Rijden jullie buiten met Body-protector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myrthe888

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:15

Ik zou ook een body protector aan doen.
en dan gewoon in een paardenwinkel om advies vragen.
want bij niet iedereen valt een merk even goed hangt ook van je lichaamsbouw af.
zelf ben ik een x met een buitenrit eraf gevallen en ging het paard met 1 been om mijn borst staan nou toen was ik wel blij dat ik een bodyprotector om had hoor! :D

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:18

Afhankelijk van welke paarden ik rijd draag ik wel of geen BP.
Op mijn eigen als ik een tijd niet heb gereden/hij is erg fris/ga springen heb ik hem altijd om. En met een buitenrit als ik het weer niet helemaal vertrouw.
Als ik in mijn eentje naar buiten ga sowieso wel omdat hij dan moeilijker te rijden is dan met een ander paard erbij :)

Ik heb die van Harry's Horse en die zit als gegoten :) Ik vergeet meestal dat ik hem omheb zo lekker zit die :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:11

Vroeger reed ik eigenlijks altijd met body protector,
maar nu ik niet meer thuis woon heb ik het een beetje laten liggen.
ik heb nu wel eens zoiets van boeie, maar ik ga in april mee met een groepsrit.
en mijn paard vind het nog al spannend in een groep en kan nog wel eens heeel heet worden
dat ik nu al besloten heb om de bodypro wel aan te doen, handig toch als je zo'n ding hebt.
in de winter draag ik hem toch niet graag omdat die op stal veel te hard word door de kou.
en zomers (afgelopen zomer) toen ik steeds ging rijden was het zo warm dat ik het vertikte :Y)
dus eigenlijks nu niet meer, maar met mijn 2 nieuwe paarden waarvan 1 zadel mak is en de andere een stuiterbal
als het om buiten gaat ben ik wel van plan om hem te gaan dragen.. :9

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:40

Je kunt het best doen, als jij je daar prettig bij voelt, gewoon doen!
Ik vind het persoonlijk niet prettig, heb er wel mee gereden op jonge paarden maar ik ga me dan alleen maar meer aanspannen doordat je door die protector wordt 'geklemd' zegmaar. En ben er wel eens afgevallen met protector en kreeg toen last bij m'n buik door dat ding. Dus ik draag hem liever niet. Met cross(wedstrijden) vind ik het een ander verhaal!

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:46

Nee zelf doe ik het niet.
Loop er wel over na te denken om een aan te schaffen, want paardlief is de laatste tijd ontzettend druk buiten.
Maar vind het absoluut niet fijn zitten...

Amrah

Re: Rijden jullie buiten met Body-protector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:04

Als die niet fijn/goed zit heb je niet de juiste maat of pasvorm ;)

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:39

Ik rij zelf niet met Body-protector. Er werd eerst ook gezegd tegen mij dat als je valt je de klap extra hard krijgt, weet niet of het waar is, denk het niet.
Maar ik val bijna nooit heel hard op mijn rug, Ik ben tijd geleden in April wel heel hard gevallen, ben bewusteloos geraakt en heb er een zware hersenschudding aan overgehouden. Maar toen viel ik op mijn hooft en mijn been en mijn rug niet echt hard ofzo..
Maar ik rij dus niet ermee.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:54

Hallo,

Ik rijd bij een buitenrit bijna altijd met bodyprotector. Voel me zonder alsof ik autorijd zonder autogordel. Onveilig dus. Heel soms, als het echt bloedje heet buiten is, doe ik hem niet om, maar dan zorg ik wel dat ik met meerdere ruiters ben.
Ik ben (afkloppen... :o) nog nooit van Janus gevallen, weet dus ook niet wat uiteindelijk "comfortabeler" valt, maar ik ga ervanuit dat het echt veiliger is. De eerste 10 minuten vind ik een bodyprotector een onding, voel het de hele tijd en het zit in de weg, daarna voel ik er niets meer van. Ik heb hem overigens wel iets ingekort aan de achterkant. 1 cm afgehaald, want ik knotste anders net steeds tegen de achterrand van het zadel.
Laatst heb ik meegedaan met schriktraining, en ook daar heb ik de bodyprotector aangehad. Er wordt soms nog wel raar tegen aan gekeken als ik de bodyprotector aanheb, maar jammer dan.... Als ik me er maar veiliger bij voel.

Joyeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:30

ik heb geen bodyprotector, maar het lijkt mij wel veiliger.. Je weet nooit wat er kan gebeuren!

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:54

nog nooit nooit nooit gedragen op buitenrit vind ze ook niet zo lekker zitten..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:57

Als ik een rustig rondje buitenom ga stappen heb ik hem vaak niet om. Maar als ik naar het bos ofzo ga, heb ik eigenlijk altijd mijn BP om. Ik moest er in het begin heel erg aan wennen, en nu is het alleen nog even lastig met opstappen O:) Maar verder heb ik erg echt geen 'last' van, en heb je toch misschien net even dat extra stukje veiligheid. Met springen heb ik hem ook altijd om :j

Edit; ik heb er nu een van USG

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:04

nee geen body-protector,
waarom heb ik geen idee.
het is wel een stuk veiliger voor áls je eraf valt. :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:40

Ik denk ook niet dat je met een BP zachter zal vallen, WEL denk ik dat een BP je beschermt tegen uitstekende dingen (palen, prikkeldraad, boomstammen en PAARDENHOEVEN) Gezien wij altijd in het bos zullen rijden komen we al heel veel van deze dingen tegen denk ik :o
Of het in de mode past maakt mij niet uit! Een cap is ook nog steeds even lelijk maar wordt ook normaal }:0
Ik zou het in iedergeval geen slecht idee vinden als ze met wedstrijden die dingen verplichten bij het springen en bij het dressuur tot M niveau. Maar dat is mijn idee ;)

Wat is de prijs waar ik ongeveer aan moet denken?
Ik las iets om een uit de UK te halen? Hoe kom je in vredesnaam aan een goed adres om daar een te kopen?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:46

Ik gebruik het enkel in het begin als ik een jong paard rijd. Nadien gaat die uit, zo doe ik dat bij alles in het begin; inrijden in gewoon dressuur, de eerste parcoursen, eerste buitenritten. Je weet al vrij snel wat voor paard je onder je kont hebt. En ook, ik vind het zooo slecht en krampachtig zitten, ik rijd er gewoon slechter mee.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:51

Mallodie schreef:
Ik gebruik het enkel in het begin als ik een jong paard rijd. Nadien gaat die uit, zo doe ik dat bij alles in het begin; inrijden in gewoon dressuur, de eerste parcoursen, eerste buitenritten. Je weet al vrij snel wat voor paard je onder je kont hebt. En ook, ik vind het zooo slecht en krampachtig zitten, ik rijd er gewoon slechter mee.

Heeft dat verkrampen niet t emaken met wat voor soort BP je hebt? Ik weet dat er verschillende materialen zijn en verschillende merken.
Ik neem aan dat zo`n ding al goed moet voelen als je hem aan hebt? Het zal ook wel een gewenning moeten worden denk ik..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:52

Ik reed altijd met een body na een val enkele jaren geleden en eerlijk is eerlijk de body ligt achterin de auto maar vaak vergeet ik hem aan te doen. Wel rij ik op een vast (eigen) paard die braaf en goed verkeersmak is.
Dit paard heb ik a 9 jaar.

Sanne_Mayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:04

Wat Is het verschil tussen een racesafe en een body protector?

Ik rij ook met een body protector maar word er niet echt blij van! Bij het springen duwt het stukje wat je stuitje moet beschermen me steeds op de verkeerde momenten uit het zadel! Misschien heb ik wel niet de juiste maat!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:07

@Sanne_Mayke; ik denk inderdaad dat de maat dan niet helemaal goed is, daar heb ik echt nooit last van. :)

@TS; ik geloof dat die van mij rond de 80,- was, een hele simpele, maar weet het niet zeker meer.

Sharon072

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

Mijne kostte rond de 150 euro, dan heb je wel een goede pasvorm. Heb hem echter nog maar 2x gedragen. :o
Gekke vraag misschien, maar dragen jullie hem onder je jas of eroverheen?

Sanne_Mayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:34

Ik ga op zoek naar een kleinere maat. Die van mij was ook rond de 80 e. Ik draag hem onder mijn kleren, lekker warm een trui dr overheen (ik train vooral buiten) en ik gebruik m voor tijdens de jacht en dan mag ie volgens de kledingvoorschriften niet boven je kleding gedragen worden. Zie je er wel uit als n bodybuilder maar goed ;)

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:46

Ik rij zowel in de bak, als buiten met een bodyprotector. Heb van dichtbij een zeer ernstig ongeluk met een paard meegemaakt. Sindsdien rij ik met bodyprotector. De eerste die ik had was te groot. Te breed voor mij, maar vooral ook te lang, hij kwam tegen het zadel aan waardoor niet goed in het zadel zat. De tweede past goed en zit me nooit in de weg.

Ik vergelijk het maar met motorrijden. Iemand met gezond verstand rijdt geen motor zonder motorpak. Vallen op zich is vaak het probleem niet. Het probleem komt vaak pas als je iets tegen komt; een hek, een boom, een paardenhoef...

Een bodyprotector is niet zaligmakend, je bent niet onschendbaar met een protector aan. Net als een autogordel kan hij in bepaalde gevallen zelfs tegen je werken. Maar dat neemt niet weg dat je een hoop letsel kunt voorkomen door een protector te dragen.

In de zomer draag ik hem over mijn shirt, in de winter onder mijn jas.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:57

Sinds mijn 40e rijdt ik eigenlijk niet meer zonder. Net even veiliger en ik kan niet zo makkelijk ongemerkt in elkaar zakken, dus beter voor mijn rug. Ik vergeet hem nog wel eens af te doen na het rijden, dus om nou te zeggen dat ik er last van heb _O-

Ik heb er een van Imperial Riding, klasse 3. Ik moest wel een stuk van de onderkant afhalen.

Of het fijner valt met of zonder, geen flauw idee, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik er geen koprol mee zou kunnen maken (wat ik geloof ik niet doe als ik er af val *graaft 25 jaar terug in haar geheugen*)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:10

Nee en dat ga ik ook niet doen ook..
Ondingen, daarnaast rijd ik geen gevaarlijk paard ook. :+
Een meter opzij is het ergste wat er ooit gebeurt is, cap heb ik wel altijd braaf op.

Nee, ik heb ook nog een andere hobby die veel meer risico's meebrengt en paardrijden is daardoor lichtelijk minder sirieus geworden voor mij qua veiligheid.
Ik ben er veel losser door geworden wat dat betreft, nu heb ik een beetje een wat-kan-er-nou-gebeuren? mentaliteit gekregen bij het paard wat ik rijd.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:33

moonfish13 schreef:
Ik ben er veel losser door geworden wat dat betreft, nu heb ik een beetje een wat-kan-er-nou-gebeuren? mentaliteit gekregen bij het paard wat ik rijd.

Oh op zich niet veel bijzonders... je kunt wat botten verbrijzelen en wat ingewanden scheuren, meer niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:42

Sarabel schreef:
moonfish13 schreef:

Oh op zich niet veel bijzonders... je kunt wat botten verbrijzelen en wat ingewanden scheuren, meer niet.

Joh, als er iets aardig fout gaat bij mijn andere hobby breek ik op zijn minst mijn enkels. }:0
Gaat het echt fout dan ben ik met een beetje pech opslag dood. Ervaren of niet. :)
Eén cruciale fout in de voorbereiding kan je het leven kosten, heel cru maar zo is het.

Enkele honderden meters boven de grond brengen nou eenmaal meer risico's mee als een paard imo.