zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:10

Nee een rugzak lijkt me ook geen pretje, hoewel het wel aan te raden is denk ik om stukken naast je paard te lopen.

@Ikke; heb jij misschien een weblog met je ervaringen ofzo? Lijkt me erg interessant om te lezen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:28

Neva schreef:
Nee een rugzak lijkt me ook geen pretje, hoewel het wel aan te raden is denk ik om stukken naast je paard te lopen.

@Ikke; heb jij misschien een weblog met je ervaringen ofzo? Lijkt me erg interessant om te lezen!

Maar naast je paard lopen (vooral doen!!) is iets heel anders dan rugzakken meenemen :D :D

Ik heb geen weblog, ik heb ook niet de wereld aan reiskilometers op mijn paarden CV staan. Ik heb echter altijd heel erg goed opgelet hoe anderen trektochten maken en hoe ze dat op de langere termijn volhouden. Daarnaast heb ik natuurlijk wel wat reizen op m'n CV, maar dat is allemaal niet heel wereldschokkend en vooral op paarden die al weten hoe het werkt. Tegen de tijd dat ik trektochten echt leuk begon te vinden, was mijn paard eigenlijk te oud om nog serieus mee te reizen. De drie wintertrektochten die ik met dat paard heb gedaan, zijn eigenlijk wel de meest serieuze reizen die ik heb ondernomen.

Sinds enige tijd heb ik weer een paard waar het mee kan en dat paard heeft ook de eerste reiskm al in de benen, maar erg spectaculair is dat allemaal nog niet. Dat paard krijgt deze zomer de opleiding, zodat we volgend jaar rond het IJsselmeer kunnen rijden, inkl afsluitdijk; doet het wel op je reis CV :D

peaches

Re: zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:24

veel wandelen hoor zeker erbij! We rijden ook bitloos dus ergens ff stoppen voor wat grasjes is geen probleem.

Is er trouwens veel verschil tussen losse zadeltassen en dekjes met zakken erop?

Op stal hebben we namelijk dekjes met zakken die heeel handig zijn! Maar ik rij boomloos dus dan moet ik een dekje tussen mijn zadel en pad indoen. Opzich geen probleem want daar heb ik wel al mee gereden maar nog geen trektocht, maar dat doen ze bij ons op stal dus wel.

Het ding is dus..dan heb ik een pad en daarboven het dekje met zakken. Is het dus verstandiger om losse zadeltassen te kopen en mogen die dan direct op mijn paardje hangen? Want de pad die onder het zadel ligt heeft bijna de vorm van het zadel. Zou het verschil uitmaken een dekje met zakken of dus losse zadeltassen die direct op mijn poown hangen?

@ikke owja...hoe kwam jij bij de trektocht via onze stal van uden naar sttunnis? Of banketstaaf ik iets heel vaags? Ze hebben volgends mij wel een route richting die kant maar die is vrij nieuw. En welke camping bedoel je bij st.anthonis?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:29

ik moet ergens zadel tassen hebben. Dan pak ik het dekje met zakken erin.... idee??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:32

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

Er zit een camping bij manege Urena in St.Anthonis, vanaf Uden kun je eigenlijk de hele route via de Euregio route volgen en dan kom je er vanzelf langs.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:06

Ik volg idd een heel eind de route, maar soms wijk ik er wat stukjes vanaf.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:08

Arabesk schreef:
Zie hier mijn reisverslag incl voorbereidingen en de route

http://www.arabeskvanilla.shareyourstory.nl/

Misschien ligt het aan mij maar ik kom niet echt wijs uit de site. Heb je een directe link naar je voorbereidingen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:09

peaches schreef:
veel wandelen hoor zeker erbij! We rijden ook bitloos dus ergens ff stoppen voor wat grasjes is geen probleem.

Is er trouwens veel verschil tussen losse zadeltassen en dekjes met zakken erop?

Op stal hebben we namelijk dekjes met zakken die heeel handig zijn! Maar ik rij boomloos dus dan moet ik een dekje tussen mijn zadel en pad indoen. Opzich geen probleem want daar heb ik wel al mee gereden maar nog geen trektocht, maar dat doen ze bij ons op stal dus wel.

Het ding is dus..dan heb ik een pad en daarboven het dekje met zakken. Is het dus verstandiger om losse zadeltassen te kopen en mogen die dan direct op mijn paardje hangen? Want de pad die onder het zadel ligt heeft bijna de vorm van het zadel. Zou het verschil uitmaken een dekje met zakken of dus losse zadeltassen die direct op mijn poown hangen?

@ikke owja...hoe kwam jij bij de trektocht via onze stal van uden naar sttunnis? Of banketstaaf ik iets heel vaags? Ze hebben volgends mij wel een route richting die kant maar die is vrij nieuw. En welke camping bedoel je bij st.anthonis?

Dekjes met zakjes erop zijn leuk voor een zakje boterhammen, maar veel verder dan dat gaat het niet. Voor trektochten gebruik je zadeltassen, die niet op de rug van het paard liggen, maar aan je zadel hangen (dat de ruggegraat vrij houdt, als het goed is). Hetzelfde geldt overigens voor voortasjes.

De camping bij St Antonis was een potentieel overnachtingsadres in de Delfzijl-Vaals-trektocht :D Vandaar dat ik wist dat daar mogelijkheden zijn. De rest is een kwestie van Google maps :D Ik weet niet hoe die camping heet, zoek ik nog even voor je op.

Bedenk dat een tweedaagse tocht zoals die op de site van je stal wordt aangeboden, iets anders is dan met al je bagage een week op stap zijn! Even in twee dagen op-en-neer naar Escharen (2x 20km) is toch even iets anders dan een hele week weg; alleen al omdat je dan gewoon meer bagage bij je hebt. Een tandenborstel, handdoek en schone onderbroek mee is toch iets anders dan een reisuitrusting.......

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:23

In die zakken kan echt heel veel..

Afbeelding

Uiteindelijk zorg ik denk ik toch dat mijn vriend slaapspullen komt brengen bij de overnachting aangezien dat niet ver weg is.

maar ergens lijkt het me zo vol..zo'n pad en dan nog een dekje erboven. Alleen zo'n zadeltas hang toch aan je zadel? maar als je geen dekje hebt hangt het direct aan zijn lijf.

even en voorbeeld..hier hangt de tas aan het zadel, maar mijn pad loopt dus bijna evenwijdig aan mijn zadel dus de tassen rusten daar niet op maar direct op de vacht.
Afbeelding

Is dat normaal, en niet erg? Of is het toch gebruikelijk dat zo'n tas op een dekje leunt? Want in dat geval kan ik beter die dekjes nemen waar de zakken al op zitten denk ik.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:45

Even tussendoor, haal bij de VVV vooral kaarten met ruiterpaden en wandelpaden erop. Ik lees hier al een aantal mensen die praten over eerst de route met de fiets of auto(??) doen. Maar het is natuurlijk veel leuker om over ruiter en als die er niet zijn, wandelpaden te rijden. Op die paden zie je teminste nog iets van de omgeving.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 23:59

ik heb vandaag de eerste 10 kilometer gefietst en dat dus over de ruiter route en ja ok...voor paarden zijn ze schitterend maar om over te fietsen is dat flink werken. Maar ik ben gewoon graag voorbereid. Vooral op mijn eerste tochtje en wil ik dus graag weten waar ik heen ga. Ik ga dus heel de route eerst te fiets doen voordat ik hem ga rijden met de pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:09

labyrinth schreef:
Even tussendoor, haal bij de VVV vooral kaarten met ruiterpaden en wandelpaden erop. Ik lees hier al een aantal mensen die praten over eerst de route met de fiets of auto(??) doen. Maar het is natuurlijk veel leuker om over ruiter en als die er niet zijn, wandelpaden te rijden. Op die paden zie je teminste nog iets van de omgeving.

Kwestie van de juiste auto? }:)

@ peaches: Die tassen kunnen veel bevatten, maar ze hangen wel op de rug (met name de ruggengraat!) van je paard en dat is precies wat je NIET wil voor langere tochten. Het werkt best voor één of twee dagen, maar veel langer gaat het ook niet goed! Daarnaast is het lastig om de tassen af te wegen op gelijk gewicht, zodat je een groter risico loopt op verschuiven.
Twee tassen aan een brug achter het zadel hebben feitelijk hetzelfde probleem, namelijk niet vrij laten van de rug. Bij dergelijke tassen is dat nog vrij simpel op te lossen, maar een punt van aandacht is het wel!

Losse tassen liggen bij voorkeur op een dek, omdat het vroeg of laat gaat schuren en dan heb je in no-time een wond om U tegen te zeggen (en einde trektocht). Zorg er dus voor dat de bagage beschermd is ten opzichte van de vacht/huid.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:01

Hoe werkt het dan als je langere ritten wilt doen? Iemand met de auto spullen vooruit brengen ofzo? Misschien is dat dekje met die zakken erop dan nog niet zo verkeerd! Mijn equitex pad is echt een super ding want je hebt echt veel ruggegraatvrijheid. Met het dekje erboven blijft dat dan misschien eerder zo dan dat ik alleen met dekje zou rijden zonder de pad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:48

peaches schreef:
Hoe werkt het dan als je langere ritten wilt doen? Iemand met de auto spullen vooruit brengen ofzo? Misschien is dat dekje met die zakken erop dan nog niet zo verkeerd! Mijn equitex pad is echt een super ding want je hebt echt veel ruggegraatvrijheid. Met het dekje erboven blijft dat dan misschien eerder zo dan dat ik alleen met dekje zou rijden zonder de pad.

Op langere ritten heb je gewoon goede tassen, die aan een goed passend zadel hangen, vrij van de rug. Twee tassen achter en twee tasjes voor. ga je op de "primitieve tour" dan heb je nog een rol met slaapzak en matje. Tent is altijd een punt van discussie omdat het relatief zwaar is, veel plaats inneemt, maar zelden echt comfortabel om te kamperen, zeker als je alleen gaat.

Zeker op de eerste tochten zou ik zonder tent reizen en voor B&B-achtige oplossingen gaan. Naarmate je ervaring krijgt en beter weet wat er allemaal te koop is en vooral waar je dat haalt (de legerdump is vaak je beste leverancier!) kun je beter minimaliseren en daarmee de lat hoger leggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:48

peaches schreef:
even en voorbeeld..hier hangt de tas aan het zadel, maar mijn pad loopt dus bijna evenwijdig aan mijn zadel dus de tassen rusten daar niet op maar direct op de vacht.
Afbeelding

Is dat normaal, en niet erg? Of is het toch gebruikelijk dat zo'n tas op een dekje leunt? Want in dat geval kan ik beter die dekjes nemen waar de zakken al op zitten denk ik.

In dit geval zou ik in ieder geval een (of beter, 3) ring aan de achterkant van het zadel laten maken door de zadelmaker. Als je aan de achterkant een ring hebt, dan kun je de brug van je zadeltassen omhoog halen zodat hij van de ruggengraat af is. Ook een bananentas die je achter het zadel wil doen, is het best aan dergelijke ringen te bevestigen, primair om hem van de rug af te houden, maar ook om zijdelings verschuiven (= ongelijke belasting) te voorkomen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:44

aha ok! Ik heb en boomlooszadel en ik kan dus een lus om de hele achterboogje doen. Dan blijft hij super zitten. Er zit zoiezo een ring.

Vandaag de tweede deel van de route gefietst en met de auto gereden want het regende nogal. Nu nog het laatste deel en dat is een beetje zelf vogelen waar ik heen moet omdat daar geen route loopt. Spannent!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 00:27

phoe phoe..ik ben nu bezig met de overnachtingen, maar diegene waar ik waarschijnlijk de paarden bij kan zetten zijn 21 en 22 kilometer rijden.

Ik heb ook wat adressen dichterbij maar daarvan is nog niet zeker of de paarden er kunnen overnachten. Ik ben druk aan het mailen en als ik deze week niks hoor ga ik gewoon bellen. (ben niet zo'n beller).

De dichtstbijzijnde is 13,5 km op een schapen boerderij. Er worden ook van allerlei workshops gegeven dus als de paarden daar of daar vlakbij zouden kunnen staan zou het ook wel leuk zijn een dag langer te blijven en een workshop te doen misschien.

Leuk en vermoeient tegelijk om zoiets te organiseren!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:36

Als je zelf alle spullen mee wil nemen zou ik ortlieb zadeltassen kopen :j. Al het andere past véél minder in en zijn ook niet waterdicht etc

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:13

Wat leuk dat je een trektocht wilt rijden. Een vriendin en ik gaan ook eind van de zomer. Ik heb er ook al eerder twee gereden, een te paard en een met de kar. Wij hebben niet van te voren de route gereden/gefietst. Maar gewoon de veluwetrail gereden. Door alle bagage stap je inderdaad bijna alles. En de pauze duurde altijd wel lang. Wij reden zo'n 25 km op een dag. Hadden wel een tent bij ons. Kost ook veel tijd om die op te zetten en af te breken En je moet dan ook nog een matje mee nemen.

Dit jaar ga ik met een vriendin 3 nachten, overnachten in trekkers hutjes en zetten de paarden op de wei (lopen bij ons ook 24/7 buiten). Gaan zo'n 30 km per dag rijden. Misschien laten we de spullen brengen en anders nemen we t mee in de zadeltassen. Maar het scheelt al een hoop dat we geen matje en tent mee hoeven te nemen.

Mijn instructrice zei dat we wel elk uur, een kwartier van de rug van ons paard moeten. Anders is het slecht voor de rug. Deze moet regelmatig kunnen ontspannen. Dat is nog wel een belangrijke tip!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:07

Wij gaan het dit jaar doen in de Eifel (ik woon ook in de Eifel).

Hier staan dus vast nog hele goede tips voor ons tussen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:59

Pivanti schreef:
Wat leuk dat je een trektocht wilt rijden. Een vriendin en ik gaan ook eind van de zomer. Ik heb er ook al eerder twee gereden, een te paard en een met de kar. Wij hebben niet van te voren de route gereden/gefietst. Maar gewoon de veluwetrail gereden. Door alle bagage stap je inderdaad bijna alles. En de pauze duurde altijd wel lang. Wij reden zo'n 25 km op een dag. Hadden wel een tent bij ons. Kost ook veel tijd om die op te zetten en af te breken En je moet dan ook nog een matje mee nemen.

Dit jaar ga ik met een vriendin 3 nachten, overnachten in trekkers hutjes en zetten de paarden op de wei (lopen bij ons ook 24/7 buiten). Gaan zo'n 30 km per dag rijden. Misschien laten we de spullen brengen en anders nemen we t mee in de zadeltassen. Maar het scheelt al een hoop dat we geen matje en tent mee hoeven te nemen.

Mijn instructrice zei dat we wel elk uur, een kwartier van de rug van ons paard moeten. Anders is het slecht voor de rug. Deze moet regelmatig kunnen ontspannen. Dat is nog wel een belangrijke tip!

Met die trekkershutjes, is dat dan ook gewoon in Nederland? Ben daar wel benieuwd naar. Ik wil misschien of tegen de herfst of volgend jaar als het lukt een eerste korte tocht maken, vanuit Velp. Dacht te beginnen met 1 of 2 nachten en dan eens een keer een paar dagen ofzo, niet in 1x een week. Maar ik moet eerst nog mijn paard goed leren kennen, opbouwen met lange ritten, materiaal aanschaffen etc ;) ik wil een echt goed zadel voor lange tochten en die ortlieb tassen leken mij ook super praktisch... maar daar moet ik nog even voor sparen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:15

Ja die ortlieb tassen lijken me ook super! Maar vooral als je veel mee moet schouwen en ik ben nu nog zo dicht bij huis dat als ik iets vergeet of extra nodig heb het nog gebracht kan worden.

Je hebt op meerdere plekken trekkershutjes. Ik heb gisteren op een heel leuk adres in beers navraag gedaan en ook daar zouden we an overblijven in een trekkershut.

Gisteren al wat dingetjes gehaald, zoals karabiners en een waterdichte zak om spullen in te doen of juist mn pony uit te laten drinken en een naamplaatje voor aan het hoofdstel. Ik ben nog opzoek naar ene goeie waterdichte kaartenmap en een unster lijkt me ook handig.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:28

Ik heb die ortlieb tassen ook gehad. Vond ze bij een dressuurzadel niet fijn, ze schoven erg snel. Misschien als je ringetjes achter op de lepel laat maken van het zadel, dat je ze dan steviger vast kan zetten. Bij het westernzadel van een vriendin bleven ze wel beter zitten namelijk. Bij mij schoven ze in draf/galop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:15

peaches schreef:
Ja die ortlieb tassen lijken me ook super! Maar vooral als je veel mee moet schouwen en ik ben nu nog zo dicht bij huis dat als ik iets vergeet of extra nodig heb het nog gebracht kan worden.

Je hebt op meerdere plekken trekkershutjes. Ik heb gisteren op een heel leuk adres in beers navraag gedaan en ook daar zouden we an overblijven in een trekkershut.

Gisteren al wat dingetjes gehaald, zoals karabiners en een waterdichte zak om spullen in te doen of juist mn pony uit te laten drinken en een naamplaatje voor aan het hoofdstel. Ik ben nog opzoek naar ene goeie waterdichte kaartenmap en een unster lijkt me ook handig.

Veel sjouwen?? 10kg bagage is 10kg bagage en daar heb je niet zo heel veel tas voor nodig.
Waterdichte zakken is niet zo zinvol, vuilniszak voldoet ook meer dan uitstekend en kost een fractie.......
Een opvouwbaar emmertje is dan wel weer zinvol.
Die kaartmappen haal je bij Bever zwerfsport of dat soort zaken. Legerdumps hebben ze soms ook, maar niet altijd. Datzelfde geldt voor legerpukkels, die uitstekend voldoen als zadeltas en een fractie kosten van de Ortliebs. Natuurlijk zijn Ortliebs zinvol, maar begin eerste eens te ontdekken of je het echt zo leuk vindt als je denkt, kun je die ortliebs altijd nog aanschaffen en met een beetje mazzel vindt je ze tweedehands (nee, dat ene setje ligt ondertussen hier :D ).

Denk eens verder dan de vrijetijdssportwinkels; je kunt heel veel zelf doen, dat levert beter passende oplossingen (voor jouw situatie) en je loopt veel minder kans op miskopen, zeker in het begin.