Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ik beloon mijn paard als hij langs een eng voorwerp loopt

ja
116 (86%)
nee
18 (13%)

Totaal aantal stemmen: 134

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:21

zodiacje schreef:
Lielle, het verschil voor mij is dat bv een wapperende vlag echt niet eng is en ik wil hem daar dus ook niet in bevestigen. Daarom beloon ik hem niet als ik er langs ga.
Als hij in het water staat beloon ik m wel want ik snap dat dat eng is en hij overwint zijn angst voor mij.

En hoe kun jij beoordelen of een paard niet oprecht bang is van een vlag? Zo'n raar wapperend ding wat elk moment op je af kan komen?

Waarom is een vlag niet echt eng en water wel? Water is feitelijk ook niet eng. Ik zie het verschil niet zo. En paarden denk ik ook niet. Eng = eng.

Abel reed ik laatst alleen langs het fietspad, en een rammelende vrachtwagen, een ronkende traktor: geen centje pijn. (tot mijn immense opluchting want ben niet zo'n held) Maar een wapperend marspapiertje daar schrok hij even van. Is het dan aan mij te bepalen of dat gerechtvaardigd is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:25

Zodiacje, ik snap dat dus echt niet. Als jouw paard ergens bang van is, en hij overwint die angst omdat zijn baasje dat vraagt, dan beloon je dat vertrouwen toch :? Ik ben het helemaal met je eens dat je niet al semi-geruststellend moet gaan roepen dat hij zo braaf is als hij nog bibberend als een rietje naar die vlag staat te turen, maar als hij ondanks die angst toch naar die vlag toegaat, doet hij toch precies wat je vraagt? Als je dat niet beloont, weet ik werkelijk niet meer wat je dan wel zou kunnen belonen.

Ik beloon me suf met rijden, soms met stem, soms een aai door de manen en soms door alleen maar je hulp weg te halen (de meest subtiele vorm) maar op die manier van samenwerken is mijn rijden gebaseerd.
En ik ben ook niet te beroerd om een keer aan te pakken als het nodig is, voor alle duidelijkheid.

zodiacje

Re: Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 00:32

Lielle, ik sta absoluut niet afkeurend tegenover jouw mening hoor!
ik heb mijn paard nu 1,5 jaar en hier nooit stil bij hoeven staan want hij is eigenlijk nooit bang.
Nu zijn wij pas geleden verhuisd en vind hij een dammetje met daarnaast een metrkast eng. Hij gaat er wel langs maar dan met een boog en snuivend.
Ik vroeg mij daarom nu pas af hoe ik daar het beste op kan reageren. Ik dacht dus niet want ik wil niet dat hij het volgende x weer eng vind.
Het is dus niet zo dat mijn paard nooit beloont wordt hoor! :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:36

Ik geloof meteen dat je je paard echt wel beloont, en met idd een paard dat nooit bang is, is het ook wel anders. Maar in dit geval zou ik er zelf voor kiezen om te belonen op het moment dat hij zelf naar die meterkast toe durft te gaan, precies wat Hippologic ook zegt. Dus niet alleen maar erlangs, want zolang dat snuivend en met een boog gebeurt, is die angst nog niet weg. Dus een keertje de tijd ervoor nemen, diverse keren erlangs rijden en steeds wat dichterbij komen, tot hij eraan durft te snuffelen en ook echt ontspant.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 00:43

Dat is een hele goede tip! Ga ik van de week meteen doen :D
En dan ook zeker belonen als ie er ontspannen naast staat :=

zonder dollen, je hebt idd gelijk dat de angst niet weg is ook al is ie er langs want hij is al drie keer met een bog om dat ding heen gelopen en dat is toch echt niets voor hem..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:45

Mijn ervaring is dat als ze lang genoeg de tijd hebben gekregen het te bekijken en te onderzoeken, dan is het ook gedaan met de angst.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:11

Dat is mijn ervaring ook zo ongeveer. Want op dat ene moment is de angst dan even weg en overwonnen. Het kan wel heel goed dat hij twee weken later datzelfde toch weer ontzettend spannend vindt. Het duurt alleen wel steeds minder lang om dat obstakel te overwinnen.

Mijn paard weet tegenwoordig dat hij enge dingen van mij 'moet' onderzoeken en als hij iets heel erg spannend vindt, maar eindelijk wat moed heeft verzameld, dan stapt hij er zelf al op af :D
Mijn paard is pas weer écht rustig als ik hem het voorwerp laat besnuffelen, belikken, aanduwen en van alle kanten laat bekijken. Het duurt even en er komt veel geduld bij kijken, maar dan blijft hij wel het rustigste. Als hij iets écht heel erg spannend vindt en ik laat hem er na wat aarzelen rustig langsop stappen, dan schiet hij aan zodra het enge voorwerp achter hem is. Die spanning blijft hij dan de hele tijd houden en dan is er dus ook geen moment om te belonen. Hij blijft angstig.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:14

Normaal gesproken niet.
Maar toen er een mega hond blaffend achter ons aan kwam rennen (terwijl mijn paard echt totaal niet bang is voor honden) en hij helemaal overstuur was kreeg die wel een knuffel. (toen de hond weg was had ik 'm ook zo weer terug) Arm beessiee.. :o

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:21

Ik beloon mijn pony als ze ergens lang/over is gegaan, als ik weet dat ze het echt eng vind. Dat voel ik, als mijn pony iets echt eng vind maakt ze zich kleiner, als ze het dan toch doet beloon ik haar voor dat ze naar me heeft geluisterd en der gewoon langs is gegaan.
Ik beloon der niet als ik er al 1000 keer langs ben gegaan en dan opeens eng is bv een hindernis waar ze al de heletijd langs gaat en hem dan opeens eng gaat vinden, dan zeg ik ; schijtbak stel je niet zo aan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:54

Goede tips lees ik hier. :j
Ik vraag me wel af: wat doe je met een echte vluchtreactie als: wegrennen? Of achteruit lopen?

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:56

iin Principe moet je je paard niet belonen als hij erlangs loopt.
het paard denk dan namelijk dat hij met een reden bang is geweest,, je zegt gewoon met andere woorden dat het inderdaad eng was en dat het heel knap is dat ie erlangs liep.
je moet het gewoon compleet negeren.

btw, het gaat natuurlijk ook om wat. is het een takje of prullenbak dan het bovenstaande
maar zoals hierboven genoemd met een hard blaffende hond die op je af komt rennen kan je wel belonen (niet te overdreven belonen gewoon met een rustige braaf, of goedzo)
Laatst bijgewerkt door XxNimezxX op 04-02-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:58

Gewoon belonen ;) Je paard gaat echt niet voor om een aaitje te vragen constant schrikken van dat voorwerp, maar zal juist denken als ik daar normaal voorbij loop krijg ik een beloning dus moet ik dat doen. ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:02

Ik beloon altijd, soms krijgt ie van te voren wat "meppen", schoppen of een boze stem want die van mij maakt er een drama van.

Hij wordt erg groot en gaat beetje stampen, in dit geval beloon ik hem meestal met mijn stem.
Wanneer hij echt bang is, stap ik af....loopt langs het voorwerp er naar toe lopend doe ik vaak boos, zodra we het gepasseerd zijn beloon ik hem uitgebreid met knuffels en klopjes

Mijn pony krijgt ie hier echt een opkikker van, hij is bang en volgt mij...dat is toch belonig waard
Hij is opgewonden en wil eigenlijk vlucht maar hoort zijn boze baasje en doet het toch mooi maar .....wederom beloning waard

Dingen die ie eng vindt, blijven vaak eng so what zo lang ie maar onder en bij me blijft...teken van vertrouwen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:07

Pauline schreef:
Ik vraag me wel af: wat doe je met een echte vluchtreactie als: wegrennen? Of achteruit lopen?

voorkomen als je enigszins kunt. Achteruit mag echt nooit, dan schop ik ze naar voren. Wegrennen, zo snel mogelijk stil zetten en opnieuw beginnen, zoals ik al in het geval van zodiacje beschreef.

@nimez, het maakt mij dus niet uit waar een paard bang van is. Als hij echt bang is, beloon ik als hij ontspant, of dat nu een hond of een takje is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:09

Pauline schreef:

Je afvragen hoe het komt dat je paard/pony je niet voldoende vertrouwt. ;) Als mijn pony iets eng vindt laat ik haar zelf het tempo bepalen, op twee voorwaarden, we gaan niet opzij en al helemaal niet achteruit. Als ze even stil wil staan is dat prima en snuiven en kijken mag ook allemaal. Ik wacht gewoon even af tot ze zelf weer ontspant, dan geef ik been (of begin weer te lopen) en dan gaat ze er gewoon langs. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze dat niet deed, laat staan dat ze zich omdraaide om weg te rennen. Ik zit volgens mij aardig op één lijn met HippoLogic en Lielle.

Oja, wat betreft honden en vuurwerk ben ik het er niet mee eens dat je een bange hond totaal moet negeren. Die hond heeft vertrouwen in je, hij is bang en verwacht iets van een reactie. Negeren is in mijn ogen wreed. Vroeger was ik ook erg van het negeren, maar de hond werd alleen maar banger. Sinds ik hem geruststel is hij veel minder bang geworden.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 04-02-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:10

achteruit iid naar voren schoppen maar die manier van wegspringen en lopen voel ik vaak of ik hem er langs krijgt of niet.

Ik stap dan altijd af en ga hem leiden hij en ik voelen ons zich goed bij, die van mij is echt een watje en compleet over de zeik als ik hem er toch langs trapt en slaat overigens niet mijn manier van rijden en wij rijden al 17 jaar langs de weg, sommige dingen blijven eng..so what hij is ook dier met gevoel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:12

Ik wil nog even een aanvulling geven op het belonen bij toenadering nieuwe dingen: ik zoek nieuwe, spannende zaken vaak zelf op. Dit om de doodeenvoudige reden om mijn paard zo verkeersmak mogelijk te maken.

Bij een 'eerste kennismaking' met een nieuw vreemd ding, voorwerp geef ik de tijd om te onderzoeken en de angst te overwinnen. Het paard mag dit in zijn eigen tempo doen. Ik merk dat mijn paard daardoor totaal niet van slag raakt als er op het erf (de weg naar de bak bv) bijvoorbeeld iets veranderd/verplaatst. Ik zie dat andere paarden bij ons op stal 'ineens' niet langs dat enge ding willen lopen. Ik zie dat eigenaren van paarden die zo reageren het paard niet de tijd geven om het te onderzoeken en/of niet belonen en/of het paard niet trainen in bomproofheid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:15

helemaal mee eens, HL. Juist de enge dingen opzoeken en zo het vertrouwen in elkaar en het zelfvertrouwen van je paard bevestigen. Ik merk wel dat duidelijk moeilijker is als een paard al (wat) ouder is, die heeft dan al veel langer zelf moeten bepalen wat er wel en niet eng is, en die zal minder snel op een nieuwe ruiter durven vertrouwen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:16

Ik negeer het ongewenste gedrag en beloon het gewenste gedrag. Mijn pony is een redelijke held, maar op die manier rijd ik dan ook. Als ze iets engs ziet (of dit nu wel of niet eng is, maakt niet eens zo heel veel uit...pony ziet het en dus valt het op), mag ze kijken, ze mag stilstaan en ik weet dat ze toch wel een keer gaat lopen. Dit duurt meestal maar een paar seconden, namelijk de reactie van 'oeehhh eng!!', stilstaan, 'owwww...is dat het' en ze loopt weer door. Vervolgens loopt ze weer door en beloon ik haar. Als ze iets ziet dat echt eng is (gebeurt heel af en toe) dan rijd ik haar er naar toe net zo lang tot ze bij het voorwerp gewoon normaal ontspannen loopt/stilstaat en het niet meer eng is en natuurlijk beloon ik haar dan :D.

En dan over die bevestiging die mensen aangeven dat het eng is (hoewel ik niet weet of ik daar wel in geloof). Volgens je paard viel het op en dus mag je hem toch wel belonen als het braaf doorloopt? Het is geen robot en zolang je het goede bedrag beloond (en dus het paard vertrouwen geeft als hij netjes braaf en ontspannen loopt) is er toch helemaal niks aan de hand?

[edit] achteruit is bij mij ook nog toegestaan mits het 2 stapjes zijn. Echt wegstieren is niet toegestaan en ik reageer dan met datgene wat nodig is haar weer vooruit te krijgen (gebeurt bij mijn pony nooit)
Omdraaien is niet toegestaan en ook hier gebruik ik datgene wat het snelst doeltreffend is :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:17

HippoLogic schreef:
Ik zie dat andere paarden bij ons op stal 'ineens' niet langs dat enge ding willen lopen. Ik zie dat eigenaren van paarden die zo reageren het paard niet de tijd geven om het te onderzoeken en/of niet belonen en/of het paard niet trainen in bomproofheid.

Maar die trainen dan ook op het erlangs rijden en niet op het verminderen van de angst. Het is alsof je een oefening rijdt die het paard nog niet aankan. Je roept daarmee negatieve associaties op. Vaak zie je die paarden dan ook alleen maar extremer worden in hun reacties, zoals steigeren en omdraaien.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:19

Als een paard iets echt eng vind en hij loopt erlangs of naartoe ( net wat ik vraag ) beloon ik hem wel, hoe ik beloon hangt een beetje van de situatie of of dat een aai is of alleen met de stem.

Vind het vreemd dat mensen vinden dat het paard het dan juist eng gaat vinden. Ik heb een merrie die echt moeilijk kan doen om dingen waar ze al 100x langs is gelopen, dan praat ik haar met mijn stem er doorheen, als het gewoon drama maken is zeg ik tegen haar, kom op doorlopen , en dat doet ze dan meestal ook wel. Maar in al die jaren dat ik haar beloond heb, vond ze het de keer erna echt niet ( meer zo ) eng, maar merk juist dat het vertrouwen gegroeid is. Ik beloon haar niet wanneer ze het eng vind maar juist als ze gewoon doorloopt dus dan beloon ik haar vertrouwen in mij. Een paard is een vluchtdier, dat zij doorloopt wanneer ik het zeg ipv te vluchten omdat zij het niet pluis vind betekend dat ze mijn mening boven die van haar stelt vind ik en dat mag beloond worden.

Een antwoord op wat je doet als een paard wegrent of achteruit gaat. Achteruit gaan of omdraaien mag ze nooit van mij, dan draai ik haar weer terug om. Wanneer ik voor iets engs heb houd ik me benen erbij ( en een zweepje aan de kant waar ze wil omdraaien ) en laat ik de teugels iets los zodat ze eigenlijk alleen voor ruimte heeft. Ze mag dan van mij best een sprongetjes voorwaarts maken of wat sneller stappen/paar pasjes draven als ze maar niet gaat rennen. En zo doe ik het ook als opzij iets engs is, ik blokkeer alle kanten behalve voorwaarts en de kant waar het eng is. Meestal loopt ze dan wel iets sneller door maar ze gaat niet rennen. Wanneer ze toch gaat rennen pak ik haar terug en gaan we gewoon weer verder ( de kant op waar we al heen gingen ), buiten zoek ik het enge dan niet nog een keer op voor de veiligheid, in de rijbak doe ik dat dan weer wel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:19

Goeroe ik denk dat eht er ook mee te maken heeft hoe ervaren het paard is (en de ruiter) in buitenrijden en nieuwe dingen tegenkomen. En het aard van het dier, het ene paard draait zijn oor voor een langsdenderende trein, de ander gaat aan de kletter van een vogel die scharrelt tussen de blaadjes.
Ik heb wel wat met jullie aanpak, ga daar ook zeker mee aan de slag.

Als je paard wegrent, ga je dan terug anar de start, het voorwerp waar je paard bang voor was? (als dat mogelijk is uiteraard).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:20

HippoLogic schreef:
Ik wil nog even een aanvulling geven op het belonen bij toenadering nieuwe dingen: ik zoek nieuwe, spannende zaken vaak zelf op. Dit om de doodeenvoudige reden om mijn paard zo verkeersmak mogelijk te maken.

Bij een 'eerste kennismaking' met een nieuw vreemd ding, voorwerp geef ik de tijd om te onderzoeken en de angst te overwinnen. Het paard mag dit in zijn eigen tempo doen. Ik merk dat mijn paard daardoor totaal niet van slag raakt als er op het erf (de weg naar de bak bv) bijvoorbeeld iets veranderd/verplaatst. Ik zie dat andere paarden bij ons op stal 'ineens' niet langs dat enge ding willen lopen. Ik zie dat eigenaren van paarden die zo reageren het paard niet de tijd geven om het te onderzoeken en/of niet belonen en/of het paard niet trainen in bomproofheid.

Absoluut! Zo gingen de mensen die in de springles reden ook veel naar buiten en werd er bij bange paarden in de les ook gezegd dat als ze naar buiten gingen met het paard het waarschijnlijk veel beter ging en het paard veel minder ging kijken. En het werkt wel degelijk :j

Die van mij ziet overigens wel alles. Als er iets veranderd op het erf dan ziet ze het gelijk en moet ze ook wel even kijken en even snuiven, maar ze loopt wel gewoon door :j. Overigens heb ik ook een pony die overal gewoon loopt, andere bakken, in het bos, met bange paarden, met een graafmachine langs de bak. Boeiend! Leren ze van hoor :D

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:23

hangt er van af hoe eng het is.

Als mijn pony echt niet wil dan gaat ze stil staan en wil niet meer verder en proberen om te stijgeren en omdraaien en weg te rennen. Als ik haar er dan niet langs krijg vraag ik of mijn zusje ernaast gaat lopen en haar bij het hoofdstel pakt maar dan gaat ze meestal stijgeren en ga ik er uiteindelijk toch maar naast want als ik ernaast lig is mijn pony weg. (mijn zusje is altijd mee) als ik ernaast sta is het meestal minder eng en loop ik er naar toe met mijn pony en als ze dan normaal doet zeg ik wel braaf en krijgt ze een klopje en klim ik er weer op.

Als ze alleen een beetje uitwijkt doe ik niks. Stuur ik haar weer terug. En soms laat ik mijn zusje tussen het enge en mijn pony zelf fietsen. Dan doe ik ook niks drijf haar gewoon weer aan en ga verder met waar ik mee bezig was.

En als ze het opzoekt dus alles eng vind wordt ik geiriteerd en een beetje boos op dr en doet ze daarna weer normaal zonder dat ze slingerend over de weg of in de bak loopt.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:24

Ik beloon dus niet bij iets engs waar die langs loopt. Ik negeer het gewoon, maar ben altijd aan het belonen onderweg. Zeg dus regelmatig braaf en goed zo, ofzoiets.... hij lijkt dan echt te denken: Ik ben braaf en ik vind dit leuk :) meestal zijn de "enge" dingen al snel niet eng meer... omdat ie ze niet eens meer ziet door plezier dat ie heeft onderweg ;)