Stoep of Fietspad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frenks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 04:24

berm en anders fietspad

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:55

Als je op je paard zit of op de koets met je paard ervoor, moet je op de weg rijden!
Van wat ik me meen te herinneren, mag je wel op de stoep met je paard als je je paard aan de hand voert!
Je mag immers ook met je fiets aan de hand op de stoep lopen!
Ik zal het vandaag meteen even navragen; er worden vanmiddag bij ons op stal de ruiterpas examens afgenomen :) .

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:02

Nooit op de weg tenzij ik niet anders kan. Ik kies altijd een fietspad. Deze voelen veiliger dan een weg waar de +- 50 km per uur rijden. Ik denk niet dat ze het leuk vinden als ik daar voor ga stappen.
De bermen waar ik langskom zitten vol met molshopen en zijn erg smal.

Paard aan de had ben je nogsteeds bestuurder en hoor je ook (officeel) op de weg. Dat is het laatste wat ik mij kan herhineren van verkeersles op de basisschool :').

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:45

Sterre schreef:
Als je op je paard zit of op de koets met je paard ervoor, moet je op de weg rijden!
Van wat ik me meen te herinneren, mag je wel op de stoep met je paard als je je paard aan de hand voert!
Je mag immers ook met je fiets aan de hand op de stoep lopen!
Ik zal het vandaag meteen even navragen; er worden vanmiddag bij ons op stal de ruiterpas examens afgenomen :) .

:n
paard aan de hand ben je geleider van last of trekdier - ''bestuurder'' volgens de wet- = rijbaan
heb er een uur durende discussie over gehad met parkeerwachters die mij, wandelend met mijn pony, op het fietspad wilde hebben (waar net een school uit was...)

MarliesV

Re: Stoep of Fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:52

Klopt wat Naaltje zegt.

Als berijder, menner of begeleider van vee, dus koeien/schapen/paarden enz ben je een bestuurder en hoor je dus op de weg.

Nu kan ik mij goed voorstellen als je in de stad woont dat je liever op het fietspad gaat. Volgens mij wordt dat ook wel gedoogd in veel steden. De stoep vind ik erg onveilig.

Ik woon buitenaf dus geen stoep of fietspad aanwezig. Rij dus altijd keurig op de weg of in de berm. Ligt aan de mogelijkheden en de breedte van de berm.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:56

Ik zou het zelf niet weten,

Ik rijd altijd in het gras, en anders op de fietspad.
Is er geen fietspad op de weg, maar nooit op de stop,

Ik vind het nogal associaal rijden als je op de stop gaat..

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:14

als ik buiten rij rij ik eerst op de rijbaan (licht geen fietspad of berm naast waar je kan rijden) veder rij ik op het fietspad.
al wel eens politie tegen gekomen.
mee gepraat waarom ik koos voor fiets pad in plaats van rijbaan. (dus gevaarlijk met al die hartrijdende auto's vlak langs je paard)
en hij vond het een goed idee om dan op het fietspad te rijden (al mocht het volgens de wet niet zelf als hij te paard was deed hij het ook)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:17

Ik rij op het fietspad, want op de rijbaan is zelfmoord.
Heel soms om uit te wijken voor een auto in het dorp moet ik de stoep op... Maar ik ga wel meteen er weer af als dat weer kan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:55

Als ik te paard zit dan ga ik altijd over de weg of berm. Loop ik er naast over de stoep... Vind mezelf op de weg te voet met paard veel te kwetsbaar.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:52

Ze zoude die wet maar is moeten verbieden vind ik,
je ziet nu al dat iedereen liever op het fietspad rijd en de berm, dan op de weg.

toch? eens oneens?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:57

princessleia schreef:
weg!!!!
stoep is verboden wij worden wettelijk gezien als tractor!!!

We worden wettelijk gezien als bestuurder.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:00

Van mij mogen ze het ruiterbrevet wel eens stilaan gaan verplichten. Zulke dingen behoort een ruiter te weten. Een paard ziet men aan als voertuig (zoals hier al vermeld).
Ik rij liever op de baan dan op het fietspad. Stel dat ze je gaan verplichten op het fietspad of stoep te rijden. Wat ga je doen als andere fietsers/voetgangers tegenkomt? Over de baan dan waarschijnlijk. En als er dan juist een voertuig aankomt?
Ik rij op de baan en ik neem mijn hele deel in beslag, het remt auto's dikwijls een pak af. Als je op het fietspad rijdt, zien ze geen reden tot vertragen en vliegen ze je dikwijls voorbij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:04

Op de stoep kan echt niet, stel dat je paard een flinke lading achter laat?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:05

Ik rijd waar ik op dat moment het veiligste vind.
Lap elke regel aan mijn laars..... Veiligheid voor ALLES !

Als auto's genoeg rekening met paarden zouden houden zou ik me wel netjes aan de regels houden.

Maar liever een bekeuring dan samen met paard naar het ziekenhuis.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:05

marleen_usar schreef:

Dan zal je als het erg in de weg ligt effe terug moeten rijden als je paard op stal staat.........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:06

Dat heb ik ook ooit gedaan maar niet iedereen zal dat doen denk ik.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:13

Nope zal niet iedereen doen. Maar je paard laten mesten in een winkel straat en het niet opruimen, valt onder je eigen ramen inslaan...

Als je als ruiter geen klachten wil krijgen moet je je gedragen.

Klachten van de politie over op de verkeerde plek rijden...
Intreseren mij niet. Kost hooguit wat geld.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:17

Ik rij altijd op het fietspad en als we met z'n tweetjes zijn rijden we netjes naast elkaar op de rijbaan als een echte auto. :D Maar gelukkig ligt het bos redelijk dicht in de buurt dus echt ver over de straat hoef ik niet.
Als ik met m'n paard wandel, lopen we trouwens wel over de stoep.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:38

@whild; waarom? als je wandelt over de stoep?
Je wist neem ik aan al dat dat niet mag. Dat je dan voor de veiligheid het fietspad nog pakt kan ik inkomen
maar de stoep? wil je me vertellen waarom precies?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:45

Naaltje schreef:
@whild; waarom? als je wandelt over de stoep?
Je wist neem ik aan al dat dat niet mag. Dat je dan voor de veiligheid het fietspad nog pakt kan ik inkomen
maar de stoep? wil je me vertellen waarom precies?

Eigenlijk om dezelfde reden die Veulen84 al had genoemd; omdat ik me veel te kwetsbaar vind om naast het paard te lopen en dan toch actief deel te nemen met het verkeer (en neeeee, dat heeft níks te maken met "je kan je paard niet aan", dat is gewoon gevoelsmatig voor mijn eigen perceptie van veiligheid). Als je erop zit, ben je sowieso smaller dan dat je ernaast loopt; dus heb je vaak meer kans om opzij te gaan als dit moet.
Als we met meerdere paarden gaan wandelen dan gaan we wel op het fietsenpad achter elkaar (meerdere paarden lokt idealistisch gezien meer oplettendheid en aanpassing van mede-weggebruikers en bovendien blijven de paarden koeler wanneer ze samen zijn dan alleen). Daarbij komt nog dat nee; ik was er niet zo bewust van dat het wettelijk verboden is om met je paard over de stoep te lopen en dáárbij komt nog dat ik wel altijd de mest op ruim als het paard op de stoep mest.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:51

Ik loop elke dag van de wei naar de boerderij. Daar staan me spullen en voer. Dus over de weg is een must.

http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/map.jpg Gemiddeld word ik op dit punt een aantal keer per week bijna of echt geraakt door auto's.

We moeten hier het voetpad verlaten om over de brug te gaan. De poortjes van de brug zijn te smal voor een persoon en paard.
Automobilisten, bussen en ander verkeer schieten hier vlak langs je. De weg bied eigenlijk geen ruimte voor het inhalen van een persoon. Laat staan een persoon met paard.
Ze komen daardoor zo dicht bij je... Ik klap geregeld spiegels in krijg spiegels of dingen tegen me aan.

Op straat vind ik gewoon geen veilige plek voor een ruiter en paard te voet. Te paard is al link in sommige gevallen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:45

begrijp me goed, wandelend naast je paard op het fietspad kan ik zeer goed begrijpen
maar de stoep vind ik dan weer geen goed alternatief.
maar hey, mijn mening, ben vrij om het er niet mee eens te zijn ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:54

Wafel schreef:
marleen_usar schreef:

Dan zal je als het erg in de weg ligt effe terug moeten rijden als je paard op stal staat.........

Wat is er mis met direct even afstappen en het opzij schuiven??? Als het echt in de weg ligt, zou ik het niet nog een half uur in de weg laten liggen.

Veulen84 schreef:
We moeten hier het voetpad verlaten om over de brug te gaan. De poortjes van de brug zijn te smal voor een persoon en paard.
Automobilisten, bussen en ander verkeer schieten hier vlak langs je. De weg bied eigenlijk geen ruimte voor het inhalen van een persoon. Laat staan een persoon met paard.
Ze komen daardoor zo dicht bij je... Ik klap geregeld spiegels in krijg spiegels of dingen tegen me aan.

Op straat vind ik gewoon geen veilige plek voor een ruiter en paard te voet. Te paard is al link in sommige gevallen.

Je kunt je paard leren netjes achter je aan door die poortjes te lopen (of desnoods voor je uit, gebruik een langer touw) als je niet op de weg wil lopen.
En als je wel op de weg loopt, maak jezelf visueel breder, bijvoorbeeld door een felgekleurd zweepje naast je te houden. Het is aan jou om aan de andere weggebruikers duidelijk te maken hoeveel ruimte je nodig hebt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:03

Waratje schreef:
Je kunt je paard leren netjes achter je aan door die poortjes te lopen (of desnoods voor je uit, gebruik een langer touw) als je niet op de weg wil lopen.
En als je wel op de weg loopt, maak jezelf visueel breder, bijvoorbeeld door een felgekleurd zweepje naast je te houden. Het is aan jou om aan de andere weggebruikers duidelijk te maken hoeveel ruimte je nodig hebt.

Zweepje gaat inderdaad vaak mee. Maar dan nog hoor. Zeker bussen hebben tabak aan hoe breed je bent. Ze moeten en zullen door.
Maar in dit topic wil ik hiermee even aangeven dat lang niet elke situatie geschikt is voor een paard en begeleider.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:07

Volgens mij moet je op het fietspad. Want paarden vallen onder de fietser :D.