijden of wel dan?
Denk dat iedereen zich moet aanpassen. Als er bij ons een trekker langskom (en die komen er veel). ga ik of op een inhammetje staan of netjes in de berm. ookal schrikken mijn paarden totaal nergends van. zo hoeven hun niet helemaal de berm in maar verminderen wel vaart. En ook niet elke ruiter steekt zijn hand op als iemand netjes passeerd ;). misschien een hint voor sommige ruiters?! ik doe het zowiezo, want het werkt goed, sommige al meerdere xen tegen gekomen en die herkennen je en doen het gewoon netjes zoals altijd daarna ;).

Voorbeeld: Naast onze stal woont een vrouw, rijdt altijd netjes langs maar niemand steekt zijn/haar hand op. had ze het een x met me moeder erover (kwamen elkaar tegen met honden uitlaten). Dat ze het verwaande mensen vonden en niemand even zijn hand opstak als ze wachte of rustig langskwam. En dat ze het netjes vond dat ik het altijd wel dee. Zo komen er ook genoeg vooroordelen.

Zo ook zomer's als de boeren gras moeten rijden en het land moeten klaarmaken. Deze hebben het heel erg druk, en haast en slaap tekort (ervaring ivm zelf ook doende).. Als je paard er niet tegen kan ga het dan ook niet proberen. nu gaat de discussie komen van ja maar hun moeten ook rekening houden met jou, maar jij ook met hun, dat is de tijd dat hun geld kunnen verdienen. als je zo beetje rekening houd en optijd op een inhammetje gaat staan of groot stuk berm dat ze door kunnen rijden (wel met mate uiterraard). hinder je elkaar niet.!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:12

@Gillian & Wig_love: Helemaal mee eens.
Ik pas me ook altijd netjes aan, ookal is mijn pony wat dat betreft een held (denkt ze zelf) Ze schrikt totaal nergens van, maar als er iets groots/breeds aankomt, ga ik netjes opzij. Ik vind dat het dus van beide kanten moet komen. En no way dat ik van de weg af blijf voor andere mensen!
Daarbij steek ik ook altijd mijn hand op naar een automobilist als hij/zij netjes voorbij rijd.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:25

Als je naar buiten gaat met een niet verkeersmak paard dien je een paard bij te hebben die dat wel is.
Zet mijn paard altijd midden op de weg en als zij staat dan staat ze daar. Doe dat overigens wel met gebaren dat ze rustig moeten rijden. Bedank ook altijd de verstandige automobilisten.

Ook bij mij gaat het weleens mis :=
Was met iemand buiten en we waren bijna terug. We waren druk in gesprek en vergaten dat we samen de weg blokkeerde.
Komt er een meisje op de fiets die over zo'n ribbelrand in de berm fietste. Beide paarden schrokken en zaten zowat op hun kont.
Meisje schrok zich dood en verontschuldigde haar. Wij ons aan haar.
We moesten wel met zijn 3tjes erg lachen. Liep dus goed af. ;)
Beetje een domme actie van ons.

Verder waar ik best boos over was.
Kwam een tractor aan en deze zet zijn tractor op een aanliggend weiland. Hij zette deze haaks op ons en zet zijn kunstmestverspreider aan.
Dat is gewoon erg lomp.
Hij mag ook blij zijn dat er niets is gebeurd,behalve dat ik binnen 2sec. aan de andere kant van het zandpad was.
Denk dat hij nu anders geen grasland meer had maar een door paarden omgeploegd land!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:31

mijn paard is verkeersmak, maar als er een auto met 80 vlak langs scheurt en er vliegt net een eend uit de sloot? Een paard kan nog zo braaf zijn ze kunnen altijd schrikken.
Het is, vind ik rekening houden met elkaar.. Een vrachtwagen chauffeur die midden op de weg gaat rijden als je met je paard ook op die weg rijdt, vind ik asociaal, ik ga aan de kant, waarom, hij dan niet?
De weg is van iedereen, dus rekening met elkaar houden zou weg fijn zijn...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:40

RT-P ->> BRT

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:57

marise83 schreef:
mijn paard is verkeersmak, maar als er een auto met 80 vlak langs scheurt en er vliegt net een eend uit de sloot? Een paard kan nog zo braaf zijn ze kunnen altijd schrikken.
Het is, vind ik rekening houden met elkaar.. Een vrachtwagen chauffeur die midden op de weg gaat rijden als je met je paard ook op die weg rijdt, vind ik asociaal, ik ga aan de kant, waarom, hij dan niet?
De weg is van iedereen, dus rekening met elkaar houden zou weg fijn zijn...

Die zou jij al moeten zien aankomen, en altijd op voorbereid moeten zijn dat ze weg kunnen springen. (niet aanvallend bedoelt hoor!)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:02

ja tuurlijk, maar bij ons heb je een smalle berm en dan een sloot, veel verder aan de kant kon ik niet ;) Maar dat hij dan midden op de weg gaat rijden ipv gewoon aan de kant dat vind ik niet netjes.. Het is vind ik beide rekening houden met, bij fietsers ga je ook aan de kant ;)
En als je paard schrikt van die eend, springt hij richting de weg, als een auto of iets dan vlak langs je crost dan hoop je maar dat je het na kan vertellen. Die eend kan ik van te voren niet zien zitten in dat hoge gras naast die sloot...

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:12

Wij hebben hier het zelfde probleem met de berm

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:15

das soms best lastig toch? Gelukkig zijn er ook chauffeurs die netjes vaart minderen en op afstand passeren, die groet ik dan ook altijd vriendelijk... Zoals ik al zei, het is beide rekening houden met elkaar.. Je deelt de weg samen, wat is er dan mis met op elkaar letten?

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:17

Lijkt mij dat je ze optijd zie aankomen, meestal draaf ik aan naar een inhammetje dan ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:21

Ik heb het geluk dat mensen hier in de Betuwe redelijk ervaring hebben met paarden op de weg. Over het algemeen rijden ze rustig langs.
Motorrijders die hier op de dijk rondcrossen zijn af en toe wel een beetje onnozel. Passeren je heel netjes rustig, en geven een idiote dot gas als ze je net 1 meter voorbij zijn. Dan ben je soms wel lichtelijk doof :P

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:30

als ze van voren komen wel ;) helaas geen inhammetjes bij ons, alleen afgesloten weilanden en een sloot, er staan wel geteld nog 2 boerderijen langs die weg tussen 2 dorpen..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:30

Beide hebben gewoon een verantwoordelijkheid. Je kunt ook als heel goede oplettende ruiter op alles anticiperen, tot er dan een auto of peloton wielrenners langskomt niet niet opletten en er net een zwaan gaat landen in de sloot naast je.

Ongelukken zijn soms gewoon echt ongelukken. Maar veel rottige situaties kun je voorkomen door idd goed om je heen te blijven kijken, inhammetjes draven, in te houden voor een enge prullenbak als er achteropkomend verkeer komt waar je paard net uit zou kunnen wijken etc...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:33

@kukkie Dat bedoel ik ook, je kijkt samen uit voor elkaar. Als mijn paard iets echt eng vind dan stap ik ook gerust af zodat er minder kans is op een ongeluk..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:37

ik vind dit verdraaid veel op een huiswerktopic lijken. TS lijkt ook niet erg betrokken, al 2 pagina's met reacties, maar geen TS om te vertellen wat ze al allemaal gedaan hebben.

Omdat ze zelfs de KNHS campagne niet noemt in haar openingspost, lijkt zelfs goggle te veel werk te zijn geweest.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:40

Saar88 schreef:
Ik ben van mening dat het van twee kanten moet komen. Als jouw paard niet verkeersmak is, moet je je imo niet in het verkeer begeven. Ik vergelijk dit met iemand die zijn rijbewijs niet heeft: je bent een gevaar voor anderen.
Maar, ik denk dat automobilisten veelal uit onwetendheid op paarden reageren. Het lijkt mij niet al te veel moeite om iets meer informatie over het paard op te nemen in de autorijlessen. Zo kunnen autobestuurders en ruiters rekening houden met elkaar.

Het moet zeker van twee kanten komen. Mijn paard is prima verkeersmak, maar een vrachtwagen tegenkomen die dan op het verkeerde moment een keer gas bijgeeft of lucht loslaat van de remmen of zo, niet of het een of het ander, maar reken maar dat veel paarden daar van aan de loop gaan....

Dit heb ik zelf ervaren. Mijn paard lag op haar knieën voor de cabine van de vrachtwagen en ik ben de chauffeur nog steeds eeuwig dankbaar dat hij WEL rekening met me hield. En toch ging het mis...

Goede actie. Verhoogt verkeersveiligheid voor iedereen. 600 kg door de voorruit van een auto overleefd niet alleen een paard niet.