Hoe houden jullie je paard bij je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:12

Heb hetzelfde probleempje (eigenlijk zoals zovelen precies :). Van zodra ik op buitenrit vertrek merk ik dat hij heel voorwaarts is. Dat is fijn, maar van zodra we in open vlakte zijn voel ik dat hij hard wil gaan. Ik probeer dit nog even tegen te gaan en nog even te stappen en vraag dan pas draf. Draf houdt hij misschien 10 sec vol, hij MOET persé in galop overgaan. Heb al vanalles geprobeerd (even laten gaan, terug proberen terugnemen in draf, op zit werken).. niets helpt. Hij gaat hard en wanneer ik plassen in de verte zie (hij loopt niet graag door water...) houd ik mijn hart al vast: ofwel gaat hij erover ofwel wijkt hij plots uit. Uiteindelijk krijg ik hem wel terug, maar ik denk dan vaak bij mezelf "het moet toch makkelijker kunnen dan zit". Als ik in de bak rijd (afgezet stukje weide, is niet echt een zandbak) heb ik dit probleem helemaal niet. Dan kan ik op zit stoppen ..

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:15

Heb het juist andersom,mijn paard is juist erg druk met groepslessen.
Een vriendin van mij had ook het probleem als jij ts.
Ze heeft in de zomer geoefend om met verschillende paarden buiten te rijden en dat zij dan met haar paard tussen de andere paarden reed.
(als je het niet meer volgt, 1 paard voor haar en eentje achter haar :P )
Scheen erg goed te helpen,voor de rest kan ik je geen ander advies geven.
Veel succes!

denice

Re: Hoe houden jullie je paard bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:21

Ik ben geen gebruiker van de slof, maar die een keer omdoen? Heeft je paard minder getrek, en jij minder getrek..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:25

en de keer daarna dan?
Een langdurige oplossing lijkt mij gepaster...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:28

denice schreef:
Ik ben geen gebruiker van de slof, maar die een keer omdoen? Heeft je paard minder getrek, en jij minder getrek..

Je paard heeft dan meer getrek, hoor. Alleen de ruiter heeft dan minder spierkracht nodig om dezelfde kracht op het bit uit te oefenen.....
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een slof als rem, maar hij zou bij mijn paard ook niet op een nette manier werken. Ik weiger mijn paard over de kop te trekken en daar zou het dus wel op uitdraaien.
Als ik echt een rit zonder getrek wil hang ik een duitse hackamore om, die is ook niet aardig, maar wel heel effectief. Alleen heeft mijn paard dan (wellicht zeer terecht) zodanig de pee in dat ik het alleen in zeer uitzonderlijke gevallen doe.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:29

natuurlijk, maar mijn ervaring leert dat dit soort paarden zo blijven doen op de weg, dus kun je het proberen op te lossen met ontspannen houding en consequent zijn, maar ook door spanning weg te nemen en de rit voor beiden plezieriger te maken.

Een goede zit is natuurlijk handig, een ontspannen houding en uitstraling, maar als er getrokken wordt en een gevecht gehouden, dan kan je misschien weinig anders.

Trouwens, met een slof kun je ook netjes rijden, zonder m 'over de kop te trekken' of dat soort onzin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:47

Er zijn maar heel weinig mensen die echt netjes met een slof kunnen rijden, het gros dat beweert dat te doen heeft geen gelijk ;(
Paarden hebben hun eigen manieren om met dingen om te gaan, ik ken mijn paard goed en ik weet dat ik heel weinig aan een slof zal hebben als rem, zij krult gewoon op en dendert dan pisnijdig door.

Genoeg tempo in de buitenritten is uiteindelijk toch de methode om redelijk ontspannen buiten te kunnen rijden. Andere methode in ons geval is een jong paard of onervaren ruiter meenemen, dan zet Madam opeens geen pas verkeerd, want dan heeft zij een Taak O:)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:47

Met de informatie die we nu hebben kan TS het beste eens gaan beginnen met vaker buiten gaan rijden en dan ook daadwerkelijk lekker flink draven. De kans is groot dat het dan al minder wordt. TS heeft trouwens al aangegeven dat ze niet wil beginnen aan een slof en zolang het geen gevaarlijke situaties oplevert zie ik ook niet in waarom je het wel zou doen :n.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:51

@waratje, ja prachtig is dat hè! stelletje schijnheilen!

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:54

Als ik mijn paard op een lekker lang stuk draf zet, ben ik haar kwijt.. ze gaat zo hard en heb geen contact meer met dr >;)
Toen is mij geadviseerd op met een pessoabit te rijden (dit was trouwens haar trainer van de baan) en rijd met dubbele teugels, als ik merk dat ik even geen contact meer heb pak ik de onderste teugel eventjes aan en dan heb ik haar..

Rijd overigens niet altijd met pessoa hoor, enkelgebroken watertrensje loopt ze ook goed op. Maar voor buiten vind ik mijn pessoa veiliger

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:08

En hebben al die jakkeraars al eens bedacht dat vluchten voor pijn (slecht passend zadel, slecht in het lijf/bespiering zitten) wel eens een oorzaak voor dit gedrag zou kunnen zijn?

Ik heb ook zo'n jakkeraar gehad, waarvan ik me achteraf nog afvraag of het tuig wel zo goed paste als iedereen riep. Uiteindelijk was ons compromis een een vrij scherp westernstangetje. Daar liep zo prima op en was uitstekend controleerbaar. Zo heel af en toe (meestal één keer in het voorjaar) moest ik haar laten weten dat ik het nog steeds meende.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:05

Nou ja, al die jakkeraars is misschien lichtelijk overdreven, het hoeft niet altijd meteen om pijn te gaan. Sommige paarden hebben gewoon vreselijk veel energie en zijn loperig. Nou weet ik niet hoe het met de rest zit, maar bij mij past alles prima en wordt de hele boel jaarlijks gecontroleerd (rug e.d.). Nou heeft die van mij alleen maar zo nu en dan een bui, dus hoef ik me sowieso niet aangesproken te voelen. Maar om iedereen nou meteen jakkeraars te noemen :n.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:15

Ik heb er ook last van, maar ik denk idd dat veel tempo maken belangrijk is.

En ook dat je zelf ontspannen zit en juist ook die teugels los laat! Dat werkte vandaag nog bij mijn pony, er kwam een auto aan en ze wilde steigeren, ik deed mn handen naar voren, dus teugels helemaal los en madam deed niets! :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 09:13

Zo, wat een reacties! Bedankt!

Ik zal even wat ingen proberen te antwoorden. Weet niet meer wie wat zei, maar dat maakt niet uit :+

Buiten draaf ik wél! Alleen niet als ik aan de hand wandel.
We hebben buiten hele lange fietspaden, erg overzichtelijk dus. Ik kan haar daar in draf laten gaan! Dit mag ze ook!
Alleen, ze gaat zo hard draven, dat het voor mij niet uit te zitten is met lichtrijden, en dan vliegt ze in galop! Prima voor een keer, dan mag ze even gaan! Probleem is dat ze dit gewoon op de weg doet! :O En van mij mag ze alleen in gras galopperen! Maar nu door sneeuw etc is het gras niet overzichtelijk voor kuilen, en wil ik het niet!

In de zomer is ze minder drammerig. Dan kan ik beter aan lange teugel stappen. Nu werkt dat gewoon niet, want dan moet ik ze constant oppakken om haar uit de draf te halen!
Al heeft ze dat snelle draven, in galop vallen in de zomer ook!

Wat trouwens wel helpt: Achter een paard lopen! Dan loopt ze in de staart, maar loopt ze wel DAT tempo! Alleen is al een paar keer gebleken dat paarden daar vaak niet van gediend zijn :+ En dat vind ik wel eng, want ik zit er ook nog!
Alleen grote paarden draven vaak hard, Beauty houd dat gewoon bij, alleen voor mij is dat dus niet te doen, en ze loopt dan ver boven haar tempo! (is C/D pony! Ze zit net op de grens van D)

Een slof wil ik echt niet! Straks gebruik ik hem verkeerd, en ik wil buitenrijden als ontspanning! :D

Ontspannen zitten en loslaten de teugels (lang) probeer ik. Pony maakt er alleen gebruik van door te gaan draven. Zacht, dus als ik denk: "vooruit dan maar, ik laat haar heel even gaan" dan gaat ze steeds harder en harder :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:57

hyppolyte schreef:
Nou ja, al die jakkeraars is misschien lichtelijk overdreven, het hoeft niet altijd meteen om pijn te gaan. Sommige paarden hebben gewoon vreselijk veel energie en zijn loperig. Nou weet ik niet hoe het met de rest zit, maar bij mij past alles prima en wordt de hele boel jaarlijks gecontroleerd (rug e.d.). Nou heeft die van mij alleen maar zo nu en dan een bui, dus hoef ik me sowieso niet aangesproken te voelen. Maar om iedereen nou meteen jakkeraars te noemen :n.

Paard is de jakkeraar, ik niet :P Tuig past, osteopaat is ook tevreden en met bakwerk is er geen vluchtgedrag, maar juist bijzonder mooi meewerken (als ik het goed doe....), dus nee, ik voel me hier ook niet aangesproken (en Ikke weet dat ;) )
Maar het is wel iets om scherp op te zijn als je een paard hebt dat altijd hard wil gaan, dat klopt.

TS: die harde draf moet je niet willen lichtrijden, gewoon een soort verlichte zit ervan maken. Ze schuiven dan de schouder zover uit dat je inderdaad niet meer kunt lichtrijden, doet mijn merrie ook. Ik kan me goed voorstellen dat je op een fietspad geen galop wil, moet je dan ook zeker niet toestaan. Hou licht contact tijdens die draf (niet laten hangen) en als zij toch de galop in wil even terugnemen, kort en duidelijk. Probeer ook in de gaten te houden of ze op de voorhand loopt (terugnemen) of over 4 benen (laten draven).
Als je paard haar neus in een betrouwbare staart kan stoppen ga dan ook oefenen op tussendoor (flinke) stukken stappen met lange teugel.
In de zomer heeft ze waarschijnlijk ook meer beweging in haar vrije tijd (weidegang?) en zul jij ook gemakkelijker langer buitenrijden vanwege licht en temperatuur, dus dat het in de zomer gemakkelijker is, lijkt me logisch.
Wees voorzichtig met haar toestaan steeds harder te gaan en zeker met toestaan om in galop te vallen. Maak daar niet een gewoonte van, want dat vinden ze vrij snel hun recht. Als jij draven het maximum vindt, laat dan draven ook het maximum zijn.
Ik heb in de begintijd met mijn merrie heel veel tijd besteed aan het stappen aan een lange teugel. Hele ritten niets anders gedaan dan stappen met lange teugel, daarna pas heel voorzichtig begonnen met stukjes draf en weer terug naar stappen lange teugel. Echt zorgen dat stappen met lange teugel door en door bevestigd is. Dat levert nu dus de winst dat ze (onder normale omstandigheden, nu heb ik geen enkele illusie) heel snel in stap weer rustig wordt. Weliswaar heeft ze ook in stap een tempo dat de meeste paarden niet bijhouden, maar goed, zij stapt wel ontspannen. 8-)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 11:48

Bedankt voor de goede tips :j

Bij mijn paardje is het ook zeker geen pijn.
In januari is de zadelmaker geweest, en kreeg ze een nieuw zadel. En deze maand is ook de tandarts en osteopaat geweest :)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:55

ik probeer altijd moeilijke dingen te vragen..zoals sta zit zit sta zit zit..dus dat je constant verandert van lichtrijden zodat je paard balans moet zoeken of van links naar rechts ook leuk voor de balans. Gewoon dingen zoeken waarbij ze moeten nadenken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:00

wat ik altijd deed was zodra ze onder me uit liep (ze is een draver die altijd hard heeft mogen gaan, ik wilde dat niet) terug in stap desnoods even stil zetten. Als ze dan wel rustig ging dan mocht ze blijven lopen, zodra ze harder ging terug is stap.. bij haar werkte dit erg goed! want ook zij is niet uit te zitten als ze zo hard draaft.. (paard was 23 toen ik dr ging rijden ;))

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:00

Je kan proberen te oefenen buiten met van stap naar halt op je zit.
Je zegt dat ze daar wel redelijk op reageerd. Ook kan je eerst proberen om
gewoon oefeningen te doen buiten zoals je ook in de bak doet.
Verder kan je proberen om toch wat met stelling te doen zoals naar buiten en naar binnen te stellen als ze te hard gaat.

Maar verder denk ik toch dat als je eenmaal een loperig paard hebt het wel zo blijft zeker als ze al 20 is.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:11

lekker bezig houden met stelling en buiging en wijken, dat kan hij toch energie kwijt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:12

Veranderen van lichtrijden ga ik eens proberen!

Terug naar stap of halt ook! Buiten is ze van geen meter op mijn zit te rijden. In de bak alleen van stap naar halt.
En terugnemen gaat buiten al heel lastig! Want ze reageerd dan erg moeilijk, en dan moet ik echt een beetje trekken wil ze reageren.
Daar nog tips voor?

Wijken kan mijn knol (nog) niet, zijn er soms wel mee bezig. Maar bij ieder hulpje die ik geef met mijn been denkt ze dat ze harder moet. Ik ben daar nu heel erg mee bezig met stelling, en overal been bij gebruiken!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:19

Die van mij heeft er ook een handje van, maar ik los dit op door hem dan goed rond te rijden, kan hij ook zijn energie kwijt en dan wordt hij vroeg of laat wel rustiger. Absoluut consequent blijven en al helemaal niet goed vinden dat ie uit zichzelf een gang hoger inzet.

Het is uiteindelijk een gehoorzaamheids kwestie, maar met dit koude weer zijn ze bijna allemaal wel wat loperig, daar doe je niks aan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:19

Mijn paard is elke winter heel voorwaarts buiten en in de zomer is ze een makkelijk paard tijdens een buitenrit. Ik heb er maar mee leren leven dat ze zo is, het zal ook wel met de temperatuur te maken hebbben. Soms word het me te gortig en zet ik haar stil, dan word ze echt boos op me. Gemeen is ze niet, maar ze wil graag door. Ik probeer er nu maar zo veel mogelijk van te genieten als ze zo is, constant drijven is ook niet leuk. Ik draaf ook vaak in verlichte zit , anders word ik er wel doodmoe van, van die grote stappen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:22

ik heb ook best hard in mn hand moeten worden om haar terug te krijgen.. ook voor haar eigen veiligheid, ze struikeld veel en op sommige plekken dan hard gaan leek me niet zo goed ;) maar ik heb dus echt een aantal keer streng moeten zijn met mn hand.. nu kan ik haar meestal aan rustig teugeltje rijden..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:26

Even vraagje, heb je er ijzers onder zitten of niet? Als dat niet zo is dan is galopperen op het asfalt helemaal geen probleem namelijk, als ze wel ijzers heeft dan moet je dat inderdaad niet doen :n.