ruiterbewijs halen, hoe moeilijk is het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:42

Het is niet heel moeilijk, volgens mij mag je namelijk deelnemen vanaf 12 jaar (correct me if I'm wrong).

MAAR....onderschatten zou ik het ook zeker niet doen.
Goed leren en opletten tijdens het weekend, dan moet het goed te doen zijn hoor ;)

mmm als je het vergelijkt met het autorijbewijs halen, dan is het ruiterbewijs toch wel een stuk makkelijker te doen.
Maar voor allebei geldt goed leren en oefenen.

Succes hoor.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 31-03-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kschulte

Re: ruiterbewijs halen, hoe moeilijk is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:44

Bij onze rijvereniging waren er ook wel veel gezakt voor de theorie. Je moet echt ook details weten. De oefenvragen in het boek zijn een goede oefening. De praktijk vond ik simpel. Okee, paard en ik moesten wel eerst nog even leren springen, maar verkeersmak was ze gelukkig al.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:45

Wat kost dat nou precies om je ruiterbewijs te halen?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:00

Op mijn manege was ik ong 425 euro kwijt, maar dit was inclusief springlessen en theorieavonden. Het was ook in 3 delen. Bij deel 1 leer je klein sprongetje en verlichte zit en voor deel3/ruiterbewijs leer je een oxer van 60 cm te springen. Daarnaast ook les met vaardigheden, langs/over zeil heen stappen, parapluus, tussen vuilnisbakken door etc. Erg leuk allemaal.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:05

Jep vanaf 12 jaar mag je deelnemen. Was ik namelijk ook. Was dan ook wel de jongste maar het is wel mooi om te zien dat jij dan degene bent die de minste fouten heeft in de theorie vergeleken met de rest :D Zou echt niet meer weten hoeveel het gekost heeft.

Maar dat is wel een hele mooie opbouw zo sandeman!! Wij kregen als voorbereiding op de theorie oude examens die we dan moesten maken en die gingen we dan bespreken.

Jerrekoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:09

ik was elf had hem in een keer gehaald, was erg makkelijk. bij het reelaer

Marjolein_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:21

Het is niet heel moeilijk, de theorie. Ik ben nu bijna 13, maar ik was 12 toen ik het gehaald heb. De praktijk vond ik heel makkelijk, en bij de theorie had ik 5 fouten, maar je mag er 7 maken, dus was ik gewoon geslaagd.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:23

Ik vond het appeltje eitje met mijn paard, maar bijna de helft was toch gezakt...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:25

Ik was 12, theorie was best pittig, veel gemene vragen die ertussen zaten. Alhoewel ik niet erg goed geleerd had, heb ik het toch gehaald.
Praktijk was simpel, dat kan je na een paar jaar rijden wel, en het verkeersgedeelte kon ik dankzij de theorie.

Iedereen was bij mij geslaagd, het was op een manege in raalte.

Shire_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:03

Hallo
even een vraag over dat ruiter bewijs
Sinds wanneer heb je dat nodig?

Ik heb van mijn elfde tot mijn 20ste paard gereden ook buiten.
toen 10 jaar ermee gestopt, naar Engeland verhuist en daar verder gegaan met paard rijden.

Zou ik dus als ik met mijn paard op vakantie wil en door NL wil rijden dus ook zo'n bewijs moeten halen?

Zou ik graag willen weten *D

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:55

Bij ons is het binnen de gemeente verplicht om een ruiterbewijs te hebben mits je je in de bebouwde kom begeeft. Hier staat een boete op van 50€. Ik geloof dat steeds meer gemeentes volgen.
Ik heb mijn ruiterbewijs 8 jaar geleden gehaald, toen vond ik het vrij makkelijk, maar het zal nu wel moeilijker zijn geworden. :\

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:42

Shire_UK schreef:
Hallo

toen 10 jaar ermee gestopt, naar Engeland verhuist en daar verder gegaan met paard rijden.

Zou ik dus als ik met mijn paard op vakantie wil en door NL wil rijden dus ook zo'n bewijs moeten halen?

Sinds wanneer geen idee, maar in een aantal (natuur)gebieden in Nederland is een ruiterbewijs verplicht. Er zijn ook veel gebieden waar je 'm niet nodig hebt hoor (grootste gedeelte). op internet moet je volgens mij wel de gebieden kunnen vinden waar het verplicht is.

Shire_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:37

DJB schreef:
Shire_UK schreef:
Hallo

Sinds wanneer geen idee, maar in een aantal (natuur)gebieden in Nederland is een ruiterbewijs verplicht. Er zijn ook veel gebieden waar je 'm niet nodig hebt hoor (grootste gedeelte). op internet moet je volgens mij wel de gebieden kunnen vinden waar het verplicht is.
Dank u :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:40

Heb mijn ruiterbewijs toen ik 12 of 13 jaar was op de manege gehaald en vond het vrij simpel. Nu hebben wij ook wel extra geoefend met oude examens en extra lessen enzo maar dan nog. Wij moesten ook in groepjes van 2 naar buiten :)

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:41

Ik heb hem vorig jaar gehaald. Met 2 vingers in mijn neus welliswaar.
Nou moet ik wel zeggen, ik ben nog ponyruiter en heb hem dus via A, B & C diploma gehaald, waarbij je C in kon ruilen voor het ruiterbewijs, maar wat wij dus voor C moeten kennen moeten paardruiters in 1x kennen. Vond het totaal niet moeilijk :n

Zowel praktijk als theorie heb ik met hóge beoordelingen gehaald en ik kan nou niet zeggen dat ik er zo goed mijn best voor heb gedaan :+

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:44

Ik was ook 12, ik had net mijn eerste eigen pony gekregen.

Destijds kon je m nog via de club halen, heb hem dus bij een manege hier in de buurt gehaald.
Theorie had ik wel een beetje voor geleerd, maar die had ik gewoon gehaald al vond ik m nog best moeilijk en heb ik wel wat moeten gokken.
De praktijk stelde niks voor, je moest springen, dressuren, opstappen en afstappen en wat dingen van het paard laten zien. Daarna gingen we de straat op wat voor mij nog wel erg spannend was, aangezien ik de pony nog maar een paar maanden had. Maar ook dat ging goed en ik was gewoon geslaagd. :)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:29

Ik moet mijn bewijs helaas ook halen omdat ik in gebieden wil rijden waar deze verplicht is. Ik rijd al 16 jaar, waarvan de laatste 2 jaar ook met mijn regelmatige hete Arab buiten, in Amsterdam en ook tussen het verkeer, over een hele hoge enge fietsbrug, tussen woonwijken door etc.

Ik dacht nou ja dan moet ik hem toch maar even gaan halen, zie dat het examen rond de 60 euro is maar bij een manege rond de 200/400 euro?!?! Ik wil namelijk mijn eigen paard niet mee nemen, die is daar te heet voor, beetje zonde van het geld (aangezien het al geldklopperij is!). Ik hoef niet mee te doen aan zo'n weekend, dat vind ik een beetje onzin.

Weet iemand hoe en wat? Als ik bijvoorbeeld op een manege het examen wil doen met een paard van hun?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:09

Pien11 schreef:
Bij ons is het binnen de gemeente verplicht om een ruiterbewijs te hebben mits je je in de bebouwde kom begeeft. Hier staat een boete op van 50€. Ik geloof dat steeds meer gemeentes volgen.
Ik heb mijn ruiterbewijs 8 jaar geleden gehaald, toen vond ik het vrij makkelijk, maar het zal nu wel moeilijker zijn geworden. :\

Huh?? Sinds wanneer kan een gemeente zoiets verplicht stellen?? Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en daarmee heeft het in de openbare ruimte geen waarde! Ik zou het toch eens goed navragen of het wel klopt wat je hier schrijft.

x_Juultje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:15

Ik ga over 2 weekjes!!! heb er erg veel zin in..

Doe het bij stal 't Reelaer. (ben 12 jaartjes)

ilovemary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:14

Ik vond het ruitebewijs halen erg makkelijk. Alleen had ik wel lessen daarvoor en mijn pony mocht niet 60 cm springen vanwege medische klachten. Dus ik de hele tijd alleen maar rondjes met haar stappen vond het erg saai. Maar uiteindelijk mocht ik niet eens op haar mijn ruiterbewijs halen en kreeg ik zomaar een ander paard aangewezen. niet eens op geoefend ofzo, maar toch gehaald. Theorie was best makkelijk was er maar 1 gezakt bij ons!