lange of korte teugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blossom1

Re: lange of korte teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:11

Ook ik rijd met lange teugels en laat het Blossom lekker zelf uitzoeken als ze iets eng vind. Wanneer ik de teugels kort neem dan is ze vaak veel drukker als aan een lange teugel.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:14

Wanda laat ik meestal ook lekker los zodra we in de bossen zijn, ze is dan vaak druk maar door haar even haar eigen tempo te laten bepalen is dat zo over. Soms ben ik eigenwijs en ga ik haar in houden en dan is er de rest van het uur niks meer mee aan te vangen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:32

Altijd en overal lang. ;) Zó lang dat ze altijd met d'r neus over de grond kan, mocht ze dat willen, zelfs in een flinke galop. Ik rijd ook eigenlijk altijd met mijn teugels in 1 hand, in de andere hand houd ik mijn zweepje. Als ze druk wordt pak ik het uiteinde van mijn teugels in mijn vrije hand, zodat ik, als het nodig zou blijken, de teugels in eén keer korter kan trekken door mijn geopende "teugelhand". Mocht ze ergens van schrikken, dan staat ze tot op heden eigenlijk direct stil op mijn "Ho", zelfs vanuit een full-blast rengalop: "Bo HOOO!", en binnen een pas of drie, vier staat ze stil. Maakte vroeger soms wel mooie plaatjes; ik heb best vaak gezien hoe mooi haar oortjes zijn van heel dichtbij... _O- maar ik heb inmiddels geleerd om te anticiperen... :D

Jazz_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:26

Het ligt in welke situatie.. Maar meestal wel met lange teugel.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:53

Korte teugels , mijn paard gaat rennen met lange , en proberen te rollen als het heet is , en dat als ik maar 3 passantjes langer doe .
Daarom niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:00

Ik rij met teugels waar ik wel verbinding met zijn mond mee heb. Zo kan ik hem tijdens de training correct laten lopen zodat het niet alleen maar slenteren wordt maar zijn achterbeen goed onder zet en mooi draagt.

Even lekker uit stappen/draven/galoperen kan prima bij ons met losse teugels. Maar ik vind het op de lange afstand wel belangrijk dat hij correct loopt omdat hij anders alleen maar schever wordt.

Het is trouwens niet verstandig om tijdens de ren galop alles los te gooien. De paarden hebben wel steun nodig, en dit vinden ze op het bit. (Op de renbaan galoperren ze immers ook niet met losse teugels)

Megameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:58

Ik rijd met lange teugels altijd, als die iets eng vindt dan pak ik ze wel korter maar daarna weer lang. :j

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:53

lange teugel
vind ik voor mezelf en ook voor het paard prettiger.
paarden ontspannen hierdoor vaak ook veel sneller

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:32

Judith_ schreef:
Het is trouwens niet verstandig om tijdens de ren galop alles los te gooien. De paarden hebben wel steun nodig, en dit vinden ze op het bit. (Op de renbaan galoperren ze immers ook niet met losse teugels)

Mijn paard vindt in de rengalop geen enkele steun op het bit, want dan hangt er nooit een bit in. :D Ze krijgt ook geen andere steun op de teugels, daar komt pas weer contact op als we de remweg inzetten.
Op de renbaan rijden ze met contact omdat daar aan de paarden wordt gereden en gestuurd, op de renbaan zijn ze meestal niet alleen. Als ik een rengalop doe ben ik meestal alleen of er is 1 andere combi bij, dan hoef je niet veel te sturen, want paard kent het kunstje heel goed. Enige wat ik doe is haar loslaten en even "toe maar" zeggen, dan weet zij dat ze als een dolle naar het andere eind van het pad mag.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:46

Ik rij met mijn teugels op maat(in het begin)...Dus wel contact met de mond, maar niet zoals in de bak. Later laat ik ze langzaam
aan ''los'' hangen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:48

Het ligt eraan waar ik rijd. Als ik de weg over moet dan zorg ik dat de teugels op maat zijn maar zodra we binnen een veilig gebied zijn dan gaan de teugels lekker los.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:19

Ik moet een km of wat langs de 80km weg rijden, zonder middenberm oid. Ik neem de teugels netjes op maat, slaan we de polder in, gaat het teugeltje los..

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:53

Ik dressuur meestal buiten, dus ik varieer er lekker in :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:03

Het liefst met lange teugels,
Mijn huurpaard reageerde altijd heel fel als ik de teugels strak opnam, in ieder geval dit vond ze niet prettig, risico op stakingen.
Met lange teugel vond ze gewoon fijn lekker los, de ruimte heerlijk stappen en een drafje en als ze die dag rustig was een galopje.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:23

Ik rij met lange teugel, maar zorg wel dat ik contact heb. Als ik de teugels kort pak wordt paardlief erg zenuwachtig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:18

.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-10-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:44

Citaat:
Het is trouwens niet verstandig om tijdens de ren galop alles los te gooien. De paarden hebben wel steun nodig, en dit vinden ze op het bit. (Op de renbaan galoperen ze immers ook niet met losse teugels)

Oei, wat zullen die paarden in de wei vaak vallen dan... :P _O- Zonder dollen: een paard hoort juist geen steun te zoeken op het bit! Hij hoort in evenwicht op 4 benen te lopen, of dat nu stap, draf, galop, of voor mijn part achterstevoren is. Hij heeft 4 benen gekregen om mee te lopen en geen 5. En dat is maar goed ook, want mijn knollie gaat ten allen tijde aan een lang teugeltje, dus ook in een Yiehaaaa-rengalop. Mijn teugels zijn eigenlijk een soort van extra hulpsysteem, wat ik normaliter alleen gebruik als er wat gebeurt, of als madame het een keer lastig vindt om recht te lopen. Ze krijgt dan buiten de zit- en beenhulpen (en ook weer aan een lang teugeltje) kleine ophoudingen om een bepaalde stelling aan te nemen.

Aan de andere kant moet ik je gelijk geven als je jouw zin erg letterlijk pakt; Het is inderdaad niet verstandig om tijdens de rengalop (vanuit een strakke contact teugel) ineens alles los te gooien. Grote kans dat het paard in dit voorbeeld juist door die strakke teugel zó gewend is te hangen op je handen dat hij inderdaad moeite heeft om zijn evenwicht te hervinden als plotseling zijn 5e been wordt weggehaald, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Bellalover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:26

ik rij met stappen met lange teugel en met derest kort. :+

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:48

Ik vind een buitenrit voor een paard een soort van beloning, een extratje. En ik zie mezelf op een ruiterpad in een bos niet schouderbinnenwaarts doen dus van dressuur is er geen sprake. Dus gewoon lekker relaxed met lange teugel. Tuurlijk wel even kijken hoe 't paard is en 't gewoon tijdens de rit opbouwen.
Is je paard altijd heet kan je altijd in de bak even draven, misschien een klein handgalopje dan wel op beide kanten zodat 'ie lekker los wordt en dan naar buiten :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:58

Bij het in en uitstappen hangen de teugels meestal wel los.
verder heb ik de teugels eigenlijk altijd kort.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:04

bij melody en amor heb ik in stap ze gewoon lekker lang, maar in draf en galop heb ik ze wel op maat en gewoon normaal contact.
bij zafier weet ik niet, als hij relaxt is dan gewoon lekker lang.

maar als ik de teugels niet op maat houd bij de 2 pony's gaan ze kei en kei hard en gaan ze echt niet relaxter lopen :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:41

xNathaliee schreef:
Is je paard altijd heet kan je altijd in de bak even draven, misschien een klein handgalopje dan wel op beide kanten zodat 'ie lekker los wordt en dan naar buiten :)

Ja, dat kan, dan is ze tenminste al warmgedraaid en kan ze alleen maar beter heet zijn }>
Een heet paard is niet heet omdat hij (m/v) stijf is, maar omdat hij graag wil lopen en dan is een drafje en een handgalopje echt niet voldoende om rustiger te krijgen.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:15

Ik heb in stap de teugels lekker los en dan sjokken we er rustig op los. Maar in de galop moet ik wel goed contact houden met mijn teugels en been eraan houden, hij is nogal lomp en gaat nogal hangen en struikelen dusja dat is dan weer een nadeel. Zou wel heel erg graag met een los teugeltje willen rijden maar dat gaat dus niet.
Ben al een keer bijna over de kop geslagen met hem :o

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:23

Altijd met lange teugel, met hackamore. Ook langs de weg, ik heb d'r snel genoeg terug als het nodig is, maar dat is het eigenlijk nooit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:35

locorette schreef:
Ik heb in stap de teugels lekker los en dan sjokken we er rustig op los. Maar in de galop moet ik wel goed contact houden met mijn teugels en been eraan houden, hij is nogal lomp en gaat nogal hangen en struikelen dusja dat is dan weer een nadeel. Zou wel heel erg graag met een los teugeltje willen rijden maar dat gaat dus niet.
Ben al een keer bijna over de kop geslagen met hem :o

Dan loopt hij op de voorhand. Misschien even een beetje bijscholen? ;)