Buitenrijden met complete beginner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:35

Sofy schreef:
Ik ben het grotendeels wel met de meningen hier eens. Echter: wanneer heb je genoeg lessen gehad om wel veilig naar buiten te kunnen? In mijn ogen blijft een paard áltijd een paard, die wel eens gekke dingen kan doen, hoe braaf ze normaal ook zijn en hoe goed je zelf ook kan rijden.

Van mezelf weet ik dat ik na 10 lessen echt nog niet genoeg balans en overwicht had om een paard onder controle te houden wanneer er een hond achter hem langs zou springen (wat buiten wel een reële situatie is). Om eerlijk te zijn: ik heb nu twee jaar les gehad en ik weet nog steeds niet zeker of dat goed af zou lopen. Gister er weer af gelegen omdat m'n pony een beetje harder in galop ging dan ik had voorzien :P.

Ik ben het er dus niet mee eens dat het na 10/20 (privé)lessen opeens wél veilig zou zijn. Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben naar ervaringen/meningen van anderen en dat ik graag wil weten hoe maneges dat oplossen.

Als je zo gaat redeneren moet er maar niemand op een paard stappen ;). Een paard kan altijd schrikken, of je nu 10 jaar rijd of nog maar 1 jaar, maar we moeten proberen om het zo veilig mogelijk te maken!

Iemand die 10 lessen heeft gehad, weet iig hoe hij moet sturen en weet hoe hij moet remmen en moet gassen. Daarbij heeft diegene gevoeld hoe de gangen aanvoelen en hoe een paard aanvoelt (niet geheel onbelangrijk natuurlijk ;) ). Zo iemand moet nog steeds mee als zijnde beginner en alleen stappen met begeleiding en mocht er iets gebeuren dan weet de ruiter iig een beetje hoe hij/zij het op kan lossen. Dus het is niet persé velig, maar wel een stuk veiliger!

Overigens vind ik dat je pas naar buiten kan als je alle gangen gewoon uit kan zitten en onder controle hebt, maar dat is mijn mening :)

labyrinth

Re: Buitenrijden met complete beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:34

Ik denk dat het qua veiligheid ook heel erg aan de omgeving ligt, ritten in Frankrijk of andere warme landen gaan vaak om meerdere redenen goed.
- Het zijn paarden die vaak dag en nacht buiten staan, en zijn over het algemeen wat meer bomproof dan de gemiddelde nederlandse piepmuis
- Het is er warmer, dus paarden gaan minder vaak uit zichzelf gekke dingen doen.
- Je rijdt vaak in gebieden waar geen wegen of wat dan ook in de buurt is, waar die paarden vaak rijden. Het is dus voor de paarden vertrouwd en zelfs als ze aan de kletter gaan val je er misschien af maar that's it (kan heel pijn doen overigens), je komt niet op asfalt terecht, paard gaat daar dus ook niet onderuit, geen auto's

Zo'n omgeving geeft gewoon minder risico's. Ik heb mijn broer ook in Kroatië meegenomen op zo'n rit. van te voren informeren of de begeleider ermee oké is dan weten ze het ook gelijk. Zorgen dat hij op een lekker volgzaam paardje zit.
Nou is mijn broer van zichzelf wel sportief dus hij pakt dingen snel op, maar ik heb hem op dat paard gezet. rondje mee gelopen, basics uitgelegd van sturen (niet dat hij dat nodig had maar stel hij zou ineens voorop zitten door omstandigheden). Ik heb remmen eigenlijk aan hem uitgelegd als zwaar maken en hoooooooooooo zeggen en ik gaf de teugelrem eigenlijk als noodrem aan. Ook uitgelegd dat als hij het gevoel heeft dat hij een gang niet bij kan houden dat hij dan in verlichte zit moet gaan, staan op iets wiebeligs kunnen de meesten wel.
Daarna zelf opgestapt. Eerst gingen we stappen, gewezen op de dijende beweging van het paard en dat hij daar een beetje in mee moest gaan. Vervolgens een heel sloom drafje, dat begon natuurlijk wat moeilijk, hij had wel gelijk een stuiterbal paardje dus doorzitten was niet helemaal een optie. Maar na een tijdje kon hij zijn ritme wel vinden. En galop was een eitje, gewoon net als bij de stap en de beweging mee gaan, tegen hem gezegd dat hij een beetje moest zoeken in zijn houding zodat hij zo kon zitten dat hij niet opgegooid werd.
Was achteraf een hele leuke rit, hij had wel last van spierpijn achteraf xD. Afgelopen jaar weer geweest, zelfs stukje rengalop gedaan.

In nederland zou ik niet zo snel een beginner meenemen, ik vind het gebied en de paarden niet zo geschikt. Als je paarden kan huren zijn het vaak doorgereden beesten waar geen stuur of rem op zit die alléén maar volgen, handig kan je denken, maar als er iets mis gaat kan hij helemaal niets meer.
Qua gebied zullen de veluwe maybe ook wel geschikt zijn, in het idee van geen verkeer etc. Maar je meot dan wel de juiste manege vinden.

Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar als je tijdens de rit begeleid, en de persoon weet hoe het stuur werkt. Mocht er iets misgaan, zorg gewoon dat je er altijd bij blijft, en lukt dat echt niet, zorg dan dat je "beginner" genoeg kennis heeft om alle gangen te kunnen rijden (dus ook verlichte zit) zonder eraf te stuiteren door de beweginen van het paard.
En zoals ik al zij, kies je omgeving, en kies je paard.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:55

Heb afgelopen herfst mijn zusje mee op buitenrit genomen, ze kan een beetje rijden, ze
kan in elk geval sturen en remmen, maar was nog nooit op buitenrit gegaan met een "groot"
paard, had voor die tijd alleen op m'n shet buitengereden
ik had een rustige dag uitgezocht (zondag) en haar op mijn verzorgpaard gezet en zelf een
ander paard mee, had haar eerst nog even in de bak laten rijden en daarna zijn we naar
buiten gegaan, hadden een ritje van een uur gemaakt en expres een route genomen die
beide paarden goed kennen en het ging hardstikke goed, had voor de zekerheid een touwtje
om de hals geknoopt, maar die heeft mijn zusje niet nodig gehad en we hebben ook wat
korte stukjes gedraaft en ook dat ging prima
een echte beginner, moet onder begeleiding van iemand ernaast die het paard vast houd
ook wel kunnen hoor, zeker op een braaf paard, echt helemaal los mee op een allereerste
rit lijkt me een beetje teveel van het goede tenzij het een heel rustig paard en dito omgeving is

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:39

toen ik in frankrijk op vakantie was heb ik daar ook paardgereden,
daar kon je je inschrijven in verschillende niveaus 1 t/m 4
1 was echt heel rustig stappen en 4 in rengalop over t strand en zwemmen etc
de paarden waren volledig gewent aan die omgeving etc en schrokken helemaal nergens van
alle routes kenden ze en ze zijn zo opgegroeid
ik vond het wel veilig, en iedereen was razend enthousiast :j
maar met manegepaarden die gewend zijn in de bak te rijden,
weet ik het niet..
ik denk dat je dat het beste zelf kan beoordelen, de paarden kennende :o :o

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:42

Levensgevaarlijk vind ik het want ook een braaf paard kan schrikken, en vluchten.
Je moet toch wel draf en galop kunnen uitzitten. En iemand die nooit heeft gereden kan dat echt niet.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:24

Als eerst: je moet wel een pony hebben die echt verkeersmak is.
Dan zou het kunnen, ik heb 3 jaar niet meer gereden (soms uitstappen ofzo) en nu met mijn verzorgpony ga ik gewoon de bossen in, omdat Kayra een hekel heeft aan rondjes rijden in de bak. De eigenaresse fietst er langs, met het halstertouw aan dus ja dat kan gewoon de allereerst keer zou ik vooral gewoon stappen.

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:07

Ik vind het niet verstandig. Ik zou het zelf nooit een totale beginner meenemen op een buitenrit. Als er iets gebeurd ben jij wel verantwoordelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:21

Eerder vond ik het ook totaal onverantwoord en nu begeleid ik dergelijke ritten zelf op het werk.

Wij nemen maximaal één jong kind mee, omdat we die wel aan een halstertouw meenemen, omdat deze kids o.a. de kracht niet hebben de Fjorden uit het gras te houden.
We pakken natuurlijk de braafste paarden en gaan een heerlijk rondje door het bos. Het scheelt idd dat we niet door het verkeer hoeven.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:15

Ja het kan wel,, op manege elzenhof op texel,
Dan ga je een uur stappen door de bossen en heel even in draf.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:29

Nee veiig is het niet maar mensen doe wel vaker dingen als ze op vakantie zijn. Zoals fietsen door Amsterdam. Deze mensen fietsen thuis nooit. Levensgevaarlijk. Als je niet kan rijden val je natuurlijk bij de eerste hobbel eraf. Vaak val je dan niet zo hard. Soms gaat het verkeerd. Maar sommige mensen denken echt dat ze zooooo goed zijn. Gelukkig hebben ze allemaal spierpijn en een harde kont nade rit.

XAmbieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:32

Ik ben op vakantie geweest naar Ameland. En mijn broer die nooit op een paard heeeft gezeten , kon zo mee op een buitenrit.
Hij werd wel veel geholpen door de mensen zelf, en de paarden waren al op gezadeld en hij kreeg ook een heel rustig paard aangewezen.
En je moest je ervaring de bij vermelden. Dat was in Ameland, ik heb geen idee meer hoe het heet. maar zoveel zijn der in ameland niet. 8-)

Genevieve16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:13

ik ben een keer op vakantie geweest, ik weet niet meer precies waar het was.. maar in Azie.
Toen gingen we een soort bergtocht maken, waar dus ook beginnelingen tussen zaten.
Alleen dat werd nog een avontuurlijke rit, 2 paarden zomaar op hol (tussen de bergen, en daar waren ook cliffen : O)
daar zaten gelukkig 2 meisjes op die wel konden paardrijden, alles liep gelukkig goed af.
Alleen ik ben niet van mening dat wanneer er 2 volkomen beginners op zaten dat dat een leuke bergtocht was geweest.
Dus ik vind het niet erg verstandig om twee beginners zomaar op een paard te zetten :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:53

Genevieve16 schreef:
ik ben een keer op vakantie geweest, ik weet niet meer precies waar het was.. maar in Azie.
Toen gingen we een soort bergtocht maken, waar dus ook beginnelingen tussen zaten.
Alleen dat werd nog een avontuurlijke rit, 2 paarden zomaar op hol (tussen de bergen, en daar waren ook cliffen : O)
daar zaten gelukkig 2 meisjes op die wel konden paardrijden, alles liep gelukkig goed af.
Alleen ik ben niet van mening dat wanneer er 2 volkomen beginners op zaten dat dat een leuke bergtocht was geweest.
Dus ik vind het niet erg verstandig om twee beginners zomaar op een paard te zetten :)

Nee maar beginners in een gebied met cliffen :s Dat is net zoiets als iemand leren fietsen op een bergpad, vragen om problemen

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:52

Ik vind het wel grappig om te merken dat de meningen toch wel enigszins verdeeld zijn. Er zijn blijkbaar toch zat maneges in Nederland die buitenritten voor beginners aanbieden, met of zonder mini-lesje vooraf.
Ik ben er nog niet helemaal over uit, zal het eens met m'n vriend bespreken :P.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:02

lijkt me vervelend om mee te rijden, maar ik dat kan wel bij vele maneges. ik heb ook gereden met mijn tante bij een manege waar dat kon. Ik heb alleen geen idee waar dat was XD

succes met zoeken!