Alleen buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:20

jouke_h schreef:
Ik ben benieuwd wie er allemaal alleen naar buiten gaat en vanaf welke leeftijd je alleen naar buiten mocht.

Vrijdag waren we net op het wedstrijdterrein gearriveerd en ik kreeg een telefoontje van de dochter met wie ik mee was gereden. Ze was van haar ponie afgevallen toen ze alleen naar het bos was gegaan. Ponie de weg over gerend voor auto's langs. Nou zitten wij ook niet dicht bij het bos en moeten we nog een eind over de weg heen. Ik kon niet begrijpen dat zij (13 jaar) alleen naar buiten mag. Ik mocht het namelijk nooit en was ik al alleen in de bak dan moest ik maar bellen of 1 van mijn ouders kwam kijken. Wat vinden jullie hiervan??

Hmm, nou eerlijk gezegd snap ik het nu ook niet.
Maar ik was toch ook nog maar 14 toen ik naar buiten ging ALLEEN!
Achteraf zou ik zeggen wat ouder, want je ziet de dingen niet zoals het hoort.
Minder verantwoordelijkheden ed.
Maar ik denk dat het ook afhankelijk is van de ervarenheid die degene heeft opgedaan voor die tijd.

Groetjes

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:31

Dit is meer iets voor BRT.
Daarom van RT-D-->BRT

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:32

Ik heb nooit buiten mogen rijden in mijn eentje, ik ben nu 16 en mag eindelijk over de regelmatig bezochte paden rijden. Ik vind het ook nog verstandig om jongere kinderen alleen te laten rijden.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:21

Toen ik een jaar of 14 was ging ik meestal met z'n 2-en naar buiten. Vanaf dat ik een jaar of 16 was ook heel vaak alleen.
Nu ga ik ook meestal alleen. Wel een mobieltje mee en een papiertje bij m'n legitimatie-bewijs met telefoonnummers van stal en echtgenoot, naam van het paard en mijn eigen roepnaam. Aan zadel en hoofdstel zo'n adreskokertje voor aan een kattenbandje met dezelfde gegevens.
Ik ging vroeger ook vaak zonder zadel naar buiten. Maar dat doe ik nu niet meer.
Ik neem wel altijd mijn dressuurzweep van 1m30 mee, die ik op stukken met weinig ruimte en veel auto's recht richting straatkant steek, zodat iedereen om de zweep heen rijdt, in plaats van op 3 cm van mijn been :)
Of het verantwoord is om een kind van 13 alleen buiten te laten rijden hangt wat mij betreft helemaal af van waar ze rijden, hoe het kind is en hoe de pony is. Ik zou alleen mijn eigen kind zeker niet op die leeftijd alleen naar buiten laten gaan. (ik zou ook mijn, in de toekomst, 14jarige dochter niet alleen de wereld laten rondzeilen, maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat iemand als zeilmeisje Laura dat wel zou kunnen)

labyrinth

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:41

Bij ons was altijd de regel:
- Laten weten waar je heen gaat.
- de tijd die je verwacht nodig te hebben
- Bij lange ritten (3 uur en langer ong) rond afgesproken tijd even een smsje sturen
-Halstertouwtje mee (om paardenhals knopen bijvoorbeeld
- Drukke vierbaansweg (overigens met stoplichten) oversteken naast het paard, aan halstertouw
- Pas gaan echt gaan rijden in het bos/gebied
-Altijd mobiel mee
- Bij verandering van plan even laten weten

Zelfs meisjes van 13 gaan met die regels alleen weg, zo weet je ongeveer waar ze zijn en hoe laat je ze, of een smsje kan verwachten, zelfs als ze bewusteloos zijn (wat gelukkig niet is gebeurd) weet je vrij snel wanneer het mis is.

In mijn opzicht gaat het niet zozeer om leeftijd, maar meer om de persoonlijke ervaring en persoonlijkheid. Daarom vind ik ook dat je niet naar buiten moet gaan in je eentje, totdat je dit een aantal keer hebt gedaan met anderen die je kunnen wijzen op punten waar je op moet letten (stenen, kuilen, wat te doen bij laaghangende takken etc)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:50

ik vind 13 nog wel erg jong om alleen naar buiten te gaan. Ze zien tenslotte nog niet alle gevaren in.. (even terug kijkend toen ik zelf zo oud was ;)) Ik rij zelf wel meestal alleen buiten, mss niet zo verstandig maar ik voel me met mijn paard zekerder en zij is dat ook.. (lekker logisch he) Maar ik zorg wel dat iemand weet dat ik weg ben en welke route ik ongeveer neem, altijd een mobiel bij. Bij ons kan je eigenlijk alleen de polder in en rijd er wel redelijk wat verkeer, veel fietsers en wandelaars en boerderijen..
Maar eigenlijk vind ik dat je pas alleen naar buiten kan als je genoeg inzichten hebt dus vanaf een jaar of 17/18

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:03

persoonlijk zou ik niet allen het bos in gaan! het is nooit verstandig om allen op pad tegaan.
als er iets gebeurd kan nieman je helpen :))

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:05

Ik ga eigenlijk altijd alleen naar buiten.. Ik ben gewoon geen bak ruiter. Ik ben soms uren weg ik heb wel altijd een telefoon bij me

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:09

Met mijn pony's ging ik toen ik 11 was al alleen buiten, wel nooit super ver,
met mijn paard een jaartje of 2 later ook al...

ik heb het altijd vrij normaal gevonden en heb altijd een gsm bij....
àls ik val, wat nog nooit gebeurd is onderweg, kom ik hopelijk wel iemand tegen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:44

_JL_ schreef:
àls ik val, wat nog nooit gebeurd is onderweg, kom ik hopelijk wel iemand tegen...

Hopelijk wel, ja, maar het kan soms een aardig tijdje duren. Daarnaast is er nog het punt van een loslopend paard...... Of heb jij de reflex om de teugels vast te houden?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:46

Ik heb straks met 2 weken m'n eigen paardje hier staan,
mijn doel is om in de zomervakantie alleen met haar op pad te kunnen gaan, eerst natuurlijk wel heel vaak met iemand erbij,
Ik ben trouwens 15 ;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:49

Ik ben 14 en ik ga sinds dit jaar ook gewoon alleen op buitenrit als er niemand mee kan/wil. Ik heb altijd mn mobiel mee en een heel erg verkeersmak paard. Meestal bel ik eventjes naar de manege als ik terug kom, samen met de vraag of ze alvast wat slobber op willen zetten :) . Samen met iemand vind ik wel veel gezelliger :D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:55

Ik reed altijd alleen buiten..
Toen ik 12 of 13 was ging ik ook al alleen op mijn pony naar buiten :o Al mocht dit niet van mijn moeder.. Ik deed het eigenlijk gewoon, slecht he..
Maar ook toen ik een jaar of 20 was, bleef mijn moeder zeggen dat ze het niet fijn vond als ik alleen het bos in ging. Ik voelde me echter niet alleen, ik was toch met mijn paardje?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:05

Waratje schreef:
Hopelijk wel, ja, maar het kan soms een aardig tijdje duren. Daarnaast is er nog het punt van een loslopend paard...... Of heb jij de reflex om de teugels vast te houden?

Die reflex heb ik wel, maar inmiddels heb ik ook geleerd dat dat niet altijd wat zegt. Als je valt, teugels vasthoudt en het paard smeert 'm vervolgens, dan laat je echt wel los. Paard stond in dat geval allang thuis tegen de tijd dat ik er aankwam...

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:19

Waratje schreef:
_JL_ schreef:

mijn huidige paard heb ik nu wat meer dan 3 jaar en ik ben er nog nooit afgevallen...
en geloof niet dat dat snel zal gebeuren, maar het is en blijft een risico,
ik woon nu eenmaal in België, waar er minder ruiters zijn, dus altijd met 2 op pad is gewoon niet te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:10

Ik rij nu sinds enige tijd ook alleen buiten, en ik ben 16 jaar.
Ik doe dit nog maar net, omdat mijn paard niet echt te vertrouwen was buiten!
Ouders vonden het daarom niet zo prettig, nu nog steeds niet!
Maar ik ben heel voorzichtig ! :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:03

Ik heb zelf vanaf mijn 17e alleen buiten gereden. Dit na overleg met de eigenaresse van de pony, en mijn ouders. Ik reed toen al ruim 8 jaar en had al veel ervaring met buitenrijden.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:19

Ik rij altijd alleen buiten, omdat er eigenlijk vrij weinig paarden in de buurt zijn. :)
Vind ik overigens helemaal niet zo erg. Ricky en ik genieten beide van de mooie omgeving. Ik mocht het op mijn 12de, omdat er ook geen bak is. Met af en toe ritten van 4 uur verken ik de hele polder. Bang om te vallen? Helemaal niet. Ik heb altijd een BP aan, een mobiel bij, en een handige manier op handfree te bellen als ik iets niet vertrouw. Ook hou ik altijd de teugels vast als ik val, en Ricky staat direct stil als zijn ruiter eraf ligt.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:21

Ik neem altijd iemand mee.(ben 12)
Als er wat gebeurt, je valt er af, poonie rent de weg over en daar zit je dan.
Ik doe wel eens met een ander meisje(ook van mijn leeftijd) Een rondje om de stal heen stappen(niet om het stal gebouw maar de weg op dus ook om de weilanden en alles wat bij de stal hoort.) Dat wel maar dat duurt een kwartiertje tot 20 minuten. en dan hebben we eerst gereden en dan als uitstap rondje zegmaar.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:22

ojaa. ben een stukje vergeten :o

Als wij een buitenrit maken moeten we een hele drukke weg over om in het bos ofzo te komen aan de andere kant kun je dat uitstaprondje maken anders moet je ook een drukke weg over dus wij mogen dat nog niet alleen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:25

Ik ben 13 en ik rijd samen met mijn vriendin (die ook 13 is) buiten. De pony's zijn heel verkeersmak (zegt natuurlijk nog niet alles..) Eerst moeten we wel een stukje langs een drukke weg. En na kwartiertje ben je in de bossen. Van mijn ouders mag het als we gewoon goed opletten. ;)

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:36

ik ben zelf 16 en heb een mega makke pony maar liever neit dat ik alleen naar buiten ga.. er kan gewoon altijd wat gebeuren... en dat vind ik erg riskant... als ik alleen ga kleine ritjes van 1 uur ofzoiets maar eigenlijk altijd wel met iemand anders...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:11

Pfoe, als ik dit allemaal lees is het dus best wel een bevoorrecht dat ik alleen buiten mag rijden? Ik wist niet dat zo veel mensen het pas op oudere leeftijd mogen. Ik ben het dus helemaal gewend en reed vanaf mijn 7de al buitenritten met begeleiding, en nu alweer 2 jaar alleen. Dus vanaf mijn 12e. Ik vond dat altijd maar heel normaal...

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:06

Ik ben 14 en ik mag ook nog niet alleen naar buiten, ik ga altijd met de les mee of met een vriendin.
Dat vind ik zelf ook fijner, want stel dat er wat gebeurd, dan is er niemand om je te helpen.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:13

Ik rij eigenlijk nooit alleen buiten, maar dit omdat het paard dat ik rij wat moeilijk doet buiten. Ik rij soms wel naar iemand toe, maar dan ben ik maar 5 a 10 minuutjes alleen. Ik ben nu 22, maar vind het gewoon prettig als er iemand bij is voor als Blue Moon weer iets uithaald. Ik ging op mijn 16e voor het eerst alleen naar buiten, eerder vond mijn moeder niet verantwoord.