Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zó lang dat ze altijd met d'r neus over de grond kan, mocht ze dat willen, zelfs in een flinke galop. Ik rijd ook eigenlijk altijd met mijn teugels in 1 hand, in de andere hand houd ik mijn zweepje. Als ze druk wordt pak ik het uiteinde van mijn teugels in mijn vrije hand, zodat ik, als het nodig zou blijken, de teugels in eén keer korter kan trekken door mijn geopende "teugelhand". Mocht ze ergens van schrikken, dan staat ze tot op heden eigenlijk direct stil op mijn "Ho", zelfs vanuit een full-blast rengalop: "Bo HOOO!", en binnen een pas of drie, vier staat ze stil. Maakte vroeger soms wel mooie plaatjes; ik heb best vaak gezien hoe mooi haar oortjes zijn van heel dichtbij...
maar ik heb inmiddels geleerd om te anticiperen...
Judith_ schreef:Het is trouwens niet verstandig om tijdens de ren galop alles los te gooien. De paarden hebben wel steun nodig, en dit vinden ze op het bit. (Op de renbaan galoperren ze immers ook niet met losse teugels)
Ze krijgt ook geen andere steun op de teugels, daar komt pas weer contact op als we de remweg inzetten.
Citaat:Het is trouwens niet verstandig om tijdens de ren galop alles los te gooien. De paarden hebben wel steun nodig, en dit vinden ze op het bit. (Op de renbaan galoperen ze immers ook niet met losse teugels)
Zonder dollen: een paard hoort juist geen steun te zoeken op het bit! Hij hoort in evenwicht op 4 benen te lopen, of dat nu stap, draf, galop, of voor mijn part achterstevoren is. Hij heeft 4 benen gekregen om mee te lopen en geen 5. En dat is maar goed ook, want mijn knollie gaat ten allen tijde aan een lang teugeltje, dus ook in een Yiehaaaa-rengalop. Mijn teugels zijn eigenlijk een soort van extra hulpsysteem, wat ik normaliter alleen gebruik als er wat gebeurt, of als madame het een keer lastig vindt om recht te lopen. Ze krijgt dan buiten de zit- en beenhulpen (en ook weer aan een lang teugeltje) kleine ophoudingen om een bepaalde stelling aan te nemen.
xNathaliee schreef:Is je paard altijd heet kan je altijd in de bak even draven, misschien een klein handgalopje dan wel op beide kanten zodat 'ie lekker los wordt en dan naar buiten
locorette schreef:Ik heb in stap de teugels lekker los en dan sjokken we er rustig op los. Maar in de galop moet ik wel goed contact houden met mijn teugels en been eraan houden, hij is nogal lomp en gaat nogal hangen en struikelen dusja dat is dan weer een nadeel. Zou wel heel erg graag met een los teugeltje willen rijden maar dat gaat dus niet.
Ben al een keer bijna over de kop geslagen met hem