Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:42

Atalanta schreef:
ikke schreef:
Elk paard is geschikt voor lange tochten, mits niet te jong (7+ want uitgegroeid), goed getraind en bereden door een verantwoordelijke en goed getrainde ruiter (M/V). Met name dat laatste is het punt waarom zoveel paarden het uiteindelijk niet redden. Alles met mate, ook het rijden van lange tochten.

daar ben ik wel benieuwd naar dan, wat zijn tekortkomingen in de ruiter waardoor het paard het niet redt, bedoel je dan slechte zit, conditie bijv of andere dingen?
ik was zeker wel van plan het eea op te bouwen ja, en ook alle materiaal van tevoren goed uit te proberen. ik ben me nu echt alleen nog maar aan het inlezen en bedenken wat ik precies wil gaan doen. kan in ieder geval een hoop bruikbare informatie halen uit de reisverslagen die zo her en der op internet staan.

Ik doel met name op de slechte houding van de ruiter en onvoldoende aandacht voor het correct lopen van het paard. Het moet voor het paard een gewoonte worden om in die dragende houding (ondertredende achterhand) te lopen, zodat hij ook op langere tochten verantwoordt de ruiter kan dragen, zonder dat deze constant aandacht hoeft te hebben voor de dragende houding van het paard. Kijk eens goed in de endurance dan zie je dat sommige paarden in een slechte houding lopen en dat ook maar enkele jaren volhouden. Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle deelnemers, maar het valt me wel op dat het steeds dezelfde personen zijn die het lang volhouden met hetelfde paard, waar anderen (ook steeds dezelfden) elke paar jaar weer een ander paard hebben. Precies DAT is de verantwoording van de ruiter, zorgen dat het paard in een goede basishouding loopt, zodat het paard de ritten kan blijven volhouden.

Juangi

Re: Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:45

Fellpony

'De Fell heeft een vriendelijk karakter, beschikt over een uitzonderlijk uithoudingsvermogen, is werkwillig en sober in onderhoud. De Fell pony is een betrouwbare, veelzijdige gezinspony. Hij wordt gebruikt voor lange buitenritten onder het zadel en is aangespannen in zijn element. Ook worden Fells met succes in de sport uitgebracht'

Bron: http://www.nfps.nl/historie/fr_historie.htm

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:20

Atalanta schreef:
Wat voor paard is voor echt lange trektochten geschikt voor denken jullie (type, ras, karakter, fysiek...)
Ik denk zelf aan niet al te jong, goed verkeersmak, niet al te bang aangelegd.. niet te groot, want ik ben zelf ook zo lang niet. Qua karakter zou ik een paard willen dat open en nieuwsgierig is en met wat pit.

In principe kan elk correct gebouwd paard een langere trektocht aan, mits goed getraind en voorzien van een ruiter die weet waar hij (m/v) mee bezig is.
Je geeft zelf al aan wat je zoekt, zoek een paard met die karaktereigenschappen en een correcte bouw en kijk dan of je er een klik mee hebt. Binnen vrijwel alle rassen kun je exemplaren vinden die de genoemde eigenschappen hebben, maar ook exemplaren die de genoemde eigenschappen absoluut niet hebben.
Iemand deed de suggestie van een Welsh Cob, dat is alleen maar aan te raden als je al echte ervaring met een Welsh Cob hebt opgedaan. En veel Welsh Cobs zijn bangerikken van opzet, daar is wel mee te werken, maar het kost een hoop kennis en inzicht om ze te leren op een goede manier met schrikreacties om te gaan (lees: er niet als een debiel vandoor te gaan).
De verhaaltjes van stamboeken moet je altijd met een zak zout nemen, die geven altijd een positief beeld van hun lievelingen, maar vergeten erbij te vertellen hoeveel opvoeding er in die braafheid, betrouwbaarheid, etc. gestopt moet zijn.
Ook bij Fjorden en Haflingers heb je grote verschillen in karakter, er zijn Fjorden/Haffen die de hele wereld aankunnen, maar ook exemplaren die achter de baas wegkruipen voor het minste of geringste. Die laatste soort doe je dus geen plezier met trektochten, maar die eerste soort juist wel.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:33

Sluit me aan bij bovenstaande. Wel lijken paarden die zich blijven opfokken (standaard zeer bezweet terugkomen van elke buitenrit; ik ken ze), mij minder direct geschikt.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:20

ikke schreef:
Atalanta schreef:
daar ben ik wel benieuwd naar dan, wat zijn tekortkomingen in de ruiter waardoor het paard het niet redt, bedoel je dan slechte zit, conditie bijv of andere dingen?
ik was zeker wel van plan het eea op te bouwen ja, en ook alle materiaal van tevoren goed uit te proberen. ik ben me nu echt alleen nog maar aan het inlezen en bedenken wat ik precies wil gaan doen. kan in ieder geval een hoop bruikbare informatie halen uit de reisverslagen die zo her en der op internet staan.

Ik doel met name op de slechte houding van de ruiter en onvoldoende aandacht voor het correct lopen van het paard. Het moet voor het paard een gewoonte worden om in die dragende houding (ondertredende achterhand) te lopen, zodat hij ook op langere tochten verantwoordt de ruiter kan dragen, zonder dat deze constant aandacht hoeft te hebben voor de dragende houding van het paard. Kijk eens goed in de endurance dan zie je dat sommige paarden in een slechte houding lopen en dat ook maar enkele jaren volhouden. Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle deelnemers, maar het valt me wel op dat het steeds dezelfde personen zijn die het lang volhouden met hetelfde paard, waar anderen (ook steeds dezelfden) elke paar jaar weer een ander paard hebben. Precies DAT is de verantwoording van de ruiter, zorgen dat het paard in een goede basishouding loopt, zodat het paard de ritten kan blijven volhouden.

Duidelijk verhaal. Pfoeh, ik word er haast onzeker van, of ik dan wel goed genoege ruiter ben. Nu ja ik heb geen slechte houding volgens mij, in ieder geval niet als ik weer gewend ben aan paardrijden, maar nu op dit moment zou het niet op zijn best zijn.

Bedankt en ook alle anderen bedankt voor het meedenken! Helpt wel om het wat meer helder te krijgen allemaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:28

Atalanta schreef:
ikke schreef:

Duidelijk verhaal. Pfoeh, ik word er haast onzeker van, of ik dan wel goed genoege ruiter ben. Nu ja ik heb geen slechte houding volgens mij, in ieder geval niet als ik weer gewend ben aan paardrijden, maar nu op dit moment zou het niet op zijn best zijn.

Bedankt en ook alle anderen bedankt voor het meedenken! Helpt wel om het wat meer helder te krijgen allemaal.

Goede les is het antwoord, het enig juiste antwoord. http://www.dewegvanhetpaard.nl/ zou een sluitend antwoord kunnen bieden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:28

Daar hoef je niet onzeker van te worden, hoor, je zorgt gewoon dat je goede les neemt ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:20

Ja ik heb sowieso al wel meerdere workshops e.d. gezien wat me erg boeiend lijkt, ook rechtrichten en grondwerk enzo.. maar ja zo lang ik geen paard heb begin ik er nog niet aan, wel eens gedaan maar dat vind ik dan zo frustrerend als je het niet kan oefenen verder. En als je maar af en toe rijdt lijkt het sowieso nergens op, ik heb er in ieder geval wel een aantal weken voor nodig om er weer goed in te komen na een lange stop, en wel meer dan dat om echt weer het gevoel te krijgen dat je een paard helemaal aanvoelt, met alle bewegingen mee kan gaan en in het zadel gegoten zit (maar wat een heerlijk gevoel is dat dan ook weer!)
Die site ziet er goed uit, is dat van jou Ikke of een bekende? Ik heb wel laatst dat trektochtverhaal gelezen van Gilze naar Zuid-Frankrijk. Vond het erg inspirerend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:52

Atalanta schreef:
Ja ik heb sowieso al wel meerdere workshops e.d. gezien wat me erg boeiend lijkt, ook rechtrichten en grondwerk enzo.. maar ja zo lang ik geen paard heb begin ik er nog niet aan, wel eens gedaan maar dat vind ik dan zo frustrerend als je het niet kan oefenen verder. En als je maar af en toe rijdt lijkt het sowieso nergens op, ik heb er in ieder geval wel een aantal weken voor nodig om er weer goed in te komen na een lange stop, en wel meer dan dat om echt weer het gevoel te krijgen dat je een paard helemaal aanvoelt, met alle bewegingen mee kan gaan en in het zadel gegoten zit (maar wat een heerlijk gevoel is dat dan ook weer!)
Die site ziet er goed uit, is dat van jou Ikke of een bekende? Ik heb wel laatst dat trektochtverhaal gelezen van Gilze naar Zuid-Frankrijk. Vond het erg inspirerend.

Nee, de site is niet van mij. Ze is een bekende van me, om precies te zijn, mijn lesgeefmens :D en ze is inderdaad best inspirerend (understatement).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:00

Denk ook eens aan een ijslander!! Kleine robuuste paardjes met een ijzersterk karakter en doorzettingsvermogen. En als hij kan tölten ben je helemaal blij ;)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:04

Absoluut een criollo!! Kijk maar eens op www.criollo.nl Paardjes zijn cool in het hoofd, niet al te groot en hebben een groot uithoudingsvermogen. Op de site staan volgens mij ook verhalen van mensen die trektochten met deze paarden hebben gehouden.

Succes met je keuze!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:55

Ik zou een Tinker kiezen:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!
Groetjes: Femke

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:49

haflingers fjorden veel paarden denk ik

GianniRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:01

indd blizzard
dat vind ik ook :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:09

haflingers, fjorden, ijslanders, arabische volbloeden zijn er heel geschikt voor

maar in principe kan ieder paard het al ie genoeg conditie heeft en hij niet te veel inspanning ahcter elkaar moet leveren ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:10

Al de paardenrassen die hier genoemd worden ten spijt, je moet een paard nemen waar je het " WOW" gevoel bij hebt. Welk ras dat uiteindelijk wordt is minder interessant. Je moet op je paard kunnen vertrouwen en dan kunnen al die gemelde rassen nog zo gewelig zijn, als JIJ het "WOW"-gevoel er niet bij hebt, moet je er niet aan beginnen! Elk paard is goed, zodra JIJ vertrouwen in het paard hebt, de rest is voor mindere goden........

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:30

komt vast goed, ik ga nog even doorsparen, informeren en kijken naar weidegang etc, en tegen dat ik er klaar voor ben vind ik vast wel een goed paardje!

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:01

Mandyke schreef:
Denk ook eens aan een ijslander!! Kleine robuuste paardjes met een ijzersterk karakter en doorzettingsvermogen. En als hij kan tölten ben je helemaal blij ;)

Idd ik wou ook ijslander zeggen! ouders van een meisje uit met klas hebben een ijslander fokkerij, en met een paar van die ijslanders hebben eigenaren een trektocht gemaakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:30

Geschiktheid voor trektochten is absoluut niet rasafhankelijk. Het individuele paard moet er geschikt voor zijn. De enige rassen waar ik mijn vraagtekens bij heb zijn mini-rassen, maar zelfs daar zou ik niet per definitie van zeggen dat het niet kan, wellicht kan het aangespannen wel.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:34

uiteraard criollo!!!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:23

Marit_Dalfi schreef:
Mandyke schreef:

Idd ik wou ook ijslander zeggen! ouders van een meisje uit met klas hebben een ijslander fokkerij, en met een paar van die ijslanders hebben eigenaren een trektocht gemaakt.

mm ik geloof onmiddellijk dat ze geschikt zijn, maar ik heb er niet zo veel mee... en vind ze nogal prijzig ook.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:26

connie1964 schreef:
uiteraard criollo!!!!

heb ik gister eea over opgezocht, spreekt me wel aan, heb ze alleen nooit in het echt gezien. hoewel in Ecuador wel op paarden gereden wat er op leek maar dat zal wel net iets anders geweest zijn.
ik kan alleen nog niet zo vinden in welke prijsklasse criollo's zo'n beetje vallen, weet iemand dat?

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:30

nou dat van een fjord kan niet vanwege de bepakkign vind ik echt onzin hoor. ben al 2x op trektocht geweest op een fjord.
ging super! zijn echte doorzetters, hebben lekkere vlakke gangen (wat jezelf ook makkelijker uitzit), zijn lekker koel in het hoofd ook erg belangrijk als je op trektocht gaat.
ik zie vooral voordelen! hahah
en je moet ook iets kiezen waar je je fijn bij voelt. als jij fjorden leuk vind (en tja, wie niet he?) moet je er lekker voor gaan!

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:06

Criollos worden geimporteerd vanuit Argentinie. In Nederland worden ze niet gefokt, in duitsland wel. De prijsklasse van een (Geimporteerde) Criollo ligt zo rond 3 a 4000 euro. Op de site van www.criollo.nl staan ook geregeld Criollo's te koop. Sommige zijn al in nederland, andere komen uit duitsland of argentinie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:10

Ik zal me niet teveel blindstaren op een ras, maar verder kijken. Het zou zonde zijn dat je uitsluitend zoekt op een ras en daar niks kan vinden wat aan je eisen voldoet, terwijl je misschien wel twintig keer dat ene paard te koop ziet staan, wat helemaal perfect is maar niet het ras is wat jij zoekt.