wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:08

Ik stap wel af bij mijn bijrijdpaard op buitenrit aangezien wij alleen maar smalle fietspaden hebben met een smalle berm met aan beide kanten een sloot om buiten te rijden of met prikkeldraad aan beide kanten. Hij probeert regelmatig om te draaien of achteruit te lopen en stopt echt niet bij de sloot. Als ik dan af stap en een stukje met hem aan de hand loop en weer op stap gaat het prima. De eigenaar doet dit zelf ook zo.

YelaBrenda11

Re: wanneer stappen jullie af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:45

bedankt voor alle snelle reacties!

het hangt natuurlijk ook helemaal van je paard en vaak ook van de leeftijd af . ik heb een 4 jarige draver die sneller zl schrikken dan een ouder paard .

gelukkig gebeurd het niet vaak , maar in een panieksitiatie aan de kant van mijn paard , ga ik toch liever schuin voor hem lopen , leiding geven dus , ik merk vaak ook dat ze zich dan gaat ontspannen en weet dat ze bij mij veilig is omdat ik haar leider ben .

er is geen speciale regel voor wat je moet doen als je paard schrikt , gewoon doen wat werkt :) voor mij dit dus .

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:44

Ik zeg altijd: "Better safe then sorry" (Parelli).

Als ik het gevoel heb dat ik om de een of andere reden af moet stappen, dan doe ik dat. Vaak als mijn paard iets heel erg spannend vindt, zoals bijv. een houten brug waar water onder door stroomt, na een aantal keren aandringen neem ik mijn paard gewoon aan de hand mee er over heen. Dit een paar keer gedaan en meneer stapt er nu ook onder het zadel er over heen.

En ik moet zeggen dat als mijn paard op hol slaat, dat ik liever op de grond sta, dan dat ik met hem mee ga met alle ellende van dien. Ik ben gek op mijn paard, maar ik hoef niet dood ;) .

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:45

Als hij de achteruit er in zet en achterwaarts half de sloot inloopt, als ik niet af was gestapt loopt hij er ook gewoon in namelijk. (gebeurt met andere ruiter)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:48

Alleen als de situatie te gevaarlijk wordt (andere weggebruikers lopen gevaar of ik kan in een beek belanden)
Of als er op de straat gepoept is even opzij schuiven

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:52

anais96 schreef:
Moontje1991 schreef:
Ik vindt het zelfs egoistisch om af te stappen.
zo van oh dat vindt hij eng weet je ik stap af als hij er vandoor gaat en ik kan hem niet houden dan ben ik hem kwijt en wordt hij mischien doodgereden maar heb ik niks.
Nee

Waarom zou je egoïstisch zijn? Ik durf te zeggen dat GEEN EEN paardengek zo iets zou denken.
Beetje overdreven.

Ik vind het ook overdreven..
Als de situatie echt gevaarlijk wordt stap ik af.
Eigen veiligheid eerst ;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:54

Ik ben 1 keer afgestapt toen ik bijna met mijn verzorgpony in de sloot zat (hij was vervelend bezig).
En daarnaast stap ik ook wel is af als ik over een brug moet en het net geregend heeft.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:01

Ik stap niet snel af en kan me ook niet herrineren dit ooit gedaan te hebben. Maar met het paard dat ik nu heb had ik laatst wel de neiging om eraf te springen en hem een onmeunige schop in zijn kont te geven! Hij is buiten een ongelooflijke etter, kan ergens 20 keer langsheen gaan en de 21ste keer er niet langsheen willen en dan steil omhoog komen of achterwaarts gaan. Meestal krijg ik hem er dan wel langs.
Maar de laatste keer langs de beek wou meneer ineens niet langs een paaltje van 30 cm hoog en zette zichzelf eerst in de achteruit richting de beek, kreeg hem godzijdank weer vooruit! En later achterwaarts met kont richting prikkeldraad, wou er net afspringen toen hij besloot toch maar erlangs te gaan!

Doe het dus alleen maar als ik denk dat het ivm de veiligheid van mijn paard niet anders kan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:14

Het hangt denk ik nogal af van je paard. Mijn paard was geen held en ik kwam ooit toen ik het pad uit het land op een vorige stal af stapte (paard was toen denk ik 4) aan het einde op de weg een meisje tegen met een oudere schimmel. Ik heb haar gevraagd of ik een stukje mee mocht rijden, want samen is nu eenmaal makkelijker dan alleen. Ik vroeg haar hoe die van haar zo braaf was geworden, of dat hij altijd zo was geweest, waarop ze moest lachen. Hij was net zo erg als die van mij geweest zei ze en haar truc was geweest- als hij aangeeft er niet langs te durven, afstappen, er langs lopen en opstijgen...afstappen, erlangs opstijgen, afstappen, erlangs, opstijgen..etc etc etc....tot hij op een dag zegt- kom baas, blijf maar zitten, dat kan ik zelf wel! Ik heb het altijd onthouden en toegepast en nu met 9 jaar oud is mijn paard vaak degene die juist overal langs loopt voorop als anderen twijfelen. Wij rijden ook al lang genoeg samen dat hij feilloos kan aangeven dat iets echt even teveel is en of ik hem erbij wil helpen (door af te stappen).

Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij al vanaf zijn geboorte samen zijn en hij eindeloos vertrouwen heeft als ik naast hem loop. Want dat doen we al ZO lang. Zijn vertrouwen in mij was altijd groter ernaast dan erop. Langzaamaan krijgt hij dat vertrouwen nu ook als ik erop zit, waardoor alles makkelijker wordt...

Dus nee ik denk dat afstappen niet slecht is....zolang je het doet met geduld en niet uit boosheid, want dan heeft het in mijn ogen ook geen zin...

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:23

Elpharo; dat is wat ik ook eigenlijk bedoel. De relatie tussen mij en mijn paard is ook op de grond opgebouwd (hij was 1½ toen ik hem kocht) en hij heeft op de grond ook meer vertrouwen dan onder het zadel. En dat komt wel, maar dat heeft tijd nodig. En het gaat nog best snel, door bij spannende dingen gewoon af te stappen als dat nodig is krijgt hij uiteindelijk genoeg vertrouwen dat het onder het zadel ook lukt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:26

ik stap af als ik erg moet plassen hahaha
Komt gelukkig bijna nooit voor maar als het echt moet ga ik eraf.
Verder zou ik afstappen als ik vermoed dat mn paardje niet goed loopt,maar dat zou iedereen wel doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:27

Ik stap nooit af tenzij het echt niet anders kan. Ik voel me naast mn paard stukken machtelozer dan erop eerlijk gezegd. En tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit van een paard hoeven stappen tijdens een buitenrit eigenlijk. :) Met uitzonderingen van steentjes in de hoef oid.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:31

Ik moest ooit in een (georganiseerde) rit over een viaduct over de snelweg. Reling van een metertje hoog, dus daar toren ik behoorlijk bovenuit. Vlak voor het einde kwam er een vrachtwagen onder ons door en mijn paard schrok daar zo van dat ie bijna over de reling sprong. Mocht deze situatie zich nog een keer voordoen dan stap ik zeker af.
Verder stap ik nooit af, maar mijn paard is best dapper :D

Edit: als ik door een smal hekje moet (natuurterrein op) stap ik ook af. Kennis van me heeft zo zijn been gebroken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:33

gohya schreef:
Ik stap af als die heeft gepoept op een weg langs de huizen.Ik schuif het met me laarzen naar de kant.Verder stap ik eigenlijk nooit af.

wow.. wil jij mijn buurvrouw worden? ik woon tegenover een bos, dus veel paarden voor de deur.. en dus ook poep.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:40

Ik stap af als we een wat drukkere weg over moeten steken, mijn pony wil dan soms niet altijd even goed stilstaan totdat het veilig is om over te steken en als ik er naast sta blijft ze gewoon rustig staan, dus dan maar afstappen zo houden we het voor ons alle 2 veilig.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:41

Ik moet sowieso een paar keer per buitenrit afstappen omdat ik te paard niet door de klaphekken kom }:0
Afgezien daarvan stap ik wel vaker af, bijv laatst toen ze net op een kruispunt ineens ergens bang van werd en maf begon te doen en ik een auto aan zag komen. Ik weet dat ze aan de hand 10x sneller mee zal lopen dan wanneer ik erop zit, dus dan spring ik er liever even af en neem haar zo mee, laat haar even kijken en stap weer op. Idem met WK-voetbalvlaggetjes die nu overal hangen, eerst vond ze het eng en ben ik er aan de hand onderdoor gelopen, keer daarna gewoon blijven zitten en ging prima. Ook ben ik wel eens afgestapt omdat ze totaal opgefokt geraakt was en ik bang was dat ze er vandoor zou vliegen naar huis, ik had zelf ook een beetje de zenuwen en dat werkt niet. Als ik ernaast loop daarentegen blijft ze echt wel bij me, ze is dan veel rustiger.
Ik stap ook niet voor elk muizenisje af hoor, maar als ik het veiliger vind, dan wel. Paard is nog jong, ik heb haar net, dus als ik het net even makkelijker kan maken door er in lastige situaties even naast te lopen, waarom niet. Ik verwacht dat het vanzelf minder vaak nodig zal zijn.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:41

Moontje1991 schreef:
Nooit.
Als je afstapt en je paard slaat ophol ben je hem kwijt als je blijft zitten ga je mee..
zo van oh dat vindt hij eng weet je ik stap af als hij er vandoor gaat en ik kan hem niet houden dan ben ik hem kwijt en wordt hij mischien doodgereden maar heb ik niks.
Nee

Dit vind ik echt nergens op slaan. Als mijn paard echt op knappen staat dan stap ik echt wel af hoor! Als ik hem dan gewoon goed vasthou en NIET loslaat is hij veel rustiger dan dat ik erop blijf zitten :j Ik zeg niet dat dit bij alle paarden zo is, maar zo heb ik het wel met de mijne ervaren.
Ik stap dus af zodat hij veiliger blijft voor IEDEREEN, dat heeft dus niks met egoisme te maken.

Bij mijn pony stap ik juist nooit af omdat ik daar erop meer controle heb dan eraast :j

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:42

Oja, ben ook nog wel is afgestapt als de neusriem van verzorgpony los zat.. Hij heeft een Mexicaanse en bij zijn oude hoofdstel schoof die gauw losser. Als hij dan even ging schuren, ging dat ding los :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:52

Ik stap af als ik moet plassen :D
Of als van de natuur wil genieten.
Als mijn paard of ik twijfelen aan een bepaalde ondergrong/helling of doorgang zoals omgevallen bomen en afrasteringen die we moeten open en dicht maken om door te gaan.
Ook wil ik na een lange rit eerder afstappen zodat we samen naar huis lopen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:53

Ik stap af als we bij het pannenkoekenhuis zijn aangekomen :D Om pauze te houden :Y)
Verder stap ik eigenlijk niet af, hoeft ook niet want mijn paard is superbraaf.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:42

xSiep schreef:
Moontje1991 schreef:
Nooit.
Als je afstapt en je paard slaat ophol ben je hem kwijt als je blijft zitten ga je mee..
Nee

Dit vind ik echt nergens op slaan. Als mijn paard echt op knappen staat dan stap ik echt wel af hoor! Als ik hem dan gewoon goed vasthou en NIET loslaat is hij veel rustiger dan dat ik erop blijf zitten :j Ik zeg niet dat dit bij alle paarden zo is, maar zo heb ik het wel met de mijne ervaren.
Ik stap dus af zodat hij veiliger blijft voor IEDEREEN, dat heeft dus niks met egoisme te maken.

Bij mijn pony stap ik juist nooit af omdat ik daar erop meer controle heb dan eraast :j

Maar ooit gebeurt het dat je hem niet meer kunt houden dat hij zo in paniek raakt dat de teugels scheuren of dat je hem gewoon niet meer kan houden.
EN dan ben je hem kwijt en kun je hem niet meer behoeden voor gevaar.
Een paard denkt ah eng rennen en niet oh daar komt een vrachtwagen met 80 aan laat ik stoppen en wachten tot hij voorbij is zodat ik veilig over kan steken.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:56

Maar ooit gebeurt het dat je hem niet meer kunt houden dat hij zo in paniek raakt dat de teugels scheuren of dat je hem gewoon niet meer kan houden.
Een paard denkt ah eng rennen en niet oh daar komt een vrachtwagen met 80 aan laat ik stoppen en wachten tot hij voorbij is zodat ik veilig over kan steken.[/quote]

Dit gebeurt ook als je erop zit. Als het paard eenmaal zo geschrokken is en wegrent heb je zelf totaal niet mee te zeggen (ik heb zo een keertje bijna een ongeluk gehad met een tractor)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:01

[/quote]

Een paard denkt ah eng rennen en niet oh daar komt een vrachtwagen met 80 aan laat ik stoppen en wachten tot hij voorbij is zodat ik veilig over kan steken.[/quote]

Als een paard in zo'n blinde paniek is dat ie aan de hand niet meer te houden is, dan is het (voor mij) beter om er dan ook niet op te zitten. Dus ja, ik stap af in geval van blinde paniek.

*edit* vanLotje kan niet quoten :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:03

Apacheshadow schreef:
Een paard denkt ah eng rennen en niet oh daar komt een vrachtwagen met 80 aan laat ik stoppen en wachten tot hij voorbij is zodat ik veilig over kan steken.

Dit gebeurt ook als je erop zit. Als het paard eenmaal zo geschrokken is en wegrent heb je zelf totaal niet mee te zeggen (ik heb zo een keertje bijna een ongeluk gehad met een tractor)[/quote]

Enkeld als je meegaat kun je de controllen nog terug krijgen en ook een paard in blinde paniek is nog te sturen alleen niet te stoppen.
Als je op de grond staat en je raakt hem kwijt kun je roepen wat je wilt maar de controle krijg je echt niet terug dan

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:12

Ik stap af als ik (zelden) helemaal alleen ga buitenrijden en de situatie mij zegt dat ik moet afstappen. (bommetje, stress, tractor en niet ergens kunnen gaan staan enz)

Ben ik met twee of meer blijf ik zitten tenzij er een tractor is en ik niet ff aan de kant kan staan.

Ja...ik ben iemand die afstapt omdat ik weet dat ik meer te zeggen heb op de grond en daarnaast als ze zich losrukt en er gebeuren ongelukken dat ik daar niet bij "betrokken" ben. Als je meegaat omdat je erop zit en er gebeuren ongelukken ben je veel verder van huis.....sorry....maar liever paardloos dan dat mijn vier kinderen moederloos worden. (klinkt grof bedoel dat niet zo want hoop dat zoiets never nooit niet gebeurd natuurlijk!!!! )