paard schrikt als er een achterkomende mountainbike of paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:44

excuses heb het ergens niet goed gelezen of zat met iets anders in mijn hoofd.

Gentlegiant schreef:
Nee ik denk dat het hier gaat om inhalen

Worden 2 dingen door elkaar gegooit

Ik zou tot 200 meter draven en als ik dan 200 meter ongeveer in de buurt ben ga ik netjes stappen als ik zie dat de ruiter het moeilijk heeft eerder ;)

liesje193

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:55

mijn verzorg paard schikt ook nog wel eens als er een brommer voorbij komt, ik denk dat het aan t zien licht van de brommer aangezien ze voor de kar er geen last van heeft en dan oog kleppen op. zelfs treinen vind ze niet eng voor de kar heb ik gehoord van de eigenaar.

happy2014

Re: paard schrikt als er een achterkomende mountainbike of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:03

mijn redelijk bomproof paard vindt het ook niet zo fijn als ik opeens gepasseerd wordt door een mountainbiker. Tsja..ik doe er niet zoveel aan, hij schrikt even en ik rijd weer verder. Meestal bellen ze wel, dan draai ik mijn paard er met zijn hoofd heen zodat hij hem ziet.

Ik zelf paseer altijd iemand in stap.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:58

ook mijn vorige paardje had ook een enorme hekel aan wielrenners die van achteraf kwamen.

wat hem er aan stoorde was dat het geluid dat pas achter de fietser aan kwam , dus eerst schrok die omdat hij een fietser zag die hij niet aan hoorde komen , en dan een honderste van een sec komt het geluid er ook nog eens achter aan.

ik ben begonnen met waarschuwen dat er iets aan kwam , ophouding met mijn teugels en dmv stem geluid , en idd iets meer stelling aan de kant waarvan de fiets zou komen.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:42

Om te voorkomen dat je paard schrikt moet je zelf altijd goed in de gaten houden wat er voor en achter je gebeurd, dus af en toe ook even achterom kijken.
Als je dat ziet dat er achter je iemand rijdt die sneller gaat, kun je je paard vast waarschuwen door hem allert te maken en daarna een beetje stelling aan te nemen zodat hij/zij goed achter zich kan kijken.

Ik heb eens een jong paard gehad dat ECHT een vreselijke hekel had aan achteropkomende mountainbikers. Ze is er een paar x flink van geschrokken, ondanks dat ik haar netjes gewaarschuwd had. Daarna viel ze de mountainbikers echt aan als die probeerden in te halen, dat was ook niet grappig. Eén x reed een mountainbiker in paniek het moeras in om te voorkomen dat hij door het paard gebeten zou worden haha }>

Maar ik vind het wel vaak de fout van de mountainbiker, ze maken nauwelijks geluid en dan inééns rijden ze veel te dicht achter je! (Soms zelfs zo dicht dat ze bijna de hakken van het paard raken) Zouden ze dan echt niet snappen dat paarden daarvan schrikken? Als ik op de mountainbike zit waarschuw ik altijd door wat te roepen of zachtjes te pingelen met de bel. Ik probeer de mountainbikers in "mijn" bos ook altijd op te voeden, door er wat van te zeggen. Vinden ze heel irritant haha.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:30

RT-->BRT.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:08

Carmen85 schreef:
Om te voorkomen dat je paard schrikt moet je zelf altijd goed in de gaten houden wat er voor en achter je gebeurd, dus af en toe ook even achterom kijken.
Als je dat ziet dat er achter je iemand rijdt die sneller gaat, kun je je paard vast waarschuwen door hem allert te maken en daarna een beetje stelling aan te nemen zodat hij/zij goed achter zich kan kijken.

Zelf achterom kijken is geen goed idee imo.
Dat bevestigt dat er iets engs nadert, jij kijkt immers ook.
Gewoon rustig blijven, laat het paard kijken (teugeltje wat losser)
Verder niets doen, lukt dat niet paard stilzetten of evt omkeren.
Ruiters moeten dacht ik altijd in stap passeren.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:11

Mijn paard vind van die fietsers met helmpjes op meestal eng, ik kijk regelmatig achterom om te kijken of er ook iets aan komt.
Als er iets aan komt waar ik van weet dat ze misschien zou kúnnen schrikken dan ga ik tegen haar praten. Hierdoor schrikt ze minder snel.

Misschien moet je dit eens een keer proberen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:18

Je moet zelf regelmatig omkijken om te zien of er iets aankomt de ja of de nee. Dan is omkijken iets wat gewoon erbij hoort en niet al per definitie een voorbode tot onheil in de ogen van je paard. Ik rij vaak zat alleen buiten, en kijk dan constant om me heen en achter me. Als er achter me iets nadert laat ik mijn paard even schoudervoor lopen of anderszins zijwaarts, zodat ze goed kan zien dat er iets van achteren nadert. Krijg nooit een vreemde reactie van mijn paard. Als ik echter vergeet om te kijken en er komt iets van achteren voorbij gevlogen schrikt mijn paard zich ook een hoedje (en ik ook!).

Dus: Maak er een gewoonte van dat je regelmatig ook even achter je kijkt of er iets aankomt en bekijk dan of het nodig is je paard even zelf te laten kijken of dat de kust veilig is en je paard dus gewoon zonder gemiep vooruit kan.

Over passeren: Ruiters horen elkaar in stap te passeren, als ruiter zijnde hoor je iedereen in stap te passeren zelfs. Maar helaas zijn er zat ruiters die geen rekening houden met anderen en gewoon in draf of zelfs galop voorbij scheuren (of zelf hun paard niet onder controle hebben). Jij kan dan het beste maar zorgen dat jouw paard bij je blijft, ook als een ander paard in een volle galop voorbij komt zeilen omdat diens ruiter niet wil of kan terugnemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:53

Ik passeer ook in stap, maar draaf tot ik op een metertje of 100 genaderd ben. Als je je paard trouwens goed wilt leren rustig te blijven stappen terwijl anderen passeren in draf of zelfs galop moet je maar eens bij ons op stal op de renbaan komen rijden, daar wordt je in allerlei tempo's ingehaald of tegemoet gereden. Die van ons geeft er helemaal niks meer om, blijft zelfs stappen als hij wordt ingehaald door een paard wat in rengalop voorbij komt.

Wbt schrikken van achteropkomend verkeer, zelf alert blijven en tijdig actie ondernemen dus vaak om je heen kijken en paard met een beetje stelling rijden. De omgeving past zich niet aan jou aan dus moet je er zelf voor zorgen dat je de boel voor elkaar hebt.