Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Re: Verzekerd buitenrijden op paard van ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:03

Oke, iedereen heel erg bedankt voor de hulp :) Ik ben eruit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:05

Ik blijf me afvragen of het stuk nou zo onduidelijk is?

Ja, de bezitter is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van zijn dier.

MAAR er bestaat ook nog zoiets als 'eigen schuld' waardoor de schadevergoedingsverplichting van de bezitter kan verminderen cq volledig kan komen te vervallen.

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:06

ik heb het zelfde als Brainless

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:52

LDRD schreef:
Ik blijf me afvragen of het stuk nou zo onduidelijk is?

Ja, de bezitter is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van zijn dier.

MAAR er bestaat ook nog zoiets als 'eigen schuld' waardoor de schadevergoedingsverplichting van de bezitter kan verminderen cq volledig kan komen te vervallen.

Ik snap eigenlijk niet wat jij nou bedoel want zoals ik het begrijp zeg jij hetzelfde wat ik zeg. :?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:58

Nee, mnkortleve, we zeggen maar deels hetzelfde.

Ik ben met je eens dat je als eigenaar (bezitter) aansprakelijk bent voor eigen gedragingen van je dier. Maar dat is MAAR EEN DEEL VAN HET VERHAAL.
Eerst moet je dus om de aansprakelijkheid te bepalen vaststellen of het om een eigen gedraging gaat.
Zo ja> bezitter aansprakelijk
Zo nee> berijder aansprakelijk

Maar in beide gevallen moet je daarna ook nog bepalen of er uit die aansprakelijkheid een verplichting tot schadevergoeding ontstaat. Dat is vaak maar deels of zelfs helemaal niet het geval.
Om dat vast te stellen wordt gekeken naar de mate van eigen schuld van het slachtoffer. Dus wat heeft het slachtoffer bijgedragen aan zijn eigen schade. Iemand die zo nodig met zijn billen op het paard van een ander moet plaatsnemen, zal nagenoeg altijd eigen schuld krijgen toegerekend. Hij of zij weet namelijk waar zij of hij aan begint.

M.a.w. aansprakelijk wil niet altijd zeggen dat je ook schade moet vergoeden.

Jouw informant heeft het dus maar deels goed.

Maar goed, eigenlijk boeit het niet zo, want het valt toch onder de dekking van je AVP, dus daar hoef je je verder ook niet direkt zorgen over te maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:59

mnkortleve schreef:
Degene die hem/haar rijdt moet geschikte rijkleding, schoeisel en cap dragen ook dit is een voorwaarde van de verzekering.

Dit is trouwens helemaal flauwekul, dat is helemaal nergens terug te vinden in de AVP.

Het kan hooguit meewegen in de bepaling van de eigen schuld van het slachtoffer, maar zal er geen groot deel van uitmaken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:08

Vorig jaar ongeluk gehad met paard en wagen, groom gewond (rug gebroken).
Reken maar dat haar ziektekosten verzekering bij mijn WA heeft aangeklopt!!
(Ook voor het eerst dat ik blij ben met een verzekering, heb de premie tot mijn 100e
levensjaar er ondertussen al uit, op deze manier)

Waarbij mijn verzekering eerst tegenspartelde.
Echter door mijn gedragingen was het ongeval ontstaan, dus keren ze uit.
(overigens waren wij toevallig beiden bij dezelfde verzekering verzekerd, dus links of rechts om,
ze betalen het toch zelf, bij die maatschappij.)

(overigens ongeluk niet schuld van paard, maar sukkel van menner (ik) en RV rem die bleef hangen.
Groom viel tussen paard en lamoen en is uiteindelijk onder de kar terecht gekomen, die gekanteld was.
Niet verplicht, maar wij waren heel heel blij dat we met cap hadden gement.)