Rijden jullie in de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marisca78

Re: Rijden jullie in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:53

Ik kan met mijn haffie niet buiten rijden in de sneeuw. Dit heeft meerdere redenen, omdat ze nogal een druktemakertje is en geheid op haar bek gaat met die gladheid en omdat ze op ijzers staat. Met ijzers kan je niet in de sneeuw rijden, sneeuw blijft eraan plakken waardoor je paardje hele ijsblokken onder de ijzers krijgt en hierdoor niet meer kan lopen. Maar gelukkig heb ik de luxe een binnenbak iedere dag tot mijn beschrikking te hebben!

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

die van mij heeft ijzers dus k rijd niet in de sneeuw.
maar gister wel een buitenritje wezen doen, want de weg was totaal niet glad en bij ons heeft het al een tijdje niet erg gesneeuwd.
jammer alleen, dat ik de paden niet opkan, ik vind het daar veel leuker lopen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:45

ik heb net ook een heerlijke buitenrit gemaakt. zowel stap, draf, als galop. Ging prima! Mijn paard loopt trouwens blootvoets :)

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:52

@ zij: zit je dan niet met de opgevroren onderlagen? Ik vind het doodeng dat je niet kunt zien waar gaten/ kuilen zitten in paden...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:57

eierhoofd schreef:
@ zij: zit je dan niet met de opgevroren onderlagen? Ik vind het doodeng dat je niet kunt zien waar gaten/ kuilen zitten in paden...

Als er maar voldoende droge sneeuw opligt gaat het wel. Ik heb net ook gedraafd en wat galopjes gewaagd, zonder glijers. Scheelt ook dat ik de paden in het bos goed ken en weet waar eventuele kuilen zitten en waar het pad onder de sneeuw egaal is.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:05

ik ken de paden, en er ligt hier echt enorm veel sneeuw. ze is inmiddels wel aan diesneeuw gewent. we hebben zelfs af en toe buiten gelopen (aan de hand, maar ook in stap dat ik er op zat) over paden met opgevroren sneeuw. Dit was gewoon ijs, en zelfs dat gaat prima. Ze glijdt dan wel iets, maar dat hoeft maar 1 keer te gebeuren en dat let ze wel op waar ze haar benen neerplant...

Die van mij is ook enorm druk door het frisse weer, maar als ze merkt dat het glad is zie je haar zelf al bedenken dat ze rustiger moet doen...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:08

Mijn zusje rijd wel in de bak, is nu zout in gestrooid op de hoefslag, en dat gaat goed, ook de pony's met ijzers!

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:09

Die van mij vindt het ook helemaal leuk om nu naar buiten de sneeuw in te gaan... maar de paden zijn hier echt kapotgereden toen het nog zo nat was... Dat is mijn vrees, die sneeuw en ijzigheid, prima... maar die opgevroren sporen in de paden.... :s

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:13

Maartje1990 schreef:
Nell_ schreef:
Ik rijd niet buiten met sneeuw. Gewoon omdat het daar vaak veel te glad is.
Maar in de bak ga ik gerust even wat rondjes stappen in de sneeuw :j Pony heeft geen ijzers.

juist met de sneeuw is het niet glad, dan hebben ze juist een fijne grip alhoewel ik me kan voorstellen dat die echte aangestampte sneeuw glad is. Ijs etc dat is glad ja. Ik heb zelf toen ik met vakantie in nederland was wel in de sneeuw gereden, ijzerloos. Maar ' vroegah' toen ik nog ijzers had was 't bijna niet te doen om te rijden in de sneeuw maar dan maakte ik simpele stapritjes op de straat.

>;) Aja, daarom ging die 'van mij' twee weken terug met het trekken van een sprintje ook onderuit in de bak. Zonder ijzers en de sneeuw was hartstikke vers.

Maar ik geef toe, het probleem met rijbakken op dit moment zit 'm vooral in de vorst. Die maakt dat de boel keihard is en voorlopig ook wel blijft.
Op het moment is de bak helaas ongelijk én keihard én onberekenbaar door de sneeuw die de oneffenheden bedekt. Dus daar zie ik geen mogelijkheid meer in om ze in te laten dollen. Rijden/wandelen is al helemaal geen optie. Ook niet buiten, want in die omgeving is er niet voldoende geschoven/gestrooid.

Van mij mag het dus ook wel afgelopen zijn met al dat winterschoon (want mooi is het wel, die sneeuw).

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:14

Durf het zelf niet aan om in dfe sneeuw buiten te gaan rijden.
Zag gisteren wel iemand buiten rijden langs de weg wel in de berm, en dat ging haar wel goed af.
Hafje was erg braaf voor zover ik het zag :D

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:19

Ja hoor. Heb de ijzers er af gehaald dus kan het wel.
Maar ik doe alleen waar ik ik zeker weet dat het goed is.

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:02

Ik heb gister een geweldige buitenrit gemaakt met mijn paardje, door het bos en dwars over het kootwijkerzand (een hele grote heuvelachtige zandvlakte) in volle galop. Haha, in het begin galoppeerde hij heel beheerst, toen dacht ik nog, aha.. zo verzameld kan hij dus galopperen, maar toen hij meer vertrouwen kreeg, zette hij er flink de vaart in! Mijn paardje staat niet op ijzers, en doordat er verse sneeuw lag, hadden we hele goede grip. Was echt een rit om nooit te vergeten!! Zo mooi als alles wit is!! Hoe vaak gaat dat nog voorkomen?!! Misschien komt de volgende sneeuwperioden wel over 10 jaar. Zou het echt niet willen missen!

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:19

ik rijd wel buiten maar dan met het paard van mijn vader
en me zusje met haar pony.
gisteren nog hij vond het geweldig hij kijkt zijn ogen uit
de pony van me zusje vind het allemaal maar gek het is wit en het is koud(toen sylvester nog van mij was stond hij op een pension stal en kwam in de winter niet buiten hij kent sneeuw dus niet)maar gelukkig gedroeg hij zich goed
future vind het wel best die is wel heel erg kijkerig maar daar bij vind hij het wel best ik heb gisteren ook nog gereden toen het begon te sneeuwen vonden ze helemaal geweldig

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:44

Ik rij ook gewoon buiten, onze paarden lopen blootvoets. Draf en galop doe ik alleen op de vlakke paden die ik goed ken en waarvan ik weet dat er geen kuilen of opgevroren plassen zijn. Paarden vinden het ook heerlijk die sneeuw, en voorlopig blijft het nog wel even vriezen en ik heb geen zin om alleen maar in de binnenbak te rijden.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:47

Ik durf het niet aan met mijn paard,
Hij staat aan een doodlopende weg waar nog nooit geschoven is, 1 brok ijs dus!! :(
en met de trailer gaan is ook geen optie want zelfs die glibbert alle kanten op achter de auto.. |o
Ik kan mijn wedstrijden wel afzeggen want ik wil geen ongelukken met mijn paard :n

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:03

Ik kom met mijn fjord niet eens het erf af, das een grote ijsplak, waar ik zelf amper op overend blijf. En ik baal als een stekker, want ik heb ook zin in een ritke.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:24

ukoldaatje schreef:
Ik kom met mijn fjord niet eens het erf af, das een grote ijsplak, waar ik zelf amper op overend blijf. En ik baal als een stekker, want ik heb ook zin in een ritke.

Daar heb ik dus ook last van jah, en ik heb de 16e al weer wedstrijd :\
word niks denk ik :(

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:26

als er veel sneeuw ligt rijd ik wel, maar dan alleen stappen en beetje draven en geen moeilijke oefeningen.
met mijn andere paard rijd ik dan niet, die is me net iets te levendig...

als er maar een klein laagje sneeuw ligt heb je kans dat het glad is, dus dan rijd ik niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:52

ik heb net weer lekker buiten gereden. Vraag me toch af hoe erg het bij jullie is, of dat ik er te nuchter over denk... T gaat prima hier. Paard vind het alleen te leuk soms om in de sneeuw ineens een keihard sprintje te trekken... Ze is wat frisjes dan. MAar dat doet ze alleen op een veld met gras als ondergrond. Dat is dus ook totaal niet glad. Denk toch echt dat ze het zelf aanvoelt...

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:55

Ik rijd niet in de sneeuw, ben al bang als ik hem in de wei zet dat hij uitglijdt.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:57

Ik niet, het zou opzich kunnen omdat de fietspaden niet glad zijn, maar ze is veel te druk zeker nu ze 1 week niet gereden is, dat merkte ik gister al bij het wandelen := En dat vind ik dan te gevaarlijk als ze er vandoor schiet of iets.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:59

Heb in het begin ook een ritje buiten gemaakt met mijn pony.
Ze vond het hartstikke leuk. Maar ze blijft dan heel rustig.
Omdat ik vaak hetzelfde rondje rij weet ik wel waar de grote waterplassen (nu ijsbanen) liggen en kun je daar wel omheen rijden.

Vind het altijd heerlijk buiten met dit weer :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:01

Ik doe het niet, je kunt nooit zien wat er onder de sneeuw ligt, t kan wel een ijslaag zijn ;)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:52

ik doe het niet hoor.
en met dezelfde reden als nibbit hier boven zegt.
En ook omdat de grond te hard is.

Mijn pony gaat vandaag gelukkig naar een pensionstal.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:08

Nibbit schreef:
Ik doe het niet, je kunt nooit zien wat er onder de sneeuw ligt, t kan wel een ijslaag zijn ;)

ik liep vandaag alleen in het bos en ben 3x gestruikeld over boomstronkjes/takken/molshopen onder de sneeuw.
en mijn paard is al een brekebeentje, dus ook ik ga nu niet rijden, te gevaarlijk, veel te glad.