Buitenrijden met Stang en trens/slof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:03

Mijn paard rijd ik zonder slof en met een gewoon bit, die is ook heel braaf buiten.
Maar mijn pony rij ik met een dubbelgroken bit en een slof. Omdat die buiten rijden ook wel erg leuk vind maar af en toe iets te veel, of wanneer die iets eng vind zijn hoofd in de lucht steekt en er keihard vandoor gaat. Dus het is meer voor de veilig heid en hangt er gewoon een beetje bij.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:25

Grappig, ik heb die aflevering ook gezien van Housevision waar TS het over heeft en vroeg me hetzelfde af: Waarom stang en trens, kent hij dat wel, kan hij überhaupt paardje rijden??

Ik ben ook eigenlijk tegen het gebruik van hulpmiddelen, vaak worden ze niet goed gebruikt door ruiters en verpest je er alleen maar paarden mee. Zo hoorde ik van een vriendin ook een verhaal. Zij rijd bij de landmacht paard en zij mag ook met prinsjesdag meerijden en moet dus ook zo nu en dan oefenen. Ook dan wordt er met stang en trens gereden en het gebeurt te vaak dat er mensen op het paard stappen die amper kunnen rijden en dus lekker aan de stang gaan hangen... Dat vindt ik dus echt een duidelijk voorbeeld van slecht gebruik.. Zo zijn er vaak genoeg ook mensen die er een slof aanhangen als hun paard wat drukker is en niet nageeflijk wil worden.. Dat is toch wel het makkelijkste dan, maar of het ook het beste voor je paard is.. Ik zie zelf ook zo vaak mensen rijden met gewoon een strak gespannen slof en het paard kan niks anders dan dat het wel nageeflijk moet lopen. Waardoor het paard weer totaal niet over de rug ontspannen loopt, wat elke ruiter wel graag zou willen.. Dan gaat mijn voorkeur nog naar een Thiedermann, als het echt niet anders kan. Maar zoals vaker hier is gezegd, schort er idd teveel aan de ruiter als er (soms te snel) naar een hulpmiddel wordt gegrepen..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:53

kimmie261 schreef:
senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....

ach wat ik wel niet met dat paard heb meegemaakt,en tijd inversteren heb ik zat gedaan,hij is nu 20 en nog steeds extreem schrikkerig en druk,alleen zo dat ik er wel om kan lachen,toen der tijd af en toe niet,maar goed,weet je,er zijn in die tijd velen geweest de mij vertelden hoe dit paard gereden moest worden,en ik ben makkelijk hoor,doe het maar,en zo snel als ze opstapte stapte ze ook weer af :D :D

beest stond nl altijd strak,en je had altijd het gevoel of ie kon ontploffen,en gekke is...meeste mensen vinden dat niet leuk :n

maar slofje heeft me al die jaren prima geholpen,heb menig keer hem wel in de hand weten te houden door die slof...ben dat ding gewoon eeuwig dankbaar :D

Precies en de meeste mensen doen dat soort paarden dan maar voor hun eigen gemak en comfort weg. En je kunt dan ook voor het dier eieren voor je geld kiezen en er voor kiezen om hem dan maar met een stang of een slof in toom en berijdbaar te houden, dan hem weg te doen in een of ander C handelscircuit en ook voor jezelf: ik ben namelijk voor geen enkel paard (meer) bereid mijn nek te breken.

En het is echt het ene type paard of het andere. Een van mijn merries was zo'n schat, altijd, die reed ik ook bitloos buiten en daar zou ik zwanger nog op zijn gaan zitten en een van onze ruinen begon ik al niet meer aan bij hoger dan windkracht 5.

Snel draven of galopperen is zeker een goed idee, maar kan gewoon niet overal en niet altijd (drukte, donker, gladheid).

Bovendien heb ik ervaren dat bos en strand ook een wereld van verschil zijn. Wij wonen aan het strand en het gevoel van ruimte en openheid is vaak heel anders dan in het bos. Op het strand ruist de wind ook veel meer om hun oren ofzo.

Bovendien moet je het je paard ook eens kunnen leren. ALs je zelf leert autorijden, heeft je instructeur ook een noodrem erbij zitten. Al die paarden die op Marktplaats staan met het predikaat "verkeersmak" zijn wel ooit eens verkeersmak gemaakt door iemand he? :)*

En met een Thiedemann, waar ik zelf in het verleden wel dressuurmatig mee gereden heb (juist met die merrie die ik buiten bitloos reed...), heb je mijns inziens nog niet echt genoeg controle als ze er vandoor vliegen (idem dito met een martingaal): de inwerking is gewoon te miniem.

En dat het paard dat op hol slaat en waar de slof even flink aangetrokken word niet ontspannen over de rug gaat: duh, helemaal mee eens. Natuurlijk loopt ie dan niet "over zijn rug": het is een noodrem met als doel lijfsbehoud van zowel ruiter als paard. Als je met een auto of trein een noodrem maakt, is dat ook niet echt lekker voor de motor e.d.....Maar een ongeluk voorkomen is toch wel even prettig en belangrijker dan "ontspannenheid". Trouwens, op het moment voor ie ervandoor vliegt, zal ie ook wel al niet zo lekker ontspannen hebben gelopen...
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 02-01-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:01

kimmie261 schreef:
senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....

ach wat ik wel niet met dat paard heb meegemaakt,en tijd inversteren heb ik zat gedaan,hij is nu 20 en nog steeds extreem schrikkerig en druk,alleen zo dat ik er wel om kan lachen,toen der tijd af en toe niet,maar goed,weet je,er zijn in die tijd velen geweest de mij vertelden hoe dit paard gereden moest worden,en ik ben makkelijk hoor,doe het maar,en zo snel als ze opstapte stapte ze ook weer af :D :D

beest stond nl altijd strak,en je had altijd het gevoel of ie kon ontploffen,en gekke is...meeste mensen vinden dat niet leuk :n

maar slofje heeft me al die jaren prima geholpen,heb menig keer hem wel in de hand weten te houden door die slof...ben dat ding gewoon eeuwig dankbaar :D

Maar het zijn ook heel natuurlijke reacties, een trekker of een vrachtwagen komt aanrijden en rijdt langs, daar wennen ze aan, maar je weet maar nooit wat er door de bosjes sluipt, wel kunnen ze leren op jou te vertrouwen maar niet alle paarden doen dat natuurlijk even gemakkelijk. Hebben hier nu een trekpaard super mak, behalve voor boterbloempjes...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:06

Mij kun je ook regelmatig buiten betrappen met S&T :D ,
maar dan ben ik op weg naar de vereniging of op weg terug..
(van trainen)

Heb er ook wel eens mee buiten gereden, ging eigenlijk trainen,
maar het was zo stervens druk in de bak, dat ik buitenrit beter idee vond.

Verder rij ik met gewoon enkelgebroken ringentrensje, maar ook wel zonder bit.
Is maar net waar onze neus naar staat.

En als iemand zich veiliger voelt met slof buiten?
Lekker mee laten rijden, al is het maar voor diegene zijn gevoel.
En het gevoel dat diegene dan weer op zijn paard over brengt.
Beter zo, dan ongelukken op de openbare weg.
Veiligheid gaat voor alles.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:52

lailapri schreef:
kimmie261 schreef:

Maar het zijn ook heel natuurlijke reacties, een trekker of een vrachtwagen komt aanrijden en rijdt langs, daar wennen ze aan, maar je weet maar nooit wat er door de bosjes sluipt, wel kunnen ze leren op jou te vertrouwen maar niet alle paarden doen dat natuurlijk even gemakkelijk. Hebben hier nu een trekpaard super mak, behalve voor boterbloempjes...

zo reed ik eens langs een huis,en op het moment dat ik langs reed,deden die mensen de rolluiken naar beneden,geloof me,niet alleen bij mij zat mijn hart in mijn keel,bij mijn paard voelde ik zijn hart gewoon bonken,maar stond wel 20x om zijn as gedraaid in een bocht over de weg geschoten..

hij heeft daarna dat huis nooit meer vertrouwd,altijd als we daar reden was hij op zijn hoede,ik ook hoor,je kon nl niet zien in die bocht wat er evt het hoekje aan kwam zeilen qwa auto's...

daarnaast was mijn paard net gecastreerd toen ik hem kreeg,en hij kon erg goed op 2 achterpootjes staan..we gingen soms op 2 achterpootjes het erf af..

neu,ik reed wel met slofje,wel een gebroken watertrensje overigens,dat dan weer wel..... :D

maar zie nog steeds eigenlijk het probleem daarvan niet??als de ruiter zich zo veiliger voelt ,en het overig verkeer daarmee gebaat is,what's the problem?

ik ben overigens niet van de thiedemannen,ik neem graag iets of strakker of ik gooi iets graag zelf losser,bij een thiedemann staat ie of heel strak,of te los,is niet te "schakelen" wat bij een slof zeer eenvoudig wel kan...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:30

kimmie261 schreef:
ik ben overigens niet van de thiedemannen,ik neem graag iets of strakker of ik gooi iets graag zelf losser,bij een thiedemann staat ie of heel strak,of te los,is niet te "schakelen" wat bij een slof zeer eenvoudig wel kan...

Volgens mij werkt het met de thiedemann zo, dat als het paard op je been rijdt en goed nageeflijk is de thiedemann juist los hangt, hangt het paard als het ware in je hand dan trekt ie strak, waardoor je met de thiedemann het ontwikkelen van de onderhals kan beperken. Dat is mijn idee ervan, corrigeer me als het anders is, maar dat is dan wel weer een andere discussie... :)

Verder is het natuurlijk zo dat ieder moet doen waar die zich veilig bij voelt, maar ik denk soms dat het niet altijd met juist gebruik wordt toegepast.

mick75

Re: Buitenrijden met Stang en trens/slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:42

ik krijg wel eens het idee dat er erg makkelijk naar hulpmiddelen word gegrepen, zonder te kijken waar het ongewenste gedrag nou eigenlijk vandaan komt. Symptoombestrijding dus. En daar heb ik wel moeite mee. Werk dan gewoon aan de verhouding tussen jou en je paard, niet alleen in de bak maar neem hem eens mee op wandeling, wat mij betreft met een hengstenketting als extra steun. (wel ook een gewoon touw gebruiken natuurlijk, of gewoon een hoofdstel aan doen en in principe aan de teugels leiden). Zo leert het paard ook buiten op jou te vertrouwen. Het paard moet niet alleen in de veilige omgeving van de stal en rijbak vertrouwen in jou hebben, maar ook in lastiger situaties, of situaties die hij gewoon doodeng vind. Het kost wel tijd om dat vertrouwen op te bouwen, neem die ook.

Hoe kan een paard op de weg, die vol met enge dingen zit in zijn ogen, vertrouwen hebben in een ruiter waarvan hij niet eens weet hoe die op de weg reageert? Kortom: Bekijk de situatie eens vanuit de optiek van je paard. Scheelt vaak enorm.

Als je een hulpteugel gebruikt voor je eigen zelfvertrouwen, omdat je meer durft te rijden met dat ding eraan zonder dat ie ooit in werking treed, moet je dat vooral doen. Maar diegenen die om die reden een hulpteugel gebruiken zijn zich zeer goed bewust van dat het probleem bij henzelf ligt, en hebben het ding eigenlijk niet nodig.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 08:40

Het verschilt ook altijd nog per paard, of je nou een makke oude fjord hebt of een schrikkerige jonge grote ( 1.75 ) kwpn'er. Je moet ook naar het paard kijken, soms geef je je paard juist vertrouwen door hem meer bij elkaar te houden, en of je dit dan doet met een slof omdat dat veiliger is voor paard en ruiter, wat maakt dat dan uit? Niets vind ik. Ik ken onwijs goede ruiters die ook wel eens een slof gebruiken....

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:18

zap schreef:
jury schreef:
Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
Er schort niets aan zoals mick zegt, maar door minder rijden, frisser weer en als ie ervandoor schiet op ijzig terrein terecht komt vind ik dit gewoon veiliger.
Mick maakt overigens wel veel conslusies waar ik me absoluut niet in kan herkennen.
Tiedemann is ook prima maar die heeft niet iedereen.

S&T met slof vind ik overdreven.

En met slof is niets mis, maar dan puur als noodrem tijdens buitenrit of kundig gebruik tijdens de trens.

Dat doe ik ook zo hoor :j. Het is glad buiten, ze zijn fris en als ze wegspringen/omspringen dan heb ik ze liever onder controle op het gladde,
dan helemaal uit hun stekker.

Overigens gebruik ik ook weleens de slof als ik een wat raardere en/of onbekende route ga rijden, gewoon voor het geval dat :). Ook als mijn pony wat baldadig lijkt te zijn, dan neem ik ook gerust de slof mee hoor :j

Ik snap het probleem niet :n. Wat is er nu mis aan een slof? Slof wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en het paard heeft er verder absoluut geen last van (het hangt immers los). En natuurlijk zijn er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan en zijn er mensen die denken dat ze met slof hun paard wél onder controle kunnen, terwijl ze dat zonder slof helemaal niet kunnen. Maar daarom is de slof opzich niet gelijk een veroordeelde ;)

Hier nog een :j Zolang hij juist gebruikt wordt is het geen punt :n
Ik ga straks ook naar buiten, dan gaat hij er ook om :j ik wil met dit gladde weer geen risico nemen. Is ze braaf dan hangt hij los, maar zodra ze druk/onrustig wordt of ze gaat dan heb ik hem er meteen bij :j
In de zomer kan ik met een touwhalstertje naar buiten, maar nu doe ik dat echt niet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:42

Ik rij met een ijslanderstang, is eigenlijk gewoon een stang van de stang en trens, maar dan zonder trens.
Paard is super braaf, alleen zodra hij echt in goede conditie is, is het één brok energie wat nog wel eens conflicten oplevert (hij wil dan het liefst keihard rennen en bokken, terwijl ik de energie liever gelijkmatig vrij laat komen) Gevolg, vanuit het niets ontploft hij, geeft een serie bokken en zet het op een lopen, dan heb ik met een trens gewoon niets meer te vertellen.

Dit bit is een mooie afspraak. Doet hij netjes wat ik van hem verlang dan hangen de teugels gewoon los, gaat hij grapjes uithalen dan pak ik het bit erbij.

Ik zou het ook anders op kunnen lossen, de oorzaak aanpakken. Dan zou ik moeten stoppen met de endurance en alleen nog maar heel af en toe een wandelritje moeten maken. Dan gaat die conditie vanzelf weg en ook de energie. Maar dan kies ik liever voor symptoombestrijding.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:11

Lenneke_ schreef:
Dit bit is een mooie afspraak. Doet hij netjes wat ik van hem verlang dan hangen de teugels gewoon los, gaat hij grapjes uithalen dan pak ik het bit erbij.

Precies en naar mijn idee begrijpen ze dat heel goed.

Paarden denken niet, paarden associeren. Dus: ben ik braaf buiten: niks loos. Doe ik gespannen, stout, rennen, krijg ik een ruk in mijn mond. Associatie: niet prettig. Gevolg: gedrag wordt niet meer vertoont. Resultaat behaalt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:11

Ik heb nog nooit buitenritten gemaakt,
maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was, dan zit ik hier echt met een groot vraagteken! Je gaat toch niet met een paard naar buiten als het glad is? Sorry maar dan zitten er al extra risico's aan verbonden, laat staan dat je paard buiten heet is.
Dan kan je er wel weer een slof omhangen oid, maar je kunt het ook bij jezelf zoeken.
Ga eerst met je paard trainen om zich buiten rustig te houden, en ga eerst eens het weerbericht bekijken voordat je naar buiten gaat met je (hete) paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:14

jury schreef:

met dit weer (ik heb trouwens maar 1 x in de sneeuw gereden, ben toch bang voor uitglijden) rijd ik juist met lange teugel; de balans is toch wat moeilijker en als het paard aan de glij gaat, heeft ze haar hals hard nodig voor haar evenwicht.
Als dat niet zou lukken, zou ik nu niet naar buiten gaan.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:01

xxMACYYY schreef:
maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was, dan zit ik hier echt met een groot vraagteken! Je gaat toch niet met een paard naar buiten als het glad is? Sorry maar dan zitten er al extra risico's aan verbonden, laat staan dat je paard buiten heet is.
Dan kan je er wel weer een slof omhangen oid, maar je kunt het ook bij jezelf zoeken.
Ga eerst met je paard trainen om zich buiten rustig te houden, en ga eerst eens het weerbericht bekijken voordat je naar buiten gaat met je (hete) paard.

Tuurlijk zoals het weer nu is moet je niet naar buiten gaan, maar afgelopen vrijdag was het schitterend weer en de strandopgangen waren te doen, er was bij ons alleen 1 deel van de weg wel glad, kan je niet voorzien op dat moment als de rest er prima uitziet, en een paard kan altijd heet, of fris worden, weet je ook niet van te voren, maargoed je hebt nooit buitenritten gemaakt dus weet zoiezo niet echt waar je het over hebt begrijp ik ;)

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:13

Ik denk dat al die hulpmiddelen niet voor niks zijn mits ze goed en verantwoordt worden gebruikt.
Hier wordt gezegd als je een slof of s&t nodig hebt dat je met rijden van voor af aan weer moet gaan beginnen, dat vind ik onzin niet ieder paard is even braaf en dan vind ik het prima als het meer vertrouwen geeft in veiligheid voor ruiter en paard.
Ik zie liever iemand relax voorbij rijden met wat er dan ook aan dan dat die op mijn moterkap ligt. }:0

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:24

Ik ga met dit weer niet eens naar buiten zou het niet eens in mijn hoofd halen stel je voor er gebeurt wat....

Ik heb mijn tink in het begin ook met een slof buiten gereden het was een ontsettende heet hoofd met mega goede conditie en hij wist niet van ophouden...
maar dan scheeld wel dat ik er mee kan rijden en er profecioneel les mee gehad hebt ik weet hoe ik hem moet gebruiken en ik weet ook wat de gevolgen van fout gebruik zijn...

nu wij wat verder zijn en ik al een enkele hoge dresuur proef heb gereden met S&T heb ik daar ook welles mee buiten uitgestapt maar dit zal 2 keer ofzo geweest zijn....
nu hebben wij een ongeluk gehad waardoor we het hogere werk niet meer aan kunnen en gebruik ik mijn s&t ook niet meer soms enkel voor wat leuke foto's of als hij niet doet wat ik vraag met rijden heb ik hem er ooit 1 keer weer ingehangen om nog net dat beetje door te vragen langsamer hand zijn we weer op aan het bouwen zo dat we het hogere werk ook weer aan kunnen maar dit kan bewijzen van morgen zijn maar dat kan ook over 5 jaar zijn

maar nu rijd ik lekker op een dubbelgebroken trens in de bak en buiten
maar ik zou zo met een stal halster naar buiten durven tegaan
wij vertrouwen ons voor de volle 100% en heb er vaak genoeg op gezeten zonder iets en alles op been hulpen gedaan en dat gaat goed dus

ik vind een slof niet verkeerd maar alleen als je 100% nee 10.000% zeker weet waar je mee bezig bent
en dat geld het zelfde voor een S&T
en sporen horen daar ook bij
bij onkundig gebruik maak je er meer kapot mee dan dat je het goed maakt ;)

Mvg

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:30

Rano rij ik als ik met meerdere naar buiten ga met een pessoabit. Op de rijplaats en alleen buiten kan ik hem rustig op zijn dubbelgebroken bitje rijden, maar als er andere paarden bij zijn wil hij bij het galopperen soms heel graag heel hard }> . Met een pessoa hoef ik haast niks te doen om hem te houden, het blijft dus heel vriendelijk zeg maar, echter hetzelfde met zijn dubbelgebroken trensje...Nee, hij zou me uitlachen en er vandoor gaan... :+

Met een pessoabitje hoef ik maar een keer iets op te pakken en ik kan hem daarna weer met een losse teugel rijden, hij dribbelt dan wel wat op de plaats, maar hij heeft geen drang er vandoor te gaan... :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:52

Ilzas schreef:
Lenneke_ schreef:

Precies en naar mijn idee begrijpen ze dat heel goed.

Paarden denken niet, paarden associeren. Dus: ben ik braaf buiten: niks loos. Doe ik gespannen, stout, rennen, krijg ik een ruk in mijn mond. Associatie: niet prettig. Gevolg: gedrag wordt niet meer vertoont. Resultaat behaalt.

Maar het blijft syptoombestrijding. Dat je soms in de situatie zit dat het beter is om syptomen te bestrijden in plaats van de oorzaak aan te pakken, daar heeft Lenneke een punt.

Ik had ook zo'n soort afspraak met mijn oude paard. Dat was ook syptoombestrijding. Achteraf gezien en wetend wat ik nu weet, had ik bij dat paard beter de oorzaak aan kunnen pakken, namelijk het paard beter rijden. Maar helaas kende ik toen niet de mensen die mij ECHT konden uitleggen waar het om ging dus tja, dan maar zo. Paard is er 29 mee geworden, dus zo erg was het allemaal niet, maar het had mooier gekund en misschien was ze dan toch nog wat ouder geworden........
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-01-10 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:00

@ikke: ja, maar wat ik zeg: ze moeten het ook eens kunnen leren, je moet het ook kunnen oefenen, en dan is een noodrem toch wel prettig.

En anderzijds: ik weet niet hoor, zit nu zo'n 25 jaar in de paarden, in mijn optiek blijft er gewoon een categorie "onbetrouwbare etterbakken". Die tot op hoge leeftijd onvoorspelbaar blijven (en ook een categorie "schatten" hoor!).

Maar naar mijn idee gaat het dus niet bij ieder paard over. Bij sommige is het echt in die fase van 5,6,7 jaar, de puberteit zeg maar en daar bijna is het wel over, maar bij sommigen blijft het. Onze ruin liep sinds zijn zesde ((meer dan) wekelijks, het jaar rond) op het strand en met zijn 14de, kon ie het nog ineens in zijn kop halen.... (daarna is ie overleden overigens)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:05

xxMACYYY schreef:

Ik denk dat je verkeerd leest ;). Er wordt niet omgekeerd omdat het paard heet is en het zo glad is.... (waar haal je dat vandaan?) Ik doe een slof om, omdat als ze omspringt waar het eventueel glad kan zijn meer controle hebt. Het is nu prachtig mooi weer om te rijden buiten en ik ga dat nu echt niet laten (is de enige manier van beweging die ik mijn paard momenteel kan geven naast los) en is er is helemaal niks aan de hand, want hier zijn de wegen echt niet glad :n, maar als ze omspringt kan ik niet garanderen dat ze niet daarheen springt waar het eventueel wel glad kan zijn.

Ik neem mijn mobiel mee voor het geval dat, ik zet mijn cap op voor het geval dat, ik hang een kaartje aan mijn paard zijn zadel voor het geval dat, ik neem een hoevenkrabber mee voor het geval dat, ik vermeld dat ik een buitenrit ga maken en hoe lang ik weg blijf voor het geval dat.... en ja, ik neem ook weleens een slof mee voor het geval dat. Is er niks aan de hand, dan heb ik niks nodig, maar een paard 100% willen en kunnen controleren op elk moment dat kan niet en dan ben ik heel blij dat ik wel veilig naar buiten kan en gewoon controle heb...hetzij met slof (voor die paar sec)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:06

mick75 ,vind het ideaal hoor wat je schrijft,maar reed toen der tijd 7 dagen per week gemiddeld 2 a 3 uur met mijn paard buiten,alleen,ik vind dat ik wel de verantwoordelijk had tegenover andere weggebruikers dat ik mijn paard in de hand moest hebben.

dat is punt 1..

punt 2,ik zou je bijna willen uitnodigen op de nu oude heer te stappen en vooral "ontspannen" buiten te gaan rijden,denk dat je heel snel naar huis wil,alhoewel ie echt veel minder extreem is als toen ie jong was,maar ik heb in die tijd wel geleerd,om alles maar dan ook alles proberen eerder te zien als mijn paard,en jaa,maakt je scherp hoor :D

ik moest gewoon zeker weten dat ik sneller was als hij in reageren,heb 1 x gezien wat ie deed als iemand hem níet snel genoeg opving,en goddank was dat in een bak,de 1/1000sec dat hij schrok en de ruiter dat niet meteen opving,was voor hem reden om al piepend en loeihoog bokkend leuk te gaan zijn... :+

wilde dát vooral voorkomen op een dijkje waar automobilisten het liefst nog ff extra gas gaven of toeterden als ze voorbij wilde rijden...

plus ik had 1 voordeel met die slof,daar mijn paard in bezit was van een aardig dik nekkie,en deze ook heel goed wist te ge(mis)bruiken,kon ik zijn kop mooi omlaag houden,en was ie iets makkelijker en uittezitten en te rijden.. :D

moet zeggen,dat nu ik hem niet zo heel veel meer rijdt en hem af en toe in "grappige" bui meemaak buiten,dat ik echt zooo'n respect voor mezelf heb,dat ik hem toen der tijd niet aan de eerste de beste opkoper heb meegegeven... :D

zoals dhr Tim Coomans ooit zei (jaa ook die heeft erop gezeten,althans poging gedaan en gefrustreerd afgestapt),"bij mij had ie gister nog in de krant gestaan"...

en oja,ernaast wandelen????om band op te bouwen,man o man,had mijn dood geweest,niet te houden dat paard,hij moest eens geopereerd worden,een dag later kwam een jongen mij vragen of dat "zwarte paard" van mij was,die had nl 5 man over een terrein heen gesleept...

neeh joh,wandelen,heb ik toen heel verstandig uit het hoofd gelaten... :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 03-01-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:09

beantsje schreef:
jury schreef:

met dit weer (ik heb trouwens maar 1 x in de sneeuw gereden, ben toch bang voor uitglijden) rijd ik juist met lange teugel; de balans is toch wat moeilijker en als het paard aan de glij gaat, heeft ze haar hals hard nodig voor haar evenwicht.
Als dat niet zou lukken, zou ik nu niet naar buiten gaan.

Ook met een slof kan je met lange teugels rijden..ik snap niet zo goed wat lange teugels met het rijden van een slof te maken hebben?

@Mick, dus een hengstenketting mag wel, maar een slof is uit den boze?? Tja, het is maar hoe je het bekijkt he :). Ik zit er veel liever op, dan dat ik er naast loop.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:17

kimmie261 schreef:
... moet zeggen,dat nu ik hem niet zo heel veel meer rijdt en hem af en toe in "grappige" bui meemaak buiten,dat ik echt zooo'n respect voor mezelf heb,dat ik hem toen der tijd niet aan de eerste de beste opkoper heb meegegeven... :D

zoals dhr Tim Coomans ooit zei (jaa ook die heeft erop gezeten,althans poging gedaan en gefrustreerd afgestapt),"bij mij had ie gister nog in de krant gestaan"...

en oja,ernaast wandelen????om band op te bouwen,man o man,had mijn dood geweest,niet te houden dat paard,hij moest eens geopereerd worden,een dag later kwam een jongen mij vragen of dat "zwarte paard" van mij was,die had nl 5 man over een terrein heen gesleept...

neeh joh,wandelen,heb ik toen heel verstandig uit het hoofd gelaten... :D

Precies Kimmie. Met die ruin van ons was ook NIET te wandelen en de verleiding is ook wel eens te groot geweest om hem op Marktplaats te zetten. In fact was ik er al lang klaar mee (heb mezelf een merrie aangeschaft waarmee ik alleen met een halstertje de dijk op kon), het is aan mijn zus te danken dat ie bij ons dood gegaan is. Rende en roste zo over alles en iedereen heen.

En kan me ook zo'n leuke tuiger herinneren (die was dus niet van ons!) die bij de kliniek in Utrecht vrolijk galopperend er vandoor ging. Hoezo "your worst nightmare"?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:20

zap schreef:
xxMACYYY schreef:

Ik denk dat je verkeerd leest ;). Er wordt niet omgekeerd omdat het paard heet is en het zo glad is.... (waar haal je dat vandaan?) Ik doe een slof om, omdat als ze omspringt waar het eventueel glad kan zijn meer controle hebt. Het is nu prachtig mooi weer om te rijden buiten en ik ga dat nu echt niet laten (is de enige manier van beweging die ik mijn paard momenteel kan geven naast los) en is er is helemaal niks aan de hand, want hier zijn de wegen echt niet glad :n, maar als ze omspringt kan ik niet garanderen dat ze niet daarheen springt waar het eventueel wel glad kan zijn.

Ik neem mijn mobiel mee voor het geval dat, ik zet mijn cap op voor het geval dat, ik hang een kaartje aan mijn paard zijn zadel voor het geval dat, ik neem een hoevenkrabber mee voor het geval dat, ik vermeld dat ik een buitenrit ga maken en hoe lang ik weg blijf voor het geval dat.... en ja, ik neem ook weleens een slof mee voor het geval dat. Is er niks aan de hand, dan heb ik niks nodig, maar een paard 100% willen en kunnen controleren op elk moment dat kan niet en dan ben ik heel blij dat ik wel veilig naar buiten kan en gewoon controle heb...hetzij met slof (voor die paar sec)

Eigenlijk denk eerder dat jij verkeerd leest.
Ik citeer nog een keer:
Citaat:
maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was

Het gaat hier eigenlijk om de combinatie heet paard en gladde weg.
Zowieso: Waarom ga je naar buiten als het glad is?
Waarom ga je naar buiten met een heet paard als het glad is?
Met een heet paard naar buiten, daar heb ik echt niks tegen, het paard moet leren dat je beter rustig kan zijn buiten.
En daar kan een slof waarnodig bij helpen.
Daarbij is mijn eerder gezegde zin niet helemaal waar. Dan kan je er wel weer een slof omhangen oid, maar je kunt het ook bij jezelf zoeken.
In sommige gevallen kan een slof/ S&T wel helpen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is, ik wil niemand aanvallen!