Hoefschoenen of toch ijzers voor de vierdaagse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:48

Ik heb gisteren 25km gereden op m'n renagade hoef schoenen. En ik doe ze alleen maar om als het nodig is. Het is wel een investering maar je hebt er heel lang wat aan. Voor in de sneeuw zijn ze ook handig. (duurt nog heeeeel lang)
Laatst bijgewerkt door JJane op 19-04-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:52

Laat je hier nog even weten hoe de plakijzers bevallen FC? Ik wil volgend jaar ook graag meerijden, met mijn paard op blote voeten. Daar gaan beslist geen ijzers onder dus ik ben geinteresseerd in alternatieven! :j

Olikea

Re: Hoefschoenen of toch ijzers voor de vierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 18:43

Het is allemaal even anders gelopen.
Het buitenrijdseizoen is weer begonnen, en ik heb een aantal ritjes gemaakt..
Elke keer kwam ik terug met gerafelde hoeven, hard slijtend..
Die rafels moesten steeds bijgevijld worden..(kan ik gelukkig zelf) maar zo gaat het twee keer zo hard.

Pablo heeft geen denderende voorhoeven.. achter houd zich prima.
Ik heb dus besloten hem tijdens het buitenrijdseizoen op ijzers te laten zetten, en van de winter gaan ze er weer vanonder.. dan kunnen zijn hoeven bijkomen.
Hij doet het er prima op.. heeft geen minuut raar gelopen.. enkel het geluid vond hij wat raar..

Heb dus geen plakijzers meer geprobeerd.. maar wat ik op internet lees zijn hele positieve verhalen, maar niet langer dan een week of twee..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:12

De situatie is nu dus zo dat je wel op ijzers moet maar voor anderen die twijvelen: ik rij de vierdaagse van Zorgvlied altijd gewoon op blote voeten. Ik train voor de mendurance ook altijd op blote voeten en rij de wedstrijden (50 km) ook op blote voeten zonder ook maar ooit een bemerking te hebben gehad op de lokomotie van de dierenarts tijdens de wedstrijd.

Het feit dat je een lange buitenrit rijd, hoeft dus niet standaard te betekenen dat je perse hoefbeschermin g nodig heb. Als je het tijdens je trainingen niet nodig heb dan ook niet bij de vierdaagse zelf.
Ik geef bij de vierdaagse de hoeven wel even de tijd om te groeien. Dus in de drie weken ervoor niet teveel over de harde weg en regelmatig onregelmatigheden wegveilen

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:22

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:04

Bij de eper vierdaagse kan je meestal heel goed in de berm rijden en je rijdt een groot deel van de routes over zandpaden, dus als je pony gewend is om zonder ijzers te lopen is het helemaal niet nodig om em te beslaan, lijkt me.

Mijn pony heeft de vierdaagse gelopen op alleen voor ijzers, maar die heeft hij altijd al omdat hij beetje scheef loopt voor.
Achter zagen zijn hoeven er nog prima uit hoor na vier dagen, als je maar oplet dat je bijvoorbeeld niet teveel gaat draven op verharde weg.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:45

Er staat op de site van de paarden4daagse dat er bijna geen verharde stukken zijn en als ze er zijn dat je in de berm kan rijden.. (dat zei Hilleke1980 ook al :S)

Zou er niet speciaal ijzers onder slaan, zonde van zn mooie voeten!!

Ik ga ook naar de 4daagse, maar die van mij staat altijd rondom, omdat hij veel voor de wagen loopt... ALS je ijzers neemt zou ik er niet heel lang meer mee wachten, hij moet ook wennen aan het fenomeen ijzers en de stand van zn benen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:11

En toch gaat het niet helemaal op hoor, mijn paard loopt het hele jaar zonder ijzers, ook op de weg maar zodra er steentjes bijkomen kijken, gaat ie toch moeiljik lopen! Ik heb geen zin in toestanden en laat er dus voor één keer ijzers onder slaan. Hij komt volgende week en bij de volgende bekapbeurt gaan ze er gewoon weer af. Doe dat al jaren zo en gaat altijd goed!

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:07

Mijn oude verzorgpony had ook hoefschoenen en opzich ging dat best goed. Maar niet voor langer dan 2 uurtjes. Dus ik raad het je af! Als je het toch doet, zorg dan wel dat je regelmatig de schoenen uit doet en kijkt of er plekjes bij zijn hoeven zitten!!
Succes..