Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tantjeuh schreef:@zidore: als je zonder riem werkt, kan je op het paard net even veel controle uitoefenen als naast je paard. Anders ga je er ook niet achterna lopen veronderstel ik. Het punt van een deftig opgevoede en goed luisterende hond, is dat ze ten alle tijden moeten luisteren. Tuurlijk blijft het een dier, maar met die logica kan je nooit een hond loslaten natuurlijk..
maaikedewit schreef:hallo bokkers![]()
Ik ga redelijk vaak met mijn verzorgpaardje op buitenrit, ik rij ook in de manege , langs de weg natuurlijk ook gewoon lekker dressuren.
Maar ik vroeg me af of je ook met je hond op buitenrit kan gaan?
Ik ben dan van plan om mijn hond aan de lijn te doen en dat ik zelf op me verzorgpaard zit.
me ouders vinden het niet zo'n goed idee, vandaar dat ik morgen gewoon een heel klein stukje ga proberen.
Me hond houd ook lekker van rennen, dus ik dacht, kan die ook lekker uitrazen![]()
owja, verzorgpaard: maaike is altijd heel braaf, kijkt alleen een beetje maar zal niet snel schrikken, ik kan haar bewijze van aan een lang teugels op buitenrit meenemen.
Hond is soms wat eigenwijs, vandaar aan de lijn.
Wij wonen buiten het dorp, brede bermen en rustig op de weg.
paardenlief is ook niet bang van de hond.
Hebben jullie tips? wat is jullie mening?
groetjes en alvast bedankt
marise83 schreef:eerst eens oefenen in de bak, hond moet leren niet onder het paard door te lopen, voorlangs te lopen achterlangs te willen lopen en gewoon naast het paard te blijven. Het is ook handig als je paard en hond leert dat de hond tegen het je opspringt omhoog als je hem wel los zou willen laten en weer vast natuurlijk
Als je eerst in de bak oefent dan kan je paard er ook aan wennen.. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard doet dat ook, met de hond op buitenrit...
De riem niet te los dan kan het paard er idd niet op gaan staan...
Ik vond 't geweldig en die honden ook. Alleen één hond was al heel oud en die bleef altijd achter, dus die mocht niet meer. Ik denk dat het wel kan, zolang de hond los kan en goed luistert, of zelf genoeg verstand heeft om niet onder auto's te komen en dergelijke.